Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:Johan_Lindroos skrev:För att knyta an till trådämnet är min uppfattning att ungefär 99% av alla ljudnördars hemhifianläggningar och kanske 98% av alla kontrollrumslyssningar har extremt stora problem med ljudtryckskapacitet och därtill hörande krav på låg distorsion. Inte nog med att distorsion är lätt hörbar vid starka ljudtryck, men det är oftast plågsamt enkelt att höra distorsion även vid svaga ljudtryck. Det behövs helt enkelt mycket större högtalarsystem än vad de flesta anser vara "stora högtalare".
Så är det. En anledning varför jag beställt i64s och har 8 st 12" basreflex basmoduler. Och då spelar jag sällan speciellt starkt.
Johan_Lindroos skrev:För att knyta an till trådämnet är min uppfattning att ungefär 99% av alla ljudnördars hemhifianläggningar och kanske 98% av alla kontrollrumslyssningar har extremt stora problem med ljudtryckskapacitet och därtill hörande krav på låg distorsion. Inte nog med att distorsion är lätt hörbar vid starka ljudtryck, men det är oftast plågsamt enkelt att höra distorsion även vid svaga ljudtryck. Det behövs helt enkelt mycket större högtalarsystem än vad de flesta anser vara "stora högtalare".
För att inte tala om alla problem med frånvarande eller bristande rumsakustisk planering och frekvensgångsavvikelser...
sprudel skrev:Johan_Lindroos skrev:För att knyta an till trådämnet är min uppfattning att ungefär 99% av alla ljudnördars hemhifianläggningar och kanske 98% av alla kontrollrumslyssningar har extremt stora problem med ljudtryckskapacitet och därtill hörande krav på låg distorsion. Inte nog med att distorsion är lätt hörbar vid starka ljudtryck, men det är oftast plågsamt enkelt att höra distorsion även vid svaga ljudtryck. Det behövs helt enkelt mycket större högtalarsystem än vad de flesta anser vara "stora högtalare".
För att inte tala om alla problem med frånvarande eller bristande rumsakustisk planering och frekvensgångsavvikelser...
Så är det förmodligen, men alla eftersträvar inte en återgivning som är så lik den fysiska verkligheten som möjligt. De är ute efter illusionen av densamma, och att till och med förbättra den.
Bill50x skrev:MichaelG: Ibland tror jag du menar musiken när du skriver ljudet.
MichaelG skrev:Bill50x skrev:MichaelG: Ibland tror jag du menar musiken när du skriver ljudet.
Fast jag menar ljudet.
Bill50x skrev:Hehe, jag tror vi har en Faktiskt.se definitionsdebatt på G här
/ B
sprudel skrev:@MichaelG
Vad har du för elektronik?
MichaelG skrev:Bill50x skrev:Hehe, jag tror vi har en Faktiskt.se definitionsdebatt på G här
/ B
Kanske det.Jag menar att jag kan ju uppleva musiken även om det inte LÅTER som i konserthuset/kyrkan/etc. Och ofta när jag sitter och njuter av något inspelat, skulle jag på frågan om huruvida det LÅTER precis som i "verkligheten " svara: Nej. Det hörs att det är in-/avspelad musik jag lyssnar på. Men att upplevelsen är fantastisk ändå. Men ibland - vid sällsynta tillfällen - skulle jag alltså svara: Ja. Jag upplever att det är så här det låter även live.
Harryup skrev:Om du inte sjungit i kyrkokör utan ridit pukhästen i vaktparaden så tror jag inte att du hade upplevt att anläggningar i hemmamiljöer låter som på riktigt.
sprudel skrev:Uttryckte mig nog otydligt. Vad jag avser med den fysiska verkligheten är just det. Att tex återge en fiol eller viola uppspelad i ditt vardagsrum kräver så mycket mer än vad gemene man tror. Du förstår det först när du upplevt en fiol i ditt vardagsrum, för att inte tala om en flygel.![]()
Det krävs dynamikresurser av ansenliga mått, och renhet.
jansch skrev:...
Vad jag helt enkelt menar är att den stora problemet mellan "live" och "inspelat" inte är inte dynamik eller distproblem. Det är att vår hörsel inte har vett på att uppföra sig som en mikrofon där direktljud och diffusljud får samma riktning vid uppspelning. Spelar ingen roll att man försöker undvika rummet med hörlurar vid upspelning
jansch skrev:sprudel skrev:Uttryckte mig nog otydligt. Vad jag avser med den fysiska verkligheten är just det. Att tex återge en fiol eller viola uppspelad i ditt vardagsrum kräver så mycket mer än vad gemene man tror. Du förstår det först när du upplevt en fiol i ditt vardagsrum, för att inte tala om en flygel.![]()
Jag har ju både förmånen att kunna spela och mäta på flygel och cello i hemmamiljö. Visserligen är flygeln inte en 9 fots konsertflygel som ger något tyngre bas.
Som du skriver krävs det dynamikresurser, dock inte jättehöga SPL nivåer. Jag kan utan vidare "överrösta" flygeln med min stereo utan att distorsionen stiger lavinartat, dock finns där givetvis en "grundnivå" av distorsion som främst högtalarna har.
Jag har "fnulat" mycket med att få till rätt flygelsound vid inspelningar och provat oändligt antal mic-positioner. Det jag har kommit fram till är ganska närmic:at, 2 mic:ar, en bit innanför sargen. Allt annat ger för mycket rumsbidrag och med mic-placering 2 meter ifrån låter det för jä..igt.
En av dom sämsta placeringarna är mic:ar i öronhöjd när man spelar, helt otroligt "burkigt" jämfört med "live".
Vad vill jag då komma fram till? Jo.....
Det går helt enkelt inte att med 1, 2 eller 3 mic:ar återge en flygels sound som vi hör den vid en normal lyssningsposition. Detta är ju lätt också att förklara och det ju finns mängder av trådar på faktiskt.io som avhandlar ämnet hörseln contra mikrofon.
Vad jag helt enkelt menar är att den stora problemet mellan "live" och "inspelat" inte är inte dynamik eller distproblem. Det är att vår hörsel inte har vett på att uppföra sig som en mikrofon där direktljud och diffusljud får samma riktning vid uppspelning. Spelar ingen roll att man försöker undvika rummet med hörlurar vid upspelning
goat76 skrev:.............
Men man kan ju alltid försöka kompromissa...![]()
Har du provat att lägga en mikrofon med omni-upptagning på golvet (för att på så vis undvika problemet med golvreflexen) på ett lagomt avstånd till flygeln, alltså som ett rumsligt komplement till dina två nära placerade mikrofoner?
Detta rumsljud kan du sedan mixa in och panorera efter tycke och smak tills du uppnår en balans som kan ge ett något mer representativt ljud som förhoppningsvis liknar det ljud du upplever från ett normalt lyssningsavstånd.
goat76 skrev:jansch skrev:sprudel skrev:Uttryckte mig nog otydligt. Vad jag avser med den fysiska verkligheten är just det. Att tex återge en fiol eller viola uppspelad i ditt vardagsrum kräver så mycket mer än vad gemene man tror. Du förstår det först när du upplevt en fiol i ditt vardagsrum, för att inte tala om en flygel.![]()
Jag har ju både förmånen att kunna spela och mäta på flygel och cello i hemmamiljö. Visserligen är flygeln inte en 9 fots konsertflygel som ger något tyngre bas.
Som du skriver krävs det dynamikresurser, dock inte jättehöga SPL nivåer. Jag kan utan vidare "överrösta" flygeln med min stereo utan att distorsionen stiger lavinartat, dock finns där givetvis en "grundnivå" av distorsion som främst högtalarna har.
Jag har "fnulat" mycket med att få till rätt flygelsound vid inspelningar och provat oändligt antal mic-positioner. Det jag har kommit fram till är ganska närmic:at, 2 mic:ar, en bit innanför sargen. Allt annat ger för mycket rumsbidrag och med mic-placering 2 meter ifrån låter det för jä..igt.
En av dom sämsta placeringarna är mic:ar i öronhöjd när man spelar, helt otroligt "burkigt" jämfört med "live".
Det går helt enkelt inte att med 1, 2 eller 3 mic:ar återge en flygels sound som vi hör den vid en normal lyssningsposition. Detta är ju lätt också att förklara och det ju finns mängder av trådar på faktiskt.io som avhandlar ämnet hörseln contra mikrofon.
Precis!![]()
Återskapandet av den verkliga ljudhändelsen, så som våran hörsel uppfattar den, fallerar tyvärr redan vid alla de kompromisser som tyvärr behöver göras redan vid mikrofonupptagningen för att slutresultatet ens ska bli aningen likt ursprungsljudet. Antalet mikrofoner som kan behövas bara för att göra en (1) endaste ljudkälla rättvisa, ett helt annat avstånd till ljudkällan, andra vinklar och mikrofonernas upptagningsmönster som drar med sig allehanda problem som därefter uppstår p.g.a påverkan av begränsningsytor... o.s.v.
Ja alla dessa ovanstående kompromisser som behöver göras och de problem som behöver kringgås gör naturligtvis att slutresuttatet blir något helt annat än vad det hade blivit om vi "bara" behövde använda en enda stereomikrofon med inbyggd superdator som kunde bearbeta det inkommande ljudet precis som våran hjärna. Nu får vi istället tyvärr infinna oss vid att alla de kompromisser som behöver göras för att återskapa detta kräver en drös mikrofoner placerade med helt andra avstånd och vinklar, vilket oundvikligen kommer medföra helt andra inkommande vinklar, vad gäller reflexer, än att upptagningen skulle skett från en och samma punkt likt vårat hörselsinne från den plats där vi befinner oss i lokalen.
Kortfattat och precis som du säger, "Det går helt enkelt inte att med 1, 2 eller 3 mic:ar återge en flygels sound som vi hör den vid en normal lyssningsposition."
Har du provat att lägga en mikrofon med omni-upptagning på golvet (för att på så vis undvika problemet med golvreflexen) på ett lagomt avstånd till flygeln, alltså som ett rumsligt komplement till dina två nära placerade mikrofoner?
Detta rumsljud kan du sedan mixa in och panorera efter tycke och smak tills du uppnår en balans som kan ge ett något mer representativt ljud som förhoppningsvis liknar det ljud du upplever från ett normalt lyssningsavstånd.
petersteindl skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Precis!![]()
Återskapandet av den verkliga ljudhändelsen, så som våran hörsel uppfattar den, fallerar tyvärr redan vid alla de kompromisser som tyvärr behöver göras redan vid mikrofonupptagningen för att slutresultatet ens ska bli aningen likt ursprungsljudet. Antalet mikrofoner som kan behövas bara för att göra en (1) endaste ljudkälla rättvisa, ett helt annat avstånd till ljudkällan, andra vinklar och mikrofonernas upptagningsmönster som drar med sig allehanda problem som därefter uppstår p.g.a påverkan av begränsningsytor... o.s.v.
Ja alla dessa ovanstående kompromisser som behöver göras och de problem som behöver kringgås gör naturligtvis att slutresuttatet blir något helt annat än vad det hade blivit om vi "bara" behövde använda en enda stereomikrofon med inbyggd superdator som kunde bearbeta det inkommande ljudet precis som våran hjärna. Nu får vi istället tyvärr infinna oss vid att alla de kompromisser som behöver göras för att återskapa detta kräver en drös mikrofoner placerade med helt andra avstånd och vinklar, vilket oundvikligen kommer medföra helt andra inkommande vinklar, vad gäller reflexer, än att upptagningen skulle skett från en och samma punkt likt vårat hörselsinne från den plats där vi befinner oss i lokalen.
Kortfattat och precis som du säger, "Det går helt enkelt inte att med 1, 2 eller 3 mic:ar återge en flygels sound som vi hör den vid en normal lyssningsposition."
Jag skriver om det lite:
Det går helt enkelt inte att återge en flygels sound, som vi hör den vid en normal lyssningsposition, med enkom 1 eller 2 högtalare, även om det används 1, 2 eller 3 eller optimalt antal med mic:ar.
MvH
Peter
Strmbrg skrev:jansch skrev:...
Man kan kanske frestas att just fokusera på de saker som man kan få snarlika. Dvs sådant man i någon hyfsad grad bemästrar. Exempelvis dynamiken eller det maximala ljudtrycket eller något sådant.
Fokuset på just de sakerna kan leda till att man tappar bort helheten. Dvs vissa andra viktiga aspekter på helheten ges ingen uppmärksamhet.
Ju mer fokuset hamnar på exempelvis max-ljudrycks-likhet, dynamik-omfångs-likhet, distorsions-minimering och vad det nu kan vara, desto mer kan man kanske förleda sig själv att tro, att det blir total-likhet bara man fixar till de utvalda olikheterna.
Det är ju rent objektivt en jätteskillnad mellan en orkester live och samma event inspelat och därefter uppspelat hemma. Det hjälper inte att dynamiken, maxljudtrycket, frekvensåtergivningen är mätmässigt närmast identiska. Det är likafullt andra aspekter som är mycket olika varandra.
I viss mån kan stor likhet likafullt upplevas. Detta beror då - som jag ser det - på egenskaper hos mottagaren.
Jag har förstått att vissa (alla?) djur saknar förmåga att förstå tvådimensionella bilder. Dvs oförmåga att associera (processa) dem till en tredimensionell verklighets-likhet.
Oavsett hur det ligger till med den saken hos djur, så kan två-/tredimensionaliteten utgöra ett bra exempel på vikten av mottagarens process-förmåga. Det är varken skärpan, dynamikomfånget i bilden eller färgkorrektheten som är allena avgörande.
Däremot kan "knas" i exempelvis färgåtergivningen leda till distraktioner som påverkar processeandet i mottagaren.
jansch skrev:Precis Peter!
Det är ju mitt budskap i mina inlägg
goat76 skrev:jansch skrev:Precis Peter!
Fast med skillnaden att Peter antyder att det är ett återgivningsproblem (om jag tolkar det rätt), medans din beskrivning innebär att problemet redan uppstår vid inspelning (vilket även jag menar).
Nattlorden skrev:goat76 skrev:jansch skrev:Precis Peter!
Fast med skillnaden att Peter antyder att det är ett återgivningsproblem (om jag tolkar det rätt), medans din beskrivning innebär att problemet redan uppstår vid inspelning (vilket även jag menar).
Och om vi då inte skall se världen i svart-vitt - det kan väl finnas problem i båda ändarna ?
KarlXII skrev:En gång var jag inne på Audio Concept och lyssnade på […] de där hemska engelska högtalarna (de i 70-talsdesign, svindyra, har förträngt vad de heter)
jansch skrev:
Håller med till stor del....
Tyvärr är det så att jag är ganska envis och tyckte väl "hur svårt kan det vara" att spela in en flygel så att den låter som i verkligheten - cello får man till OK och även akustisk gitarr i rumsmiljö.
Det blev helt enkelt ett projekt som startade för 4 eller 5 år sedan, tröttnade femtioelva gånger men nu i november fick jag fart igen p g a ett annat mätprojekt (som kanske kommer redovisas på forumet).
Mitt mål var att hitta det optimala/naturliga ljudet utan att acceptera större avvikelser i sound (det gäller att ha övertro på sig själv!).
Alltså, jag behövde ju inte hitta en lösning på någon timme som en betald tekniker måste göra. Jag har säkerligen lagt ner mer än manvecka, kanske två totalt, inkluderat några nätter när jag hade sömnproblem. Grejorna står ju där uppställda (fortfarande) och jag har ju all tid i världen.
Mitt mål var, är fortfarande att hitta det mest naturtrogna ljudet, inte det bästa soundet, och analysera hur och varför. Efter gissningsvis 100ggr en vers av "Christmas Song" (det var ju juletid nu senast jag körde igång igen) njuter man ju inte direkt av musiken, vilket inte heller var meningen, utan man kan lyssna på flygelns ljudprofil utan att "störas" av musiken. Förövrigt är jag en lagom medioker pianospelare....
Nu för tiden är jag mest intresserad av "hur och varför" än "låter bra ur ett hifiperspektiv"
Spelar jag in mej själv för att höra om det låter ok ur ett musikaliskt perspektiv blir det ofta via mobiltelefon, det räcker gott.
Nördigt med sådana mål? Javisst, men kul
Användare som besöker denna kategori: eca81 och 25 gäster