Slutsteg/elektronik i kallförråd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Slutsteg/elektronik i kallförråd

Inläggav David_A » 2021-11-02 15:11

Har på sista tiden insett att min förvisso eleganta, men ändå trånga bänklösning för elektroniken inte är speciellt bra för vare sig slutsteg eller övrig elektronik.
För vardagsdrift är det inget större problem. Men när det blir långa och krävande nivåer under längre tider, har faktiskt ett av slutstegen stängt ner sig ett par gånger. Detta har aldrig hänt förut, så därför funderar jag på att flytta ut stegen till någon form av elektronikrum.
Vill givetvis hålla kablagen så korta som jag kan. Och då ligger garaget bara snett ovanför.
Hur skulle slutstegen må av att vistas i ett ouppvärmt garage när temperaturen börjar falla? Det är ett torrt utrymme, men likväl oisolerat.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Slutsteg/elektronik i kallförråd

Inläggav Morello » 2021-11-02 15:13

Hur stort avstånd har du mellan slutsteg och hyllplan ovanför?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2021-11-02 15:23

ca 4cm :oops:

Från början var tanken att ha ett flerkanalssteg i en egen sektion i bänken. Men det slutade med att det blev två Rotel steg på bredden och resterade elektronik ovanför.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-11-02 15:32

Det duger absolut inte om vi talar linjärförstärkare; slutsteget kommer gå för varmt med förkortad livslängd.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2021-11-02 15:38

Nä det är jag väl medveten om, därav frågeställningen :wink:

Finns ju sådana här prylar. Men även där blir det lite tight med att få plats
https://www.acinfinity.com/component-co ... xhaust-17/

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-02 16:07

David_A skrev:Har på sista tiden insett att min förvisso eleganta, men ändå trånga bänklösning för elektroniken inte är speciellt bra för vare sig slutsteg eller övrig elektronik.
För vardagsdrift är det inget större problem. Men när det blir långa och krävande nivåer under längre tider, har faktiskt ett av slutstegen stängt ner sig ett par gånger. Detta har aldrig hänt förut, så därför funderar jag på att flytta ut stegen till någon form av elektronikrum.
Vill givetvis hålla kablagen så korta som jag kan. Och då ligger garaget bara snett ovanför.
Hur skulle slutstegen må av att vistas i ett ouppvärmt garage när temperaturen börjar falla? Det är ett torrt utrymme, men likväl oisolerat.

Nästan undantagslöst gäller "ej kondenserande miljö", så länge det inte blir blött är det ok.

Därutöver har konsumtionselektronik oftast komponenter som är klassade för 0 - 70 grader. Det temperaturområde som specad funktion uppnås. Det betyder inte att grejerna går sönder under 0 grader men arbetspunkter kan ju påverkas, t.ex tomgångströmmen i ett klass AB slutsteg.

All elektronik mår ju bra av sval miljö, t.ex elytkondensatorer håller längre osv.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2021-11-02 17:48

David_A skrev:Har på sista tiden insett att min förvisso eleganta, men ändå trånga bänklösning för elektroniken inte är speciellt bra för vare sig slutsteg eller övrig elektronik.

Garaget fungerar säkert alldeles utmärkt, förutsatt att det inte är fuktigt. Sedan bör du ha stegen permanent påslagna.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2021-11-02 18:39

Klarar garageplacering kraven på elsäkerhet?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-11-02 18:46

AlbertHall skrev: Sedan bör du ha stegen permanent påslagna.

Det bör man inte alls med hänsyn till miljö, elräkning och stegens livslängd.
-Innehar F-skattsedel-

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2021-11-02 19:04

Morello skrev:

De måste väl åldras mindre av att inte utsättas för kraftiga temperaturväxlingar.

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-02 22:03

AlbertHall skrev:
Morello skrev:

De måste väl åldras mindre av att inte utsättas för kraftiga temperaturväxlingar.

Allting är ju relativt....och beroende av vilken komponent som åsyftas.
T.ex elytkondenstorer mår definitivt bättre av att vara svala än att bli uppvärmda av omgivande elektronik i längden.
Temperaturändringar påfrestar givetvis t.ex lödställen då lödtenn har en annan utvidgniningskofficient än koppar på pertinax/glasfiber. Dock vad är känsligast?

Jag håller med Morello fullt ut - konstant drift är inte optimalt för elektronik som har sämre än 50% verkningsgrad = producerar rejält med värme, typ klass AB slutsteg.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2021-11-02 22:50

Testar man inte livslängden genom on_off cykler på elektronik idag?
Jag har ett Brystonslutsteg som driver TV-högtalarna åt min fru. Det har varit strömsatt i 23 år. Med undantag för stormen "Gudrun". Kanske har jag fel? Borde jag stängt av det varje kväll,?

Elräkningen är det jag som betalar, och elen pruduceras av kolkraft i Polen. Så där går jag som Svensk medborgare fri.

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-02 23:57

AlbertHall skrev:Testar man inte livslängden genom on_off cykler på elektronik idag?
Jag har ett Brystonslutsteg som driver TV-högtalarna åt min fru. Det har varit strömsatt i 23 år. Med undantag för stormen "Gudrun". Kanske har jag fel? Borde jag stängt av det varje kväll,?

Elräkningen är det jag som betalar, och elen pruduceras av kolkraft i Polen. Så där går jag som Svensk medborgare fri.

Då skall du och din fru vara nöjda och glada!
Har du kollat att elktrolytkondensatorerna håller sig inom angiven kapacitans +/- toleransen?

Låt oss hoppas på sydliga vindar så skiten från kolkraftverken inte kommer hit.....

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2021-11-03 00:13

jansch skrev:
AlbertHall skrev:Testar man inte livslängden genom on_off cykler på elektronik idag?

Då skall du och din fru vara nöjda och glada!
Har du kollat att elktrolytkondensatorerna håller sig inom angiven kapacitans +/- toleransen?

Låt oss hoppas på sydliga vindar så skiten från kolkraftverken inte kommer hit.....

Nej men jag funderar faktiskt på att skicka det till Canada för en översyn. Garantin gick ju ut för 3 år sedan så det kostar väl en slant med shipping och service. Men det är det nog värt för att få allt uppmätt igen. Känns dock som det fortfarande är med i leken.
Polsk el behövs ju för att ladda alla "klimatsmarta" elbilar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-11-03 00:19

jansch skrev:...Låt oss hoppas på sydliga vindar så skiten från kolkraftverken inte kommer hit.....

Det är väl sådana vindar som tar hit skiten, släpp loss Nordan o sopa ner det till södra Europa istället. Fast där e vi på semestern, inte bra det heller. Jorden är för liten.
Sitter nöjd :)

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2021-11-03 00:25

Ja mycket skit kommer ju söderifrån.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-11-03 08:39

AlbertHall skrev:Ja mycket skit kommer ju söderifrån.

Skulle väl påstå att nästan allt kommer söderifrån med tanke på hur lite som finns norr om Sverige. Skåningar kanske inte håller med när de drabbas av dryga stockholmare mfl :)

Alla stockholmare är inte dryga. Inte ens de dryga är alltid dryga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-11-04 07:46

AlbertHall skrev:...

Hur vet man varifrån ens el kommer?
Nå, det kanske bara var lite humor i det citerade.
Handlar det om att "gå fri"? Dvs om ens samvete snarare än om verkligheten?
Kanske humor även där förvisso.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2021-11-04 19:09

Ja, det var ironiskt. Att jag betalar elen är dock tyvärr ingen ironi.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-11-04 23:27

hifikg skrev:

Skulle väl påstå att nästan allt kommer söderifrån med tanke på hur lite som finns norr om Sverige. Skåningar kanske inte håller med när de drabbas av dryga stockholmare mfl :)

"Stor-Stockholm har en dryg miljon invånare" läste jag någonstans. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-11-05 08:09

Man kan t.ex. ifrån Inet köpa mycket tystgående fläktar, termostatstyrning och nätdel med standard pc fläktkontakt ut. Kostar lite drygt ingenting sedan kan man blåsa på tills fläkten precis inte hörs och få bra snurr på luften i trånga bänkar. Man kan dessutom om man vill sätta samma arrangemang i braskaminer eller bakom element för att få fläktlösa värmekällor att tro att dom är luftvärmepumpar.

/Harry

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-11-05 20:58

MacBruce skrev:
hifikg skrev:

"Stor-Stockholm har en dryg miljon invånare" läste jag någonstans. ;-)

Det är ju långt färre än hälften av oss, då. Det får man ju vara nöjd med.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-11-05 21:01

Hur är det med Skåne? Var fjärde innevånare är en gris, va? :wink:

Återgå till Generellt om hifi