Moderator: Redaktörer
David_A skrev:Har på sista tiden insett att min förvisso eleganta, men ändå trånga bänklösning för elektroniken inte är speciellt bra för vare sig slutsteg eller övrig elektronik.
För vardagsdrift är det inget större problem. Men när det blir långa och krävande nivåer under längre tider, har faktiskt ett av slutstegen stängt ner sig ett par gånger. Detta har aldrig hänt förut, så därför funderar jag på att flytta ut stegen till någon form av elektronikrum.
Vill givetvis hålla kablagen så korta som jag kan. Och då ligger garaget bara snett ovanför.
Hur skulle slutstegen må av att vistas i ett ouppvärmt garage när temperaturen börjar falla? Det är ett torrt utrymme, men likväl oisolerat.
David_A skrev:Har på sista tiden insett att min förvisso eleganta, men ändå trånga bänklösning för elektroniken inte är speciellt bra för vare sig slutsteg eller övrig elektronik.
För vardagsdrift är det inget större problem. Men när det blir långa och krävande nivåer under längre tider, har faktiskt ett av slutstegen stängt ner sig ett par gånger. Detta har aldrig hänt förut, så därför funderar jag på att flytta ut stegen till någon form av elektronikrum.
Vill givetvis hålla kablagen så korta som jag kan. Och då ligger garaget bara snett ovanför.
Hur skulle slutstegen må av att vistas i ett ouppvärmt garage när temperaturen börjar falla? Det är ett torrt utrymme, men likväl oisolerat.
AlbertHall skrev: Sedan bör du ha stegen permanent påslagna.
Morello skrev:AlbertHall skrev: Sedan bör du ha stegen permanent påslagna.
Det bör man inte alls med hänsyn till miljö, elräkning och stegens livslängd.
AlbertHall skrev:Morello skrev:AlbertHall skrev: Sedan bör du ha stegen permanent påslagna.
Det bör man inte alls med hänsyn till miljö, elräkning och stegens livslängd.
De måste väl åldras mindre av att inte utsättas för kraftiga temperaturväxlingar.
AlbertHall skrev:Testar man inte livslängden genom on_off cykler på elektronik idag?
Jag har ett Brystonslutsteg som driver TV-högtalarna åt min fru. Det har varit strömsatt i 23 år. Med undantag för stormen "Gudrun". Kanske har jag fel? Borde jag stängt av det varje kväll,?
Elräkningen är det jag som betalar, och elen pruduceras av kolkraft i Polen. Så där går jag som Svensk medborgare fri.
jansch skrev:AlbertHall skrev:Testar man inte livslängden genom on_off cykler på elektronik idag?
Jag har ett Brystonslutsteg som driver TV-högtalarna åt min fru. Det har varit strömsatt i 23 år. Med undantag för stormen "Gudrun". Kanske har jag fel? Borde jag stängt av det varje kväll,?
Elräkningen är det jag som betalar, och elen pruduceras av kolkraft i Polen. Så där går jag som Svensk medborgare fri.
Då skall du och din fru vara nöjda och glada!
Har du kollat att elktrolytkondensatorerna håller sig inom angiven kapacitans +/- toleransen?
Låt oss hoppas på sydliga vindar så skiten från kolkraftverken inte kommer hit.....
jansch skrev:...Låt oss hoppas på sydliga vindar så skiten från kolkraftverken inte kommer hit.....
AlbertHall skrev:Ja mycket skit kommer ju söderifrån.
AlbertHall skrev:...
hifikg skrev:AlbertHall skrev:Ja mycket skit kommer ju söderifrån.
Skulle väl påstå att nästan allt kommer söderifrån med tanke på hur lite som finns norr om Sverige. Skåningar kanske inte håller med när de drabbas av dryga stockholmare mfl
Alla stockholmare är inte dryga. Inte ens de dryga är alltid dryga.
MacBruce skrev:hifikg skrev:AlbertHall skrev:Ja mycket skit kommer ju söderifrån.
Skulle väl påstå att nästan allt kommer söderifrån med tanke på hur lite som finns norr om Sverige. Skåningar kanske inte håller med när de drabbas av dryga stockholmare mfl
Alla stockholmare är inte dryga. Inte ens de dryga är alltid dryga.
"Stor-Stockholm har en dryg miljon invånare" läste jag någonstans.
Användare som besöker denna kategori: HakanC och 40 gäster