Vad är det som skiljer dessa olika uller?

Påverkar olika ull ljudet på olika sätt?
Moderator: Redaktörer
ribbon skrev:Max_Headroom skrev:Åk till byggmarkanden och køp gullfiber. Fungerar utmærkt.
Rökning är också hälsofarligt
bjornsva skrev:Jag besökte MDS för att köpa dämpull till mitt högtalarbygge men det var helt slut förutom två stycken förpackningar med vitt ull som enligt deras hemsida är till för slutna lådor så jag vågade därmed inte köpa dom. Det svarta ullet ska tydligen vara anpassat till basreflexlådor vilket mina är.
Vad är det som skiljer dessa olika uller?Den blå ullen som i princip alla använt till sina ProAc kloner, är det någon speciell ull eller är det helt enkelt bara "föregångaren" till dom som MDS säljer idag?
Påverkar olika ull ljudet på olika sätt?
bjornsva skrev:Det rör sig alltså om ett par hifihögtalare, en 2-vägs golvare.
Är det ingen som kan svara på frågorna i mitt första inlägg?
Masen skrev:Hmmmm, jag köpte en LTS F1-sats på HiFI kit. I den är det bara vit vadd, polyester? Vet att det står gullfiber i bruxen, men jag körde i den vita.
Tycker att de låter bra, men jag har ju inte heller jämfört med annan dämpning![]()
Är nu inte detta optimalt?
bjornsva skrev:Men går det att klä in ullen utan att mista dess bra dämpegenskaper?
bjornsva skrev:Ja, så får det nog bli skrutten. Glasfiberullen kallas väl gullfiber också? Ringde och frågade efter ullen på ett ställe idag men dom visste inte vad jag menade
Användare som besöker denna kategori: Froggy, Majestic-12 [Bot] och 65 gäster