CD eller LP, vilket format låter bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

CD eller LP, vilket format låter bäst?

CD (i minst 90 % av fallen)
51
54%
CD i allmänhet
19
20%
LP (i minst 90 % av fallen)
6
6%
LP i allmänhet
9
10%
Går ej att avgöra
9
10%

Antal röster : 94

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav Kronkan » 2022-01-05 17:18

Den som spelade in Jackson var svenskättlingen Bruce Swedien.

En tekniker som redan från början tänkte på lyssnaren och ville förmedla något.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-01-05 17:37

I-or skrev:Vore det inte bra att få frågan avgjord?

Detta säger ju nada, lika lite som jag ställer samma fråga på Steve Hoffmans forum och sen påstår det är fakta.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-01-05 17:38

Morello skrev:Jag har aldrig hört en LP låta bättre än en CD.

Imponerande att lyckas missa det må jag säga.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-01-05 17:52

Av del som jag jämfört CD mot LP så har LP utgåvan varit bättre i 60-75% av fallen. Det höga andelen hänger såklart ihop med att jag jämför ju bara utgåvor när jag tror LPn kan vara bättre. Finns ju ingen anledning att jämföra utgåvor där jag inte ser någon anledning att CD-utgåvan skulle vara bättre.

Sen så är det en del jämförelser där jag inte ser någon klar vinnare. Där CD kan vara bättre på vissa saker och LPn på andra beroende på mastering och/eller källa.

Sen beror det ju även på vad man främst lyssnar på för musik. Klassisk musik kontra death metal ger en ganska stor skillnad vilken musik som har större problem med vinylens tillkortakommande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-05 18:27

Jag har hört LP låta bättre än CD. Det gäller då gamla återutgivningar som brustvättats hårt som låter sämre på CD. Jag har också hört återutgivningar på CD som är klart bättre än LP, betydligt oftare faktiskt. Det har gjorts lyssningstester där man digitaliserat LPn och sedan låtit folk blindtesta LP mot den digitaliserade LPn.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-01-05 18:34

Som Ljudtekniker är väl Bruce Swedien högt respekterad. Dog 86 år gammal år 2020.

Men man verkar massakrerat de han ville uppnå bl a med M Jackson. Han spelade in med bra dynamik så långt jag kan förstå. När man komprimerar så hårt som man gjort med hans inspelningar ändras ju ljudet som han var noga med.

Men här igen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-05 18:39

"Misshandeln" på några av Michael Jacksons utgivningar har t.o.m. varit rättssak i USA. Fick inte Quincy Jones rätt? Ändå är det de sämre utgåvorna som finns på streamingtjänsterna.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-01-05 20:25

Hellre en LP än CD/dig komprimerad till en bajskorv. Och digital distorsion, urk.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-01-05 22:26

RogerGustavsson skrev:"Misshandeln" på några av Michael Jacksons utgivningar har t.o.m. varit rättssak i USA. Fick inte Quincy Jones rätt? Ändå är det de sämre utgåvorna som finns på streamingtjänsterna.

Det vet jag intet om. Men här nedan en bild från när han blir hedersdoktor på Luleå Univeritet. Heder åt dem att de ärar en som kreativt och med stort hantverkskunnande kunde förena gott ljud med musik. Han uppgav också att tekniken var sekundärt i förhållande till känslan. Samt att man kan se att kompressionen är modest.

Vad har man lärt sig av dessa trådar här är väl att LTS skiter i saken så länge det är på cd. En stor del av forat verkar tycka likadant men kanske inte egentligen. Kanske?

Bild

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-05 22:48

Kronkan skrev:
RogerGustavsson skrev:"Misshandeln" på några av Michael Jacksons utgivningar har t.o.m. varit rättssak i USA. Fick inte Quincy Jones rätt? Ändå är det de sämre utgåvorna som finns på streamingtjänsterna.

Det vet jag intet om. Men här nedan en bild från när han blir hedersdoktor på Luleå Univeritet. Heder åt dem att de ärar en som kreativt och med stort hantverkskunnande kunde förena gott ljud med musik. Han uppgav också att tekniken var sekundärt i förhållande till känslan. Samt att man kan se att kompressionen är modest.

Vad har man lärt sig av dessa trådar här är väl att LTS skiter i saken så länge det är på cd. En stor del av forat verkar tycka likadant men kanske inte egentligen. Kanske?

[ Bild ]

Hur kom LTS in i bilden? Remasterhaveriet av Jackson är ju ett ökänt fall, där objektivister och subjektivister, med Michael Fremer i spetsen, för en gångs skull förenas.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-05 23:08

Kronkan skrev:Vad har man lärt sig av dessa trådar här är väl att LTS skiter i saken så länge det är på cd.

Skärpning, Kronkan. LTS går de facto i bräschen för kritiken mot masteringhysterin. Ett av många exempel är en detaljstudie av just "Thriller" i åtta cd-utgåvor i en artikel i Musik & Ljudteknik som undertecknad skrev för ett antal år sedan. Föreningen har återkommande behandlat ämnet mastering - i betydelsen processering inkluderande dynamiska och klangliga fel som påförs musikproduktioner - i olika sammanhang och gav till och med ut en skiva (Adolphson & Falk) för drygt tio år sedan för att visa att det finns intresse för nyutgåvor av riktigt god kvalitet. Själv har jag ägnat de senaste femton åren åt att leta reda på de bästa cd-utgåvorna av varje enskilt musikstycke. Jag missar jag sällan ett tillfälle att klanka ned på misshandel i masteringledet av både gamla och nya musikproduktioner på cd.

Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?

Vänligen

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2022-01-05 23:39, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-01-05 23:35

Det ärju en lätt missförstånd ( för att uttrycka mig polite).

Det ärlige lustigt. Min livskamrathar varitoch rensatpå sistauppdarget där hon är välkänd. Fikat lite med några efteråt. Jagbedömmer att detär absolut sista rycket på grund av ålder.

Det är ju afton så jag fixat lite skalldjurstallrik med bubbel. Efter en Budapestrulle. Hon älskar sådant.
Hon är ute med labbflickan och nu rullar Triller helt enligt plan.

Vi tittade på ABBA tidigare och det är väl på något sätt ok.

Precis nu börjar Billie Jean. Satan vad bra.

Knaster?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-05 23:43

Kronkan skrev:Det ärju en lätt missförstånd ( för att uttrycka mig polite).

Det ärlige lustigt. Min livskamrathar varitoch rensatpå sistauppdarget där hon är välkänd. Fikat lite med några efteråt. Jagbedömmer att detär absolut sista rycket på grund av ålder.

Det är ju afton så jag fixat lite skalldjurstallrik med bubbel. Efter en Budapestrulle. Hon älskar sådant.
Hon är ute med labbflickan och nu rullar Triller helt enligt plan.

Vi tittade på ABBA tidigare och det är väl på något sätt ok.

Precis nu börjar Billie Jean. Satan vad bra.

Knaster?

Det där var inte höjden av begriplighet. Du får gärna återkomma vid annat tillfälle. Trevlig bubbelkväll!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-06 00:03

Hahaha, skål!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-01-06 00:13

I-or skrev:
Magnuz skrev:Valde går ej att avgöra eftersom ”låter bäst” är så hopplöst subjektivt. Det varierar ju från person till person och från fonogram till fonogram (kanske till och med från tillfälle till tillfälle) beroende på ett flertal faktorer. Att CD-formatet i sig är tekniskt överlägset ur ett återgivningsperspektiv är ju däremot helt klarlagt.

Jo, men "låter bäst" är medvetet valt eftersom hela frågeställningen handlar om subjektivitet. Den handlar alltså om vad just du tycker, alldeles oavsett tekniska prestanda.

Och så är det med det mesta. Vi ska vara glada över att det finns massor av grejer där ute så att alla kan hitta sitt ljud som de egna öronen tycker om.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Tell

Inläggav Tell » 2022-01-06 00:37

PekkaJohansson skrev:.. gav till och med ut en skiva (Adolphson & Falk) för drygt tio år sedan för att visa att det finns intresse för nyutgåvor av riktigt god kvalitet.

Ursäkta offtopic, men har hört talas om det där albumet några gånger o är väldigt nyfiken på den då den är en av få gamla svenska album som jag verkligen gillar. Finns den att få tag på nånstans? Gärna digitalt då jag inte har ägt en CD-spelare på säkert 15 år nu :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-01-06 01:23

PekkaJohansson skrev:Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?

Vilket säger allt om LTS. Att motverka ett format som många gillar.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2022-01-06 01:35

music4ever skrev:
PekkaJohansson skrev:Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?

Hahaa, om inte ljud TEKNISKA sällskapet ska värna om bästa ljudTEKNIK vilka ska då göra det? Renhållningssällskapet kanske ...
Skämt åsido så är det väl inte fråga om att motverka när det handlar om att bara vara tekniskt korrekt.

Vet inte om nå'n kollar på youtube där Paul från PS audio snackar om vad HAN tycker om allt möjligt, kul serie, han fick frågan om gamla system från 60-70 talet hänger med idag och tyckte att, nej, det gör de inte alls MEN däremot hur upplevelsen av musik kan vara nog så bra med ett föråldrat om än tekniskt mkt sämre lyssningssystem. Håller med.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-01-06 01:44

jockewe skrev:Hahaa, om inte ljud TEKNISKA sällskapet ska värna om bästa ljudTEKNIK vilka ska då göra det? Renhållningssällskapet kanske ...
Skämt åsido så är det väl inte fråga om att motverka när det handlar om att bara vara tekniskt korrekt.

Ett handfull snobbar sätter självklart inte agendan i resten av Sverige. Men är lustigt är att man aktivt vill motarbeta ett format som bevisligen både har bättre ljud för många album och samtidigt är det enda formatet som mycket musiken finns på. Ett format som många gillar.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-01-06 08:38

En förening med äkta dold agenda som helt uppenbarligen blivit en bias. Det görs en enkät som förhoppningsvis inte skulle klarat grundkursen på universitetet i förhållande till frågeställningen.

Jag bor i en lägenhet högst upp och har tre ytterväggar och den fjärde är ju trapphuset. Grannen nedanför var inte hemma. Så vi tog och spelade Michell Jackson hyggligt högt.Det blev en liten uppvisning kring skillnader i kvalité.

Vår ”Thriller” är någon form av jubileumsutgåva över världens mest sålda album. Lite tjockare vinyl. Världsklass.. vilket dansgolv som helst skulle fyllas. Kraften dynamiken spänsten ljuden sången gör att man dras in. Vilken bas! Skivan annars inte 100 men det hörs inte. Spelar Bad men det var inte samma skärpa och inte världsklass. Antagligen lite mattare graverat?

Har han på cd också men vet inte exakt var den ligger just nu.

Det som utmärker (mitt ex av) Thriller är att ljudbilden är huggen i sten och att han visar upp ljud som han säger skall ge ståpäls. Han säger att en ljudtekniker för Pop måste ha en grund i att lyssna på musik i goda akustiska lokaler men att man också skall ha en frihet att medverka till att skapa ljud.

Om man nu lyssnar på vinyl eller något digitalt har ju mindre betydelse. Åtminstone för mig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-01-06 08:45

music4ever skrev:

Det är den typen av uttalanden som gör att jag inte är medlem längre.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-01-06 08:52

Kronkan skrev:En förening med äkta dold agenda som helt uppenbarligen blivit en bias. Det görs en enkät som förhoppningsvis inte skulle klarat grundkursen på universitetet i förhållande till frågeställningen.

Jag bor i en lägenhet högst upp och har tre ytterväggar och den fjärde är ju trapphuset. Grannen nedanför var inte hemma. Så vi tog och spelade Michell Jackson hyggligt högt.Det blev en liten uppvisning kring skillnader i kvalité.

Vår ”Thriller” är någon form av jubileumsutgåva över världens mest sålda album. Lite tjockare vinyl. Världsklass.. vilket dansgolv som helst skulle fyllas. Kraften dynamiken spänsten ljuden sången gör att man dras in. Vilken bas! Skivan annars inte 100 men det hörs inte. Spelar Bad men det var inte samma skärpa och inte världsklass. Antagligen lite mattare graverat?

Har han på cd också men vet inte exakt var den ligger just nu.

Det som utmärker (mitt ex av) Thriller är att ljudbilden är huggen i sten och att han visar upp ljud som han säger skall ge ståpäls. Han säger att en ljudtekniker för Pop måste ha en grund i att lyssna på musik i goda akustiska lokaler men att man också skall ha en frihet att medverka till att skapa ljud.

Om man nu lyssnar på vinyl eller något digitalt har ju mindre betydelse. Åtminstone för mig.

Frågan ställd på Euphonia hade gett en annan svarsbild, där hyllas huvudsakligen bandspelare och vinyl. Det jag hört av välskötta bandspelare har varit mycket bra, liksom av fina vinylspelare. Bra inspelningar givetvis och det är skit att man måste lägga till det.
Kommer ihåg en testskiva jag hade med några direktgraverade spår, det var helt fantastiskt.

Vad händer med Faktiskt? Dags att byta namn till Föraktiskt? :evil:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-06 10:09

Att verka för ljudteknisk utveckling med högre återgivningskvalitet som mål utesluter, som jag ser det, nivåmaximering på cd och vinyl som medium. Det är för mig obegripligt att det kan uppfattas som kontroversiellt. Däremot finns det, vilket också har påpekats ett otal gånger, andra skäl att välja ett fonogram - cd eller vinyl. Det främsta är förstås att musiken inte står att finna på andra sätt. Andra är kulturhistoriska skäl och samlarvurm.

LTS har plats för alla intressen och inriktningar - vi har ägnat hela temanummer åt vinyl och jag hör själv till dem som fortfarande har vinylavspelning av god klass och spelar en vinylskiva då och då. Musiken står alltid i centrum! Det är också rimligt att sakernas faktiska tillstånd diskuteras - även på ett forum som Faktiskt. Det blev plötsligt väldigt lågt i tak varför jag tackar för mig i den här tråden.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-06 10:24

Om det handlar om att tycka, och då tycka om just hur det låter. Inte tycka om hur det mäter (på det mätta). Och därefter tycka hur det låter.

Då skulle jag säga sålunda:
Det som låter bäst kan vara det som låter på ett sådant sätt att jag kan ta till mig musiken odistraherat. Dvs jag lyssnar på musiken utan att reflektera över hur den återges. Ganska ofta "vinner" då en tekniskt sett ganska usel återgivning.
Inte alltid, och inte usel på vilket sätt som helst.
Men den vinner emellanåt just på grund av att den är såpass skral att jag (dvs mottagaren) automatiskt sänker förväntningarna och tar det för vad det är. Utan distraherande frustration över tillkortakommandena.

Återges det däremot betydligt bättre än det skrala, då börjar jag automatiskt ställa betydligt högre krav och den distraherande frustrationen över tillkortakommanden ökar.

Jag lyssnade på Shostakovichs symfonier i en bullrande bil på min senaste resa till Sundsvall. Ingen höjdarsituation att lyssna i. Dynamikvariationerna i kompositionerna (inte minst i de olika satserna som helhet) gjorde att jag fick justera volymen rätt frekvent, det lät nog rätt illa alltsammans oavsett vilken "parameter" man fokuserade på. Men jag fann mig i omständigheterna och någon distraherande frustration uppstod inte.
Väl hemma lyssnade jag på fyran på nytt. Naturligtvis ENORMT MYCKET "BÄTTRE" än i bilen. Dynamik, frekvensomfång, klarhet, perspektiv, realism... ALLT!

Men samtidigt uppstod vissa distraktioner:
Är det inte lite väl skrikigt i början av sats ett? Ska det kanske vara så? Hade Shosta kanske tänkt att det skulle vara lite skrikigt och obehagligt? Är det en brist i inspelningen? Är det en brist i min anläggning? De distraherande reaktionerna tog litegrann min uppmärksamhet i anspråk, musikfokuset stördes.
Det gjorde det inte i bilen...

Med denna ordmassa har jag uppenbarligen inte alls besvarat frågan om huruvida CD eller LP låter bäst. Det kan jag beklaga. Men ordmassan här ovan skulle jag vilja påstå är minst lika intressant och utgör ett försök till både sammanfattning av verkligheten ur ett upplevelseperspektiv och ett försök till resonemang.

Min enkla bild visar följande:
Grå "linje": Anläggningsprestanda
Röd kurva: Förväntningar och analytiskt lyssnande

Det verkar som att vid riktigt goda anläggningsprestanda så lugnar den röda kurvan ner sig igen och man hamnar åter i ett odistraherat musikfokus.

canvas.jpg
canvas.jpg (91.76 KiB) Visad 1816 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-01-06 11:17

PekkaJohansson skrev:Att verka för ljudteknisk utveckling med högre återgivningskvalitet som mål utesluter, som jag ser det, nivåmaximering på cd och vinyl som medium. Det är för mig obegripligt att det kan uppfattas som kontroversiellt. Däremot finns det, vilket också har påpekats ett otal gånger, andra skäl att välja ett fonogram - cd eller vinyl. Det främsta är förstås att musiken inte står att finna på andra sätt. Andra är kulturhistoriska skäl och samlarvurm.

LTS har plats för alla intressen och inriktningar - vi har ägnat hela temanummer åt vinyl och jag hör själv till dem som fortfarande har vinylavspelning av god klass och spelar en vinylskiva då och då. Musiken står alltid i centrum! Det är också rimligt att sakernas faktiska tillstånd diskuteras - även på ett forum som Faktiskt. Det blev plötsligt väldigt lågt i tak varför jag tackar för mig i den här tråden.

Med vänlig hälsning

Pekka

Kära Pekka!

Jag tycker att takhöjden varit låg i denna och andra trådar. Nu kan jag förstå att ett gäng har som aktivt mål att motverka vinyl. Man gör detta på alla sätt vilket blir en omöjlighet att föra en öppen diskussion. Om en part drivs av en bias så blir det omöjligt med en dialog. Och nu när man sätter ord på saken så går den ena parten undan.

Jag hävdar aldrig att vinyl i något tekniskt avseende är superior jämfört med de tekniska förutsättningarna för cd. Jag har inte gjort det någonsin.

Det vore lögnaktigt att påstå detta. Samtidigt kan jag inte finna att vinyl utesluter välljud på bra nivå.

Men om vi dyker ner i förra årets utgivning av musik och tittar i Dynamic Range Database så blir det ju en bild av hur det här med välljud ser ut. Då finner man utgivning som i princip saknar dynamik. Givetvis får man ge ut sådant. Men det fortsätter så sida efter sida. Då med digitala utgivningar. Gå in och bläddra framåt. Sida eget sida med rött.

https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/1

Sedan mot slutet är det lite grönt och en hel del utgåvor på vinyl. Sidan 9 är sista sidan. Den bästa utgivningen verkar rent generellt vara på vinyl samt sådan man laddar ner. Jag känner också att en del av det bättre är jazz.

https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/9
Senast redigerad av Kronkan 2022-01-06 11:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-01-06 11:24

Kronkan skrev:
PekkaJohansson skrev:Att verka för ljudteknisk utveckling med högre återgivningskvalitet som mål utesluter, som jag ser det, nivåmaximering på cd och vinyl som medium. Det är för mig obegripligt att det kan uppfattas som kontroversiellt. Däremot finns det, vilket också har påpekats ett otal gånger, andra skäl att välja ett fonogram - cd eller vinyl. Det främsta är förstås att musiken inte står att finna på andra sätt. Andra är kulturhistoriska skäl och samlarvurm.

Med vänlig hälsning

Pekka

Kära Pekka!

Jag tycker att takhöjden varit låg i denna och andra trådar. Nu kan jag förstå att ett gäng har som aktivt mål att motverka vinyl. Man gör detta på alla sätt vilket blir en omöjlighet att föra en öppen diskussion. Om en part drivs av en bias så blir det omöjligt med en dialog. Och nu när man sätter ord på saken så går den ena parten undan.

Jag hävdar aldrig att vinyl i något tekniskt avseende är superior jämfört med de tekniska förutsättningarna för cd. Jag har inte gjort det någonsin.

Det vore lögnaktigt att påstå detta. Samtidigt kan jag inte finna att vinyl utesluter välljud på bra nivå.

Men om vi dyker ner i förra årets utgivning av musik och tittar i Dynamic Range Database så blir det ju en bild av hur det här med välljud ser ut. Då finner man utgivning som i princip saknar dynamik. Givetvis får man ge ut sådant. Men det fortsätter så sida efter sida. Då med digitala utgivningar. Gå in och bläddra framåt. Sida eget sida med rött.

Sedan mot slutet är det lite grönt och en hel del utgåvor på vinyl.
Återigen, DR-värden på rippade vinyler är inte relevanta. Det kan ju skilja på hur man rippar och mellan olika anläggningar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-01-06 11:37

Sanningen är ju att i princip all utgivning på cd 2021 verkar dynamiskt väl inom de begränsningar som finns på vinyl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-01-06 11:42

Kronkan skrev:Sanningen är ju att i princip all utgivning på cd 2021 verkar dynamiskt väl inom de begränsningar som finns på vinyl.

Kan du förklara lite mer vad du menar?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-01-06 12:24

Johan_Lindroos skrev:
Kronkan skrev:Sanningen är ju att i princip all utgivning på cd 2021 verkar dynamiskt väl inom de begränsningar som finns på vinyl.

Kan du förklara lite mer vad du menar?

Jag tolkar det som om i princip all musik som ges ut idag ryms dynamiskt på vinylskivor. Dvs typ 60 dB s/n inte är en begränsande faktor. Dessutom kan en vinylskiva återge ljud under "knaster/brusnivån", det kan väl inte en CD?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-06 13:18

Kronkan skrev:Men om vi dyker ner i förra årets utgivning av musik och tittar i Dynamic Range Database så blir det ju en bild av hur det här med välljud ser ut. Då finner man utgivning som i princip saknar dynamik. Givetvis får man ge ut sådant. Men det fortsätter så sida efter sida. Då med digitala utgivningar. Gå in och bläddra framåt. Sida eget sida med rött.

Sedan mot slutet är det lite grönt och en hel del utgåvor på vinyl. Sidan 9 är sista sidan. Den bästa utgivningen verkar rent generellt vara på vinyl samt sådan man laddar ner. Jag känner också att en del av det bättre är jazz.
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/9

Personligen har jag absolut ingenting emot vinyl och har inte röstat på trådfrågan, jag försöker bara gång på gång upplysa dig om att det inte går att jämföra vinylrippar med digitala utgåvor eller CD. Varför är du inte det allra minsta mottaglig för denna information???

Läs följande Important Notice! som jag rutat in i rött, det är information från de som driver Dynamic Range Database. Eftersom du sätter stor tillit till dem så kanske du är mer mottaglig för information direkt från dem?

DR Loudness IMPORTANT NOTICE!.png
DR Loudness IMPORTANT NOTICE!.png (178.93 KiB) Visad 1735 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi