Skillnader mellan olika dämpull?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bjornsva

Skillnader mellan olika dämpull?

Inläggav bjornsva » 2006-04-04 23:10

Jag besökte MDS för att köpa dämpull till mitt högtalarbygge men det var helt slut förutom två stycken förpackningar med vitt ull som enligt deras hemsida är till för slutna lådor så jag vågade därmed inte köpa dom. Det svarta ullet ska tydligen vara anpassat till basreflexlådor vilket mina är.

Vad är det som skiljer dessa olika uller? 8O Den blå ullen som i princip alla använt till sina ProAc kloner, är det någon speciell ull eller är det helt enkelt bara "föregångaren" till dom som MDS säljer idag?

Påverkar olika ull ljudet på olika sätt?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-05 09:34

Det där med dämpmaterial har dryftats i flera trådar tidigare! Använd sökfunktionen så har du säkert all info du behöver (och mer ändå)!

/Jocke

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-04-05 11:32

Åk till byggmarkanden och køp gullfiber. Fungerar utmærkt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2006-04-05 11:42

Max_Headroom skrev:Åk till byggmarkanden och køp gullfiber. Fungerar utmærkt.

Rökning är också hälsofarligt :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-04-05 12:47

ribbon skrev:

Man ska inte røka gullfibern, man ska ha den i høgtalarna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2006-04-05 13:07

Max_Headroom skrev:
ribbon skrev:

Man ska inte røka gullfibern, man ska ha den i høgtalarna.

Tobaksrökning är också hälsofarligt :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Skillnader mellan olika dämpull?

Inläggav DQ-20 » 2006-04-05 14:22

bjornsva skrev:Jag besökte MDS för att köpa dämpull till mitt högtalarbygge men det var helt slut förutom två stycken förpackningar med vitt ull som enligt deras hemsida är till för slutna lådor så jag vågade därmed inte köpa dom. Det svarta ullet ska tydligen vara anpassat till basreflexlådor vilket mina är.

Vad är det som skiljer dessa olika uller? 8O Den blå ullen som i princip alla använt till sina ProAc kloner, är det någon speciell ull eller är det helt enkelt bara "föregångaren" till dom som MDS säljer idag?

Påverkar olika ull ljudet på olika sätt?

Är det en ren baslåda för bilbruk som du behöver dämpa så är polyestervadd bra. Det dämpar mycket lite men kyler/värmer luften och får lådan att framstå som större än den verkligen är rent mekaniskt. Är det specat det ena eller det andra och konstruktören förstår skillnaden mellan polyestervadd och fårull/glasfiberull/mineralull så är gör man rätt i att följa konstruktionsråden. I bilars baslådor tycker jag att effektivt dämpmaterial som fårull och glasfiberull primärt inte bör användas eftersom det innebär förluster. (Dämpning= förluster i materialet.) Fast det beror väl som vanligt på. Man har de element man har, och man har den plats man har i bilen - så inga lösningar kan väl på förhand avfärdas i de enskilda fallen.

Gäller det hifi så är detta en helt annan fråga men generellt: för dämpning av ljud => glasull, mineralull, fårull, skumplast (överkurs). För att göra lådor "större" genom isotermisering => glasull, mineralull, polyesterull (skumplast??). I fullregisterlådor där man vill dämpa mellanregistret bör man alltså inte ställa sitt hopp till polyestervadd.

Vad gäller glasfiberns farlighet har Ribbon redan tidigare torgfört aparta åsikter om glasullens farlighet men har sedan raderat sina inlägg i denna fråga. Thomas_A gjorde ett gedigt arbete med detta inlägg i den relevanta tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=67

Vi var flera som varken garvade åt hans personliga situation eller hans inlägg, oansett den nuvarande smileyn.

/D

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-05 15:47

Det rör sig alltså om ett par hifihögtalare, en 2-vägs golvare.

Är det ingen som kan svara på frågorna i mitt första inlägg?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-05 16:05

Någonting som även dämpar mellanregister kan ju vara bra så antingen gullfiber/stenull eller kanske skumplast.

Jag har byggt ett par liknande smala 2-vägs golvhögtalare som jag i princip proppat fulla med sån "eggcrate foam". Alltså ca 6cm tjock vågig skumplast på alla väggar utom baffeln. Det funkar bra, men jag har inte jämfört med något annat.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-05 16:06

Visst har olika dämpmaterial olika egenskaper. Just de två du nämner vet jag inget om alls. Jag föreslår precis som andra här att du tar glasfiberull på platserna enligt ritningen. Det har nära nog perfekta egenskaper och bara otvättad fårull har bättre, men det vill du inte använda ;-)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-05 16:33

När jag började med fogsvans och 22mm spänplatta skulle man täcka över elementens baksida med gasväv för att fibrer från ullen inte skulle komma in i svängspolen (fritt ur svensk-tysk högtalarkatalog - svängspole alltså).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-05 16:56

Sant, det var en massa snack om det...och att just basreflexhögtalare med glasull skulle skicka fibrer ner i våra lugor så de kollapsade med tiden...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-04-05 18:19

bjornsva skrev:Det rör sig alltså om ett par hifihögtalare, en 2-vägs golvare.

Är det ingen som kan svara på frågorna i mitt första inlägg?

Aha, det gäller just dessa specifika typer av polyestervadd. Tja, ingen aning. Men man kan ju gissa, nämligen att det spelar väldigt liten roll. Vanlig vit vadd används i LTS-högtalarnas basdel men glas- eller mineralfiber för mellanregistret. Skälet till att plastvadden används i basenheten är det faktum att det dämpar ljud dåligt men kyler/värmer ok. En tvåvägshögtalare skulle jag inte använda bara polyestervadd i oavsett utförande beroende av den dåliga dämpningen av mellanregistret.

Om du skall få bra tips om skillnaderna måste du eller någon annan nog ta reda på mer fakta om vadderna än det som står på hemsidan.

Hälsningar,

D

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-05 20:26

Nåra kollapsade lungor pga att jag använder glasfiberull vill jag ju inte ha så för enkelhetens skull ligger nog traditionell ull närmast till hands.

Kaffekoppen: Du nämnde att otvättad fårull har mkt bra dämpegenskaper, hur är "vanlig" fårull? Hittade nämligen detta på hifikit.

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1384
Senast redigerad av bjornsva 2006-04-05 20:33, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-05 20:32

Du vill inte använda fårull, du vill ha skivor som du kan sätta efter väggarna antar jag, välj sådanna istället.

Det är absolut ingen risk för kollapsade lungor ;-)

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-05 20:38

Så man kan trots allt överleva i ett rum med högtalare, dämpade med glasfiberull? :)

Fårullen är ju i ett stycke så med en häftpistol vore det inga problem att fästa den.

Med skivor, menar du dämplattor? Finns också på hifikit isf men jag tyckte det var lite för dyrt (400:- för 100x100cm)

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2006-04-05 20:49

Hmmmm, jag köpte en LTS F1-sats på HiFI kit. I den är det bara vit vadd, polyester? Vet att det står gullfiber i bruxen, men jag körde i den vita.
Tycker att de låter bra, men jag har ju inte heller jämfört med annan dämpning :roll:
Är nu inte detta optimalt?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-04-06 09:52

Masen skrev:Hmmmm, jag köpte en LTS F1-sats på HiFI kit. I den är det bara vit vadd, polyester? Vet att det står gullfiber i bruxen, men jag körde i den vita.
Tycker att de låter bra, men jag har ju inte heller jämfört med annan dämpning :roll:
Är nu inte detta optimalt?

Nej, det är det inte. Öhman har specificerat glasfiberull och den har helt andra dämpegenskaper än polyestervadd/täckjacksfoder. Öhman understyrker detta i samband med byggartikeln för F1 där det finns en annan artikel med experiment på olika dämpmaterial. Den vita vadden har minimal inverkan på lådans resonansvillighet pga av låga förluster och dämpar heller inte reflektionerna från mellanregistret. LTS F1 har ganska mycket dämpning, isynnerhet i övre delen av lådan. Glasull/mineralull/fårull har en annan funktion än polyestervadd om man kan inte ersätt det ena med det andra.

För övrigt, glasullens brist på farlighet och brist på dammande har som sagts redan avhandlats på forumet. Den som påstår att glasull är farligt i denna applikation gör det i strid mot den samlade medicinska vetenskapen på området.

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 10:23

Japp, skivor av mineralull/glasfiber är både billigt och bra. Inte mycket att tveka på...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 10:25

Japp, skivor av mineralull/glasfiber är både billigt och bra. Inte mycket att tveka på...

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-06 13:25

Tänkte åka iväg och köpa lite glasfiberull idag. Visst är det dom där gula plattorna som kliar ni tänker på, dom man använder till isolering i väggar osv?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 13:54

Absolut

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-06 16:38

Jag kom inte iväg idag och tror dessutom att jag letar rätt på annat dämpmaterial. Glasfiberullen dammar ju en aning och är inte så trevlig att andas in och hantera.

Tror ni man skulle kunna klä in glasfiberullen i nåt gammalt lakan eller så för att helt råda bot på damm osv? Det ska väl inte påverka dämpegenskaperna nämnvärt?

Annars så tänkte jag kombinera MDS dämpull och lägga MDS dämpmatta med pyramidmönster ovanpå. Tillsammans ger det ca 5-6cm tjock dämpning per vägg.

Endast dämpmattan hade ca 3cm höga toppar och 0,5cm höga dalar enligt killen i telefon och jag får för mig att det är lite i underkant. Vad tror ni?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 16:43

Skulle inte klä in den med något. Så farligt dammar det verkligen inte...

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-06 18:12

Men går det att klä in ullen utan att mista dess bra dämpegenskaper?

Är MDS dämpmatta med 3cm höga toppar och 0,5cm höga dalar nog tror ni eller är den för tunn?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-04-06 21:19

bjornsva skrev:Men går det att klä in ullen utan att mista dess bra dämpegenskaper?

Jepp, lägg ett lager mds dämpning eller acusto-Q utanpå så fungerar den som volymökande material och partikelfilter samtidigt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-06 21:31

Ja, så får det nog bli skrutten. Glasfiberullen kallas väl gullfiber också? Ringde och frågade efter ullen på ett ställe idag men dom visste inte vad jag menade :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 21:54

Byggmax är billiga...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-04-06 22:30

bjornsva skrev:Ja, så får det nog bli skrutten. Glasfiberullen kallas väl gullfiber också? Ringde och frågade efter ullen på ett ställe idag men dom visste inte vad jag menade :)

Gullbifer heter Isover numer, enda felet med den är att den luktar kattpiss :? enligt somliga, men jag kan intyga att kattpiss luktar värre, jag har just ställt ut en resväska på bron - den får inte bo inne längre :evil: .
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

bjornsva

Inläggav bjornsva » 2006-04-06 22:35

Nu måste jag fråga en gång för alla :)

På Byggmax hittade jag bara glasfiberväv, denna tex:

http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=51

Jag tror inte ni syftar på denna väv utan är det inte detta ni menar man bör använda? Gullfiber och allt vad det nu kallas.

Bild

Nästa

Återgå till DIY-forum