Lös "klippindikator" finns!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-11-04 11:15

Vi diskuterar rätt ofta hur mycket effekt som är tillräckligt i en anläggning. Svaret blir ofta att små förstärkare klipper, men att lyssnaren inte inser det.

För att få slut på den debatten vore det intressant att kunna koppla in en klippindikator löst över högtalarklämmorna. Finns en sådan pryl? I brist på det, kan man enkelt bygga en?

Hemma hos mig skulle jag vilja ha en liknande pryttel. Mina högtalare vill inte ha mer än 40 V toppspänning, och det är alltså inte slutsteg som bestämmer. Finns en en lös sådan 40 V-indikator på marknaden?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Lös klippindikator, finns det?

Inläggav Calleberg » 2021-11-04 11:30

Den här måste komma åt matningarna till utgångstrissorna för att funka, så inte riktigt vad du är ute efter.

https://www.instructables.com/Clip-Indi ... power-amp/

Om man bara vill koppla in sig på utgången så skulle man kunna tänka sig att det går genom att generera en dummyspänning som motsvarar plusmatningen och göra en galvaniskt åtskild komparatorkoppling med utgångsspänningen som tänder en lysdiod.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-11-04 12:55

PerStromgren skrev:Vi diskuterar rätt ofta hur mycket effekt som är tillräckligt i en anläggning. Svaret blir ofta att små förstärkare klipper, men att lyssnaren inte inser det.

För att få slut på den debatten...

Nja... Tror jag inte. :) Det spelar nog ingen roll hur många som inser att deras förstärkare har gått i begränsning och genererar en massa oönskade övertoner, de som är nöjda med sina anläggningar kommer ändå alltid att säga "Jag kan spela så öronen blöder, varför skulle jag vilja spela högre?".

vore det intressant att kunna koppla in en klippindikator löst över högtalarklämmorna. Finns en sådan pryl? I brist på det, kan man enkelt bygga en?

Du får nog definiera "klippning" först.

Hemma hos mig skulle jag vilja ha en liknande pryttel. Mina högtalare vill inte ha mer än 40 V toppspänning, och det är alltså inte slutsteg som bestämmer. Finns en en lös sådan 40 V-indikator på marknaden?

Fast vad har du för slutsteg? 40 V p-p är ju ganska mycket, vad är det - 250 W, 300 W?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-11-04 13:11

I just din applikation skulle du ju klara dig med en vanlig peakindikator. Den kopplas till lågnivå, det enda pyttelite bökiga blir att mäta vilken ingångsnivå som motsvarar 40V ut.

T.ex en sådan här, du behöver ju bara en diod.

https://www.elprocus.com/visualized-aud ... ng-lm3915/

Verkar t.om som du faktiskt kan köra den på utgången med, med lämplig strömbegränsningsresistoir.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-11-04 13:23

Enda sättet att åstadkomma en fungerande överstyrningsindikator i ett återkopplat slutsteg är att jämföra insignalen med den återkopplade signalen. När steget överstyr växer skillnadsspänningen lavinartat, vilket nyttjas för att tända tex. en lysdiod. För en lekman är det inte trivialt att implementera i efterhand.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-11-04 13:24

Almen skrev:Fast vad har du för slutsteg? 40 V p-p är ju ganska mycket, vad är det - 250 W, 300 W?

40 Vpp motsvarar 25 W i 8 ohms last.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-11-04 17:18

Morello skrev:
Almen skrev:Fast vad har du för slutsteg? 40 V p-p är ju ganska mycket, vad är det - 250 W, 300 W?

40V p-p- ( 28.3V RMS) i 8 ohm motsvarar 100w
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-11-04 17:25

40 Vpp kan bara tolkas som +/-20 V, vilket gör 25 W.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-11-04 17:30

Morello skrev:40 Vpp kan bara tolkas som +/-20 V, vilket gör 25 W.

Helt rätt, jag inser mitt fel.

( det är med viss hisnande känsla man hoppar i galen tunna.)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-11-04 18:12

Hur som helst en alltför blygsam effekt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-11-04 18:24

Fast jag tror det i Pers fall handlar om mer än 25 W, betydligt mer innan skyddskretsarna i elektrostaterna slår till.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-11-04 19:07

RogerGustavsson skrev:Fast jag tror det i Pers fall handlar om mer än 25 W, betydligt mer innan skyddskretsarna i elektrostaterna slår till.

Specen säger: "Program peak for undistorted output: 40V". För en sinussignal motsvarar det 28.4 V RMS eller 100 W i 8 ohm.

Tack för svaret om klippindikator. Jag inser att det är besvärligare än jag först gissade.

Kan man enkelt få en led att lysa (en liten stund) om signalen överstiger 40 V (eller 80V t-t)?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-11-04 19:45

Morello skrev:

Tänkte noll till topp... :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-11-04 19:56

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast jag tror det i Pers fall handlar om mer än 25 W, betydligt mer innan skyddskretsarna i elektrostaterna slår till.

Specen säger: "Program peak for undistorted output: 40V". För en sinussignal motsvarar det 28.4 V RMS eller 100 W i 8 ohm.

Tack för svaret om klippindikator. Jag inser att det är besvärligare än jag först gissade.

Kan man enkelt få en led att lysa (en liten stund) om signalen överstiger 40 V (eller 80V t-t)?

Kretskortet som länkades till ovan fixar detta med lite tillägg :
1/ likrikta övre halvperioder
2/ fasvänd ( ett enkelt förstärkarsteg med förstärkningen = 1) och likrikta
3/ summera 1 + 2 , dela ingången med pot som justeras så att översta dioden lyser vid den toppspänning
din förstärkare kan ge på utgången , både positiv och negativ. Addera en liten konding för att sträcka ut topparna.
upprepa till andra kanalen(erna)

Ställ in burken på "dot" dvs att presentera lysdioden individuellt, täck för alla utom den översta som då
kommer att blinka när toppspänningen uppnås.

Vad du bygger indikerarar inte klippning ( vilken den renläriga kanske invänder emot) utan det indikerar
att förstärkaren överskrider inställd nivå ( som justeras till lite mindre än toppspänningen vid "rated power").

En alternativ modul finns från https://www.electrokit.com/produkt/vu-meter-5-led-2/
kostar 36 kronor, oklart hum användbar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-11-04 23:02

PerStromgren skrev:

Man kan säkert göra en halvnoggrann lösning med en lysdiod, en zenerdiod och ett motstånd samt en kondensator.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-11-05 09:59

Morello skrev:Man kan säkert göra en halvnoggrann lösning med en lysdiod, en zenerdiod och ett motstånd samt en kondensator.

Det beror på vem "man" är. :)

peterh skrev:En alternativ modul finns från https://www.electrokit.com/produkt/vu-meter-5-led-2/
kostar 36 kronor, oklart hum användbar.

Det där verkar vara en lösning för mig som knappt vet vilken ände på lödkolven som är varm!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-11-05 10:09

Du märker snabbt vilken del som är varm.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-11-05 10:23

Morello skrev:Du märker snabbt vilken del som är varm.

:mrgreen:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-11-05 10:24

PS. Vu-meterkort och en liten apparatlåda beställd! Det var en sällsynt lättanvänd e-handel, den där!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-11-05 11:01

Notera att den behöver en extern matningsspänning, typiskt 5-15V DC. Den fungerar alltså inte autonomt , och då det är lysdioder misstänker jag den tömmer batterier tämligen fort.

Den förbrukar ca 8 mm enligt databladet, exklusive lysdiodströmmen.

Men det duger med vilken batterieliminator som helst, någon gammal som ger minst 5V går bra. De finns ofta på loppisar för enstaka kronor. Dock då med sladd och kontakt.

Så lite lödning blir det när du skall klippa kontakten och löda fast på kretskortet. Ta i rätt sida av lödkolven :)

Databladet är föredömligt dåligt så jag är inte riktigt med på funktionen men det verkar som om insignalen förstärks, sedan aktiveras lysdioderna vid olika signalnivåer. Man måste dämpa insignalen via den inbyggda potentiometern.
Lite Google-fu så

https://protosupplies.com/product/ka228 ... or-module/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-11-05 11:20

Om den har VU-karaktäristik är visningen för långsam för att visa toppvärden.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-11-05 11:32

Det finns klossar i huset, och tack för googlande, Rikki!

Roger, jag tror att även VU-meterinsvängning duger för det jag ska indikatorn till. Det är en bit mellan 40 V (utan dist) och 55 V där saker börjar gå sönder och alla nedstängningar triggas. När jag hade föregångaren till mina 2912 så funkade inte skyddskretsarna så bra, så jag har blivit nervös!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2021-11-06 08:05

Måste säga att jag är lite förundrad över varför inte klippindikator är vanligare inom hifi, alla steg jag har haft de senaste 20 åren har haft det, liksom limiter (valbar), känns som självklarheter och jag blir lätt nervös om det inte finns, det är ganska lätt att spela sönder något även om effekten är moderat.

Lyssna? visst, ska man det, men det är inte alltid det tycks funka, har varit med om ett antal fall bland annat på mässor och andra demos där man vridit upp långt in i riskområdet, det hörs ganska tydligt när det pressas men likväl spelas det på, brrr...

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-06 09:05

RogerGustavsson skrev:Om den har VU-karaktäristik är visningen för långsam för att visa toppvärden.

Tittade snabbt på schemat.
Kretsen och lysdioderna har ingen fördröjning d v s aktiveras på mikrosekunders nivå och alltså väsentligt snabbare än synen.
Det finns en RC - länk på kortet som sätter tidskonstanten för hur länge dioderna ska lysa. Den skulle jag ändrat på så att inte lysdioderna slocknar så snabbt, kanske öka tiden 10ggr.

Det är alltså ingen VU-meter (som har definierad stigtid).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-11-15 16:36

Nu har jag köpt och "monterat", dvs lött på sladdar till nätaggregat och RCA-kabel. Jag har inte använt lödkolven på länge; det var spännande att försöka löda på sladdar på stift som sitter några mikrometer isär. Gamla, lätt darriga händer, hjälper liksom inte till heller! :)

Jag har kalibrerat den röda indikator till ca 28 V för 1 KHz, vilket betyder 40 V toppspänning åtminstone för den signalen. Det kan säkert bli ett par, tre dB fel på musiksignaler, men det får duga. Med musik verkar det som jag varit onödigt försiktig. Musiken i klippet nedan var rejält stark och absolut tillräcklig för dans, om så skulle vara!

https://www.pulpeten.se/faktiskt/level_meter.MP4

PS. Jag köpte en liten apparatlåda som skulle passa mojen, men det blir alldeles för pilligt att få in den där. Jag låter den sitta i oppfinnarjockehållaren till jag känt i den nya nivån.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Re: Lös "klippindikator" finns!

Inläggav Morello » 2021-11-15 17:11

Är den där lilla Quaden integrerad eller har du ett separat slutsteg på golvet?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-11-15 19:00

Morello skrev:Är den där lilla Quaden integrerad eller har du ett separat slutsteg på golvet?

Både och! Det sitter ett slutsteg i den lilla, men jag kör den som försteg kopplad till en 606 på golvet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2021-12-15 12:41

Klippindikatorer (ej vu-meter) byggde jag en gång i tiden till ett slutstegsprojekt. Det är dock forntid och jag funderar på om inte beskrivningen fanns i någon R/T eller snarare Elektronikvärlden, men osäker.
Injustering med oscilloskop. Om den var korrekt ändå vete tusan...
Nåväl, nu har du ju redan köpt saker och det är kul bygga :)

Återgå till Teknikforum