Badlakan och Jysk plysch tyngdtäcken?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Badlakan och Jysk plysch tyngdtäcken?

Inläggav Helmut » 2021-11-19 22:34

Såg ett klipp på yoytub. Var en kille som testad olika typer av ljuddämpande material att ha på sido och bakväggarna i hemmabiografen. Genom att använda mätinstrument kom han fram till att vanliga badlakan gav en jämnare dämpning och var helt överlägsen annan dämpare i form av skumplastskivor med vågig yta. Han testade även annan material som glasull och liknande men inga andra material gav samma jämna dämpning som ett lager med badlakan av frote.
Köpte en rejäl bunt med Plysch tyngdtäcken hos Jysk eftersom jag tänkte att det skulle vara skönt att svepa in sig i tunga sköna täcken när man kollade på film. La märke till att om jag drog plyschtyngdtäcket över huvudet dämpade täcket ljudet ganska ordentligt.
Har några vänner som bor i ett privat kollektiv och inte har plats för en biograf så man har satt opp gardinskenor i taket, på sidorna och på bakväggen. Här har man använt tjock svart sammet och ytterligare ett lager tät tjock svart tyg. Dessvärre sprider sig ljudet in till sovrummen och de andra som kanske inte vill kolla på film. Även här testade man att hänga upp tyngdplyschtäcken. Tror att det var 6 kilos. Det visade sig att ljudet dämpades ganska mycket. Dessutom blev ljudet i biografen mycket bättre eftersom reflexer från utrymmet runt biografen dämpades.
Kanske någon som testat tyngdplyschtäckens förmåga att dämpa ljudet. På tyngdtäcken står att den ska innehålla glaspärlor vilket verkar stämma om man klämmer på ett tyngdtäcke. Men klämmer man på ett plysch tyngdtäcke verkar den vara mycket tjockare och man känner inte pärlorna så jag misstänker att det finns glaspärlor och någon annan typ av fyllning som känns som tyg.
Någon som testat med badlakan som ljuddämpare. Skulle vara intressant att få veta om någon annan har erfarenhet av tyngdplyschtäcken som ljuddämpare för att förbättra akustiken?

Kraniet

Re: Badlakan och Jysk plysch tyngdtäcken?

Inläggav Kraniet » 2021-11-23 09:54

Jag har sett den där videon. Men jag är inte så säker på att hans testmetod är relevant för absorbenter.

Har för mig att man normalt sett mäter absorbenter i en ekokammare och räknar ut absorberingsgraden utifrån efterklang vid olika frekvenser.

Att sätta upp ett material framför en mikrofon och mäta dämpningen på baksidan kommer ju ge att täta material dämpar "bättre". Så typ en mdf-skiva kommer ju då vara "bäst". Men kommer ju inte ge så mycket dämpning i rummet :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-11-23 15:33

Korrekt, man mäter den ekvivalenta absorptionsarean för absorbenter i efterklangsrum genom att utnyttja de olika efterklangstiderna med/utan absorbent.

Har inte sett videon, men knasigheterna på nätet upphör aldrig att förvåna. Med den mätmetoden borde knasbollens egen hand vara den bästa "absorbenten" om han använder den för att täcka mikrofonkapseln helt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-11-23 15:40

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-11-23 16:14

Han är nog så smart och har många fräcka och intressanta projekt. Men just i det här fallet skulle han behövt sätta in sig i ämnet lite mer tror jag.

Sen är väl badlakan i flera lager inte helt värdelöst förstås. Dock så tror jag det skulle va mer effektivt av hänga lakanen och vecka dom än att lägga dom platt på varandra bara.

Tycker mig se det lite generellt på youtube att personer med breda kunskaper i alla möjliga tekniska områden och kanske speciellt mekanik inte förstår akustik och högtalarkonstruktion så bra.
Och det är väl kanske för att det inte är helt så intuitivt hur saker hänger ihop om man jämför det med mekanik.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2021-11-23 16:31

portabel absorbent
Bild

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2021-11-23 16:43

Jag är i behov av att ljuddämpa en dörröppning då det inte går att sätta in en dörr där. Idag har jag ett ganska tjockt draperi som hjälper en del men långt ifrån tillräckligt; skulle ett tyngdtäcke/filt vara ett alternativ? Det borde man kunna hänga upp i en draperiskena med lite fantasi.

T.ex. denna: https://www.clasohlson.com/se/CURA-Minky,-tyngdfilt-6-kg/p/44-4392-1

Eller om någon har ett annat förslag. Målet är helt enkelt att i största möjliga mån förhindra att ljud (musik, alla frekvenser) fortplantas genom dörröppningen med fördraget "draperi".
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-11-23 16:55

scenmolton är väl det som brukar rekommenderas.
Så tungt tyg som möjligt helt enkelt.
Sen styra ihop det så det veckar sig ordentligt. Jag vet inte vad som kan vara lämpligt men kanske bör vecken vara 10 cm djupa och sen fylla hela dörröppningen i bredd. Så det går ju mycket tyg.

Tyngtäcke är ju tungt men det är ju tungt på fel sätt. Det är det dämpande materialet man vill ska vara tungt inte att det finns tunga kulor etc i materialet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2021-11-23 17:44

Kraniet skrev:scenmolton är väl det som brukar rekommenderas.
Sen styra ihop det så det veckar sig ordentligt. Jag vet inte vad som kan vara lämpligt men kanske bör vecken vara 10 cm djupa och sen fylla hela dörröppningen i bredd. Så det går ju mycket tyg.

Tyngtäcke är ju tungt men det är ju tungt på fel sätt. Det är det dämpande materialet man vill ska vara tungt inte att det finns tunga kulor etc i materialet.

Stämmer verkligen detta, om målet är att minimera ljudet på andra sidan? Jag har egentligen inget behov alls, på den platsen, att dämpa ljudet i rummet, så en dörr eller tung mdf-skiva hade varit det bästa. Ev. reflektion in i rummet igen gör inget, snarare tvärtom så vill jag inte att dörröppningen ska bli ett akustiskt svart hål, däremot vill jag att angränsande rum tar emot så lite ljud som möjligt.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-11-23 18:29

BellsnWhistles skrev:

Stämmer verkligen detta, om målet är att minimera ljudet på andra sidan? Jag har egentligen inget behov alls, på den platsen, att dämpa ljudet i rummet, så en dörr eller tung mdf-skiva hade varit det bästa. Ev. reflektion in i rummet igen gör inget, snarare tvärtom så vill jag inte att dörröppningen ska bli ett akustiskt svart hål, däremot vill jag att angränsande rum tar emot så lite ljud som möjligt.

Du skulle kunna bygga en ihålig ”dörr” på hjul. Fylla med rockwool eller jyskmadrass F30 och borra eller fräsa ut snyggt mönster eller många hål på insidan (mot ditt rum) göra en absorbent som samtidigt har yta för reflektioner. Flyttbar.

Annars bara en jyskmadrass med ribbor inåt. Du hänger den bakom draperiet
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2021-11-23 18:53

Ja men var ska den stå när "dörren är öppen" då? Måste ju få plats med alla högtalare och grejer också :-)
Du har ju varit i rummet juanth så du vet väl vilken öppning jag pratar om, till trappen upp.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-11-24 01:41

BellsnWhistles skrev:Ja men var ska den stå när "dörren är öppen" då? Måste ju få plats med alla högtalare och grejer också :-)
Du har ju varit i rummet juanth så du vet väl vilken öppning jag pratar om, till trappen upp.

Hmm ok..jaså där.. men något som du hänger i en skena och kan dra för och kanske knäppa fast så det sluter hyggligt tätt?
Besvärligt..formskuren lätt inklädd frigolit kanske kan dämpa tillräckligt utan att skapa en död fläck inåt? Fästas i tak, fällas ned mot trapp/öppning…nu brainstormar jag.

Eller bygga en slags dörr en bit upp i trappen..nedfällbar?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-11-24 09:45

BellsnWhistles skrev:

Ok. Jag förstod det som att du inte ville ha nåt sånt mer permanent.
Ja då är ju en skiva av nåt slag absolut att föredra.
Går ju ganska enkelt att tillverka en lyftbar dörr som du kan ställa in i dörren.

Annars kan du kanske sätta upp en skjutdörr?

Edit: Men det gäller ju att få det tätt så det inte finns springor där ljudet kan slippa ut. Springor förstör dämpningen rejält mycket.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-11-24 11:50

Springor reducerar reduktionstalet speciellt för höga frekvenser, där dämpningen genom dörr/draperi är hög. Om man har noll ljudtransmission genom en yta som omges av öppningar med en relativ area om 1 %, begränsas ljudisoleringen till 20 dB.

Om man vill uppnå ordentlig ljudisolering, ett vägt reduktionstal om Rw 25 eller högre, måste man sätta in en skjutdörr som dessutom måste vara någorlunda kraftig.

Här är en kommersiell produkt för ett ljuddämpande draperi:

https://bullerbekamparen.se/ljuddampande-draperi-dl50.html

Som synes är reduktionstalet mycket lågt upp till ca 500 Hz, där draperiet börjar att bli någorlunda verkningsfullt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Återgå till Teknikforum