Moderator: Redaktörer
I-or skrev:J-formade källor är utmärkta i PA-sammanhang, men CBT-matrishögtalare á la Keele är feltänkta i vanliga lyssningsrum och dessutom totalt misslyckade rent estetiskt. Det är kelknasigt att låta linjekällan flyga omkring i rymden som i Keeles simuleringar när man kan få den att integrera på ett utmärkt sätt med rummets begränsningsytor och därmed alltid placera lyssnaren i strålarens närfält, vilket ger en jämn frekvensgång oavsett mottagarposition.
Det är alltså betydligt smartare (och snyggare) att låta källan sträcka sig från golv till tak istället, så att den via reflektioner mot dessa ytor utgör en linjekälla med virtuellt oändlig utsträckning.
Belker skrev:En sådan pilaster låter som ett kul byggprojekt! Finns det någon chans att det skulle kunna förverkligas med rimliga prestanda och budget? Det skulle kunna bli väldigt diskret och en perfekt ”loungehögtalare”, känns det som. Kanske med en kompletterande sub under nån soffa. Jag har runt 50 2-3”-element liggandes. Kanske dags att bygga nåt igen, det var länge sen.
Maarten skrev:
Då tror jag mer på vanliga raka rör!
I-or skrev:...
När man skapar sig en linjekälla med dynamiska element kommer dock dessa att tillsammans (eftersom de individuella bidragen inte summeras i fas p.g.a.avståndsskillnaderna) ge en frekvensgång som avtar med 3 dB/oktav, varför man måste ekvalisera samtliga element med en stigning om 3 dB/oktav från ett par hundra Hz och uppåt. Man kan alltså koppla ihop elementen i serieparallell på ett enkelt sätt och sedan ekvalisera "som vanligt".
...
En linjekälla faller uppåt i frekvens eftersom det blir destruktiv interferens mellan elementen.
I-or skrev:Skälet ligger i förhållandet mellan akustisk resistans och reaktans, vilket för dynamiska element som har relativt hög rörlig massa medför att de ger en konstant frekvensgång när samtliga delar av membranet strålar i fas i mottagarpositionen (som för en konventionell konstruktion). När källan blir utbredd kommer dock faslägena från de olika ljudtrycksbidragen i mottagarpositionen att variera och därför faller ljudtrycksnivån med 3 dB/oktav i närfältet. I fjärrfältet, när avståndet är minst ca 10 ggr större än källans längd, är detta dock inte fallet och frekvensgången blir hyggligt konstant.
För lätta membran som bandelement balanseras dock effekterna ganska väl i närfältet när membranet är långt och smalt, vilket resulterar i en hyggligt konstant frekvensgång.
I-or skrev:Ja, resonanser hjälper till att hålla känsligheten för en linjekälla uppe för höga frekvenser. Dock leder membranuppbrytningar av den typen tyvärr alltid även till distorsion p.g.a. olinjäriteter i spännings-töjningskurvorna för membran- och surroundmaterialen.
Morello skrev:"Gamla 9710 är riktigt bra på att hantera snabba dynamiska förändringar."
Vad menas?
MacBruce skrev:Har funderat på (någon minut då och då), huruvida en resistiv Carlsson-dämpning för att kontrollera Q-värdet är fördelaktig pga att den verkar över hela konytan, jämfört med t.ex en negativ utgångsresistans från förstärkaren, vilken ju jobbar i centrum av konen. Mina egna exemplar av 9710/800 Ohm har tyvärr "försvunnit" under någon av mina flytt, så jag har inte kunnat göra några praktiska prov.
Morello skrev:Är det inte så att 9710 är ett riktigt sunkelement med dagens måttstock?
I-or skrev:Tja, för mig låter det mest knasigt. Man kan förstås hålla på och definiera kurvformer hit och dit om man anser att linjekällan ska sväva fritt i rymden, men krökta linjekällor fungerar inte lika bra som fullhöga raka dito i normala rum. Detta eftersom de premisser som Keele har använt för sina simuleringar helt försummar det faktum att konstruktören har två alldeles utmärkta begränsningsytor (golv och tak) som kan utnyttjas till den raka linjekällans fördel.
Med en fullhög rak linjekälla slipper man helt problematiken med de första golv- och takreflektionerna och man behöver inte utnyttja vare sig mattor, soffbord, takabsorbent eller speciella filter-/baffelkonfigurationer som för en konventionell högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Alikzus, Bing [Bot] och 244 gäster