KarlXII skrev:Det närmaste jag hört verkligheten måste vara MBL:s stora rundstrålande system. Åtminstone på stränginstrument, cymbaler, piano etc.
En gång var jag inne på Audio Concept och lyssnade på Focal och .. de där hemska engelska högtalarna (de i 70-talsdesign, svindyra, har förträngt vad de heter) i lyssningsrummet, och kom ut i den stora lokalen. Musik började spelas bakom mig, och min första tanke var att jag tyckte det var konstigt att jag missat att det stod ett piano i lokalen. Men trevligt med lite liveframträdande. Innan jag hade vänt mig om började det klinkas på lite cymbaler och grejer, och då var jag ju bara tvungen att vända mig om för att se om de kånkat in ett trumset också...men det var bara två MBL-burkar som fanns där.
Jag har en snarlik upplevelse av samma system (antar jag, på Audio Concept). Delvis p.g.a. detta så har jag aldrig släppt tanken på rundstrålande högtalare (eller för all del ortoakustiska) men jag har aldrig hört något komma i närheten av MBL. Tvärtom så föredrar jag ofta mer direktstrålande alternativ normalt.
KarlXII skrev:Det är ju i princip alltid lätt att höra att det är högtalare som låter, även om det kan låta väldigt fint så låter det ändå "stereo".
Även detta håller jag med om, tyvärr. Gäller även min egna ino-rigg.