Pioneer A-757 - världens bästa förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-20 08:54

Morello skrev:Ponera att du fick i uppgift att konstruera ett högklassig slutsteg, som lämnar bortåt 100 V peak, vilket gör cirka 500W RMS i 8 ohm. Du får endast nyttja komponenter som fanns tillgängliga 1972. 8)
Skulle du välja dåtidens trissor eller rör i utgångssteget? :D

Är det inte just uteffekten som är problemet med frågan? 1972 byggde man inte slutsteg på 500W. Det betyder inte att de klenare förstärkarna var dåliga. 1972 var en förstärkare på 125W effektstark och det är ju bara 6 dB tystare.

Vad är det fö i modernare trissor som har blivit bättre?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-20 10:54

Hetsporren skrev:
rhenrics skrev:Kan jag bara hitta en 757:a på begagnatmarknaden lär Amplifixen åka ut fort som f-n.

Rhenrics: Jag har blivit erbjuden att köpa modellen över, A-858, för
4200 kr, något jag avböjt men kanske att den kan vara nåt för dig?

Låter som ett kraftigt överpris.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-20 11:11

Johan_Lindroos skrev:
Hetsporren skrev:
rhenrics skrev:Kan jag bara hitta en 757:a på begagnatmarknaden lär Amplifixen åka ut fort som f-n.

Rhenrics: Jag har blivit erbjuden att köpa modellen över, A-858, för
4200 kr, något jag avböjt men kanske att den kan vara nåt för dig?

Låter som ett kraftigt överpris.

Visst är det! Han erbjöd mig först att köpa en Krell KAV300i men den nobbade jag direkt, utan att veta priset.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-20 12:58

En 757 finns på Hifimagasinet just nu :D Pris 1200:-

Tyvärr är mian pengar slut men du kanske är intresserad Rhenrics

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2005-10-20 20:05

Men jösses vilken långkörare det blev om 757.... Så jäkla bra låter den inte! Lite överromantiserad! Efter att jag gick över till PA9 så lät A757 MKII som en transistorradio i jämförelse...
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2006-04-03 17:01

...och för att väcka en gammal tråd till liv så kan jag meddela att storebror A858 nu är till salu för en tusing på blocket...

http://www.blocket.se/vi/7741530.htm?ca=11_s

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-03 18:13

A-757 hade ett riktpris på 5000:- när den kom i början på 90 talet men såldes betydligt billigare.
Den större A-858 hade en respektingivande storebror som hette A-91 med ett riktpris på 12000:-

De separata C-90, M-90 listades för 6000:- resp 8000:-
Idag brukar man se dem begagnade runt 2000:- och det kanske de är värda 8)

Inte speciellt dåliga saker men heller inget att springa över ån för.

Blocketannonsen... 1000:- var däremot prisvärt för A-858
Rauna Ymer för 500:- är också prisvärt :wink: för den som kan leva med dem
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-03 18:55

Vad jag minns av Rauna lät dom riktigt schysst på Opus3-jazz och liknande. Mer bombastiska saker var inte deras grej.

edit. och jag har haft både 757 och 858 hemma, som jag tror jag nämnde tidigare i tråden, i övrigt minns jag knappt alla stärkare från 1990 och bakåt som jag använt även om minnet börjar återvända nu när intresset har vaknat igen, men 858 var faktiskt.se den sista stora integrerade förstärkaren jag hade hemma.

Den lät väl, rätt okej, ganska mycket transistor i fördomsfull bemärkelse dvs torrt och ganska platt diskant. Däremot hade den ett bra grepp i djupbasen, inte oväntat med tanke på kraftresurserna. Hursomhelst, det var på den tiden jag avvecklade mitt Hifi-intresse vilket inte har återuppstått förränn nu och jag kan inte påstå att nedbytet till den Dual PA-5060 från 858 som jag kört på i alla dessa år upplevdes som ett speciellt stort nerbyte. Basen var såklart avgjort sämre, men annars tyckte jag att Dualen lät öppnare och luftigare och så var den tokbillig så det var därför jag böt ner mig. Men för 1000Kr är 858 helt klart ett bra köp, särskilt för dom som vill ha möjlighet till basdunk.

Min nuvarande kombo Proton D-540/Crown D-150A spelar i en helt annan liga, man kan inte tro att det är samma högtalare som jag har kvar - så mycket större och bättre låter det - och det är samma högtalare som jag körde 858 på. Tro alltså inte att 858 är i närheten av audiofil-ljud.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-03 19:28

Xeizo jag håller med dig om ljudkaraktären såvitt jag minns, och med risk för att skriva floskelbetonat och överdrivet så lät de övre registren kort och platt, onyanserat och oluftigt i brist på andra ord.
Ha ett fint liv.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-04 00:31

Hade en 878 en gång och den lät inte så överdrivet roligt, rätt bra effekt men den passade nog inte in till det myller av olika konstiga högtalare man hade på den tiden.. Bytte ner mig till en betydligt effektsvagare H/K 620 som lät mycket bättre..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-04 09:55

Hur jag förlorade mina fördomar.

Det finns en "lillebror" A616 - ser likadan ut. Kom över en sådan i somras. Blev också överaskad när jag kopplade in den. Låter utmärkt.
Jag var lite orolig att den skulle vara ljus i klangen - som Luxman eller Yamaha från den tiden - Japan-lyster? Jag spelar i ett par Carlsson OA-51 och mer lyster än så är mer än jag klarar av. Men det fanns inget av det i ljudet utan bara balanserat och behagligt!
Så det blev försäljning av en Revox preamp och Sentec slutsteg.

/Jocke

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-04 10:01

Hmm... har själv aldrig hört förstärkaren i fråga (tror jag), men ett lätt försök till analys av svaren skulle kunna ge tanken om att de som inte kan minnas den som speciellt bra kanske vid det tillfället hade annan utrustning runtom som kanske bidrog till det intrycket?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-04-04 10:59

Synd att den där blocket annonsen var belägen i Uppsala :(
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2006-04-04 12:44

Sitter hemma med dubbelsidig lunginflammation, tog två veckor innan jag gick till doktorn, annars hade den nog aldrig utvecklats så långt. :cry: Det ger i alla fall möjlighet att hinna läsa och skriva lite forum, klen tröst, men ändå...

Jag har själv varit "Pioneer-freak" i många år och har hunnit avverka bland annat C-90/M-90, A-757 och A-858. En sak jag har märkt, är att dessa maskiner ofta står hemma hos människor som sällan byter apparater. Detsamma gäller för mig, jag använde min A-757 i nästan 8 år, och var hyggligt ointresserad av att byta ut den. Varför?

Påstående! Dessa maskiner är så bra ljudåtergivare och ger ett så pass bra allroundljud att det inte enkelt går att motivera en "uppgradering". Ta ex. min M-90/C-90 kombo, jag använder den tillsammans med dubbla par Yamaha NS-1000, gammalt skit, får man ibland höra. Men, jag, min bror och vännerna har varit runt och lyssnat, och lyssnat, och lyssnat. Allt från Sonus Faber Cremona med Marantz värstingelektronik, Musical Fidelity, Arcam, Zu Druider med små bakelser till SET förstärkare, you name it, har passerat under luppen.

Jag VILL konsumera och köpa något nytt, det är liksom en del av intresset, så har jag sett saken.

Idag blir jag gradvis mindre och mindre intresserad, det låter för bra hemma för att jag ska kunna motivera en uppgradering med annat än dumhet och önskan att spendera pengar. Jag har skrivit en del om just NS-1000 i en annan tråd på vintageforumet, de må ha sina brister, men jag har verkligen lagt mig i vinn om att försöka placera dem korrekt och anpassa uppställningen till lyssningsrummet. Resultatet, tja, de återger djupbasen minst lika bra som cremonorna, mellanregistret är minst lika bra eller bättre än samma cremonor eller druiderna, ibland känner jag att jag saknar något i de höga registren, men sedan lyssnar jag på andras anläggningar och saknar ännu mer där. Var för bara några dagar sedan iväg och lyssnade på ett komplett Miragepaket av senaste generationen, frontarna lossade på inte helt hysteriska 20 000 SEK, borde presterat musikåtergivning i nivå med mitt gamla skrot. Icke, inte ens i den j-vla närheten, hemskt att behöva sitta och hålla masken för kompisen... :?

Nåja, nu skulle inte det här vara en hyllningssång för mina burkar, men jag tror faktiskt på fullt allvar att Pioneers (och en del andra japanska volymtillverkares) top of the line modeller från 80-90 talet (kanske ännu tidigare) är för bra. De tar bort en del av intresset för att byta grejjer. Nuförtiden lyssnar jag nästan bara på musik, jag har inte bytt grunkor på evigheter... och det tycker jag är TRIST!! :x

Jag ska, så snart jag får frigång från mitt dygnet-runt arbete, försöka få komma ner till herr Öhman och lyssna, jag tror att det är vad jag behöver!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-04 13:14

quixotic skrev:Jag ska, så snart jag får frigång från mitt dygnet-runt arbete, försöka få komma ner till herr Öhman och lyssna, jag tror att det är vad jag behöver!
Krya på dig!! Vill samtidigt påpeka att det är beroendeframkallande att besöka källare! ( vilket kan vara trevligt eftersom du har "handla, handla, köpa köpa" abstinens)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-04 13:26

Min uppfattning är att omtalade Pioneer apparater säljs ganska ofta om man tittar bland annonserna.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-04 13:41

Jag var lite orolig att den skulle vara ljus i klangen - som Luxman eller Yamaha från den tiden - Japan-lyster?

Det var inte så vi som hade ratat den beskrev den.

Min egen kringutrustning var det iaf inget fel på vid den tiden; Thorens TD-320, AT-OC9, Marantz CD-85 mm

Jag, och någon mer, beskrev den(858) som torr och med platt diskant men också med bra bastryck - alltså långt ifrån "Japan-ljus" - men också långt ifrån high-end. Lite livlöst ljud.

Kanske passar just det utmärkt med Carlsson, som ju är väldigt livliga?

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2006-04-04 15:21

Visst ser man dem till salu då och då, men så såldes det också ett par fler Pioneermaskiner än de flesta andra märken som anses ha tillverkat bra produkter under denna tid.

Ett besök i källaren måste det bli, har sett fram emot det för länge nu, måste verkligen ta tag i saken! :P

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-04 16:16

xeizo skrev:
Jag var lite orolig att den skulle vara ljus i klangen - som Luxman eller Yamaha från den tiden - Japan-lyster?

Det var inte så vi som hade ratat den beskrev den.

Min egen kringutrustning var det iaf inget fel på vid den tiden; Thorens TD-320, AT-OC9, Marantz CD-85 mm

Jag, och någon mer, beskrev den(858) som torr och med platt diskant men också med bra bastryck - alltså långt ifrån "Japan-ljus" - men också långt ifrån high-end. Lite livlöst ljud.

Kanske passar just det utmärkt med Carlsson, som ju är väldigt livliga?

AT-OC9 gillade jag också - går den att få tag på längre? Jodå den passar bra till 51-orna annars var Musical Fidelity A1 något av det som de trivts bäst tillsammans med. Quad var inte heller så tokig men man fick "tilta" tonkontrollen för att det skulle funka riktigt bra.

Jag tror säkert att många nya prylar är väldigt bra men få tillverkare har ambitioner att göra riktigt bra prylar till "konsument-priser".

/J

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2006-04-04 17:55

Det är nästan så att man blir sugen på att köpa den där 878:an så att man får jämföra med det man har idag... Det var ju ett tag sedan jag gjorde mig av med Pioneeren, och när jag bytte så är det klart att det jag bytte till lät mycket bättre (ev psykoakustisk effekt)...

...Eller så gör jag ingenting, utan fortsätter att tro att den utrustning jag har är den bästa jag kan ha för den budget jag lagt ut på grejerna...

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-04-04 22:27

757 tillhörde inte reference serien, jag ägde 656an som var lillebrorsan av samma årgång, de funkar bra men är inga yberförstärkare, jag kan mäta lite på den någon dag (eftersom en kompis köpte den av mig för 15år sen ller så :)

Över 757an fanns 858an och över den var referencestärkaren som hette 91 i den årgången tror jag, A 91 för integrerade, M91 för slutsteg osv...

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-04-06 17:53

Tycker nog A-858 är ett par klasser bättre än A-757, byggd somFort Knox, har ägt både A-858 och Amplifixen, och tycker att A-858 är bättre i alla avseende. :)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-04-06 18:18

quixotic skrev:Sitter hemma med dubbelsidig lunginflammation, tog två veckor innan jag gick till doktorn, annars hade den nog aldrig utvecklats så långt. :cry: Det ger i alla fall möjlighet att hinna läsa och skriva lite forum, klen tröst, men ändå...

Jag har själv varit "Pioneer-freak" i många år och har hunnit avverka bland annat C-90/M-90, A-757 och A-858. En sak jag har märkt, är att dessa maskiner ofta står hemma hos människor som sällan byter apparater. Detsamma gäller för mig, jag använde min A-757 i nästan 8 år, och var hyggligt ointresserad av att byta ut den. Varför?

Påstående! Dessa maskiner är så bra ljudåtergivare och ger ett så pass bra allroundljud att det inte enkelt går att motivera en "uppgradering". Ta ex. min M-90/C-90 kombo, jag använder den tillsammans med dubbla par Yamaha NS-1000, gammalt skit, får man ibland höra. Men, jag, min bror och vännerna har varit runt och lyssnat, och lyssnat, och lyssnat. Allt från Sonus Faber Cremona med Marantz värstingelektronik, Musical Fidelity, Arcam, Zu Druider med små bakelser till SET förstärkare, you name it, har passerat under luppen.

Jag VILL konsumera och köpa något nytt, det är liksom en del av intresset, så har jag sett saken.

Idag blir jag gradvis mindre och mindre intresserad, det låter för bra hemma för att jag ska kunna motivera en uppgradering med annat än dumhet och önskan att spendera pengar. Jag har skrivit en del om just NS-1000 i en annan tråd på vintageforumet, de må ha sina brister, men jag har verkligen lagt mig i vinn om att försöka placera dem korrekt och anpassa uppställningen till lyssningsrummet. Resultatet, tja, de återger djupbasen minst lika bra som cremonorna, mellanregistret är minst lika bra eller bättre än samma cremonor eller druiderna, ibland känner jag att jag saknar något i de höga registren, men sedan lyssnar jag på andras anläggningar och saknar ännu mer där. Var för bara några dagar sedan iväg och lyssnade på ett komplett Miragepaket av senaste generationen, frontarna lossade på inte helt hysteriska 20 000 SEK, borde presterat musikåtergivning i nivå med mitt gamla skrot. Icke, inte ens i den j-vla närheten, hemskt att behöva sitta och hålla masken för kompisen... :?

Nåja, nu skulle inte det här vara en hyllningssång för mina burkar, men jag tror faktiskt på fullt allvar att Pioneers (och en del andra japanska volymtillverkares) top of the line modeller från 80-90 talet (kanske ännu tidigare) är för bra. De tar bort en del av intresset för att byta grejjer. Nuförtiden lyssnar jag nästan bara på musik, jag har inte bytt grunkor på evigheter... och det tycker jag är TRIST!! :x

Jag ska, så snart jag får frigång från mitt dygnet-runt arbete, försöka få komma ner till herr Öhman och lyssna, jag tror att det är vad jag behöver!

Jag känner igen det du skriver faktiskt. Jag känner en kille här i götet som samlar på en massa vintageprylar. Han har en bra bit över 100 förstärkare, för- och slutsteg, vinylspelare, tapedecks, cd-spelare, högtalare osv. Mycket hos honom låter riktigt bra och som du säger utklassar otroligt mycket nya produkter på marknaden..

staffann

Inläggav staffann » 2006-04-09 15:27

Jag har en gammal A-656mkII i ett skåp här i lägenheten. Den köpte jag 1986 tror jag, och jag bytte inte ut den förrän jag köpte en Vincent SV233 för några år sedan. Ett år drev den tom mina Audiovector M3 Super utan att skämmas.

Jag kommer ihåg att de reagerade när jag kom inbärande på den i hifi butiken för att se för det lät med AV!:D Jag skulle ju byta elektronik också, det hade jag redan bestämt, men inte på samma gång och jag ville ju kunna njuta under tiden.

:idea: Man kanske skulle koppla upp den igen bara för att se hur det låter? Kanske en kandidat för lite moddande!

Användarvisningsbild
lrobert

Har en A-757 till salu

Inläggav lrobert » 2006-07-24 20:49

Gammal tråd ser jag, man googlade lite för att se om det fanns nåt intresse får Pioneer A-757 nuförtiden och hittade den här tråden.
Köpte den själv när jag jobbade på Pioneer.
Har inte velat göra mig av med min tidigare, men nu har den stått oanvänd lite för länge...

Maila mig på robert.lindblom@gmail.com om du är intresserad.
Den finns på Södermalm i Stockholm för 1 500 spänn.

//Robban

Annonser är tyvärr inte tillåtna enligt policy. /V8

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-24 23:11

IngOehman skrev:Och nu till uppgiften :P :
Hur många parallellkopplade rör (av typ du själv väljer) i en OTL-förstärkare behövs för att tillgodase detta strömkrav?

Överkurs:
1. Hur mycket kostar dessa rör tillsammans?
2. Hur stor blir tomgångsförlusten, glödströmsförlusten inräknad?

- "If you ain't crunching numbers you ain't doing engineering"

Sorry! of topic!
:oops:

Användarvisningsbild
MZMK

Inläggav MZMK » 2006-07-25 08:22

Kul gammal tråd om gamla förstärkare. Innan man jämför en gammal stärkare (>10 år) med en modern bör man recappa den. Alltså gå igenom och byta ut komponenter som åldras - vilket i praktiken innebär elektrolytkondingar.

Och det kan vara nog så knepigt eftersom man bör byta ut mot exakt samma produkt (inte bara slänga dit nåt med samma värde). Riktiga hifi-förstärkare är ofta tune:ade genom komponentval just genom att matcha leverantör.

Det gäller dock sällan de stora massmakrnadsmärkena som ju byggs många olika märken i samma stora automatiserade fabrik befolkad med kinesiska bönder som jobbar för glaspärlor. Där kostar varje krav på specialkomponenter mycket pengar (sånt som gör de måste ladda maskinerna).

Och det är bara en av anledningarna till att en Pioneer, NAD eller Denon aldrig matchar en tune:ad förstärkare ... om den byggs av en kompetent leverantör alltså. Det är ju svårt att tänka sig Harbeth byggda i en sån fabrik (där anpassas delningsfiltret för varje enskild högtalare).

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-22 22:43

Hur mycket skulle ni betala för en begagnad A-858 idag?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-22 23:02

2,5 - 3 k

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-22 23:03

Skulle säga runt 3 men vill man verkligen ha en kanske 3500:- Men helst 1500:- ibland kommer det fynd :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi