Moderator: Redaktörer
Knuttebaloa skrev:Är det här en dynamisk bit? Jag gissar att det är det.
https://tidal.com/track/12359468
Zappa skrev:Återkommer om jag hittar en låt som är odynamisk utan att vara tokkomprimerad.
pLudio skrev:Zappa skrev:Återkommer om jag hittar en låt som är odynamisk utan att vara tokkomprimerad.
John Cage 4'33''.
Metallica: Death Magnetic satte rekord i tokkomprimering när den släpptes. Humor att den finns i 24/96 nu.
Knuttebaloa skrev:I den här tråden tänkte jag att vi kunde fokusera dynamik i musik; vad det är, hur det ser ut och hur det låter. Och kanske lyfta trevliga exempel på hög- respektive lågdynamiska spår.
Jag tänker inte att vi ska fokusera musikförstörelse genom kompression i den här tråden.
Zzombie skrev:>Grattis! Det föll på andra inlägget.
Du vet uppenbarligen inte vad dynamik är.
Zzombie skrev:>Grattis! Det föll på andra inlägget.
Du vet uppenbarligen inte vad dynamik är.
RogerGustavsson skrev:Knuttebaloa skrev:Är det här en dynamisk bit? Jag gissar att det är det.
https://tidal.com/track/12359468
Ja, den har dynamik.
JM skrev:Dynamik förväxlas här med prominens/transienter. La Bamba är transientrik. På inspelat kassettband är dynamiken låg men utan distorsion kan uppspelningen vara transientrik. På CD är dynamiken högre. Distorsion/kompression sänker ofta transienter typ överstyrda inspelningar på kassettband eller CD.
JM
goat76 skrev:Gamla inspelningar hade en naturlig kompression orsakad av begränsningar i inspelningsutrustningen, när utrustningen blev allt bättre uppstod det problem med att starka ljud blev alltför dominerande och begravde ”små” ljud, därav blev kompressorn ett nödvändigt verktyg. Om jag förstått det hela rätt.
hcl skrev:Faktisk dynamik och upplevd dynamik är ofta inte alls samma sak. Upplevd dynamik kan lika gärna eller t.o.m. oftare vara ökad andel distorsion med ökad nivå. Ju mer distorsion desto mer upplevd dynamik. Det är dessutom den form av ”dynamik” vi i mycket hög utsträckning är upplärda och naturligt associerar till när vi säger att musikmaterial är dynamiskt. All kommersiell musik, nära nog undantagslöst, är skapad genom att utnyttja just denna effekt. Sådan dynamikregleringsutrustning har mycket länge varit och är studiostandard. Notera att detta startade redan för kanske 70-80 år sedan.
Följande citat är intressant (och gäller garanterat även majoriteten av samtliga ”audiofiler” inkl. vi här på faktiskt):
”Compression is part of the sound of contemporary music. Completely uncompressed music would sound lifeless and boring to most listeners. They crave more energy than unprocessed sound offers.”
Läs gärna:
https://musictechstudent.co.uk/music_technology_/history-and-development-of-compression/
hcl skrev:Faktisk dynamik och upplevd dynamik är ofta inte alls samma sak. Upplevd dynamik kan lika gärna eller t.o.m. oftare vara ökad andel distorsion med ökad nivå. Ju mer distorsion desto mer upplevd dynamik. Det är dessutom den form av ”dynamik” vi i mycket hög utsträckning är upplärda och naturligt associerar till när vi säger att musikmaterial är dynamiskt. All kommersiell musik, nära nog undantagslöst, är skapad genom att utnyttja just denna effekt. Sådan dynamikregleringsutrustning har mycket länge varit och är studiostandard. Notera att detta startade redan för kanske 70-80 år sedan.
Följande citat är intressant (och gäller garanterat även majoriteten av samtliga ”audiofiler” inkl. vi här på faktiskt):
”Compression is part of the sound of contemporary music. Completely uncompressed music would sound lifeless and boring to most listeners. They crave more energy than unprocessed sound offers.”
Läs gärna:
https://musictechstudent.co.uk/music_technology_/history-and-development-of-compression/
PekkaJohansson skrev:Först, några definitioner på dynamik:
- skillnaden mellan styrkeförhållanden i nedtecknad musik
- skillnaden mellan den svagaste och starkaste ton som en musiker frambringar på ett instrument
- skillnaden mellan ett mediums brusnivå och starkaste möjliga signal
- skillnaden mellan en musikproduktions medel- och toppvärde.hcl skrev:Faktisk dynamik och upplevd dynamik är ofta inte alls samma sak. Upplevd dynamik kan lika gärna eller t.o.m. oftare vara ökad andel distorsion med ökad nivå. Ju mer distorsion desto mer upplevd dynamik. Det är dessutom den form av ”dynamik” vi i mycket hög utsträckning är upplärda och naturligt associerar till när vi säger att musikmaterial är dynamiskt. All kommersiell musik, nära nog undantagslöst, är skapad genom att utnyttja just denna effekt. Sådan dynamikregleringsutrustning har mycket länge varit och är studiostandard. Notera att detta startade redan för kanske 70-80 år sedan.
Läs gärna:
Gallimatias hela inlägget inklusive länken som bör läsas endast i avskräckande syfte. Några snabba kommentarer för att bemöta desinformation och mytspridning:
Nej, okomprimerad musik upplevs inte som livlös.
Nej, distorsion bidrar inte till intryck av större dynamik. Det vet alla som har jämfört en låg- och en högdistorderande version av samma inspelning.
Skillnaden mellan audiofiler och andra är just att audiofilen intresserar sig för och förstår att uppskatta skillnaden mellan processerade ljud och icke-processerade ljud.
Det går utmärkt att lyssna på högdynamisk musik samtidigt som man utför andra sysslor, även i bullriga miljöer. Prova gärna själv att jämföra i bilen!
Människor köper inte musik tack vare komprimering, utan trots den - de har ofta inget val.
Nej, naturligt dynamisk musik upplevs inte ha mindre "tryck" än komprimerad dito. Saker är som de är.
Jag hittar två korrekta utsagor i listan i länken, som ursprungligen kommer från ett inlägg av Steve Guttenberg: psykoakustiskt premierar vi starkare ljud (och därför är volymkontrollen en utmärkt uppfinning!) och kompression kan användas i konstnärligt syfte. Annars är det just missuppfattningar som de i länken som odlas av exempelvis masteringbranschen och som görs till argument för fortsatt musikförstöring - och det självuppfyllande argumentet "kompression används i nutida musik".
Med vänlig hälsning
Pekka
hcl skrev:Du har inte förstått vad jag skrev. Förlåt för att jag inte var tydlig nog!
hcl skrev:
PekkaJohansson skrev:Nej, distorsion bidrar inte till intryck av större dynamik. Det vet alla som har jämfört en låg- och en högdistorderande version av samma inspelning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster