goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:Piano måste bara vara det enskilt mest lämpade ljudobjekt man kan använda sig av vid utvärdering av hur bra en anläggning återger en verklighetstrogen klang och naturlighet. När ett välinspelat pianos fullskaliga klang och anslag återges med en naturlig renhet och kraft, ja då kan man i princip ta det för givet att alla andra ljudinslag även de kommer låta rätt.

LJUDOBJEKT = det som hjärnan upplever. Det är en psykologisk entitet.
LJUDKÄLLA = det som alstrar de akustiska ljudvågorna.
LJUDKÄLLA i den fysikaliska akustiska reella världen kan vara musikinstrument eller folk som talar eller sjunger eller djur som låter eller andra mekaniska ekustiska svängningar, bil, båt, tåg, träd som susar i vinden osv.
LJUDKÄLLA inom ljudåtergivning är högtalare, t.ex. högtalare som skall återge piano. Ljudkällorna är till höger och vänster, men ljudobjektet upplevs vara mitt emellan ljudkällorna.
En annan LJUDKÄLLA för ljudåtergivning kan vara hörlurar. Med lurarna kopplade till båda öronen blir stereoaxeln samma axel som den binaurala axeln. LJUDOBJEKTEN hamnar då mitt i huvudet med vanliga inspelningar.
Vad gäller ljudåtergivning av något, så är hörseln i särklass mest känslig för röster som man känner igen och som man hör vardagliges. Enklast att känna igen är en familjemedlem.
Vad gäller musikinstrument, så är flygeln ett instrument som har stort frekvensomfång och där anslaget är markant och kan varieras, därav namnet pianoforte, som antyder att man kan spela både svagt (piano) och starkt (forte).
På engelska kallas flygeln även Grand Piano.
En av svårigheterna med att spela in flygelns ljud i stereo är att instrumentet rent fysiskt sett är ett stort instrument med ganska komplicerad ljudalstring. Man slår an strängar genom en komplicerad mekanisk mekanism, men ljudet alstras från ett membran/soundboard i en stor låda. Strängarnas resonanta energi överföres som mekanoakustiska vågor till ett soundboard via en bridge/bro. Detta membran skall utföras så att den bevarar energin i membranet så att energin inte förs vidare till andra delar i flygelns låda. Detta konststycke åstadkommes genom att varsamt välja vågimpedans i material så att korrekt akustisk impedansavslutning kan bestämma vad som överföres till nästa material och vad som inte skall överföras annat än till luften som akustiska ljudvågor i luft. Så har jag förstått flygelns mekanism för ljudalstring. Ljudet är stort och mycket distinkt på varje ton men icke-distinkt/diffust inom dess fysiska storlek vad gäller lokalisering av respektive ton. En rätt udda kombination. Hårda distinkta anslag på strängar som inte kopplar till luften men som kopplar till ett soundboard som kopplar till luften och resulterar i ljud från detta större membran applicerad i en medelöppen trälåda med en vinklad vägg på ovansidan. Typ. . . ungefär.
MvH
Peter
Om inte ett inspelat piano är ett ljudobjekt på inspelningen, vad vill du isåfall att jag ska kalla det för?
Bra fråga. Om jag själv skulle ha skrivit så hade jag inte valt ordet ”ljudobjekt” i det sammanhanget. Jag skulle i så fall troligtvis använt ordet ’musikinstrument’ istället för ’ljudobjekt’. Jag och i princip alla vet nog vad du menar, så det är ingen ko på isen.
Jag vill bara förtydliga lite genom att gå ett steg djupare i hierarkin gällande ljudåtergivning via inspelning/uppspelning.
Det är ett inspelat musikinstrument d v s en inspelad ljudkälla. På inspelningen är ljudkälla + dess akustiska miljö i form av kod och i detta fall källkod.
Denna källkod (ljudkälla + akustisk inspelningsmiljö) skall vid uppspelning återges av (2 högtalare + 1 akustisk uppspelningsmiljö + ens egen kroppsliga akustiska påverkan d v s 1 kropp + 2 öron), där den inspelade källkoden genomgår ytterligare stadier av kodning/omkodning/nykodning innan den totala koden slutligen skall avkodas i hjärnan. Efter hela denna ganska extrema avkodningsprocess så återstår det man hör i form av upplevt totalljud (ljudobjekt + akustisk inspelningsmiljö + akustisk uppspelningsmiljö + ens egen kroppsliga akustiska påverkan).
Det är nu kruxet infinner sig. Man kan nämligen sträva efter olika saker.
Jag strävar efter devisen att akustisk uppspelningsmiljö skall vara = noll efter avkodning samt att ens egen kroppsliga akustiska påverkan skall vara = noll efter avkodning. Återstoden skall vara källkoden avkodad. Men även här måste man bestämma vad den verkliga källkoden skall representera. Skall den representera Ursprungshändelsen d v s det man skulle uppleva på ort och ställe om man vore på plats vid inspelningen? Så ser jag på källkoden.
Då skall mikrofonplacering, mixning och mastring anpassas efter det. Då denna källkod av Ursprungshändelsen finns registrerad och memorerad i ett minne på HD eller CD så kan den därefter avlyssnas d v s avkodas på olika sätt.
Det krävs korrekt avkodning av källkod för att Ursprungshändelsen skall gestaltas.
I det man kallar loge-tänk är devisen annorlunda gällande vad som skall återstå av den akustiska uppspelningsmiljön efter avkodning. Här skall den akustiska uppspelningsmiljön finnas med efter avkodning. Därför bör uppspelningsmiljön fixas till akustiskt för att anpassas till denna devis. Det är kraftig akustisk reglering det handlar om och detta för att ens egen uppspelningsloge skall finnas med/kvar på samtliga uppspelningar. Det är dock inte Ursprungshändelsen som skall upplevas eller återupprepas. Det är ens egen logehändelse som skall åstadkommas.
Jag nämner allt detta som förklaringsmodell till hur processen för återgivet ljud egentligen ser ut. Det är ganska komplicerat och man kan sträva efter olika saker. Till syvende och sist, är det entertainment som de flesta vill uppnå och detta mål avgör vägen dit.
Sedan får var och en använda sitt eget språk. Men, man bör beakta att det man vill säga kan missförstås om man använder ord och syftningar på tvetydigt sätt och speciellt då man försöker beskriva fysikaliska saker och psykologiska upplevelser av fysikaliska saker.
I talat vardagsspråk blir situationen lite lösare. På internetforum av hobbykaraktär är situationen lite mittemellan. Det blir lite olika på olika forum.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.