CD eller LP, vilket format låter bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

CD eller LP, vilket format låter bäst?

CD (i minst 90 % av fallen)
51
54%
CD i allmänhet
19
20%
LP (i minst 90 % av fallen)
6
6%
LP i allmänhet
9
10%
Går ej att avgöra
9
10%

Antal röster : 94

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: CD eller LP, vilket format låter bäst?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-01-06 14:24

seem more dynamic because of the analog ripping process.

någon som kan utveckla detta?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-06 14:36

sportbilsentusiasten skrev:
seem more dynamic because of the analog ripping process.

någon som kan utveckla detta?

Det är lite oklart om den "till synes" högre dynamiken uppstår vid graveringen av vinyl, eller om det sker p.g.a den analoga prosessen vid rippning. Om du tittar på följande video så kommer du iallafall förstå varför vinylrippar inte går att jämföra med digitala filer vad gäller "dynamic range".

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-01-06 15:00

”Varför” framgår ju inte av videon men däremot att det är så. Jag hade kunnat begripa om det hade varit sprak och knäpp och liknande som orsakat skillnaden men det hade han ju tydligen tagit höjd för. Rumble och liknande borde väl om något minska dynamiken eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-06 15:47

En enkel grej som påverkar är basen. Mainstream är basigare nuförtiden, så jag tror också det är därför modern musik ser så hemsk ut i masvis. Ta in en kompakt korv i Audacity och eq:a ned basen. Genast ser korven spretigare ut och DR förbättras. Vinyl har ju vanligtvis subsonic filter, vilket bör ge liknande resultat.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-06 16:27

Belker skrev:En enkel grej som påverkar är basen. Mainstream är basigare nuförtiden, så jag tror också det är därför modern musik ser så hemsk ut i masvis. Ta in en kompakt korv i Audacity och eq:a ned basen. Genast ser korven spretigare ut och DR förbättras. Vinyl har ju vanligtvis subsonic filter, vilket bör ge liknande resultat.

Det du säger angående basmängden tycker jag stämmer bra, ganska många musikproduktioner från exempelvis 80-talet låter ofta onaturligt tunna och basfattiga vilket speglar sig i hög crest-faktor och till synes stark dynamik. Man bör därför inte rangordna olika versioner bara genom att titta på dessa mätvärden, då den med lägre värden mycket väl kan vara den bättre och mer välbalanserade versionen. Detta gäller naturligtvis oavsett om formatet är LP eller CD.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-01-06 17:21

Tack goat76 för videon!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-01-06 17:27

För populärmusikinspelningar uppvisar basen vanligtvis ett par dB högre kompression än för högre frekvenser. Dock har subsonicfilter en alltför låg ingreppsfrekvens för att ge annat än en helt försumbar ökning av toppfaktorn och de ökande basnivåerna utgör endast en mindre del av förklaringen till att moderna populärmusikproduktioner har en alldeles för låg toppfaktor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-06 17:47

Ja, jag säger inte att det är Förklaringen. Bara att det kan vara något som inverkar när vinyl jämförs med digitalt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-01-06 18:02

music4ever skrev:Detta säger ju nada, lika lite som jag ställer samma fråga på Steve Hoffmans forum och sen påstår det är fakta.

Nu visade den antivetenskapliga postmodernismen sitt fula tryne igen. Vi har fått svar på vad i skrivande stund 54 faktisktianer anser om frågeställningen, naturligtvis inkluderande massor av tolkningsproblem, generaliseringar och statistiska svagheter, men icke desto mindre har vi mer kunskap i frågan än vi hade tidigare.

Varför inte ställa frågan på några andra fora och rapportera resultaten här så att vi erhåller ännu mer information? För egen del har jag inga som helst problem att ta del av vad vinylälskarna eller ens hipsterskäggen anser om det ena eller det andra. De tycker det de tycker, helt enkelt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-01-06 18:21

I-or skrev:
music4ever skrev:Detta säger ju nada, lika lite som jag ställer samma fråga på Steve Hoffmans forum och sen påstår det är fakta.

Nu visade den antivetenskapliga postmodernismen sitt fula tryne igen. Vi har fått svar på vad i skrivande stund 54 faktisktianer anser om frågeställningen, naturligtvis inkluderande massor av tolkningsproblem, generaliseringar och statistiska svagheter, men icke desto mindre har vi mer kunskap i frågan än vi hade tidigare.

Varför inte ställa frågan på några andra fora och rapportera resultaten här så att vi erhåller ännu mer information? För egen del har jag inga som helst problem att ta del av vad vinylälskarna eller ens hipsterskäggen anser om det ena eller det andra. De tycker det de tycker, helt enkelt.

Att odla hipterskägg verkar vara att spela med oddsen :roll: så LP är kanske det bästa formatet ändå :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-01-06 18:29

Kronkan, Sportis, Goat, m.fl., det korta svaret är att anledningen till att en vinylkedja kan få en toppfaktor som är högre än dess master beror på fasvridning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-01-06 18:32

Johan_Lindroos skrev:Kronkan, Sportis, Goat, m.fl., det korta svaret är att anledningen till att en vinylkedja kan få en toppfaktor som är högre än dess master beror på fasvridning.

Tack. Var i processen sker denna fasvridning?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-01-06 18:34

:mrgreen:

Vem vill inte veta om man ska raka sig eller inte innan man ska ut och ragga?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-06 18:42

Johan_Lindroos skrev:Kronkan, Sportis, Goat, m.fl., det korta svaret är att anledningen till att en vinylkedja kan få en toppfaktor som är högre än dess master beror på fasvridning.

Rimligt. I eq-experimentet jag beskrev blir inte bara korven glesare, nya spetsar bildas även.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-01-06 18:56

Om man går tillbaka och studerar det historiska skeendet med hjälp av Dynamic Range så finner man några trender.

Cd har över tid en tendens till sjunkande DR vilket gäller både ny och nyutgiven gammal musik. Jag behöver inte jämföra med vinyl. 2001 är det betydligt större mängd rött än grönt i den utgivning som är registrerad i databasen.

Jag har tidigare länkat till 2021. Några artister/band påverkas knappt såsom Kraftverk vars utgivning nästan alltid är grön. De har ju också etteget bolag vilket gör att kontrollen är tydlig. Lite gult på senaste utgivningarna men man kan inte få till en trend.
Jazz verkar över tid mindre påverkat även 2021.

En band som jag tittat på är U2 som har en nedåtgående trend gällande DR. Detta på cd-utgåvorna.
https://dr.loudness-war.info/album/list/year?artist=U2

......
Sedan kan man konstatera att nya band kan ha låg DR.

.....
Man kan också konstatera att en popens giganttekniker som Bruce Swedien inte spelare in med lågt DR.

...
Skillnaden mellan vinylutgåvorna 2021 och cd är så stor att det inte spelar någon roll om man får dra bort lite DR-poäng.

....

D

.
Senast redigerad av Kronkan 2022-01-06 20:25, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-01-06 20:17

sprudel skrev:
music4ever skrev:
PekkaJohansson skrev:Såväl masteringhysterin som drabbar cd sedan tidigt 90-tal som återgången till vinyl är hinder om målet är att uppnå riktigt god återgivning. Därför bör båda företeelserna motverkas. Blev det tydligt nog nu?

Vilket säger allt om LTS. Att motverka ett format som många gillar.

Det är den typen av uttalanden som gör att jag inte är medlem längre.

Vad är det som händer 8O Det är uttalanden som jag aldrig trodde att jag skulle läsa :o För att förtydliga, vad är det nu som LTS gjort så ni vänder föreningen ryggen...? är mycket trög i huvudet så jag förstår inget. :oops:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-01-06 20:28

Från 1982 fram till 1994/95/96 så jämförde jag LP med CD kanske 5-10 ggr per dag. Det var den vanliga jämförelsen på den tiden och det var med en stor mängd olika subjekt som lyssnare. Sådana jämförelser gjordes i Ljudbutiken.

Då lät LP bäst i mer än 95 % av alla jämförelser. Det blev nog mer än 1000 jämförelsetillfällen.

Resultatet gjorde mig mörkrädd och var smått obehagligt. Det digitala var som en dödsstöt för musiken, i mina öron. "Perfect Sound Forever", hette det.
Jag hade en skivsamling på ungefär 2500 LP på den tiden och det var utvalda exemplar med minimalt knaster samt utvalda ex av första graveringar och mycket tidiga pressmatriser. Jo, jag jämförde olika graveringar och pressmatriser på hundratals LP. Jag var kanske först i Sverige med att sålla i skivsamling på det sättet. I Japan höll vissa initierade på och sorterade LP efter första graveringar och tidiga pressmatriser ett år innan jag började. Eftersom jag var väldigt tidigt ute så kunde jag köpa LP billigt från sterbhus och begagnat shoppar. Jag hade en mycket stor del av DECCAs stereoskivor i nummerordning från 1958 inom klassisk musik i förstautgåvor och i bra skick. Jag tvättade skivorna i min skivtvättmaskin. Använde från 1981 enbart pickuper med van den Hul nålspets. Inspelningarna var hel-analoga.

Ju bättre DAC och drivverk man hade, så blev skillnaden mindre. Med riktigt bra DAC och CD-drivverk blev förhållandet kanske bara 2/3 bättre ljud med vinyl.
Skivspelare/tonarn/pickup var det bästa som kunde uppbringas. Second to none. Billiga eller snarast vanliga skivspelare/pickuper/tonarmar var inte aktuellt, ljudmässigt sett.
Det var alltså mer än 95 % av det som såldes av skivspelarkombinationer på den tiden som inte var aktuellt i jämförelserna. De dög helt enkelt inte. De lät för dåligt i jämförelse med masterband.
Alla skivspelare, pickuper och tonarmar jag använde hemma var noga inmätta hemma hos Stig Carlsson på hans B&K mätutrustning.

Jag var då väldigt rädd för att det digitala var sämre än det analoga. Det kändes obehagligt på den tiden.

Det som kom att ändra på hela situationen och kasta ljus på saken var att jag hade tillgång till att lyssna på masterband från Bertil Alving.

Någon gång kring 1986 var jag hos Bertil för att lyssna på hans senaste inspelningar. Det var dels på hans ombyggda Nagra eller Revox-bandspelare dels på Sony F1 (digital inspelningsapparat).

Det var samma mikrofonpar som det spelades in genom parallellt på båda systemen. Jag har tidigare skrivit angående detta fler än en gång.

petersteindl skrev:Finns det någon med konstruktiv kritik som kan bidra till djupare förståelse? Varför jämförs det cd kontra vinyl då man vill jämföra digitalt kontra analogt? Redan på 80-talet förkastade jag denna jämförelse och jag ville gå till botten med problematiken istället. Då var den naturliga jämförelsen istället att jämföra direkt efter mikrofoner mellan specialombyggd Revox bandspelare kontra digital inspelningsutrustning som då var Sony F1. Sagt och gjort, Bertil Alving och jag gjorde den jämförelsen hos Bertil på hans utrustning och hans masterband där både digitalt och analogt tappades parallellt från samma mikrofonpar. Bertil hade även spelat in vid olika utstyrning d v s nivåer. En nivå var -60 dB. Detta för att kolla om det digitala distade mot låga nivåer. I början av varje tagning innan musikerna började spela talade Bertil in i mikrofonerna och sa exempelvis: ”Tagning ett”. Redan där hade jag en fantastiskt bra referens i Bertils röst. Det var helt enkelt solklart att det digitala var korrektare och det på alla nivåer inklusive på -60 dB, som i princip var alldeles för brusigt i det analoga systemet. Det var bara en massa brus som hördes där nyttoljuden trängde igenom.

Det var för mig startsignalen till att så småningom konstruera Licence/Forsell/Bremen DAC.

Sedan finns det mycket att säga om psykoakustik och psykofysik och om skillnaden mellan dessa två begrepp.

Alla glåpord som kastas åt höger och vänster på olika forum vittnar om total okunskap hos glåpordspridarna.

Finns det missförstånd eller okunskap så är det bästa att försöka reda ut dessa och tas det emot så är det ok.

Ibland krävs för mycket tid för att gå i klinch med ett till synes kort inlägg som tarvar ett långt svar. Man får försöka göra så gott man kan.

Mvh
Peter

petersteindl skrev:
. . . Jag tyckte då att alla D/A och CD-spelare lät häxa. Jag började 1988/89 med att försöka analysera problemen med det CD. Tidigare hade jag ståndpunkten att det var det digitala som förstörde all musik. Men en dag då jag var hos Bertil Alving så kunde jag jämföra analogt mot digitalt. Det var alltså hans inspelningar med samma mikrofonpar där han dels spelade in på en SONY F1, dels på sin NAGRA, dels på sin ombyggda Revox. Ganska snabbt framgick det att den där digitala SONY F1 i princip var helt överlägsen det analoga. Jag kunde höra det direkt på Bertils röst då han sa "Tagning ett" i mikrofonerna innan musiken ens började. Omtumlande upplevelse.

Ok, men vid lägre nivåer då? Då är väl det digitala uselt. Sagt och gjort, Bertil hade sänkt nivåerna 60 dB vid inspelning och då fick jag jämföra 8) :) Ja, den som gjort sådan jämförelse vet att det analoga kan slänga sig i väggen. Det bara brusar och låter allmänt illa medans det digitala låter helt ok. Det var inte vad jag hade tänkt.

Nåväl, nu visste jag att det som spelades in digitalt var helt ok. Musiken kunde leva vidare. Men de däringa CD-skivorna lät fortfarande hemskt i mina öron. Alltså måste det vara fel på CD-spelarna eller på överföring från inspelningsutrustning till CD-master eller båda delarna.
. . .

Med vänlig hälsning
Peter

Efter den jämförelsen hos Bertil Alving har jag aldrig tvekat gällande bra digitalt kontra bra analogt. Det digitala hamnar på första plats.
Men, det mixtras med ljudet efter inspelning och mastras i så hög grad att den autentiska original-närvaron till stor del går förlorad.
Det ser jag som ett stort problem.
Jag kan inte minnas att jag vid något tillfälle skulle ha jämfört vinyl/LP kontra digitalt med CD eller annat digitalt efter 1996/97.

Jag är av den pragmatiska uppfattningen att CD eller streaming inte är bättre än den musikkod som förmedlas vid varje tillfälle. Jag räknar in mastringspocessen och allt annat som förstör ljudet, både i CD och i LP.
Förstörs ljudet mer i CD-utgåvan än i LP-utgåvan, på samma musik, så förstår jag inte varför man inte skulle välja att lyssna via LP-utgåvan och kasta CD-utgåvan i grovsoprummet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-01-06 20:48

Intressant!

Sprudel som ju enbart sysslar med digital stereo, som förövrigt låter i den hörgre sfären, har betydligt bättre ordning på bra versioner. Jag har ju mera vinyl oftast pressad i den tid den utkom.

Med betydligt mindre kunnande så har jag kommit fram till att den digitala tekniken har fördelar som vinyl inte har. Så det är inte detta jag diskuterar.

Men en fråga till de som inte vill ta i frågan om vad som hänt.

1972 såg utgivningen ut så här enligt det som registrerat i Databasen. Första sidan är de utgivningar som har svagast dynamik. Man kan bläddra bakåt för att se allt registrerat.

https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc/1594

Här kommer 2001 års registreringar. Bläddra bakåt till 2 o s v. Lägst DR först.

Skillnaden beror på fasvridningar? Mindre matproblem? Amatörer som skojar?
https://dr.loudness-war.info/album/list/year/desc
Senast redigerad av Kronkan 2022-01-06 21:54, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-01-06 20:54

FBK skrev:Vad är det som händer 8O Det är uttalanden som jag aldrig trodde att jag skulle läsa :o För att förtydliga, vad är det nu som LTS gjort så ni vänder föreningen ryggen...? är mycket trög i huvudet så jag förstår inget. :oops:

Det var väl uttalandet om att motverka vinyl. Inte så kontroversiellt kan jag tycka (som tolkar det som att man vill motarbeta synen på vinyl som något särskilt fint audiofilformat och istället informera om de olika formatens faktiska egenskaper). Men ”motverka” kanske låter lite hårt - som om man skulle vilja anordna skivbål och bränna upp alla gamla vinyler eller nåt. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-01-06 20:54

Belker skrev:

Rimligt. I eq-experimentet jag beskrev blir inte bara korven glesare, nya spetsar bildas även.

sportbilsentusiasten skrev:

Tack. Var i processen sker denna fasvridning?

Ja, om man utvärderar toppfaktorn med ett typiskt subsonicfilter (tredje ordningens Butterworth med en ingreppsfrekvens om 17 Hz) handlar det om ca 0-2 dB i ökad toppfaktor, där tokkomprimerade alster ger den största ökningen. Detta är också vad du ser i diagrammen när du använder ögonmåttet.

Dock är det så att om man istället, liksom Dynamic Range Meter foobar, utnyttjar EBU R 128 för utvärderingen av DR, så blir skillnaden i just det fallet mycket nära noll.

De fasvridningar som den analoga kedjan kan ge upphov till sker sannolikt i graverhuvudet och pickupen. Detta är huvudsakligen minimumfassystem, varför fasvridningarna till största del inträffar när frekvensgången inte är konstant, företrädesvis någonstans i audioområdet (inte utanför, som för subsonicfilter). En resonans i graver- eller avspelningssystemet kan ge upphov till stora fasvinklar, varför även DR i värsta fall påverkas i stor omfattning.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-06 22:56

Magnuz skrev:
FBK skrev:Vad är det som händer 8O Det är uttalanden som jag aldrig trodde att jag skulle läsa :o För att förtydliga, vad är det nu som LTS gjort så ni vänder föreningen ryggen...? är mycket trög i huvudet så jag förstår inget. :oops:

Det var väl uttalandet om att motverka vinyl. Inte så kontroversiellt kan jag tycka (som tolkar det som att man vill motarbeta synen på vinyl som något särskilt fint audiofilformat och istället informera om de olika formatens faktiska egenskaper). Men ”motverka” kanske låter lite hårt - som om man skulle vilja anordna skivbål och bränna upp alla gamla vinyler eller nåt. :D

Korrekt uppfattat av Magnuz och, ja, "återgången till vinyl som musikbärare bör inte uppmuntras" hade varit ett lämpligare sätt att uttrycka det - var lite snabb på tangenterna. Notera gärna "återgången till" även i gårdagens inlägg. Vinylskivorna som sådana har jag ganska många av och lyssnar på ibland eftersom musiken på dem inte finns på annat fysiskt medium. Och nej, kassettband är inget alternativ. :D

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-01-06 23:18

Jag är helt enig i att återgången till vinyl är en återvändsgränd. Problemen uppstår i masteringledet och bör naturligtvis också lösas där. Det finns helt enkelt ingen anledning till mastering med dagens distributionsformat, varför den enklaste lösningen är att man helt förpassar detta föråldrade produktionssteg till historien. En hel del redundanta företag och anställda kommer garanterat att fortsätta att slåss med näbbar och klor för att detta inte ska bli fallet, men förr eller senare måste det ändå ske.

Tell

Inläggav Tell » 2022-01-06 23:24

Här har ni en ganska lång artikel angående hur o varför dynamikmätarna inte riktigt talar sanning om vinyler. Mycket text såklart, men finns en del talande grafer om man inte orkar läsa igenom allt :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-01-06 23:58

I-or skrev:Nu visade den antivetenskapliga postmodernismen sitt fula tryne igen.

Det är inte antivetenskapligt eller postmodernism att säga att din sk "undersökning" är inte värd ett dugg.
Du hävdade, och jag citerar: "Jag utmanar inte direkt ödet när jag påstår att en bra bit över 90 % av alla inspelningar som givits ut både på CD och LP utfaller till CD:ns fördel. "
Det är inte ett "jag tycker att 90% låter bättre" uttalandet. Det är ett uttalande som påstår sig vara objektiv och generellt för alla utgåvor. Då krävs det att du också har mer än tyckandet från 54 nördar på ett forum. Det krävs att man har testat alla, och då menar jag alla, utgåvor som både finns på LP och CD. Det är många miljoner utgåvor som inte du eller någon annan har testat.

Så ditt påstående är klassiskt där du går från en generell objektiv genomgående påstående till ett "tyck och tänk från ett gäng från ett forum".

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-01-07 00:05

petersteindl skrev:Efter den jämförelsen hos Bertil Alving har jag aldrig tvekat gällande bra digitalt kontra bra analogt. Det digitala hamnar på första plats.

Digitalt är självklart bättre format och jag tror ingen i tråden har en annan åsikt. Skillnaden mellan folk i tråden beror antagligen på att de har olika musiksmak, som kan påverka utfallet mellan tidiga CD-utgåvor och LP-utgåvan, och att folk värderar ljudet olika. Vissa störs inte lika mycket av knaster, andra kanske störs av något annat.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-01-07 00:29

music4ever skrev:
I-or skrev:Nu visade den antivetenskapliga postmodernismen sitt fula tryne igen.

Det är inte antivetenskapligt eller postmodernism att säga att din sk "undersökning" är inte värd ett dugg.
Du hävdade, och jag citerar: "Jag utmanar inte direkt ödet när jag påstår att en bra bit över 90 % av alla inspelningar som givits ut både på CD och LP utfaller till CD:ns fördel. "
Det är inte ett "jag tycker att 90% låter bättre" uttalandet. Det är ett uttalande som påstår sig vara objektiv och generellt för alla utgåvor. Då krävs det att du också har mer än tyckandet från 54 nördar på ett forum. Det krävs att man har testat alla, och då menar jag alla, utgåvor som både finns på LP och CD. Det är många miljoner utgåvor som inte du eller någon annan har testat.

Så ditt påstående är klassiskt där du går från en generell objektiv genomgående påstående till ett "tyck och tänk från ett gäng från ett forum".

Jag upprepar: varför inte ställa frågan på några andra fora och rapportera resultaten här så att vi erhåller ännu mer information?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: CD eller LP, vilket format låter bäs

Inläggav sprudel » 2022-01-07 00:44

Jag tar den bollen för Music4 och lägger ut den på Euphonia. Jag är själv nyfiken. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-01-07 01:03

Kronkan skrev:Intressant!

Sprudel som ju enbart sysslar med digital stereo, som förövrigt låter i den hörgre sfären, har betydligt bättre ordning på bra versioner. Jag har ju mera vinyl oftast pressad i den tid den utkom.

Med betydligt mindre kunnande så har jag kommit fram till att den digitala tekniken har fördelar som vinyl inte har. Så det är inte detta jag diskuterar.

1972 såg utgivningen ut så här enligt det som registrerat i Databasen. Första sidan är de utgivningar som har svagast dynamik. Man kan bläddra bakåt för att se allt registrerat.

Fortfarande får jag ingen enda kommenar gällande de källor som finns.

Manväljer att bolla med hittepå som man sen gör en marknadsundersökning på.

Manhar inget perspektiv på musikåtergivning.. Det är reducerat till den röda boken.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-01-07 01:36

Kronkan skrev:
Kronkan skrev:Intressant!

Fortfarande får jag ingen enda kommenar gällande de källor som finns.

Manväljer att bolla med hittepå som man sen gör en marknadsundersökning på.

Manhar inget perspektiv på musikåtergivning.. Det är reducerat till den röda boken.

Du skriver nu om olika utgåvor under årens lopp, men i samma stycke kritiserar du det jag skrev om fasvridning. Här gör du fel som blandar ihop dessa saker. Helt olika skivor släppta olika år är en sak. Olika format (t ex LP eller CD) släppta utifrån en och samma master är en annan sak. Sedan kan det vara olika mastrar för respektive CD eller LP-släpp också och det också en annan sak. Försök åtminstone att håll reda på detta.

Av det du skrivit i tråden tror jag inte du är klar över vad fasvridning ger för konsekvenser.

Även andra har försökt att förklara för dig.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-01-07 04:01

Problemet med frågeställningen i tråden är att det inte är för att folk tror att LP låter bättre än CD som gör att LP kommer tillbaka. Utan det beror på det "vacuum" som bildas när ljudet inte längre distribueras på ett fysiskt media. Detta "vacuum" fyller LP mycket bättre än CD på grund av många anledningar.

• LP är ett snyggare format än CD
• LP sammanför historien med nutid på ett bättre sätt än CD
• LP är analog likt ljudet självt
• Att spela LP kräver lite mekande med utrustningen vilket gör lyssnandet till en ritual
• LP i kombination med streaming blir det bästa av två värdar, digitalt och analogt men även fysiskt och medielöst

CD formatet är ointressant när det kommer till ny pressningar, dessa tillför inget gentemot en strömmad eller nerladdad fil. Däremot kan det förstås vara intressant att leta olika utgivningar med olika ljudkarakteristika på andrahandsmarknaden. Och dessa lyssnas förstås bäst på genom att de överförs till hårddisk och avlyssnas därifrån :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi