Denon DL-103R med konisk nål ger lägst distorsion?!!!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Denon DL-103R med konisk nål ger lägst distorsion?!!!

Inläggav Thomas_A » 2006-04-03 22:25

Såg att John Elison på Vinyl Asylum gjort mätningar på denna PU som har koniskt nål. Den uppvisade lägre distorsion (!) än den som han tidigare mätt som haft lägst distorsion, ATOC9/II, med micro-ridgenål och >2 gånger lägre distorsion än Shure V15VxMR (också microridgenål) och >4 gånger lägre distorsion än en svindyr Audiovector. Den mätte än bättre på IM-dist. Den spårar även (liksom ATOC9/II) tortyrspåret på HiFiNews testskiva. Den har dock den klassiska bumpen i frekvenskurvan mellan 10-15 kHz, men...ändå.

Då undrar man om fine-line, micro-ridge-nålar etc verkligen är något att sträva efter?

En orsak som diskuteras är att nålar i allmänhet vrids lite av krafterna när man spelar, och denna effekt ger inte lika stor effekt om man har en konisk nål.

Det verkar inte ge några problem med distorsion i innerspår, men, frekvensgången dyker rätt brant över 18 kHz pga oförmåga att spåra fina spår (tracing distortion). Dock verkar Denonen iaf ge lägre dist vid 20 kHz än vad ATOC9/II ger (14% mot 18%).

Denon DL-103 (ej R) kostar 1498:- på HiFi-klubben vilket är lägre än både hus + OM40 nål (nytt) och lägre än ersättningsnål för Shure V15VxMR.

Är den ett alternativ?
Senast redigerad av Thomas_A 2006-04-04 11:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-04 05:28

Det där med spårningen skall man ta med en nypa salt, på den tiden jag sålde pickuper så hade vi då och då Ortofons mätutrustning för spårning till låns och nån gång körde vi en demo med nya dyra pickuper, allt från ellips till Van den Hul, och så fick folk komma med sina egna och jämföra.

Testet blev lite komiskt efter att en kund hade kommit med en dyng-gammal pickup, var det en gammal Ortofon VMS(?) minns inte, för den satte helt otroliga nya rekord i spårning 8O

Otroligt!

Det visade sig att gummiupphängningen på den hade torkat och nästan smulats sönder, därav spårningen, men den var lååååååångt från något high-end ljud :mrgreen:

Spårning allena är alltså ingalunda något att sträva efter.

edit. och den gamla Ortofon SPU har bland det grymmaste vinyl-ljudet jag har hört, och den spårar inte alls speciellt bra.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-04 07:08

I sammanhanget undrar jag hur mycket distorsion som Ortofon OM40 ger?

Även om Denon DL-103 ger en liten puckel vid 15 kHz i frekvensgången så tror jag ändå att den låga harmoniska distorsionen och den låga IM-disten spelar större roll för ljudet. Hur står sig en OM40 tro?

Shuren har trots sin fina läktviktiga och styva nål i beryllium inte alls lika låg distorsion. Fysikens lagar har tydligen inte implementerats ordentligt. Upphängningen verkar spela större roll än själva nålens massa och styvhet, samt att det finns olinjäriteter med en fineline-nål som i praktiken ger sämre prestanda.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-04 07:27

Jag har alltid föredragit MC, det låter öppnare och mer dynamiskt även om frekvenskurvan inte alltid är lika perfekt.

Alltså, att man kan ta viss färgning för att få lägre kompression och dist.

MC:s stora nackdel är att det ställer större krav på grammofonsteget = dyrt, MC låter inte bäst i alla konfigurationer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-04 09:14

Notera att det inte har med MC att göra; den dyra Dynavectorn som Elison testade är en MC och den är absolut sämst av de fyra PUs som han mätt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-04 09:23

Länk

Elisons bildarkiv, dock finns ej distmätningen med på Denonen, men har har mätt den. Ska be honom om det går att lägga ut dessa mätdata.

http://gallery.audioasylum.com/cgi/view ... mages=3771

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-04 12:54

Notera att det inte har med MC att göra;

Jo, jag förstod det. Jag menade bara att jag förderar MC även om den skulle spåra lite sämre, om den dessutom spårar bättre så är det ju en win-win situation.

Ganska intressant att en konisk nål klår superellipser, jag såg att du tolkade mitt tidigare inlägg rätt: att upphängningen spelar en avgörande roll för spårförmågan!

Spårförmågan lär förbättras avsevärt efter viss tids inspelning.

Den bästa pickupen jag tycker att jag haft var AT-1000, den hade en vanlig ellips, men ett väldigt exotisk nålarmsrör bestående av ihålig rubin. Jag har haft AT-OC9 också, jag tyckte inte att den lät lika bra som AT-1000, men så var den mycket billigare också.

Alla dom bättre pickuper jag har haft har saknat praktiska problem med spårförmåga, efter att man ställt in dom rätt(gör stor skillnad för spårningen särskilt i innerspår). Jag tycker att min nuvarande Ortofon MC-15 Super mkII spårar helt ok, upplever inte heller där några speciella spårproblem. Den har en superellips.

Jag vill minnas att jag brukade köra Telarc 1812 på vinyl och Waters Pros and Cons of Hitchhiking för att kolla spårförmåga, med 1812 kunde sämre pickuper få hela tonarmen att fara iväg över skivan och med Waters kunde man tydligt höra om det våldsamma braket i början lät "frasigt".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-05 04:11

Jag är lite intresserad av denna. Det står den fungerar optimalt i tyngre tonarmar. Jag har en Rega RB-250 (moddad), passar det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-05 04:55

Och vilken anliggningsyta har en konisk nål? Som ett V? I så fall lär den inte spåra finare toner än det bredaste stället. Eller?

Användarvisningsbild
xeizo

Re: Denon DL-103R med konisk nål ger lägst distorsion?!!!

Inläggav xeizo » 2016-09-20 21:02

Kul att bumpa en 10 år gammal tråd :mrgreen:

Nångång efter den här tråden lade jag av med vinyl, i några år, och nu har jag köpt en DL-103R som tråden handlar om och som har lägst distorsion. Vilken fingertoppskänsla, om jag får säga det själv :twisted: :lol: :wink:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-20 23:28

:) Nä, måste nog anskaffa en AT OC9!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-21 00:18

Problemet är nog bara att du kommer att ångra dig . . . typ*. :)

*Tips, byt spelare å sätt t.ex. på en Jelco 750-arm . . . då kan du använda marknadens
alla puppar förutom möjligtvis Ortofon SPU** . . .(i väntan på din SME-20nånting då). :)

**Mittåt, med den tyngre motvikten så fungerar även SPU:n.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-21 08:17

Varför skulle inte enOC9 fungera på en rega-arm?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-21 17:53

Vet ej, men onekligen ovanligt struligt att få till SRA och AS.*
Speciellt SRA är ganska så kritiskt med en avancerad nålslipning. . . typ.

*Jag har ägt å nyttjat en Rega 3-arm under flera år själv.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-22 01:48

Morello skrev:Varför skulle inte enOC9 fungera på en rega-arm?

Den funkar, men man bör ha någon justering för VTA. Däremot låter inte AT-OC9 särskilt kul, upplever den som vass och hård i ljudet.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-22 09:14

Vinylcalle skrev:

Den funkar, men man bör ha någon justering för VTA. Däremot låter inte AT-OC9 särskilt kul, upplever den som vass och hård i ljudet.

MvH Carl

Jo, men det gäller ju alla pickuper. På min ena spelare kan jag justera VTA steglöst genom att det sitter en mutter på vardera sida om verkplattan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-23 19:06

In action 8)

Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-24 01:55

Morello skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Jo, men det gäller ju alla pickuper. På min ena spelare kan jag justera VTA steglöst genom att det sitter en mutter på vardera sida om verkplattan.

Absolut. Sen bör det vara lite olika känsligt beroende på nålslipning. Tyvärr är ju Rega korkade nog att inte erbjuda justering för detta original oavsett modell.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-24 01:57

xeizo skrev:In action 8)

[img]https://4.bp.blogspot.com/-EPiD3HINEWw/V-VPteSKB0I/AAAAAAAAvTQ/lpHcmcg4t140lxOntc3XHUD18shSaJShACLcB/s1600/20160923_174511.jpg/img]

Vad tycker du? Jag har själv en DL-103 i samlingen (och en DL-103D) som jag under några år hade som min ordinarie pickup. Trivdes bra med den och det är en utmärkt pickup. Trodde inte det skulle kunna bli så mycket bättre, tyvärr får jag meddela att det kunde bli det. Men det kostar en slant till.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-24 08:48

Vinylcalle skrev:

[img]https://4.bp.blogspot.com/-EPiD3HINEWw/V-VPteSKB0I/AAAAAAAAvTQ/lpHcmcg4t140lxOntc3XHUD18shSaJShACLcB/s1600/20160923_174511.jpg/img]

Vad tycker du? Jag har själv en DL-103 i samlingen (och en DL-103D) som jag under några år hade som min ordinarie pickup. Trivdes bra med den och det är en utmärkt pickup. Trodde inte det skulle kunna bli så mycket bättre, tyvärr får jag meddela att det kunde bli det. Men det kostar en slant till.

MvH Carl

Jag vet att det kan bli ännu bättre ... SPU 8)

Men det får bli en annan gång, detta var i alla fall ett försvarligt kliv upp från AT95E, skam annars för det tiodubbla priset. Men jag trot att min Technics-trafo gör underverk :P

Såg att Technics trafon just nu bjuds ut för 780$ som lägsta pris på ebay, känns bra att jag redan hade en :mrgreen:

Btw, man kan beskriva ljudet sida upp och sida ner men för att ta några korta exempel, på Larry Carltons "Alone but Never Alone" kan man ibland uppleva att hans akustiska gitarrer är larger than life och vandrar mellan högtalarna. Inte med denna pickup, man hör var han sitter och spelar varje gitarr hela tiden och han sitter still. Basen knorrar också bättre och tyngre än någonsin. Och på Kansas "Leftoverture" sitter dom rikligt förekommande sångstämmorna som en smäck i ljudbilden och alla är lika tydliga. It goes on and on, får se om finjustering av VTA gräver fram ytterligare något litet extra.

Pickupen låter precis som den beskrivits dvs med ett mjukt och musikaliskt ljud med hög dynamik och bra bas och att det är "R" hörs tydligt för det är bra upplösning högt upp i diskanten,

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-24 13:44

Då jag hade skivspelare körde jag med en MC-pickup. Det var en Audio Note IO Limited med elektrmagneter. Den tyckte jag var bra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-24 23:43

xeizo skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Pickupen låter precis som den beskrivits dvs med ett mjukt och musikaliskt ljud med hög dynamik och bra bas och att det är "R" hörs tydligt för det är bra upplösning högt upp i diskanten,

Ajabaja. Om du nu inte haft en vanlig DL-103 i samma anläggning tycker jag du drar väl stora slutsatser. Den vanliga DL-103 har inga problem med detaljering eller diskanten heller. Jag tror att skillnaden mellan en DL-103 och en DL-103R är väldigt liten och varför den just skulle vara annorlunda i diskanten låter som en klassisk internet vandringssägen.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-24 23:56

+++1 . . . typ*. :wink:
(Så slapp jag skrivadä själver).

*Spelar just nu med en 103a plain å saknar definitivt ingen "upplösning högt upp i(just) diskanten",
även om den möjligen kan vara bättre i en R-version . . . ?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-25 08:58

Nåja kan inte jämföra direkt så låt oss säga att jag valde R bara för att jag var orolig över anpassningen till min trafo. Den biten fungerar i alla fall klockrent :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-25 12:53

xeizo skrev:Nåja kan inte jämföra direkt så låt oss säga att jag valde R bara för att jag var orolig över anpassningen till min trafo. Den biten fungerar i alla fall klockrent :D

Jo men vad är det som säger att inte din trafo inte skulle kunna funka minst lika bra
eller bättre med en plain-variant ? Har du inte läst, å förstått, sidan ang. SUT:ar som
jag länkade till . . . typ ?

Hursomhaver så tycker jag att det är fint, å vill gratulera till, att du tycker att din "nya"
spelare låter bra. :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-25 17:40

Laila skrev:
xeizo skrev:Nåja kan inte jämföra direkt så låt oss säga att jag valde R bara för att jag var orolig över anpassningen till min trafo. Den biten fungerar i alla fall klockrent :D

Jo men vad är det som säger att inte din trafo inte skulle kunna funka minst lika bra
eller bättre med en plain-variant ? Har du inte läst, å förstått, sidan ang. SUT:ar som
jag länkade till . . . typ ?

Hursomhaver så tycker jag att det är fint, å vill gratulera till, att du tycker att din "nya"
spelare låter bra. :)

Tack! Jo, det låter "fett" och "krämigt", precis ett sånt ljud jag vill ha. Om plain 103 låter likadant som du säger förstår jag att du valt en sån, 1000Kr billigare på Thakker dessutom, men men :wink:

edit. Men du förstår väl att jag gick efter den här tråden R "har lägst distorsion" :P

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-25 20:00

xeizo skrev:....
edit. Men du förstår väl att jag gick efter den här tråden R "har lägst distorsion" :P

Vad jag vet så har inte John Elison mätt på en plain, så att R ""har lägst distorsion"" vet vi
alltså inte . . . typ. 8)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-25 20:16

Laila skrev:
xeizo skrev:....

Vad jag vet så har inte John Elison mätt på en plain, så att R ""har lägst distorsion"" vet vi
alltså inte . . . typ. 8)

Nä, exakt så, alltså 8) (typ)

Hursomhelst, det här blocket-fyndet börjar bli den bästa spelaren jag haft. När jag körde AT-OC9 hade jag AR EB-101 och det lät garanterat inte lika bra. AT-37E och AT-1000 på Thoréns TD-320 var nog på samma nivå i alla fall. Men basen var inte på samma nivå, DL-103 har brutalt bra bas. SPU på Thoréns TD-160 med SME 3009 S2 och Quad 44 som försteg kan eventuellt ha låtit bättre. Men totalt sett är vinylljudet på en förvånansvärt hög nivå just nu härhemma :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-25 20:32

Jo, å tonarmen "låter/spelar" bättre än vad man tycker att den har rätt att göra . . . typ. :)
Min Lenco L75 som körs nu är från 1968 eller 1969 å bara lätt modad*, snacka om kvalitet ! :D

*Förutom tonarmsbyte då(främst för att kunna använda mig av mina flertalet Technics-skal
inkl.puppar).

Återgå till Teknikforum