Triod Ljud upphör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-05 00:41

Jag skrev en artikel i MoLt för många år sedan om det där med olika klasser, och jag menar nog att Klass B betyder precis 0 ampere i tomgångsström, medan klass C har ett "glapp". Artikeln säger långt ifrån allt som kan sägas, men jag tycker trots allt att den är helt aktuell än idag (även om den inte hanterar klass D och som sagt inte säger allt so kan sägas, men vilket artikel gör det?).

Hursomhelst: För att en förstärkare skall kunna arbeta linjärt så fordras det att man tar hänsin till SUMMAN av de båda halvornas egenskaper, vilket i sin tur betyder att man bör mappa startolinjäriteterna (vid små strömmar) på varandra och välja den tomgångsström som ger högst summa-linjäritet. Men problemet (om vi talar transistorer i synnerhet, och i ännu synnerligare het MOS) är att det bara blir ett frekvensoberoende fenomen om tomgångsströmmen i drivsteget är oändligt stor! :?

Det betyder i praktiken att man brukar behöva något större tomgångsström än man först beräknade, om diskantomårdet skall kunna att hanteras slaggfritt.

Fast låt oss skippa teknikaliteterna, och gå direkt på slutsatsen: En förstärkare som arbetar i klass AB (=utan glapp) kan lätt övergå i att arbeta i klass B vid högre frekvenser - om inte vederbörlig hänsyn ägnats konstruktionen!

Däremot håller jag med Morello om att det inte är en ackurat beskrivning att säga att en Klass AB-förstärkare övergår till att arbeta i Klass B när man passerar Klass A-punkten. Något glapp uppstår aldrig - förstärkaren har hela tiden grepp om lasten. Det är bara det att den arbetar i SE (!) ibland. :wink:

En annan intressant sak är att en PP-MOS-förstärkare som arbetar i Klass A faktiskt bara har hälften så stor tongångsström som man skulle ha kunnat tro - eftersom trissornas överföringsfunkion är kvadratisk! Skall förstärkaren kunna avge en peak-ström om 10 ampere behöver den bara behöver en tomgångsström om 2,5 ampere. 8O

Det finns många intressanta saker som man skulla kunna nämna, men då blir ju inlägget ruggigt långt, så jag tror att jag nöjer mig med att säga att man kan dimensionera (därmed inte sagt att alla gör det) en inom hela audioområdet (med goda marginaler) helt "glappfri" Klass AB-konstruktion :P , men långt ifrån alla är det. :(

Kan även lägga till att en Klass A-förstärkare (PP eller SE) me liten eller ingen återkoppling även kan han fullt hörbar distorsion, men den är alltid "glappfri" och därför är den distorsion som skapas för det mesta snabbare fallande (med frekvens) än musikens egna övertoner. Det gör att man tål betydligt större halter av den utan att tycka att det låter "orent".

Färgat må det vara, men det är för det mesta en för örat subjektivt väldigt "ren färgning". :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Ja, jag tror jag skall leta upp de där gamla skisserna.

PPS. Ino piLine var inte en baffelhögtalare, utan faktiskt en basreflexhögtalare! Dock ser de rätt panelhögtalarlika ut - breda och platta. De vägde 280 kg per styck och spelade så att rutorna skakade med den lilla Perka förstärkaren som var på plats den gången (som dock var större än 2,5 W). Storleken gör dock att jag inte siktar på något dyligt monster om det blir en SET-högtalare. Det går faktiskt att göra prima lösningar i väsentligt mindre format också. I själva verket behövs helt annan dimensionering om det skall bli så bra som det bara är möjligt för en SET...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2006-04-05 09:51

Oj!Oj! Vilken diskussion detta mynnat ut i. Då förklaring
i skrift inte är min bästa sida, tar jag mig härmed friheten
att citera en av mina gamla läroböcker.

Klass-B: "Man kan välja arbetspunkten för ett förstärkarrör
så, att den negativa gallerförspänningen får ett värde, som
nätt och jämt motsvarar anodströmmens noll".
Nu är frågan vad innebär "nätt och jämt"? Ett bra svar på
denna fråga kan vi få om vi studerar ett praktiskt fall.

Jag letade därför upp driftsdata för ett typiskt "nollbiasrör"
(811) i RCA:s rörhandbok. Där finner vi följande data för
klass-B drift: Anodspänning:1.250 volt, Bias: 0 volt, max ström:
250 ma, Tomgångsström: 50 ma. Detta gäller för 2 rör. Alltså
är tomgångsströmmen 25 ma per rör och inte noll.

Och nu till klass-AB, Jag citerar igen: "Om arbetspunkten för
ett förstärkarrör är vald så, att anodström flyter under hela
gallerförspänningsperioden för små signaler men är noll under
en del av perioden för stora signaler, så talar man om inställning
i klass-AB. Av denna definition följer, att anodströmmen vid
stora signaler är noll under mindre än hälften av
gallerspänningsperioden. Slutförstärkare i klass-AB måste
givetvis innehålla två rör i mottakt, för att distorsionen på grund
av anodväxelströmmens negativa toppar skall undvikas"

Ja så lärde jag mig för länge sedan, men då jag de sista 20
åren arbetat med klass-A har jag ej funderat så mycket på
detta. Jag tycker klass-AB inte låter speciellt bra.

Men om vi läser vidare i min bok, finner vi någonting mycket
intressant: "En olägenhet med klass-B förstärkning är den
stora distorsionen vid små signaler. Denna blir väsentligt
mindre vid klass-AB inställning eftersom rören här arbeta i
klass-A vid små signaler"

Av detta kan vi dra slutsatsen att klass-B förstärkare förbättrar
sina egenskaper vid högre utstyrning. Vi bör alltså välja en
tillräckligt "tungdriven" högtalare för att få förstärkaren
att arbeta under för den gynnsamma betingelser. Om
högtalaren däremot har hög verkningsgrad kan det löna sig
att använda en effektsvagare klass-B förstärkare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-05 10:05

Enda fallet då det kan löna sig att använda klass B istället för klass A/AB är väl när man har extrema krav på maximal effektivitet*. I övrigt är ju klass AB överlägsen klass B på alla sätt och vis. *Och i sådana fall är det kanske klokare att använda klass D eller liknande.

Som Ingvar skriver så är det intressanta vad man faktiskt kan åstadkomma med klass AB i ljudprestanda och inte hur en viss klass AB-konstruktion råkar färga ljudet. Det är ju totalt oitressant hur kassa förstärkare man kan designa med olika principer när det är hifi vi är ute efter...

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2006-04-05 10:44

Det finns väldigt mycket klass-B förstärkare på marknaden, en liten
del av dom, i lägre effektklasser låter relativt hyfsat trots allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-05 11:14

Jag har faktiskt aldrig stött på några Klass B-förstärkare avsedda för hifi, bara en massa Klass A och Klass AB.

Vilka förstärkare på marknaden arbetar i Klass B menar du?

Perka skrev:Av detta kan vi dra slutsatsen att klass-B förstärkare förbättrar sina egenskaper vid högre utstyrning. Vi bör alltså välja en
tillräckligt "tungdriven" högtalare för att få förstärkaren att arbeta under för den gynnsamma betingelser.

Skulle nog vilja hävda att Klass B fungerar illa med såväl lätt- och tungdrivna högtalare. Klass B har ingenting med audio att göra helt enkelt.

Det får inte finnas glapp mellan halvorna om apparaten skall kunna arbeta med musiksignaler på ett anständigt sätt.

I synnerhet givet förhållandet att de flesta förstärkare vid högre frekvenser på grund av effektelementens (vara det rör, bip-transistorer, mos-transistorer eller makaroner...) lastkapacitanser på drivsteget och på grund av omkopplingstider, bli allt mera beroende av tomgångsström i takt med att effektelementens (eller kopplingens) trögheter/tidskonstanter börjar bli en signifikant del av perioden.

Klass B går helt enkelt inte att använda för musikåtergivning i några sammanhang, eftersom glappet ökar med frekvensen, så det tenderar att bli Klass C vid högre frekvenser, på samma sätt som även Klass AB måste dimensioneras med sådana marginaler att tomgångsströmmen räcker även vid de allra högsta frekvenserna.

Man kan även se det som så att övergångsdistorsionen vid varje enskild genomgång tenderar att ha konstant energimängd, vilket gör att distorsionen blir proportionell mot frekvensen om förstärkaren har "glapp" (läs arbetar i Klass B eller C).

Perka skrev:Om högtalaren däremot har hög verkningsgrad kan det löna sig att använda en effektsvagare klass-B förstärkare.

Hmmm... Eftersom transitionsegenskaperna ofta är oberoende av ett effektslutstegs maximala uteffektförmåga, vill jag nog hävda att högtalare med hög verkningsgrad hellre bör matchas av ett litet Klass A-steg. 8) Är det litet så kan det ju arbeta i Klass A, utan att dess tomgångsförbrukning blir något problem. :o

Precis som du gör alltså Perka! :P

Stora förstärkare - Klass AB, små förstärkare - Klass A.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2006-04-05 11:29

När vissa förstärkare har så lågt utrymme för klass-A att de går över redan på små pysnivåer då är det högst diskutabelt om de borde kallas
klass-AB förstärkare. Jag kan inte här börja namnge apparater, då
kommer väl fan lös. Ett tips är: Kolla kylflänsarna!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-05 11:56

Ok.

Som jag ser det handlar det om huruvida det finns glapp eller inte mellan halvorna.

Jag skulle därför kunna tänka mig att kalla varje förstärkare som uppvisar ökad distorsion (med många udda övertoner vid liknande nivå som varandra) vid minskande signalnivå, för "Klass B". Alltså även om de (vid en mätkontroll) kan konstateras ha en viss marginell tomgångsström.

Dock måste jag vidmakthålla synpunkten att sådana förstärkare är mycket ovanliga. Jag har förvisso sett några få sådana exempel, men menar ändå att de är mycket ovanliga. De som finns kan identifieras genom att deras kylflänsar inte blir knappt varma alls när de bara står på tomgång. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-04-05 12:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-05 12:44

Det här utvecklades till en väldigt intressant tråd! Hur intressant är det att konstruera högtalare och förstärkare tillsammans? Det låter ju som en god idé.

Om man tar Linn som exempel. hur anpassade är deras produkter för varandra?

Finns det exempel på speciella anpassningar(som ger produkter som inte fungerar väl med något annat (nej, inte kontaktstandarder :wink: ))?

Hur långt kan man/bör man gå? Anpassning från källa till högtalare? Förstärkaren kan ju tänkas bli enklare att konstruera, eller bli bättre, om källans utsignal är väl anpassad för vad förstärkaren vill ha in (eller vice versa). Jämför universallim och produkter speciellt avpassade för vissa material.

OT

IngOehman skrev:De som finns kan identifieras genom att deras kylflänsar inte blir knappt varma alls när de bara står på tomgång. :wink:

Hur varma blirom nurå :roll: Dubbla negationer har alltid gjort mig förvirrad :wink:

/OT
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-06 00:36

Svar på den första frågan är nog:

Om man utgår ifrån en SET-förstärkare och kopplar den till en modern tungdriven högtalare gjord för att drivas av en effektstark förstärkare med noll ohms utimpedans, så gör man inte SET-förstärkaren rättvisa. :(

Den passar bäst tillsammans med en mera lättdriven högtalare som är konstruerad för att drivas mjukt (icke-styvt). Densamma högtalare kommer att låta anemiskt och hårt i en högpresterande modern effektförstärkare, för där passar den inte alls. Det blir överdämpad.

Till skillnad från vad många tror, så behöver inte en "SET-högtalare" ha speciellt jämn impedans - det viktiga är att den är gjord med hänsyn till effekterna av den egna impedansen, vid mjuk drivning.

En annan sak som inte är given för alla, är att en SET-förstärkare som matar en "SET-högtalare" faktiskt kan uppvisa lägre distorsion än samma högtalare driven av en "teoretiskt perfekt" effektförstärkare! :o

Så, ibland är det extra viktigt att kombinera rätt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Var dubbelnegerade jag menar du? 8)
Senast redigerad av IngOehman 2006-04-10 02:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-04-06 13:27

IngOehman skrev:[...]deras kylflänsar inte blir knappt varma alls när de bara står på tomgång.

Om kylflänsarna knappt blir varma, så blir de ju inte speciellt varma. Men om de inte blir knappt varma, vad blir de då?
:wink:

//Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 13:53

Mindre varma än knappt varma, man skulle nästan tro att de är kalla, men iallafall inte kallare än rummet där apparaten står, eftersom då borde det ju inte heta kylflänsar....om inte kylflänsar betyder att de skall kyla av rummet de befinner sig i ;-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-06 14:14

Men de kan ju lika gärna bli riktigt, riktigt varma. Då är de ju heller inte knappt varma.

Om någon säger "Jag tror att du är knappt 30 år." så säger jag "Nej, jag är inte knappt 30 år." Men det ger ju inte besked om huruvida jag är 22 eller 42.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-04-06 14:18

IngOehman skrev:Svar på den första frågan är nog:

Om man utgår ifrån en SET-förstärkare och kopplar den till en modern tungdriven högtalare gjord för att drivas av en effektstark förstärkare med noll ohms utimpedans, så gör man inte SET-förstärkaren rättvisa. :(

Den passar bäst tillsammans med en mera lättdriven högtalare som är konstruerad för att drivas mjukt (icke-styvt). Densamma högtalare kommer att låta anemiskt och hårt i en högpresterande modern effektförstärkare, för där passar den inte alls. Det blir överdämpad.

Till skillnad från vad många tror, så behöver inte en "SET-högtalare" ha speciellt jämn impedans - det viktiga är att den är gjord med hänsyn till effekterna av den ena impedansen, vid mjuk drivning.

En annan sak som inte är given för alla, är att en SET-förstärkare som matar en "SET-högtalare" faktiskt kan uppvisa lägre distorsion än samma högtalare driven av en "teoretiskt perfekt" effektförstärkare! :o

Så, ibland är det extra viktigt att kombinera rätt.

Vh, iö

Alldeles utmärkt inlägg! :)
Detta har avhandlats i detalj av Nelson Pass, uppsatsen finns på Pass´site och är högst rekommendabel läsning.
Det kan vara helt förbluffande att höra ljudkvaliteten från en riktigt lyckad kombination SET/högtalare.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2006-04-06 15:14

Jag har råkat ut för transistorförstärkare specade till
c:a 100 watt där kylflänsen bestått av en liten
metallvinkel som inte ens klarar av att kyla 1 watt
i Klass-A, även den var kall vid tomgång. Det kan i
rimlighetens namn inte bli annat är ren Klass-B!
Fråga mig inte om märket på denna skapelse, denna
apparat finns på marknaden idag.
Från det ena till det andra: Gällde inte denna tråd
nedläggningen av Triod-Ljud?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-04-06 15:30

Perka skrev:Från det ena till det andra: Gällde inte denna tråd
nedläggningen av Triod-Ljud?
Jo den gjorde det, inte längre uppenbarligen :wink:

Kan ju ställa en fråga i ämnet då: Kommer produktionen av Audion-förstärkare att fortsätta även om inga nya kommer in på programmet? :)
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 15:44

Almen skrev:Men de kan ju lika gärna bli riktigt, riktigt varma. Då är de ju heller inte knappt varma.

Om någon säger "Jag tror att du är knappt 30 år." så säger jag "Nej, jag är inte knappt 30 år." Men det ger ju inte besked om huruvida jag är 22 eller 42.
:-) (Men det kräver att meningen innan framläggs)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-06 15:50

Ursäkat att jag gick off-topic på off-topic. Mitt engagemang i den semantiska diskussionen motsvaras ungefär av min bristande kunskap vad gäller förstärkardiskussionen, som jag dock med stor nyfikenhet och stort intresse följer.

:)

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2006-04-06 16:08

Rydberg: Audion förstärkarna tillverkas numera i Frankrike
Av en engelsman. BP audio i Svedala kommer att ta över
försäljningen. Några enstaka ex. kan jag kanske leverera
i mälardalen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 16:34

Detsamma Almen ... lär mig mycket!

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2006-04-06 22:47

Halloj !

Kul att se dig skriva här perka

Måste kommentera lite

Några av mina bästa ljudupplevelser har jag haft hemma hos dig, dels i suteräng villan i Nacka sent 80-tal, Spelandes på Snell Type C (original versionen) och dina Förstärkare (minns inte vilken dock, någon konstruktion med fint glimmande gasurladdningsrör (glim stabbar)
kommer ej ihåg vilka slutrör det satt i konstruktionen).

Och i Bollmora (tror jag det hette) 1995 (nyss hemflyttad från UK) , har för mig att du spelade på Snell E (Kloner Audio Note) med hög verkningsgrad på en 10W SET , det lät magiskt och det var svårt att slita sig därifrån.

Att avgöra vilken förstärkar princip som är den bästa för en själv kan man diskutera hur länge som helst, det finns bra konstruerade rörförstärkare vilket jag har erfarenhet av
att dina är, om man ger dem rätt förutsättningar vad gäller impedanskurva och verkningsgrad

och varför ska de inte ha det, det finns ju de som klarade av det för 25 år sedan tänker då närmast på nämnda Snell, de som var tillverkade av Peter Snell (80-Tal).

men det finns även mycket bra transistor dito idag, vet att du själv pratade varmt om någon variant av Electro Research (A-75 tror jag att den hette) du pratade även om att konstruera ett
transistor slutsteg eller var det en hybrid ? hur gick det ? blev det någon prototyp ?.

Själv har jag fyra förstärkare 2 rörsteg (300B PP, och AD1 SET) och 2 transitorförstärkare varav den ena är en hemmabioförstärkare
hur de låter beror på vilka förutsättningar som ges.

Hoppas att du fortsättningsvis kommer att konstruera förstärkare det har glatt många genom de år som du har varit verksam, jag är övertygad om att rörförstärkar konstruktioner kan utvecklas ytterligare
jag tror på mångfalden, allt är inte svart eller vitt. :wink:

Vh Göran Nilsson
Krylbo

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-06 22:59

Electro Researchen som Perka nämnt, vad är det för förstärkare egentligen ?
Den går inte att googla fram iaf.
Hamnade hos ett amerikanskt företag, som jag inte tror har med just denna nämnda förstärkare att göra.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-04-07 00:20

Ragnwald skrev:Electro Researchen som Perka nämnt, vad är det för förstärkare egentligen ?
Den går inte att googla fram iaf.
Hamnade hos ett amerikanskt företag, som jag inte tror har med just denna nämnda förstärkare att göra.

Nja, har du senaste versionen av Internet? :wink:

Jag fick fram att det var en gammal fin stridsvagnstärkare på 75 W i Klass A, att Eagle-Audio säljer renoveringar och uppgraderingar samt att den såg ut som följer:

Bild

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2006-04-07 08:25

Grannilsson: Audionote type E högtalarna saknar jag än
idag. Dom hade bara två fel: Först måste de stå på ett
speciellt stativ (typ Ölback) och sedan var designen
otidsenlig. Dom var breda och tunna, idag skall
högtalare vara smala och djupa.

Hybrid? Jo då vi gjorde en hybrid med rördrivers och
mosfettar på utgången. Vi hissade fettarna upp och ner
på arbetspunkten, men slutligen fick de gå i något som
kan kallas klass-B. Jag gillade ej denna konstruktion,
musiken ville ej släppa lös och spritta som jag så mycket
tycker om. I USA gillade dom den skarpt. Den tillverkas
fortfarande.

Användarvisningsbild
Ecca

Inläggav Ecca » 2006-04-09 21:53

IÖ skrev:

PS. Ja, jag tror jag skall leta upp de där gamla skisserna.

Har du hittat ritningarna ännu? Vi är många som är väldigt nyfikna!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-10 02:38

Perka (och Ecca):

Det där med otidsenlig design måste jag bara kommentera: Den SET-högtalare jag skissat fram har otidsenlig design! Den ser förvisso inte "70-talskantig" ut, men den är definitivt bredare än den är djup. Det måste den vara om den skall bli så bra den kan för sitt speciella bruk.

Ett sista inlägg (tror jag) angående Klass B

Jag blev lite fundersam när jag läste om den där förstärkaren som skall ha specats till 2*100 W utan att ha kylflänsar som kan kyla bort ens 1W i Klass A. Så jag måste fråga mig vad för förstärkare det kan vara som du talar om Perka?

En förstärkare på en watt i klass A (8 ohm) måste kunna svinga 4 volt och avge 500 mA. Det betyder att dess tomgångsström genom totempålen är 250 mA (eftersom den då kan öka till 500 mA i ena benet samtidigt som den går ned till 0 i det andra), och samma totempåle har 8 volt över sig. Det betyder att den per kanal har tomgångsförlusten 8 * 0,25 = 2 W.

(Ursäkta den långa texten, men jag ville att även de som inte är insatta skall kunna hänga med. Jag tycker det är roligare än att bara hänvisa till en formel som kanske inte är självklar för alla.)

För en stereofonisk förstärkare blir det alltså 4 W total tomgångsförlust. Eftersom en dylik förstärkare klarar sig med en kylfläns med en yta på några ynka kvadratcentimeter så undrar jag vad tusan det är för förstärkare som har så liten kylyta, men en specificerad uteffekt om 2*100 W!???

Det skulle jag vilja veta. Det är ju otänkbart att en förstärkare med så dålig kylning skulle klara 2*100 W ens om den arbetade i Klass C! Än mindre i Klass B. 2*100 W i Klass B kräver ju oerhört mycket mera kylning än 2*1 W i Klass A.

Slutligen (och viktigast!):

Vad kommer du att göra nu Perka? Blir det några nya spännande förstärkarprojekt? :P

Det är inte utan att man med saknad tänker tillbaka på tiden när Edison lancerades i samverkan med LTS... Det var en kul tid när entusiasmen sprunkade i alla hörn!

Vad sägs om att lancera en "faktiskt-rörhäck"?
Sen kan Morello göra en "faktiskt-trissehäck" för samma slantar!

Tänk om det visar sig att man faktiskt behöver en av varje. :o :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-04-10 13:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2006-04-10 07:18

Ingvar: Jag är en fredlig person, och vill ej ha ovänner, därför
kan jag ej namnge förstärkarmärken så här offentligt. När vi
träffas någon gång kan vi ta upp det för diskussion. Jag har
mycket skumt att berätta om denna bransch.

Vad beträffar mig själv vet jag inte vad jag skall göra i
framtiden. Jag har i nuläget ingen som helst tanke på
någon form av aktivitet. Så under alla omständigheter
skall jag ta en Toblerone (time-out), så får vi se i framtiden
om det "rinner till".

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-10 09:58

He he, jämför elitidrottaren som vunnit allt och fått mottaga massornas ovationer. Han har ju lite svårt att välja gå ner på Korpnivå. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-10 13:04

Perka,

Det låter nästan som om du pratar om en klass-D-apparat. Säker på att det bar en konventionell linjärstärkare? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-10 13:45

Perka skrev:Ingvar: Jag är en fredlig person, och vill ej ha ovänner, därför
kan jag ej namnge förstärkarmärken så här offentligt.

Det kan jag förvisso förstå.

Jag brukar ju agera efter samma princip - att inte recensera eller utpeka saker som jag inte gillar, utan hellre koncentrera mig på saker som jag tycker är exceptionellt bra, som man vill berätta om för att de kan kunna komma andra till glädje.*

Tyckte bara att det var specialintressant med en förstärkare vars dimensionering jag inte fick ihop att den kunde fungera överhuvudtaget, ens om den arbetade i Klass C! :wink:
(Dock om det var en apparat som arbetade i Klass D).

Men jag lämnar detta.

Perka skrev:När vi träffas någon gång kan vi ta upp det för diskussion. Jag har
mycket skumt att berätta om denna bransch.

Ja, det blir nog kul. Kan ju berätta några tusen saker om skummiteter jag stött på i branschen jag också. :wink:

Perka skrev:Vad beträffar mig själv vet jag inte vad jag skall göra i
framtiden. Jag har i nuläget ingen som helst tanke på
någon form av aktivitet. Så under alla omständigheter
skall jag ta en Toblerone (time-out), så får vi se i framtiden
om det "rinner till".

Jag håller tummerna för att det blir något kul!

Vh, iö

- - - - -

*Fast rena lurendrejerier som t ex de sagor som berättats om spikfötters sätt att fungera fysikaliskt, och liknande saker, tycker jag ändå det finns skäl att både nämna och korrigera. På ett sakfrågeorienterat sätt givetvis - alltså redovisa objektiva fakta. Vad någon skall tycka om resultatet kan man förstås inte säga något om, det vet var och en bäst själv.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2006-04-10 15:17

Morello: Jag har tröttnat på dina spydigheter och lämnar nu
detta forum. Jag vill avsluta med att citera Ingemar Stenmark

"He är int lönt o förklara nåt för nån som int begriper nånting"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi