Moderator: Redaktörer
Glebster skrev:Kudos I-or!
Jag vill ogärna göra huvudmynningen större men att reducera kaviteten framför elementet är inga problem. Du skrev 2 cm för en tolva med fritt runt om, gäller motsvarande avstånd för en tia under mina något sämre förutsättningar? Mäter du från ytterkant upphängning?
Och bara för att dubbelkolla så att jag förstått uträkningen för snitthöjden, stämmer detta;
Slitsens höjd enligt I-ors förslag på uträkning ger (1 + 2) / 2 = 1,5 cm?
I-or skrev:Vid närmare eftertanke blir det praktiskt knepigt att signifikant höja resonansfrekvensen för frontkaviteten med den valda geometrin. Det är nog enklast att lämna lådan som den är och dämpa frontkaviteten med mineralull istället (med en tjocklek om halva kavitetshöjden eller så).)
I-or skrev:Den ekvivalenta porthöjden he = (2 x h1 x L1 + h2 x L2) / Ltot (index 1 gäller ändsektionerna (h1 är genomsnittshöjden här) och index 2 gäller mittsektionen)
Calleberg skrev:Det tar sig,men jag fattar inte poängen med "fronkaviteten", varför snedställer du inte bara baffeln?, är du kubist
Glebster skrev:I-or skrev:I-or skrev:Den ekvivalenta porthöjden he = (2 x h1 x L1 + h2 x L2) / Ltot (index 1 gäller ändsektionerna (h1 är genomsnittshöjden här) och index 2 gäller mittsektionen)
Det var det jag menade med viktad snitthöjd, tack för klargörandet!
Calleberg skrev:Tack för det klargörandet.
Vore intressant att se hur det beter sig med Halvtrattsvarianten som blir om man använder lådvägen som del av slitsen.
Som tex jag och Glebster gjort.
Jag märkte t.ex att den större radie som jag gjorde i min testlåda något oväntat påverkade turbulensen negativt. (testade med pappersremsor och den ena sidan av porten med liten radie hade en tydlig och gradvis påverkan på remsorna ju närmre portens öppding man kom, medans storradiesidan var mycket stökigare och inkonsekvent.
viewtopic.php?f=3&t=72247&hilit=revisited&start=30#p2190071
Jag tror att den har att göra med att flödet tvingas byta riktning lite grann iomed halvtratten och att en ökad radie där gjorde att riktningsändringen blev större.
Calleberg skrev:Såhär, du ödslar lite mindre med utrymme, spar lite material och lådan kan göras snäppet grundare, om du har 3/4 av mekaniskt Xmax från gummiupphängningen till golv så är det lungt med marginal.
I-or skrev:Calleberg skrev:Från WaybackMachine...
https://web.archive.org/web/20151001061 ... nt-up-down
Inte säker på att det stämmer. Känns onödig tilkrånglat, men är kanske raderat överallt från nätet av en anledning.
Jag får för mig att det räcker med CMS som ju är snarlikt en fjäderkonstant med enheten m/N eller liknande.
Sen konverterar man MMS till Newton och saken är mer eller mindre biff... eller?
I-OR Vi behöver dig...
Nedhängning från horisontellt montage? Svaret är enkelt, nedhängningen x beror bara av resonansfrekvensen f0 enligt x = g/(2*pi*f0)^2 = 0,25/f0^2.
T.ex. blir nedhängningen för resonansfrekvensen 25 Hz ca 0,4 mm, d.v.s. helt försumbar för alla någorlunda normala element.
Belker skrev:En anti-G DC-spänning när man inte använder stereon fixar det!
(Obs, skämt)
Erik_Johansson skrev:Sätter man en "gavel" på den närmaste ändan också så är det närmast exakt samma som jag tänkt mig.
/Erik
I-or skrev:Det enda en mindre volym leder till är att verkningsgraden sjunker, förutsatt att man fortfarande får plats med porten. Om man har tillgång till lite mer förstärkareffekt kan man således utan problem reducera kavitetsvolymen (den ökade termiska belastningen är mest ett problem i PA-sammanhang).
I-or skrev:Det enda en mindre volym leder till är att verkningsgraden sjunker, förutsatt att man fortfarande får plats med porten. Om man har tillgång till lite mer förstärkareffekt kan man således utan problem reducera kavitetsvolymen (den ökade termiska belastningen är mest ett problem i PA-sammanhang).
Glebster skrev:I-or skrev:Det enda en mindre volym leder till är att verkningsgraden sjunker, förutsatt att man fortfarande får plats med porten. Om man har tillgång till lite mer förstärkareffekt kan man således utan problem reducera kavitetsvolymen (den ökade termiska belastningen är mest ett problem i PA-sammanhang).
På tal om förstärkareffekt; hur ska man tänka kring förhållandet mellan elementets effekttålighet (RMS eller max) och förstärkarens kapacitet?
Kraniet skrev:Glebster skrev:I-or skrev:Det enda en mindre volym leder till är att verkningsgraden sjunker, förutsatt att man fortfarande får plats med porten. Om man har tillgång till lite mer förstärkareffekt kan man således utan problem reducera kavitetsvolymen (den ökade termiska belastningen är mest ett problem i PA-sammanhang).
På tal om förstärkareffekt; hur ska man tänka kring förhållandet mellan elementets effekttålighet (RMS eller max) och förstärkarens kapacitet?
Jag brukar kolla i simuleringen vid vilken effekt xmax överskrids. Sen sätta nån marginal på det.
Man får då förstås göra en bedömning av vilka frekvenser man tycker är intressant att optimera mot.
Elementets effekttålighet brukar då ofta inte bli intressant alls eftersom man vid lägre frekvenser uppnår xmax med ganska låg effekt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster