Klass D

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Klass D

Inläggav LeifB » 2021-12-17 11:30

Har ni någon aning hur länge en Klass D förstärkare måste stå på innan den prester sitt max?
Är det skillnad på olika förstärkare?
Klass A blir ju varmare än Klass ab t.ex.
Jag har inte använt min klass d på länge.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Klass D

Inläggav Morello » 2021-12-17 11:32

Några ms.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2021-12-17 11:59

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-12-17 12:27

Morello skrev:Några ms.

Love it! :D
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2021-12-17 13:34

Är det verkligen så?
Har svårt att tro det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-17 13:39

Värmeutvecklingen är väldigt låg i en klass D-grunka. Vad tror det är som ska värmas upp?

Här står Peter Steindls ICE Power-steg på mattan hos John Larsen. Bottenplattan är kylfläns....

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... l/4300.jpg

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-12-17 13:55

Jag "tror" att Klass D är det som behöver minst tid på sig så att säga.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-17 14:20

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2021-12-17 14:27

Det sitter switchad nätdel i IcePower.
Påverkar det tiden?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-17 16:56

RogerGustavsson skrev:Värmeutvecklingen är väldigt låg i en klass D-grunka. Vad tror det är som ska värmas upp?

Här står Peter Steindls ICE Power-steg på mattan hos John Larsen. Bottenplattan är kylfläns....

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... l/4300.jpg

Ja, verkningsgraden vid lite högre uteffekter är ca 80-90 %. T.ex. TI TPA3118D2 på 2x30 W i 8 ohm klarar t.o.m. kylningen enbart via mönsterkortet. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-12-17 18:23

Men kondingarna då. Händer det inget med dom efter en stund eller ett längre tag?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2021-12-17 18:31

Jag spelade igår och jag hörde förändring efter ca 1 timme. Allt blev mer harmonisk. Inte normalt i min anläggning. Brukar räcka med 15-20 min.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2021-12-17 18:46

Miljon Sekunder!?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-12-17 18:51

LeifB skrev:Jag spelade igår och jag hörde förändring efter ca 1 timme. Allt blev mer harmonisk. Inte normalt i min anläggning. Brukar räcka med 15-20 min.

Förändringen du hör är att du "spelar in" din hörsel. Det går att uppleva nästan vad som helst, även utan illegala substanser. Vårt sinne är inte konstant sett över tid. Du kan även prova ett spela med anläggningen konstant påslagen, och sedan spela samma musik på morgonen mitt på dagen, kvällen och natten. Du kommer att uppleva att det låter olika bra vid olika tidpunkter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-17 18:53

bootstrap skrev:

Miljon Sekunder!?

Just det. Och en centimeter är 10 miljoner meter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-17 19:12

Johan_Lindroos skrev:
LeifB skrev:Jag spelade igår och jag hörde förändring efter ca 1 timme. Allt blev mer harmonisk. Inte normalt i min anläggning. Brukar räcka med 15-20 min.

Förändringen du hör är att du "spelar in" din hörsel. Det går att uppleva nästan vad som helst, även utan illegala substanser. Vårt sinne är inte konstant sett över tid. Du kan även prova ett spela med anläggningen konstant påslagen, och sedan spela samma musik på morgonen mitt på dagen, kvällen och natten. Du kommer att uppleva att det låter olika bra vid olika tidpunkter.

Medhåll!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2021-12-17 19:18

Har ingen aning om man kan spela in öronen.
Hur går det till?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-12-17 20:09

Det skrev jag inte. Öronen och hörseln är inte samma sak.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-12-17 21:14

LeifB skrev:Har ingen aning om man kan spela in öronen.
Hur går det till?

Det är väl en slags adaption där nervsystemets signaler och/eller känsligheten för nervimpulser i hjärnan kan minska med tiden. Tänk dig att du ställer dig i en ganska varm dusch på morgonen. Det känns rätt varmt i början men redan efter några sekunder i det varma vattnet, så upplever du inte värmen lika påtaglig. Efter en ännu lite längre tid känns vattnet nu helt behagligt.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2021-12-17 23:38

Conan skrev:Det är väl en slags adaption där nervsystemets signaler och/eller känsligheten för nervimpulser i hjärnan kan minska med tiden. Tänk dig att du ställer dig i en ganska varm dusch på morgonen. Det känns rätt varmt i början men redan efter några sekunder i det varma vattnet, så upplever du inte värmen lika påtaglig. Efter en ännu lite längre tid känns vattnet nu helt behagligt.

En kanske bra liknelse men i många fall så reagerar ju kroppen tvärtom, att man kan tolera något en stund men till slut så blir det enerverande.
Jag har tänkt en del på det där, vilka saker man vänjer sig vid, och till och med lär sig uppskatta (om man inte gör det från början, mat och dryck är exempel här, konst inklusive ovana musikstilar, men även t.ex. klimat), och vad man så småningom inte pallar med längre (mina exempel här är lukter, trist jobb, någon människas entoniga störiga röst, grannens lövblås).

Jag håller dock med om att man lyssnar in en viss återgivning. Människan är ju anpassningsbar, därför existerar vi.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2021-12-17 23:44

Conan skrev:
LeifB skrev:Har ingen aning om man kan spela in öronen.
Hur går det till?

Det är väl en slags adaption där nervsystemets signaler och/eller känsligheten för nervimpulser i hjärnan kan minska med tiden. Tänk dig att du ställer dig i en ganska varm dusch på morgonen. Det känns rätt varmt i början men redan efter några sekunder i det varma vattnet, så upplever du inte värmen lika påtaglig. Efter en ännu lite längre tid känns vattnet nu helt behagligt.

Det känner man igen. Nyhetens behag som senare blir vardagsmat. En typisk känsla för hifi.
Man söker alltid nya kickar. En typ av drog.
Jo jo men jag är inte drog beroende. Men jag ser dom som inte kan behärska sina känslor och kommer in i en ond cirkel. Då kan det bli dyrt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-12-18 00:00

Om det tar längre tid innan hörseln vant sig, så är det nog inte bättre än när det tar kortare tid!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2021-12-18 00:09

paa skrev:

Om det tar längre tid innan hörseln vant sig, så är det nog inte bättre än när det tar kortare tid!

Så kan man tolka det.
Kan man lära sig att tycka om ett ljud som man inte tycker om från början?
Rörljud tycker jag om från början.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-12-18 03:04

LeifB skrev:...
Kan man lära sig att tycka om ett ljud som man inte tycker om från början?
Rörljud tycker jag om från början.

Att utveckla sin musiksmak är fullt möjligt, så varför inte?
Berätta vad rörljud är för dig? Jag jagar en hägring (tror jag).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-12-18 10:11

BellsnWhistles skrev:
Conan skrev:Det är väl en slags adaption där nervsystemets signaler och/eller känsligheten för nervimpulser i hjärnan kan minska med tiden. Tänk dig att du ställer dig i en ganska varm dusch på morgonen. Det känns rätt varmt i början men redan efter några sekunder i det varma vattnet, så upplever du inte värmen lika påtaglig. Efter en ännu lite längre tid känns vattnet nu helt behagligt.

En kanske bra liknelse men i många fall så reagerar ju kroppen tvärtom, att man kan tolera något en stund men till slut så blir det enerverande.
Jag har tänkt en del på det där, vilka saker man vänjer sig vid, och till och med lär sig uppskatta (om man inte gör det från början, mat och dryck är exempel här, konst inklusive ovana musikstilar, men även t.ex. klimat), och vad man så småningom inte pallar med längre (mina exempel här är lukter, trist jobb, någon människas entoniga störiga röst, grannens lövblås).

Jag håller dock med om att man lyssnar in en viss återgivning. Människan är ju anpassningsbar, därför existerar vi.

Fundering: varför är detta fenomen (adaption/anti-adaption mm) inte lika påtagligt inom bildens värld? Min TV som köptes in för många år sedan ger fortfarande en bildåtergivning som man inte ens tänker på. Den enda upplevelsen som betyder något är det som visas på apparaten (filmen, serien, nyheterna mm).

Är det kanske ett vettigt mål med sin ljudanläggning också? Att det ska vara så bra att man inte tänker på den - det enda som sen spelar roll är musiken och ljudkvaliteten på fonogrammen som spelas.

Sen får man ju ha andra mål med sin audiofili såklart - att meka med apparater och testa olika kablar t.ex. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-18 14:36

Conan skrev:Fundering: varför är detta fenomen (adaption/anti-adaption mm) inte lika påtagligt inom bildens värld?

Skulle möjligen kunna jämföras med att ha tonade glasögon. Min chef opererade sina ögon vid strax över 50 år. Hennes gamla linser gav ett "sepiafärgseende" jämfört med de nya. Efter ett tag vänjer man sig till det nya.
Likadant var det för mig efter att spolat öronen (egentligen suger de ut vaxet) på sjukhuset. Det lät klart skrikigt de första dagarna! Efter ett tag hade allt stabiliserats. Kollade både före och efter om förmågan att höra höga toner ändrats, det hade den inte.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-12-18 15:44

StormP_klasse_D.png
StormP_klasse_D.png (466.62 KiB) Visad 2109 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2021-12-18 21:02

Nu har Klass D stegen varit på i 2 dygn.
Även CD och Försteget.
Nu f-n spelas det musik..
Kan ni förklara det?
Låter det bäst på kvällarna?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-12-18 21:30

LeifB skrev:Nu f-n spelas det musik..
Kan ni förklara det?

Du tryckte på Play?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-12-18 21:31

RogerGustavsson skrev:
Conan skrev:Fundering: varför är detta fenomen (adaption/anti-adaption mm) inte lika påtagligt inom bildens värld?

Skulle möjligen kunna jämföras med att ha tonade glasögon. Min chef opererade sina ögon vid strax över 50 år. Hennes gamla linser gav ett "sepiafärgseende" jämfört med de nya. Efter ett tag vänjer man sig till det nya.
Likadant var det för mig efter att spolat öronen (egentligen suger de ut vaxet) på sjukhuset. Det lät klart skrikigt de första dagarna! Efter ett tag hade allt stabiliserats. Kollade både före och efter om förmågan att höra höga toner ändrats, det hade den inte.

Jo men jag tittar ju på annat ute i levande livet hela dagarna, men ändå när jag kommer hem och slår på TV:n så tänker jag inte:

"Ja det är ju förvisso bra TV-bild, men om jag bara hade lite mera stuns i det blå registret. Det får jag ordna med en uppgradering av nätsladden nästa löning."

Utan:

"Oj vilken spännande nyhet på Aktuellt och sen ska det bli kul att se nya avsnittet på HBO-serien som släpps i dag."

Tanke: är det möjligen så att bilden/filmens värld så är det ett mer utpräglat fokus på korrekt återgivning hela vägen från inspelningen, klippning och till TV-apparaten eller projektorn. Inom ljudåtergivningen så är det mer ett tycke och smak där allt från artisten, ljudteknikern, mastringsteknikern till apparater för ljuduppspelning i hemmet kan lägga sin egen prägel på ljudet?

Om Uma Thurman i Kill Bill ser någorlunda naturlig ut och man ser att det är en verklig människa som är skådespelare och miljöerna är någorlunda trovärdiga, så tycker man att det är en bra bild. Det kan finnas scener som inte ser naturliga ut, men då förstår man att det t.ex. är en flashback från nåt som hände tidigare. Om inspelningen är bra och återgivningen är bra så tycker man att det är bra.

Men i musikåtergivningens värld... en sångare behöver inte låta som nån person man träffat på i verkligheten. En virveltrumma eller baskagge låter som nåt helt annat än det man hört i verkligheten. En el-bas låter som nåt ljud jag själv kan göra med munnen. Och mitt i alltihopa har vi ljudentusiasten som ska försöka skapa sig en hobby i den här röran... :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi