Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Mja, jag brukar vara sparsam med hifi-anekdoter, men spontant låter det rent och fint, vilket det förstås gör med det transistorbestyckade försteget också.
Lägger man örat mot diskanten hör man att rörsteget brusar mer, men det var väntat.
Morello skrev:Jag är inte riktigt nöjd med 250 V-regulatorn. Den tarvar alltför stort spänningsfall för att reglera adekvat, vilket beror på att hfe för TIP50 är låg när Vce börjar krypa ned mot lägre spänningar. För att åtgärda det har jag beställt två nya trissor.
Morello Skrev:
Mja, jag brukar vara sparsam med hifi-anekdoter, men spontant låter det rent och fint, vilket det förstås gör med det transistorbestyckade försteget också.
Lägger man örat mot diskanten hör man att rörsteget brusar mer, men det var väntat.
Morello Skrev:
Nu börjar det se riktigt fint ut. THD+N vid 4 Vrms in och 1 kHz ligger strax över -100 dB (0,001%).
Morello skrev:Notera att THD är runt 0,002% vid 40 Vrms i 100 kohm!
peterh skrev:Morello skrev:Notera att THD är runt 0,002% vid 40 Vrms i 100 kohm!
mätt hurdå ?
Morello skrev:peterh skrev:Morello skrev:Notera att THD är runt 0,002% vid 40 Vrms i 100 kohm!
mätt hurdå ?
Hur menar du?
Som jag skrev: 1 kHz, 20 kHz analysbandbredd och 100 kohms last.
peterh skrev:Morello skrev:peterh skrev:mätt hurdå ?
Hur menar du?
Som jag skrev: 1 kHz, 20 kHz analysbandbredd och 100 kohms last.
Nja, jag menar vad du använder ( sort av instrument , signalkälla etc)
Calleberg skrev:Hur ser distorsionsspektrat ut? Alltså Hur mycket 2:a 3:e osv finns det.
Morello skrev:Notera att THD är runt 0,002% vid 40 Vrms i 100 kohm!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster