Favoriten bland "budget-DACar"; SMSL D-6s, 2 520 kronor?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kermit116

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-11-16 15:41

pLudio skrev:
Kermit116 skrev:Jag skulle mycket gärna bidraga i den på Radelius initiativ tänkta jämförelsen med praktisk admin, sladdflyttar mm så att alla de som vet vad dom lyssnar efter kan ägna sig åt att lyssna. Att då lyssnarna inte ska ha koll på om det är en Topping för 150euro eller en för 900 skulle jag se som mitt främsta bidrag i jämförelsen.

Det är inte en D90SE utan den med AK4499 så den kostade "bara" €700. :-)

Den har ingen MQA heller så de trasiga MQA-filtren kan inte ställa till det. Och skall vi vara petiga så bör vi inte spela upp något från Tidal med extra MQA-brus heller.

Jag tycker nog att vi får bestämma oss för en typ av filter när vi jämför för att göra det hanterbart (linjärt och brant såklart).

Har vi tillgång till ett transparent försteg? Kan vi anta att alla DAC:ar från Topping har samma spänning ut?

Och ett försteg som har två likvärdiga linjeingångar och gärna en fjärrkontroll så att "admin" enkelt kan byta mellan dacarna utan att lyssnarna med lätthet kan sluta sig till om det är 150euro eller 700 som spelas (Fritt efter ATP-folkomröstningen 1957: "Gärna bra läkemedel men först ett rejält placebo.").
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-11-16 16:04

dewpo skrev:Här är 100 Hz fyrkantsvåg@48kHz konverterat till 192kHz i ROON :|

Vi kommer nog inte utvärdera DAC:arna med Merzbow. ;-)
Jag förväntar mig att Shifts dyker upp i tråden nu.

Men vi kan motverka fenomenet med testlåtar som samplats i högre frekvens, så det är bra att ha i åtanke inför jämförelserna.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-11-16 17:51

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Piano måste bara vara det enskilt mest lämpade ljudobjekt man kan använda sig av vid utvärdering av hur bra en anläggning återger en verklighetstrogen klang och naturlighet. När ett välinspelat pianos fullskaliga klang och anslag återges med en naturlig renhet och kraft, ja då kan man i princip ta det för givet att alla andra ljudinslag även de kommer låta rätt. :)

LJUDOBJEKT = det som hjärnan upplever. Det är en psykologisk entitet.
LJUDKÄLLA = det som alstrar de akustiska ljudvågorna.

LJUDKÄLLA i den fysikaliska akustiska reella världen kan vara musikinstrument eller folk som talar eller sjunger eller djur som låter eller andra mekaniska ekustiska svängningar, bil, båt, tåg, träd som susar i vinden osv.
LJUDKÄLLA inom ljudåtergivning är högtalare, t.ex. högtalare som skall återge piano. Ljudkällorna är till höger och vänster, men ljudobjektet upplevs vara mitt emellan ljudkällorna.

En annan LJUDKÄLLA för ljudåtergivning kan vara hörlurar. Med lurarna kopplade till båda öronen blir stereoaxeln samma axel som den binaurala axeln. LJUDOBJEKTEN hamnar då mitt i huvudet med vanliga inspelningar.

Vad gäller ljudåtergivning av något, så är hörseln i särklass mest känslig för röster som man känner igen och som man hör vardagliges. Enklast att känna igen är en familjemedlem.

Vad gäller musikinstrument, så är flygeln ett instrument som har stort frekvensomfång och där anslaget är markant och kan varieras, därav namnet pianoforte, som antyder att man kan spela både svagt (piano) och starkt (forte).
På engelska kallas flygeln även Grand Piano.

En av svårigheterna med att spela in flygelns ljud i stereo är att instrumentet rent fysiskt sett är ett stort instrument med ganska komplicerad ljudalstring. Man slår an strängar genom en komplicerad mekanisk mekanism, men ljudet alstras från ett membran/soundboard i en stor låda. Strängarnas resonanta energi överföres som mekanoakustiska vågor till ett soundboard via en bridge/bro. Detta membran skall utföras så att den bevarar energin i membranet så att energin inte förs vidare till andra delar i flygelns låda. Detta konststycke åstadkommes genom att varsamt välja vågimpedans i material så att korrekt akustisk impedansavslutning kan bestämma vad som överföres till nästa material och vad som inte skall överföras annat än till luften som akustiska ljudvågor i luft. Så har jag förstått flygelns mekanism för ljudalstring. Ljudet är stort och mycket distinkt på varje ton men icke-distinkt/diffust inom dess fysiska storlek vad gäller lokalisering av respektive ton. En rätt udda kombination. Hårda distinkta anslag på strängar som inte kopplar till luften men som kopplar till ett soundboard som kopplar till luften och resulterar i ljud från detta större membran applicerad i en medelöppen trälåda med en vinklad vägg på ovansidan. Typ. . . ungefär.

MvH
Peter

Om inte ett inspelat piano är ett ljudobjekt på inspelningen, vad vill du isåfall att jag ska kalla det för?

Bra fråga. Om jag själv skulle ha skrivit så hade jag inte valt ordet ”ljudobjekt” i det sammanhanget. Jag skulle i så fall troligtvis använt ordet ’musikinstrument’ istället för ’ljudobjekt’. Jag och i princip alla vet nog vad du menar, så det är ingen ko på isen.

Jag vill bara förtydliga lite genom att gå ett steg djupare i hierarkin gällande ljudåtergivning via inspelning/uppspelning.

Det är ett inspelat musikinstrument d v s en inspelad ljudkälla. På inspelningen är ljudkälla + dess akustiska miljö i form av kod och i detta fall källkod.

Denna källkod (ljudkälla + akustisk inspelningsmiljö) skall vid uppspelning återges av (2 högtalare + 1 akustisk uppspelningsmiljö + ens egen kroppsliga akustiska påverkan d v s 1 kropp + 2 öron), där den inspelade källkoden genomgår ytterligare stadier av kodning/omkodning/nykodning innan den totala koden slutligen skall avkodas i hjärnan. Efter hela denna ganska extrema avkodningsprocess så återstår det man hör i form av upplevt totalljud (ljudobjekt + akustisk inspelningsmiljö + akustisk uppspelningsmiljö + ens egen kroppsliga akustiska påverkan).

Det är nu kruxet infinner sig. Man kan nämligen sträva efter olika saker.
Jag strävar efter devisen att akustisk uppspelningsmiljö skall vara = noll efter avkodning samt att ens egen kroppsliga akustiska påverkan skall vara = noll efter avkodning. Återstoden skall vara källkoden avkodad. Men även här måste man bestämma vad den verkliga källkoden skall representera. Skall den representera Ursprungshändelsen d v s det man skulle uppleva på ort och ställe om man vore på plats vid inspelningen? Så ser jag på källkoden.

Då skall mikrofonplacering, mixning och mastring anpassas efter det. Då denna källkod av Ursprungshändelsen finns registrerad och memorerad i ett minne på HD eller CD så kan den därefter avlyssnas d v s avkodas på olika sätt.

Det krävs korrekt avkodning av källkod för att Ursprungshändelsen skall gestaltas.

I det man kallar loge-tänk är devisen annorlunda gällande vad som skall återstå av den akustiska uppspelningsmiljön efter avkodning. Här skall den akustiska uppspelningsmiljön finnas med efter avkodning. Därför bör uppspelningsmiljön fixas till akustiskt för att anpassas till denna devis. Det är kraftig akustisk reglering det handlar om och detta för att ens egen uppspelningsloge skall finnas med/kvar på samtliga uppspelningar. Det är dock inte Ursprungshändelsen som skall upplevas eller återupprepas. Det är ens egen logehändelse som skall åstadkommas.

Jag nämner allt detta som förklaringsmodell till hur processen för återgivet ljud egentligen ser ut. Det är ganska komplicerat och man kan sträva efter olika saker. Till syvende och sist, är det entertainment som de flesta vill uppnå och detta mål avgör vägen dit.

Sedan får var och en använda sitt eget språk. Men, man bör beakta att det man vill säga kan missförstås om man använder ord och syftningar på tvetydigt sätt och speciellt då man försöker beskriva fysikaliska saker och psykologiska upplevelser av fysikaliska saker.

I talat vardagsspråk blir situationen lite lösare. På internetforum av hobbykaraktär är situationen lite mittemellan. Det blir lite olika på olika forum.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-11-16 17:57

dewpo skrev:Här är 100 Hz fyrkantsvåg@48kHz konverterat till 192kHz i ROON :|

LL.jpg

Mf.jpg

Japp, det är så det blir i teori om det är fulländat. Att i praktiskt bruk sträva efter något annat blir att frångå det fulländade. Då skall man veta att förringning hörs tydligare av hörseln än efterringning. Efterföljande ljud maskerar efterringning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-11-16 18:47

radelius skrev:Tack för alla tips, det kommer en återkoppling här när vi välngenomfört studien :D

När ämnar ni genomföra studien?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2021-11-16 20:38

Förfogar ni över ett tillräckligt ofärgande försteg? :?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-11-16 20:58

Vi har ännu ej bestämt vare sig vilka som deltar eller plats varför detaljer om testanläggning intevfinns. Mitt eget försteg bedömmer jag vara tillräckligt transparent. Alternativt kör vi förbi alla slutsteg och låter de olika dacarna fungera som försteg. D50s klarar i vart fall av det. Men som sagt så är inget ännu bestämt :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-16 21:02

Kermit116 skrev:
goat76 skrev:
sprudel skrev:
Tack för låttipset. :)

Sittin on the dock of the Bay är fin den med.

Piano måste bara vara det enskilt mest lämpade ljudobjekt man kan använda sig av vid utvärdering av hur bra en anläggning återger en verklighetstrogen klang och naturlighet. När ett välinspelat pianos fullskaliga klang och anslag återges med en naturlig renhet och kraft, ja då kan man i princip ta det för givet att alla andra ljudinslag även de kommer låta rätt. :)

Anses BIS ha gjort bra inspelningar? Har i biblioteket Roland Pöntinen spelar Satie från 1986 inspelad i Danderyds gymnasium och med Robert von Bahr själv som tekniker, skulle det albumet kunna gälla för ett "välinspelat piano"?

Vacker musik är det i alla fall. Tycker jag.

Jag kan då inte klaga på den inspelningen. Förslagsvis kan väl någon av de mer dynamiska låtarna från den skivan användas vid DAC-testerna. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-11-16 22:22

radelius skrev:Vi har ännu ej bestämt vare sig vilka som deltar eller plats varför detaljer om testanläggning intevfinns. Mitt eget försteg bedömmer jag vara tillräckligt transparent. Alternativt kör vi förbi alla slutsteg och låter de olika dacarna fungera som försteg. D50s klarar i vart fall av det. Men som sagt så är inget ännu bestämt :D

Nej, gör inte det. Då lyssnar ni mer på förstegsdelen än dacfunktionen tror jag. Ge alla dacarna samma förutsättningar att fungera just som dac är mitt råd.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-11-16 22:36

Vi hörde som sagt tydlig skillnad på E30 och DX3Pro+ via en Rotel RA1592 som ju är en bra förstärkare (ca 25000 kr) om än inte ultratransparant som "försteg".
Ikväll var jag där igen och vi jämförde dem genom en Michi X3 och skillnaden kvarstod.
Dock lät inbyggd DAC i Michi X3 nåt snäpp bättre.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2021-11-16 23:10

Vi har ännu ej bestämt vare sig vilka som deltar eller plats varför detaljer om testanläggning intevfinns. Mitt eget försteg bedömmer jag vara tillräckligt transparent. Alternativt kör vi förbi alla slutsteg och låter de olika dacarna fungera som försteg. D50s klarar i vart fall av det. Men som sagt så är inget ännu bestämt

Bryston BP25 finns att låna...
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-11-17 16:30

Nu är datum fastställt till den 5/12 kl 13:00 hos mig (radelius).
Jag räknar med att följande personer närvarar eftersom de bidrar med daccar eller visat intresse:
juanth
Kermit116
pLudio
radelius
Ludde (ej faktiskt medlem)

Det finns plats för tre personer till. Först till kvarn.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2021-11-17 16:53

Väldigt spännande och jag följer med intresse men har tyvärr inte möjlighet att deltaga då jag finns 600 km söderut. Annars har jag en "omoddad" D50S och det hade varit kul att höra om jag hade hört skillnad och hur stor i så fall.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-11-17 17:34

radelius skrev:Nu är datum fastställt till den 5/12 kl 13:00 hos mig (radelius).

Blir fint!

Ju mer jag tänker på det så tycker jag att DAC:arna skall få kämpa med CD-material även om vi kan slänga in nåt med högre bandbredd med. Vi behöver snarast en låtlista att börja lyssna in oss på och utifrån den välja ut kortare segment. Tyvärr sitter jag inte på en massa förslag själv.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-11-17 18:33

3C8461F5-D875-4A84-B128-634F41DD0F84.jpeg
3C8461F5-D875-4A84-B128-634F41DD0F84.jpeg (150.23 KiB) Visad 4014 gånger
Här är den lista Stefan använde:
http://open.qobuz.com/playlist/7161822

Jag tycker det verkar vara bra testlåtar. Alla är i 44.1 men vi kan lägga till något mer högupplöst.
Den som har Qobuz kan lägga till förslag i listan.
radelius har Qobuz råkar jag veta.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2021-11-17 19:08

juanth skrev:

Jag tycker det verkar vara bra testlåtar. Alla är i 44.1 men vi kan lägga till något mer högupplöst.

Roland Pöntinen spelandes Satie. Givetvis hittar jag inte CD-skivan i hyllorna just nu men jag tycker också att det är intressant att fånga upp hur det låter med CD-spelare via coaxialingången. Vet inte Goat76 vilket stycke han syftade på så ska jag leta rätt på något på albumet med rejäla anslag. Om Radelius gjort sig av med CD-spelaren så kan jag plocka med mig min Marantz CD 6000OSE Ki-signature om den anses duga.

https://www.discogs.com/release/16200911-E-Satie-R-Pöntinen-Roland-Pöntinen-Plays-Piano-Music-By-Erik-Satie

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-17 19:35

Kermit116 skrev:
juanth skrev:

Roland Pöntinen spelandes Satie. Givetvis hittar jag inte CD-skivan i hyllorna just nu men jag tycker också att det är intressant att fånga upp hur det låter med CD-spelare via coaxialingången. Vet inte Goat76 vilket stycke han syftade på så ska jag leta rätt på något på albumet med rejäla anslag. Om Radelius gjort sig av med CD-spelaren så kan jag plocka med mig min Marantz CD 6000OSE Ki-signature om den anses duga.

https://www.discogs.com/release/16200911-E-Satie-R-Pöntinen-Roland-Pöntinen-Plays-Piano-Music-By-Erik-Satie

Den femte låten på den skivan har rejäla anslag. :)

Roland Pöntinen - SATIE: Piano Music - "d'Edriophtalma"
https://open.qobuz.com/track/1840580

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-11-17 19:44

Jag har ingen CD drive hemma så ta med den om du vill. Risken är bara att vi tar oss vatten över huvet om vi ska utvärdera de olika ingångarna.Jag har streamer med koaxutgång om det skulle behövas

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-11-17 20:12

goat76 skrev:
Kermit116 skrev:
juanth skrev:

Den femte låten på den skivan har rejäla anslag. :)

Roland Pöntinen - SATIE: Piano Music - "d'Edriophtalma"
https://open.qobuz.com/track/1840580

Tillagd!
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2021-11-17 22:18

radelius skrev:Nu är datum fastställt till den 5/12 kl 13:00 hos mig (radelius).
Jag räknar med att följande personer närvarar eftersom de bidrar med daccar eller visat intresse:
juanth
Kermit116
pLudio
radelius
Ludde (ej faktiskt medlem)

Det finns plats för tre personer till. Först till kvarn.

Jag kommer om plats finnes . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-11-17 22:32

Välkommen Laila!
Två platser kvar/S

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2021-11-17 22:37

Utegångstillstånd beviljat. Anmäler närvaro.

(OD Caprice dagen innan men Radelius får väl spunk om jag föreslår lite schysst manskör till låtlistan.)

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-11-17 23:00

Personligen har jag inget emot körsång

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-11-17 23:04

Vore kul att avsluta tillställningen med att jämföra segraren bland Toppingdaccar med en erkänt bra dac, vilken det nu är.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2021-11-17 23:10

radelius skrev:Personligen har jag inget emot körsång

Fick känslan Du tyckte låtlistan var mer än välfylld. :-)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-11-17 23:14

juanth skrev:

Glöm inte Sara och goodbye yellow brick road
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-11-17 23:15

Jag tänker att det blir enklast om vi håller oss till nedkortade FLAC-filer, så rippa era CDs.

Jag kan ta med en RPi med moOde audio om det skulle underlätta, den har både coax och optisk ut.

Vad har Radelius för uppspelningsplan?

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-11-17 23:25

Jag har möjlighet att spela upp via rpi3 med allo streamingkort, rpi4 med usb samt pc usb. Bägge pajjerna kör Volumio so operati och Qubos aktiverat. Jag föreslår att vi har pc:n som bas pga bättre gränssnitt.
Jag har väldigt svårt att höra någon som helst skillnad mellan Usb- och koaxanslutning till minD50s.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-11-30 16:12

Jag har försökt sammanfatta DAC chip och op ampar inför utvärderingen men fel kan förekomma. Ni DAC-ägare vet säkert bättre vad som sitter i dem.

OPA1612 används typiskt enligt AKMs rekommenderade I/V-konvertering före buffert op amp. Jag har inte koll på ESS.

E30 AK4493, OPA1612 + ???
DX3 Pro+ ES9038Q2M, LM4562
D10s ES9038Q2M, LME49720
D30 Pro 4 x CS43198, OPA1612
D50s 2 x ES9038Q2M, LME49720 i original men bytt till OPA1642
D90 AK4499, OPA1612 + LME49720

Archimago har satt ihop ett potpurri av sex låtar som vi kan vara lata och använda.
https://archimago.blogspot.com/2021/08/ampt-test.html

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd