seem more dynamic because of the analog ripping process.
någon som kan utveckla detta?
Moderator: Redaktörer
seem more dynamic because of the analog ripping process.
sportbilsentusiasten skrev:seem more dynamic because of the analog ripping process.
någon som kan utveckla detta?
Belker skrev:En enkel grej som påverkar är basen. Mainstream är basigare nuförtiden, så jag tror också det är därför modern musik ser så hemsk ut i masvis. Ta in en kompakt korv i Audacity och eq:a ned basen. Genast ser korven spretigare ut och DR förbättras. Vinyl har ju vanligtvis subsonic filter, vilket bör ge liknande resultat.
music4ever skrev:Detta säger ju nada, lika lite som jag ställer samma fråga på Steve Hoffmans forum och sen påstår det är fakta.
I-or skrev:music4ever skrev:Detta säger ju nada, lika lite som jag ställer samma fråga på Steve Hoffmans forum och sen påstår det är fakta.
Nu visade den antivetenskapliga postmodernismen sitt fula tryne igen. Vi har fått svar på vad i skrivande stund 54 faktisktianer anser om frågeställningen, naturligtvis inkluderande massor av tolkningsproblem, generaliseringar och statistiska svagheter, men icke desto mindre har vi mer kunskap i frågan än vi hade tidigare.
Varför inte ställa frågan på några andra fora och rapportera resultaten här så att vi erhåller ännu mer information? För egen del har jag inga som helst problem att ta del av vad vinylälskarna eller ens hipsterskäggen anser om det ena eller det andra. De tycker det de tycker, helt enkelt.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan, Sportis, Goat, m.fl., det korta svaret är att anledningen till att en vinylkedja kan få en toppfaktor som är högre än dess master beror på fasvridning.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan, Sportis, Goat, m.fl., det korta svaret är att anledningen till att en vinylkedja kan få en toppfaktor som är högre än dess master beror på fasvridning.
sprudel skrev:music4ever skrev:PekkaJohansson skrev:Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?
Vilket säger allt om LTS. Att motverka ett format som många gillar.
Det är den typen av uttalanden som gör att jag inte är medlem längre.
petersteindl skrev:Finns det någon med konstruktiv kritik som kan bidra till djupare förståelse? Varför jämförs det cd kontra vinyl då man vill jämföra digitalt kontra analogt? Redan på 80-talet förkastade jag denna jämförelse och jag ville gå till botten med problematiken istället. Då var den naturliga jämförelsen istället att jämföra direkt efter mikrofoner mellan specialombyggd Revox bandspelare kontra digital inspelningsutrustning som då var Sony F1. Sagt och gjort, Bertil Alving och jag gjorde den jämförelsen hos Bertil på hans utrustning och hans masterband där både digitalt och analogt tappades parallellt från samma mikrofonpar. Bertil hade även spelat in vid olika utstyrning d v s nivåer. En nivå var -60 dB. Detta för att kolla om det digitala distade mot låga nivåer. I början av varje tagning innan musikerna började spela talade Bertil in i mikrofonerna och sa exempelvis: ”Tagning ett”. Redan där hade jag en fantastiskt bra referens i Bertils röst. Det var helt enkelt solklart att det digitala var korrektare och det på alla nivåer inklusive på -60 dB, som i princip var alldeles för brusigt i det analoga systemet. Det var bara en massa brus som hördes där nyttoljuden trängde igenom.
Det var för mig startsignalen till att så småningom konstruera Licence/Forsell/Bremen DAC.
Sedan finns det mycket att säga om psykoakustik och psykofysik och om skillnaden mellan dessa två begrepp.
Alla glåpord som kastas åt höger och vänster på olika forum vittnar om total okunskap hos glåpordspridarna.
Finns det missförstånd eller okunskap så är det bästa att försöka reda ut dessa och tas det emot så är det ok.
Ibland krävs för mycket tid för att gå i klinch med ett till synes kort inlägg som tarvar ett långt svar. Man får försöka göra så gott man kan.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:
. . . Jag tyckte då att alla D/A och CD-spelare lät häxa. Jag började 1988/89 med att försöka analysera problemen med det CD. Tidigare hade jag ståndpunkten att det var det digitala som förstörde all musik. Men en dag då jag var hos Bertil Alving så kunde jag jämföra analogt mot digitalt. Det var alltså hans inspelningar med samma mikrofonpar där han dels spelade in på en SONY F1, dels på sin NAGRA, dels på sin ombyggda Revox. Ganska snabbt framgick det att den där digitala SONY F1 i princip var helt överlägsen det analoga. Jag kunde höra det direkt på Bertils röst då han sa "Tagning ett" i mikrofonerna innan musiken ens började. Omtumlande upplevelse.
Ok, men vid lägre nivåer då? Då är väl det digitala uselt. Sagt och gjort, Bertil hade sänkt nivåerna 60 dB vid inspelning och då fick jag jämföra![]()
Ja, den som gjort sådan jämförelse vet att det analoga kan slänga sig i väggen. Det bara brusar och låter allmänt illa medans det digitala låter helt ok. Det var inte vad jag hade tänkt.
Nåväl, nu visste jag att det som spelades in digitalt var helt ok. Musiken kunde leva vidare. Men de däringa CD-skivorna lät fortfarande hemskt i mina öron. Alltså måste det vara fel på CD-spelarna eller på överföring från inspelningsutrustning till CD-master eller båda delarna.
. . .
Med vänlig hälsning
Peter
FBK skrev:Vad är det som händerDet är uttalanden som jag aldrig trodde att jag skulle läsa
För att förtydliga, vad är det nu som LTS gjort så ni vänder föreningen ryggen...? är mycket trög i huvudet så jag förstår inget.
Belker skrev:Johan_Lindroos skrev:Kronkan, Sportis, Goat, m.fl., det korta svaret är att anledningen till att en vinylkedja kan få en toppfaktor som är högre än dess master beror på fasvridning.
Rimligt. I eq-experimentet jag beskrev blir inte bara korven glesare, nya spetsar bildas även.
sportbilsentusiasten skrev:Johan_Lindroos skrev:Kronkan, Sportis, Goat, m.fl., det korta svaret är att anledningen till att en vinylkedja kan få en toppfaktor som är högre än dess master beror på fasvridning.
Tack. Var i processen sker denna fasvridning?
Magnuz skrev:FBK skrev:Vad är det som händerDet är uttalanden som jag aldrig trodde att jag skulle läsa
För att förtydliga, vad är det nu som LTS gjort så ni vänder föreningen ryggen...? är mycket trög i huvudet så jag förstår inget.
Det var väl uttalandet om att motverka vinyl. Inte så kontroversiellt kan jag tycka (som tolkar det som att man vill motarbeta synen på vinyl som något särskilt fint audiofilformat och istället informera om de olika formatens faktiska egenskaper). Men ”motverka” kanske låter lite hårt - som om man skulle vilja anordna skivbål och bränna upp alla gamla vinyler eller nåt.
I-or skrev:Nu visade den antivetenskapliga postmodernismen sitt fula tryne igen.
petersteindl skrev:Efter den jämförelsen hos Bertil Alving har jag aldrig tvekat gällande bra digitalt kontra bra analogt. Det digitala hamnar på första plats.
music4ever skrev:I-or skrev:Nu visade den antivetenskapliga postmodernismen sitt fula tryne igen.
Det är inte antivetenskapligt eller postmodernism att säga att din sk "undersökning" är inte värd ett dugg.
Du hävdade, och jag citerar: "Jag utmanar inte direkt ödet när jag påstår att en bra bit över 90 % av alla inspelningar som givits ut både på CD och LP utfaller till CD:ns fördel. "
Det är inte ett "jag tycker att 90% låter bättre" uttalandet. Det är ett uttalande som påstår sig vara objektiv och generellt för alla utgåvor. Då krävs det att du också har mer än tyckandet från 54 nördar på ett forum. Det krävs att man har testat alla, och då menar jag alla, utgåvor som både finns på LP och CD. Det är många miljoner utgåvor som inte du eller någon annan har testat.
Så ditt påstående är klassiskt där du går från en generell objektiv genomgående påstående till ett "tyck och tänk från ett gäng från ett forum".
Kronkan skrev:Intressant!
Sprudel som ju enbart sysslar med digital stereo, som förövrigt låter i den hörgre sfären, har betydligt bättre ordning på bra versioner. Jag har ju mera vinyl oftast pressad i den tid den utkom.
Med betydligt mindre kunnande så har jag kommit fram till att den digitala tekniken har fördelar som vinyl inte har. Så det är inte detta jag diskuterar.
Men en fråga till de som inte vill ta i frågan om vad som hänt.
1972 såg utgivningen ut så här enligt det som registrerat i Databasen. Första sidan är de utgivningar som har svagast dynamik. Man kan bläddra bakåt för att se allt registrerat.
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/1594
Här kommer 2001 års registreringar. Bläddra bakåt till 2 o s v. Lägst DR först.
Skillnaden beror på fasvridningar? Mindre matproblem? Amatörer som skojar?
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc
Kronkan skrev:Kronkan skrev:Intressant!
Sprudel som ju enbart sysslar med digital stereo, som förövrigt låter i den hörgre sfären, har betydligt bättre ordning på bra versioner. Jag har ju mera vinyl oftast pressad i den tid den utkom.
Med betydligt mindre kunnande så har jag kommit fram till att den digitala tekniken har fördelar som vinyl inte har. Så det är inte detta jag diskuterar.
Men en fråga till de som inte vill ta i frågan om vad som hänt.
1972 såg utgivningen ut så här enligt det som registrerat i Databasen. Första sidan är de utgivningar som har svagast dynamik. Man kan bläddra bakåt för att se allt registrerat.
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/1594
Här kommer 2001 års registreringar. Bläddra bakåt till 2 o s v. Lägst DR först.
Skillnaden beror på fasvridningar? Mindre matproblem? Amatörer som skojar?
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc
Fortfarande får jag ingen enda kommenar gällande de källor som finns.
Manväljer att bolla med hittepå som man sen gör en marknadsundersökning på.
Manhar inget perspektiv på musikåtergivning.. Det är reducerat till den röda boken.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster