Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Vore det inte bra att få frågan avgjord?
Morello skrev:Jag har aldrig hört en LP låta bättre än en CD.
RogerGustavsson skrev:"Misshandeln" på några av Michael Jacksons utgivningar har t.o.m. varit rättssak i USA. Fick inte Quincy Jones rätt? Ändå är det de sämre utgåvorna som finns på streamingtjänsterna.
Kronkan skrev:RogerGustavsson skrev:"Misshandeln" på några av Michael Jacksons utgivningar har t.o.m. varit rättssak i USA. Fick inte Quincy Jones rätt? Ändå är det de sämre utgåvorna som finns på streamingtjänsterna.
Det vet jag intet om. Men här nedan en bild från när han blir hedersdoktor på Luleå Univeritet. Heder åt dem att de ärar en som kreativt och med stort hantverkskunnande kunde förena gott ljud med musik. Han uppgav också att tekniken var sekundärt i förhållande till känslan. Samt att man kan se att kompressionen är modest.
Vad har man lärt sig av dessa trådar här är väl att LTS skiter i saken så länge det är på cd. En stor del av forat verkar tycka likadant men kanske inte egentligen. Kanske?
[ Bild ]
Kronkan skrev:Vad har man lärt sig av dessa trådar här är väl att LTS skiter i saken så länge det är på cd.
Kronkan skrev:Det ärju en lätt missförstånd ( för att uttrycka mig polite).
Det ärlige lustigt. Min livskamrathar varitoch rensatpå sistauppdarget där hon är välkänd. Fikat lite med några efteråt. Jagbedömmer att detär absolut sista rycket på grund av ålder.
Det är ju afton så jag fixat lite skalldjurstallrik med bubbel. Efter en Budapestrulle. Hon älskar sådant.
Hon är ute med labbflickan och nu rullar Triller helt enligt plan.
Vi tittade på ABBA tidigare och det är väl på något sätt ok.
Precis nu börjar Billie Jean. Satan vad bra.
Knaster?
I-or skrev:Magnuz skrev:Valde går ej att avgöra eftersom ”låter bäst” är så hopplöst subjektivt. Det varierar ju från person till person och från fonogram till fonogram (kanske till och med från tillfälle till tillfälle) beroende på ett flertal faktorer. Att CD-formatet i sig är tekniskt överlägset ur ett återgivningsperspektiv är ju däremot helt klarlagt.
Jo, men "låter bäst" är medvetet valt eftersom hela frågeställningen handlar om subjektivitet. Den handlar alltså om vad just du tycker, alldeles oavsett tekniska prestanda.
PekkaJohansson skrev:.. gav till och med ut en skiva (Adolphson & Falk) för drygt tio år sedan för att visa att det finns intresse för nyutgåvor av riktigt god kvalitet.
PekkaJohansson skrev:Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?
music4ever skrev:PekkaJohansson skrev:Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?
Vilket säger allt om LTS. Att motverka ett format som många gillar.
jockewe skrev:Hahaa, om inte ljud TEKNISKA sällskapet ska värna om bästa ljudTEKNIK vilka ska då göra det? Renhållningssällskapet kanske ...
Skämt åsido så är det väl inte fråga om att motverka när det handlar om att bara vara tekniskt korrekt.
music4ever skrev:PekkaJohansson skrev:Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?
Vilket säger allt om LTS. Att motverka ett format som många gillar.
Kronkan skrev:En förening med äkta dold agenda som helt uppenbarligen blivit en bias. Det görs en enkät som förhoppningsvis inte skulle klarat grundkursen på universitetet i förhållande till frågeställningen.
Jag bor i en lägenhet högst upp och har tre ytterväggar och den fjärde är ju trapphuset. Grannen nedanför var inte hemma. Så vi tog och spelade Michell Jackson hyggligt högt.Det blev en liten uppvisning kring skillnader i kvalité.
Vår ”Thriller” är någon form av jubileumsutgåva över världens mest sålda album. Lite tjockare vinyl. Världsklass.. vilket dansgolv som helst skulle fyllas. Kraften dynamiken spänsten ljuden sången gör att man dras in. Vilken bas! Skivan annars inte 100 men det hörs inte. Spelar Bad men det var inte samma skärpa och inte världsklass. Antagligen lite mattare graverat?
Har han på cd också men vet inte exakt var den ligger just nu.
Det som utmärker (mitt ex av) Thriller är att ljudbilden är huggen i sten och att han visar upp ljud som han säger skall ge ståpäls. Han säger att en ljudtekniker för Pop måste ha en grund i att lyssna på musik i goda akustiska lokaler men att man också skall ha en frihet att medverka till att skapa ljud.
Om man nu lyssnar på vinyl eller något digitalt har ju mindre betydelse. Åtminstone för mig.
PekkaJohansson skrev:Att verka för ljudteknisk utveckling med högre återgivningskvalitet som mål utesluter, som jag ser det, nivåmaximering på cd och vinyl som medium. Det är för mig obegripligt att det kan uppfattas som kontroversiellt. Däremot finns det, vilket också har påpekats ett otal gånger, andra skäl att välja ett fonogram - cd eller vinyl. Det främsta är förstås att musiken inte står att finna på andra sätt. Andra är kulturhistoriska skäl och samlarvurm.
LTS har plats för alla intressen och inriktningar - vi har ägnat hela temanummer åt vinyl och jag hör själv till dem som fortfarande har vinylavspelning av god klass och spelar en vinylskiva då och då. Musiken står alltid i centrum! Det är också rimligt att sakernas faktiska tillstånd diskuteras - även på ett forum som Faktiskt. Det blev plötsligt väldigt lågt i tak varför jag tackar för mig i den här tråden.
Med vänlig hälsning
Pekka
Återigen, DR-värden på rippade vinyler är inte relevanta. Det kan ju skilja på hur man rippar och mellan olika anläggningar.Kronkan skrev:PekkaJohansson skrev:Att verka för ljudteknisk utveckling med högre återgivningskvalitet som mål utesluter, som jag ser det, nivåmaximering på cd och vinyl som medium. Det är för mig obegripligt att det kan uppfattas som kontroversiellt. Däremot finns det, vilket också har påpekats ett otal gånger, andra skäl att välja ett fonogram - cd eller vinyl. Det främsta är förstås att musiken inte står att finna på andra sätt. Andra är kulturhistoriska skäl och samlarvurm.
LTS har plats för alla intressen och inriktningar - vi har ägnat hela temanummer åt vinyl och jag hör själv till dem som fortfarande har vinylavspelning av god klass och spelar en vinylskiva då och då. Musiken står alltid i centrum! Det är också rimligt att sakernas faktiska tillstånd diskuteras - även på ett forum som Faktiskt. Det blev plötsligt väldigt lågt i tak varför jag tackar för mig i den här tråden.
Med vänlig hälsning
Pekka
Kära Pekka!
Jag tycker att takhöjden varit låg i denna och andra trådar. Nu kan jag förstå att ett gäng har som aktivt mål att motverka vinyl. Man gör detta på alla sätt vilket blir en omöjlighet att föra en öppen diskussion. Om en part drivs av en bias så blir det omöjligt med en dialog. Och nu när man sätter ord på saken så går den ena parten undan.
Jag hävdar aldrig att vinyl i något tekniskt avseende är superior jämfört med de tekniska förutsättningarna för cd. Jag har inte gjort det någonsin.
Det vore lögnaktigt att påstå detta. Samtidigt kan jag inte finna att vinyl utesluter välljud på bra nivå.
Men om vi dyker ner i förra årets utgivning av musik och tittar i Dynamic Range Database så blir det ju en bild av hur det här med välljud ser ut. Då finner man utgivning som i princip saknar dynamik. Givetvis får man ge ut sådant. Men det fortsätter så sida efter sida. Då med digitala utgivningar. Gå in och bläddra framåt. Sida eget sida med rött.
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/1
Sedan mot slutet är det lite grönt och en hel del utgåvor på vinyl.
Kronkan skrev:Sanningen är ju att i princip all utgivning på cd 2021 verkar dynamiskt väl inom de begränsningar som finns på vinyl.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan skrev:Sanningen är ju att i princip all utgivning på cd 2021 verkar dynamiskt väl inom de begränsningar som finns på vinyl.
Kan du förklara lite mer vad du menar?
Kronkan skrev:Men om vi dyker ner i förra årets utgivning av musik och tittar i Dynamic Range Database så blir det ju en bild av hur det här med välljud ser ut. Då finner man utgivning som i princip saknar dynamik. Givetvis får man ge ut sådant. Men det fortsätter så sida efter sida. Då med digitala utgivningar. Gå in och bläddra framåt. Sida eget sida med rött.
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/1
Sedan mot slutet är det lite grönt och en hel del utgåvor på vinyl. Sidan 9 är sista sidan. Den bästa utgivningen verkar rent generellt vara på vinyl samt sådan man laddar ner. Jag känner också att en del av det bättre är jazz.
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/9
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster