Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Vi diskuterar rätt ofta hur mycket effekt som är tillräckligt i en anläggning. Svaret blir ofta att små förstärkare klipper, men att lyssnaren inte inser det.
För att få slut på den debatten...
vore det intressant att kunna koppla in en klippindikator löst över högtalarklämmorna. Finns en sådan pryl? I brist på det, kan man enkelt bygga en?
Hemma hos mig skulle jag vilja ha en liknande pryttel. Mina högtalare vill inte ha mer än 40 V toppspänning, och det är alltså inte slutsteg som bestämmer. Finns en en lös sådan 40 V-indikator på marknaden?
Almen skrev:Fast vad har du för slutsteg? 40 V p-p är ju ganska mycket, vad är det - 250 W, 300 W?
Morello skrev:Almen skrev:Fast vad har du för slutsteg? 40 V p-p är ju ganska mycket, vad är det - 250 W, 300 W?
40 Vpp motsvarar 25 W i 8 ohms last.
Morello skrev:40 Vpp kan bara tolkas som +/-20 V, vilket gör 25 W.
RogerGustavsson skrev:Fast jag tror det i Pers fall handlar om mer än 25 W, betydligt mer innan skyddskretsarna i elektrostaterna slår till.
Morello skrev:Almen skrev:Fast vad har du för slutsteg? 40 V p-p är ju ganska mycket, vad är det - 250 W, 300 W?
40 Vpp motsvarar 25 W i 8 ohms last.
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Fast jag tror det i Pers fall handlar om mer än 25 W, betydligt mer innan skyddskretsarna i elektrostaterna slår till.
Specen säger: "Program peak for undistorted output: 40V". För en sinussignal motsvarar det 28.4 V RMS eller 100 W i 8 ohm.
Tack för svaret om klippindikator. Jag inser att det är besvärligare än jag först gissade.
Kan man enkelt få en led att lysa (en liten stund) om signalen överstiger 40 V (eller 80V t-t)?
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Fast jag tror det i Pers fall handlar om mer än 25 W, betydligt mer innan skyddskretsarna i elektrostaterna slår till.
Specen säger: "Program peak for undistorted output: 40V". För en sinussignal motsvarar det 28.4 V RMS eller 100 W i 8 ohm.
Tack för svaret om klippindikator. Jag inser att det är besvärligare än jag först gissade.
Kan man enkelt få en led att lysa (en liten stund) om signalen överstiger 40 V (eller 80V t-t)?
Morello skrev:Man kan säkert göra en halvnoggrann lösning med en lysdiod, en zenerdiod och ett motstånd samt en kondensator.
peterh skrev:En alternativ modul finns från https://www.electrokit.com/produkt/vu-meter-5-led-2/
kostar 36 kronor, oklart hum användbar.
Morello skrev:Du märker snabbt vilken del som är varm.
RogerGustavsson skrev:Om den har VU-karaktäristik är visningen för långsam för att visa toppvärden.
Morello skrev:Är den där lilla Quaden integrerad eller har du ett separat slutsteg på golvet?
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 27 gäster