Såg ett klipp på yoytub. Var en kille som testad olika typer av ljuddämpande material att ha på sido och bakväggarna i hemmabiografen. Genom att använda mätinstrument kom han fram till att vanliga badlakan gav en jämnare dämpning och var helt överlägsen annan dämpare i form av skumplastskivor med vågig yta. Han testade även annan material som glasull och liknande men inga andra material gav samma jämna dämpning som ett lager med badlakan av frote.
Köpte en rejäl bunt med Plysch tyngdtäcken hos Jysk eftersom jag tänkte att det skulle vara skönt att svepa in sig i tunga sköna täcken när man kollade på film. La märke till att om jag drog plyschtyngdtäcket över huvudet dämpade täcket ljudet ganska ordentligt.
Har några vänner som bor i ett privat kollektiv och inte har plats för en biograf så man har satt opp gardinskenor i taket, på sidorna och på bakväggen. Här har man använt tjock svart sammet och ytterligare ett lager tät tjock svart tyg. Dessvärre sprider sig ljudet in till sovrummen och de andra som kanske inte vill kolla på film. Även här testade man att hänga upp tyngdplyschtäcken. Tror att det var 6 kilos. Det visade sig att ljudet dämpades ganska mycket. Dessutom blev ljudet i biografen mycket bättre eftersom reflexer från utrymmet runt biografen dämpades.
Kanske någon som testat tyngdplyschtäckens förmåga att dämpa ljudet. På tyngdtäcken står att den ska innehålla glaspärlor vilket verkar stämma om man klämmer på ett tyngdtäcke. Men klämmer man på ett plysch tyngdtäcke verkar den vara mycket tjockare och man känner inte pärlorna så jag misstänker att det finns glaspärlor och någon annan typ av fyllning som känns som tyg.
Någon som testat med badlakan som ljuddämpare. Skulle vara intressant att få veta om någon annan har erfarenhet av tyngdplyschtäcken som ljuddämpare för att förbättra akustiken?