Moderator: Redaktörer
Morello skrev:danfra skrev:Vad blev det för potentiometer?
Alps RK271. RIAA-steget kommer ju att driva potentiometern. Det var därför jag ville kolla så att katodföljaren mäktade med 10 kohm.
Morello skrev:Preliminärt schema för RIAA-steg:
http://user.faktiskt.io/Morello/Tube-pr ... AA-PA1.pdf
Simulerade avvikelse inom +/- 0,1 dB!
lennartj skrev:Morello skrev:C2300 skulle jag inte kalla rörförsteg; det är faktiskt fler trissor i signalvägen än vad det är rör.![]()
MC-steget innehåller 10 bipolära trissor samt en operationsförstärkare. Även MM-steget är partiellt transistorbestyckat.
Hur bra är CR2300 ifråga om THD, brus, brum etc?
Morello, du har fått PM.
McIntosh C2300 är uppmätt av det oberoende testlabbet Miller Audio Research som testar alla apparater HiFi News provlyssnat
och jag tolkar mätvärdena som minst likvärdiga, upp till en tiopotens bättre t.ex.
THD achieved into 8000.0ohm (2nd-4th harmonics) re. 1000Hz =
0.00032% @ 1.0V (Left Channel)
0.00021% @ 1.0V (Right Channel)
Att stoppa in lite halvledare på lämpliga ställen inverkar uppenbarligen inte menligt på mätdata, utan tvärtom och inte heller på lyssningsintrycket.
Gubbarna i Binghamton verkar kunna sina saker och vågar välja de kostnadseffektivaste lösningarna trots att marknadsföringsfolket betecknar den
C2300 TUBE PREAMPLIER. Det hade troligen blivit betydligt dyrare och sämre med baluner i stället för op-ampar som fasvändare på de balanserade
in- och utgångarna och fler rör för buffertsteg om man ska ha strikt halvledarfri signalväg.
Morello skrev:Trafon kommer att kosta styva tusenlappen. Nu är en prototyptraf beställd.
radelius skrev:Hur många lindningar/spänningar?
Morello skrev:radelius skrev:Hur många lindningar/spänningar?
Anodspänning, glödspänning samt en mindre lindning för +5V - tre totalt.
tordnilsson skrev:Morello skrev:Trafon kommer att kosta styva tusenlappen. Nu är en prototyptraf beställd.
Spännande, svensk leverantör ?
Morello skrev:Sådant är upp till var och en att implementera. Det är ju bara en fråga om omkopplade, RCA-don och kopplingstråd.
Jag hade för övrigt lite väl bråttom igår och missade att borra hål för RCA-don för utgången.
Kurben skrev:Jag anser att kylflänsarna som ligger under är lite overkill för ett rörförsteg....
Användare som besöker denna kategori: Freddy_J, Google [Bot] och 14 gäster