Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Några ms.
RogerGustavsson skrev:Värmeutvecklingen är väldigt låg i en klass D-grunka. Vad tror det är som ska värmas upp?
Här står Peter Steindls ICE Power-steg på mattan hos John Larsen. Bottenplattan är kylfläns....
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... l/4300.jpg
LeifB skrev:Jag spelade igår och jag hörde förändring efter ca 1 timme. Allt blev mer harmonisk. Inte normalt i min anläggning. Brukar räcka med 15-20 min.
bootstrap skrev:Morello skrev:Några ms.
Miljon Sekunder!?
Johan_Lindroos skrev:LeifB skrev:Jag spelade igår och jag hörde förändring efter ca 1 timme. Allt blev mer harmonisk. Inte normalt i min anläggning. Brukar räcka med 15-20 min.
Förändringen du hör är att du "spelar in" din hörsel. Det går att uppleva nästan vad som helst, även utan illegala substanser. Vårt sinne är inte konstant sett över tid. Du kan även prova ett spela med anläggningen konstant påslagen, och sedan spela samma musik på morgonen mitt på dagen, kvällen och natten. Du kommer att uppleva att det låter olika bra vid olika tidpunkter.
LeifB skrev:Har ingen aning om man kan spela in öronen.
Hur går det till?
Conan skrev:Det är väl en slags adaption där nervsystemets signaler och/eller känsligheten för nervimpulser i hjärnan kan minska med tiden. Tänk dig att du ställer dig i en ganska varm dusch på morgonen. Det känns rätt varmt i början men redan efter några sekunder i det varma vattnet, så upplever du inte värmen lika påtaglig. Efter en ännu lite längre tid känns vattnet nu helt behagligt.
Conan skrev:LeifB skrev:Har ingen aning om man kan spela in öronen.
Hur går det till?
Det är väl en slags adaption där nervsystemets signaler och/eller känsligheten för nervimpulser i hjärnan kan minska med tiden. Tänk dig att du ställer dig i en ganska varm dusch på morgonen. Det känns rätt varmt i början men redan efter några sekunder i det varma vattnet, så upplever du inte värmen lika påtaglig. Efter en ännu lite längre tid känns vattnet nu helt behagligt.
LeifB skrev:Jag spelade igår och jag hörde förändring efter ca 1 timme. Allt blev mer harmonisk. Inte normalt i min anläggning. Brukar räcka med 15-20 min.
paa skrev:LeifB skrev:Jag spelade igår och jag hörde förändring efter ca 1 timme. Allt blev mer harmonisk. Inte normalt i min anläggning. Brukar räcka med 15-20 min.
Om det tar längre tid innan hörseln vant sig, så är det nog inte bättre än när det tar kortare tid!
LeifB skrev:...
Kan man lära sig att tycka om ett ljud som man inte tycker om från början?
Rörljud tycker jag om från början.
BellsnWhistles skrev:Conan skrev:Det är väl en slags adaption där nervsystemets signaler och/eller känsligheten för nervimpulser i hjärnan kan minska med tiden. Tänk dig att du ställer dig i en ganska varm dusch på morgonen. Det känns rätt varmt i början men redan efter några sekunder i det varma vattnet, så upplever du inte värmen lika påtaglig. Efter en ännu lite längre tid känns vattnet nu helt behagligt.
En kanske bra liknelse men i många fall så reagerar ju kroppen tvärtom, att man kan tolera något en stund men till slut så blir det enerverande.
Jag har tänkt en del på det där, vilka saker man vänjer sig vid, och till och med lär sig uppskatta (om man inte gör det från början, mat och dryck är exempel här, konst inklusive ovana musikstilar, men även t.ex. klimat), och vad man så småningom inte pallar med längre (mina exempel här är lukter, trist jobb, någon människas entoniga störiga röst, grannens lövblås).
Jag håller dock med om att man lyssnar in en viss återgivning. Människan är ju anpassningsbar, därför existerar vi.
Conan skrev:Fundering: varför är detta fenomen (adaption/anti-adaption mm) inte lika påtagligt inom bildens värld?
LeifB skrev:Nu f-n spelas det musik..
Kan ni förklara det?
RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Fundering: varför är detta fenomen (adaption/anti-adaption mm) inte lika påtagligt inom bildens värld?
Skulle möjligen kunna jämföras med att ha tonade glasögon. Min chef opererade sina ögon vid strax över 50 år. Hennes gamla linser gav ett "sepiafärgseende" jämfört med de nya. Efter ett tag vänjer man sig till det nya.
Likadant var det för mig efter att spolat öronen (egentligen suger de ut vaxet) på sjukhuset. Det lät klart skrikigt de första dagarna! Efter ett tag hade allt stabiliserats. Kollade både före och efter om förmågan att höra höga toner ändrats, det hade den inte.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster