Moderator: Redaktörer
JM skrev:Jag och många med mig har ensam i rummet försökt påvisa subjektiv skillnad mellan olika apparater och högtalare. Hur bör upplägget vara för att minimera subjektiva fel.
Tänker lista förslag och länkar till bra lösningar i första inlägget.
1. Vid lyssning bör medelnivån ligga kring 75- 85 dB för att utnyttja örats bästa utvärderingsområde. Toole/Olive använder 75-80 dB. Medelnivå över 85 dB störs av örats egendistorsion och delar av musiken blir ohörbar pga maskering. Länk kommer.....
2.
JM
JM skrev:Duger en telefon-app till att normera ljudet till lika ljudnivå?
JM
RogerGustavsson skrev:JM skrev:Duger en telefon-app till att normera ljudet till lika ljudnivå?
JM
Är väl nära nog inte möjligt att nivåkalibrera med musik som signal? Telefonapparna är ju inga precisionsverktyg, i regel någon form av "bullerapp" som ska ge en fingervisning om bullernivå av något slag?
JM skrev:RogerGustavsson skrev:JM skrev:Duger en telefon-app till att normera ljudet till lika ljudnivå?
JM
Är väl nära nog inte möjligt att nivåkalibrera med musik som signal? Telefonapparna är ju inga precisionsverktyg, i regel någon form av "bullerapp" som ska ge en fingervisning om bullernivå av något slag?
Musik duger ej att nivåkalibrera med. Brus är bättre.
JM
JM skrev:Möjlighet att enkelt i närtid växla mellan de olika testobjekten ger bättre förutsättning för bättre jämförelse. Toole/Olive använder denna modell.
Jämförelsen bör vara mellan 2 testobjekt i taget - inte flera. Vinnaren kan i nästa vända testas mot nästa testobjekt i en ny testrunda.
Jämförelsen bör inriktas på rangordning av två testobjekt - bättre eller sämre.
JM
hifi_nirvana skrev:JM skrev:Möjlighet att enkelt i närtid växla mellan de olika testobjekten ger bättre förutsättning för bättre jämförelse. Toole/Olive använder denna modell.
Jämförelsen bör vara mellan 2 testobjekt i taget - inte flera. Vinnaren kan i nästa vända testas mot nästa testobjekt i en ny testrunda.
JM
En intressant frågeställning uppkommer då. Vilket är bättre eller sämre. Vilka premisser är det som gäller när man gör valet.
idea skrev:Tveksamt om en telefon har så lång integrationstid att du kan ställa in nivåerna inom 0,1 dB med en brussignal. Troligare att en 1 kHz sinus samt helt fixerad position av telefon och högtalare kommer ner i den nivånoggrannheten. Med en integrerande ljudnivåmätare skulle jag valt brus men inte annars.
För det är det är neråt 0,2 dB skillnad som ett tränat öra kan uppfatta skillnader inom enskilda frekvensband.
hifi_nirvana skrev:JM skrev:Möjlighet att enkelt i närtid växla mellan de olika testobjekten ger bättre förutsättning för bättre jämförelse. Toole/Olive använder denna modell.
JM
En intressant frågeställning uppkommer då. Vilket är bättre eller sämre. Vilka premisser är det som gäller när man gör valet.
Bill50x skrev:Precis min tanke. Många sitter tex och lyssnar efter detaljer när de gör jämförelser, utan en tanke på hur "detaljer" låter i verkligheten. Jag skriver nu om akustiskt framförd musik i lämplig lokal.
Detaljer kan man lyfta genom en mild komprimering (ett icke önskvärt beteende) eller en mild höjning av tonkurvan på ett lämpligt ställe (ett icke önskvärt beteende det heller).
JM
jansch skrev:hifi_nirvana skrev:JM skrev:Möjlighet att enkelt i närtid växla mellan de olika testobjekten ger bättre förutsättning för bättre jämförelse. Toole/Olive använder denna modell.
JM
Nu är vi där.
Rubriken lyder: "..... påvisa skillnad...." inte bättre/sämre.
Betyder t.ex "bättre" att det låter bättre eller att ljudet är mer eller mindre förvanskat?
Calleberg skrev:Rubriken är mycket lämpligt vald, medvetet eller omedvetet.
För det är just endast skillnad som med säkerhet kommer detekteras.
Förbättring eller försämring är ändå mer subjektivt och ligger mer så att säga i "behörarens öra".
Ibland kan man nog pricka rätt på "bättre" eller "sämre" direkt, men för att vara helt säker är min erfarenhet att det krävs några veckor eller någon månad där man lyssnar som "vanligt" innan man kan vara helt säker på vad man föredrar.
Ovanstående då skrivet med tanke på att vi här pratar om små eller t.om mycket små skillnader, annars skulle inte sådana avancerade metoder behöva tillämpas. Att köksradion från 1979 låter sisådär behöver oftast inte blindtestas.
RogerGustavsson skrev:Om det nu gäller högtalare, hur är det då tänkt med jämförelsen? Efter varandra i samma position? Inte säkert de ska ha det och det kanske är avvikande krav på hur rummet ska vara beskaffat?
jansch skrev:idea skrev:Tveksamt om en telefon har så lång integrationstid att du kan ställa in nivåerna inom 0,1 dB med en brussignal. Troligare att en 1 kHz sinus samt helt fixerad position av telefon och högtalare kommer ner i den nivånoggrannheten. Med en integrerande ljudnivåmätare skulle jag valt brus men inte annars.
För det är det är neråt 0,2 dB skillnad som ett tränat öra kan uppfatta skillnader inom enskilda frekvensband.
Funderade också på det när jag skrev. Med A-vägning är ju lägre frekvenser "vägda ganska lätt". Dessutom kan man i viss mån "verifiera" mätningen genom att konstatera hur stabilt det avlästa värdet är. Det handlar ju om reciprok mätning.
Nåt jag inte vet - presenterar SPL/dBA appar decimaler? En nödvändighet oavsett brus eller sinus.
Jag tror dock inte på statisk 1kHz ton. Inte bara perfekt position (under centimetern i 3 dimensioner) av mick och högtalare krävs, rummet måste också vara helt orört, även på lyssnare/människokroppar.
Skulle man dessutom vilja jämföra högtalare är det totalkört.
Inte många...goat76 skrev:Här på Faktiskt talas det hela tiden om att påvisa skillnad, jämföra och göra blindtester, men hur många är det här som faktiskt gör det när ni utvärderar en eventuell uppgradering?![]()
goat76 skrev:Här på Faktiskt talas det hela tiden om att påvisa skillnad, jämföra och göra blindtester, men hur många är det här som faktiskt gör det när ni utvärderar en eventuell uppgradering?![]()
![]()
![]()
Om vi börjar med högtalare.
Personligen har jag aldrig tyckt att någon av de högtalarna jag lyssnat på låtit såpass lika att de varit svåra att skilja åt ljudmässigt, det har snarare handlat om hyfsat tydliga skillnader vilka gjort att jag aldrig blivit särskilt förvånad, den högtalare jag sollat fram som en mycket trovärdig uppgraderings-kandidat har också alltid varit just det och med tydlig marginal. Jag har faktiskt aldrig gjort en ljudmässig nedgradering eller ens ett sidosteg när det kommer till uppgradering av högtalare.
Och när det kommer till apparater handlar det om så mycket mer än bara ljudet. Apparaten måste möta den funktionalitet, kraft och handhavande man önskar. När man luskat ut alla dessa behov man har på apparaten så är det oftast inte så värst många alternativ kvar att välja mellan.
Som exempel behövde jag ha en integrerad stereoförstärkare som var relativt stark,ha HT-ingång och balanserade ingångar. Det var inte speciellt många apparater med alla dessa funktioner på marknaden vid den tidpunkten vilket gjorde valet enkelt, det behövdes således inte några påvisade skillnader.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Om det nu gäller högtalare, hur är det då tänkt med jämförelsen? Efter varandra i samma position? Inte säkert de ska ha det och det kanske är avvikande krav på hur rummet ska vara beskaffat?
Att ensam A/B-testa högtalare blint lär vara ytterst svårt. Att överhuvudtaget jämföra två högtalare (hemma) lär vara lika svårt. I mitt förra boende (där jag hade möjlighet att själv bestämma placeringen) tog det mig flera dagar att hitta rätt. Ska man göra detta med flera högtalare och dessutom bestämma vad som är bäst blir det lätt problematiskt. Och som Roger skriver, ska man därutöver anpassa rummet på det bästa sättet efter repspektive högtalare så är det inte bara svårt, snarare ogörligt.
/ B
Almen skrev:hifi_nirvana skrev:JM skrev:Möjlighet att enkelt i närtid växla mellan de olika testobjekten ger bättre förutsättning för bättre jämförelse. Toole/Olive använder denna modell.
JM
Ja, mycket viktigt här är att lyssningsserien är en slumpad serie, där lyssnaren inte väljer mellan fasta testobjekt A och B, utan där varje enstaka lyssning kan vara på vilket som helst av objekten.
Annars vet man ju inte om man inbillar sig skillnaden.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], hcl och 25 gäster