Dags för ny receiver - vilken?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Dags för ny receiver - vilken?

Inläggav DVD-ai » 2021-11-16 19:15

AV-grungkamoj fungerar för mig, och jag vill nog ändå påstå att den marknaden är rätt så rörig och svårmanövrerad...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2021-11-17 08:02

Just nu står det iaf en Auro3D-AV-grunkamojreciever på golvet i min matsal som bara väntar på att kopplas in och börja arbeta. Jag ser framför mig ett antal timmars klabbande så det lär inte ske förrän tidigast framåt helgen dock.
Vad har du för datum på din 3700 David?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-11-17 08:24

Kul! :)
Hoppas den fungerar bra och gör dig nöjd för lång tid framöver.

Jag har fått en bekräftelse så att den skickas 26/11 så datumet verkar inte ha ändrats, och det är ju goda nyheter :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2021-11-17 09:11

DVD-ai skrev:Kul! :)
Hoppas den fungerar bra och gör dig nöjd för lång tid framöver.

Jag har fått en bekräftelse så att den skickas 26/11 så datumet verkar inte ha ändrats, och det är ju goda nyheter :D

Ja det var som fasen. Hade jag vetat att de skulle ändra tillbaka från 24/12 till 26/11 så hade jag inte brytt mig om att ändra. Men jag får hoppas att den håller i många år framöver som sagt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-11-17 09:14

Ja Hoppas!
Jag vill gärna att min håller bra länge den med, jag är inte ute efter det senaste hela tiden så jag tror nog denna kommer duga gott lääääänge framöver för mig. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2021-11-17 11:02

Att gå från 7.1.4 till 7.1.6 var en riktig fin uppgradering. Atmos i taket med 6st separata kanaler med a2 är fantastiskt. Det blir en fantastisk atmosfär ovanför en.

Att kunna välja att stänga av vilket av slutstegen man vill är ingen dum funktion.
Och även 105 watt mot 150w och en biffigare strömförsörjning.

Ska man bara köra 5.1.4 eller 7.1.2 i ett vardagsrum så spelar det säkert ingen roll vilken man köper. x3700 kommer prestera galant.
Men jämför man 7.1 mot upplevelse av en full ljudbubbla med 14 a2or (7.1.6) så tycker jag att det är LÄTT värt pengarna med x8500 enligt mig :-)
Köpte demo ex med 3 års garanti för 30.000.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-11-17 11:06

Är det så stor skillnad mellan 5.1 och 7.1?

Tänkte om 5.1.6 inte kan vara nog så bra?
Eller 7.1.4 då. Frågan vad som låter bättre

X3700 har ju processor för 11 kanaler så det är ju en möjlighet oavsett.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2021-11-17 13:06

Skillnaden mellan 5.1 och 7.1 är minimal eftersom det knappt finns några filmer som är mixade i 7.1. Steget till Atmos är däremot väsentligt men om det är märkbar skillnad mellan 5.1.6 eller 7.1.4 vet jag inte.
Tog själv steget från 7.1 till 7.3.4 och är mycket nöjd med det. Först via en Emotiva RMC1 sedan när Emotiva efter 18 månader till slut lyckades få till Dirac Live men fortfarande inte efter ytterligare ett år inte lyckats få till Dirac Live Bass Management (plus att den fortfarande drogs med ett antal väsentliga buggar) så bytte jag till en Arcam AV40 och nu är jag helt nöjd (trots Emotiva slutstegen XPA-DR3 och XPA-9 :-).
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-11-17 17:41

Men höjd kanaler har ju även x370h stöd för :)

Jo att få med höjd kan nog vara nice, jag har en plan på att kanske ordna det i ett senare boende men hör och nu så vill jag inte hålla på med det.
I hus så blir det högtalare inbyggda i tak och väggar för surround, jag gillar inte att fylla rummet...
Mvh//David

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-11-18 09:42

Kan bara hålla med ang Atmos.

Jag kör 5.1.2 där atmoshögtalarna står på en hylla längst upp mot taket och spelar ut(framåt) i rummet. Funkar väldigt bra med tanke på placeringen.
Men det ger en sjukt bra känsla i filmer. Även atmos uppmixning av icke-atmos funkar klockrent och gör allt bättre.

Blev dock extremt besviken på dts:x. Fattar inte vad de tänkte, måste va nån på marknadsavdelningen som tyckte att "det ska låta!". Maken till "ping-pong titta här!" ljud vet jag inte om jag hört förut. Och helt överdriven bas dessutom.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-11-18 17:41

Spännande, jag har en idé om att kanske köra just 5.1.2, eller egentligen blir det ju 4.1.2 :)
Jag tänker mig 6st Ino a2 som surround och 2st Ino a2 uppe vid taket.
Eventuellt 4st högtalare uppe vid taket och då blir det 4st icke Ino.

Kul att uppmixning fungerar så bra, det är ju viktigt eftersom det mesta inte är producerat med atmos i tanken.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-11-18 22:40

Kraniet skrev:Kan bara hålla med ang Atmos.

Jag kör 5.1.2 där atmoshögtalarna står på en hylla längst upp mot taket och spelar ut(framåt) i rummet. Funkar väldigt bra med tanke på placeringen.
Men det ger en sjukt bra känsla i filmer. Även atmos uppmixning av icke-atmos funkar klockrent och gör allt bättre.

Blev dock extremt besviken på dts:x. Fattar inte vad de tänkte, måste va nån på marknadsavdelningen som tyckte att "det ska låta!". Maken till "ping-pong titta här!" ljud vet jag inte om jag hört förut. Och helt överdriven bas dessutom.

Du har inte en bild på hur du har löser det med dina höjd kanaler ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2021-11-19 22:30

Håller med ovan om just Atmos. Det är mycket stor skillnad. Jämfört med 5.1 vs 7.1 så är Atmos milsvid!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-11-24 10:48

Jahap .. då blev mitt leverans datum uppskjutet det med nu, så 3e december säger dom, än så länge ...
Segt att det ska vara så svårt för dom att få ut dessa till folk, alla verkar ha haft eller ha problem med att dom aldrig får några.

Och jag kollar beggat marknaden samtidigt och den är ju helt snustorr, inte någon lite mer kompetent Denon AVR i närheten av Stockholm. :?
Aja, någon dag blir det säkert surround hos mig med, vi får se om det blir i år bara :D :lol:
Mvh//David

MorganM

Inläggav MorganM » 2021-11-24 18:15

DVD-ai skrev:Jahap .. då blev mitt leverans datum uppskjutet det med nu, så 3e december säger dom, än så länge ...
Segt att det ska vara så svårt för dom att få ut dessa till folk, alla verkar ha haft eller ha problem med att dom aldrig får några.

Och jag kollar beggat marknaden samtidigt och den är ju helt snustorr, inte någon lite mer kompetent Denon AVR i närheten av Stockholm. :?
Aja, någon dag blir det säkert surround hos mig med, vi får se om det blir i år bara :D :lol:

Finns en 4700 i Linköping på hifitorget.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2021-11-24 18:37

MorganM skrev:
DVD-ai skrev:Jahap .. då blev mitt leverans datum uppskjutet det med nu, så 3e december säger dom, än så länge ...

Finns en 4700 i Linköping på hifitorget.

För 13k!
Låter nästan för bra för att vara sant.
Ingen bild, inga kontaktuppgifter (mer än mail genom Hifitorget), ingen uppgift om färg osv.
Hoppas allt är ok och att någon kan göra ett klipp men det känns tveksamt.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/denon_avr_x4700h_141815.htm

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2021-11-24 18:40

Känner du någon i Göteborg @dvd? Isf finns det enligt hemsidan en 3700 i butiken på Frölunda Torg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-11-25 13:12

Jag skippar att köpa nytt, jag har hittat en begagnad Denon x4100w som jag kommer att köra på istället.
Den har det jag behöver och kostar 1/3 så mycket :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2021-11-25 22:38

DVD-ai skrev:Jag skippar att köpa nytt, jag har hittat en begagnad Denon x4100w som jag kommer att köra på istället.
Den har det jag behöver och kostar 1/3 så mycket :)

Bra för dig! Hoppas det funkar bra!
Jag har ägnat kvällen åt att byta ut min gamla Marantz 5005 och har nu kopplat upp den nya Denonen. Jag har fått det mesta att funka som jag vill, men det återstår en del pillande för att allt ska bli perfekt. De gamla tiderna när man köpte en analog pryl, kopplade in på de ingångar man behövde och hade ljud ut verkar vara ett minne blott. Kanske borde man skaffa sig en riktig purist-anläggning i nåt annat rum? Det blir mer och mer lockande... :roll: :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-11-26 09:49

Ja det känns bra, den begagnade hemmabio mojängen känns rimligt och har det jag behöver till ett mycket mer överkomligt pris!

Haha, ja nu är det hundra inställningar som ska göras för att det ska bli ens lite rätt.
Det ska bli intressant att färdas den vägen när jag fått hem min enhet. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2021-11-27 15:24

Jag öppnar för lite frågor/svar angående inställningar osv för framförallt Denons surroundförstärkare.
Jag har en uppsättning med 6st Ino A1 surroundhögtalare. Två på varje sida spelar som surround och två stycken kör jag som surround back-kanaler.
Jag hittar ingenstans i inställningarna för att mixa upp 5.1-ljud så att det kommer ljud även ur baksurrarna. Nån som vet om det är omöjligt eller om jag bara inte hittar rätt inställning? Jag har läst manualen så noga jag kan men hittar inget om detta.
Sen en annan fundering: Om jag vill komplettera högtalarsetupen - var ska man börja och vilka högtalare kan vara lämpliga att titta på? Om jag fattar saken rätt så behöver man ett övre lager för Auro 3d. Front och surround höjdkanaler och dessutom takhögtalare. Bör man ha även höjdkanaler ovanför de bakre surroundkanalerna? Såvitt jag förstår kan det vara lämpligt att ha flera högtalare i taket för att det ska funka bättre för alla sittplatser. Är det isf 4st takhögtalare man ska satsa på?

Jag har ingen lust att lägga ut en massa pengar, så förslag på lite billigare burkar för denna komplettering efterlyses. Kan man komma undan under 10'000:- för tio högtalare (2 x Frontar, 4 x Surrar, 4 x Takhögtalare) eller är det en utopi?

Tacksam för svar, tips och råd!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2021-11-27 15:49

För att slippa uppläxning: Jag har pratat om detta med 5.1/7.1 i flera andra trådar men just nu gäller frågan främst inställningar i Denon X4700h...
Jag ska givetvis försöka läsa igenom de andra trådarna också för att eventuellt hitta lite svar på mina funderingar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-11-27 15:59

Stranne skrev:Bör man ha även höjdkanaler ovanför de bakre surroundkanalerna?

Bakre surroundkanaler finns bara i Auro för 13.1 uppsättningen och då har de ingen höjdkanal ovan sig.... utan det är 7.1 + 5 + 1 i de olika lagren.

11.1 har inga bakre surroundkanaler: 5.1 + 5 + 1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-11-27 16:00

Skriv svaren här då om du hittar dom :D

Jag kommer att låna 8st äldre a2 av min fantastiska vän Fostex här på forumet, så det blir detta som får stå för mitt surround i väntan på att mina 8st a2 ska bli klara.
Men om en vecka eller så bör jag ha både AVR och a1or så då börjar projektet med att få till kablage och placering osv ..
Mvh//David

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2021-11-27 16:14

Nattlorden skrev:
Stranne skrev:Bör man ha även höjdkanaler ovanför de bakre surroundkanalerna?

Bakre surroundkanaler finns bara i Auro för 13.1 uppsättningen och då har de ingen höjdkanal ovan sig.... utan det är 7.1 + 5 + 1 i de olika lagren.

11.1 har inga bakre surroundkanaler: 5.1 + 5 + 1

Sista plusettan - är det takkanalen? ”voice of god”?

Föregående

Återgå till Köpråd