Bygga basstöd - sparka mig i rätt riktning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

Bygga basstöd - sparka mig i rätt riktning

Inläggav Termos_friend » 2022-01-28 12:24

Hej,

jag har två gamla 15 tumsbasar jag skulle vilja använda till basstöd till mina stativare. Grundtanken är att det ska bli ganska billigt att få ihop detta då jag redan har basarna. Hade tänkt mig en miniDSP och få tag i något slutsteg också till rimlig peng. Typ ett rotel rb1572, eller något äldre nadsteg. Mina högtalare börjar bli tunna i basen vid 50hz om jag minns rätt så dessa lådor ska ska spela mellan 20-50hz sisådär. Vet inte riktigt vad som är möjligt att få ut i regionen under 30hz utan att ha ett riktigt fläskigt slutsteg. (kan såklart utveckla den totala målbilden lite mer) Mina stativare har iaf angiven känslighet dessa data: Sensitivity: 85dB @ 1W @ 1metre, Max SPL: 108dB Använder ett nad c375bee och det borde kunna swinga upp högatalarna till 108db (inte för jag gör och vill det)

ae15x_effekt.png
ae15x_effekt.png (4.88 KiB) Visad 2077 gånger

exempelvis står det att rotel rb1572 levererar 500w i 4ohm. Vet inte om det är dynamiskt eller kontinuerligt. Iaf typ 103db vid 20hz utan något tänkt rumsstöd. Borde kunna räcka bra tycker jag.

Iaf jag skickade in data i Basta och gick helt enkelt på Öhmans desingförslag på en portad låda som finns att välja i Basta. Finns ju många på detta forumet som är mycket kunninga och jag skulle gärna motta lite vägledning i detta. Laddade upp bilder från Basta. Jag skulle ju kunna prova att bygga efter förslagen, eller om jag borde tweaka något direkt. Kanske gå på en sluten konstruktion istället och EQ'a fram frekvenskurvan? Tar gärna emot förslag.

ae15x_3.png
ae15x_3.png (72.16 KiB) Visad 2077 gånger

ae15x_2.png
ae15x_2.png (73.68 KiB) Visad 2077 gånger

ae15x_1.png
ae15x_1.png (80.36 KiB) Visad 2077 gånger

Välkomna att skjuta hål på konceptet :D
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Bygga basstöd - sparka mig i rätt riktning

Inläggav NADifierad » 2022-01-28 12:29

Vad är det för basar?
Tror inte att du nämde det… :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-28 12:51

Jag tänker gissa vilt på att det är en Acoustic Elegance AV15-X :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-01-28 12:51

Basarna kommer från ett amerikanskt företag. Acoustic Elegance heter företaget som gör dem. Ganska säker på att dessa inte tillverkas längre.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2022-01-28 12:59

Calleberg skrev:Jag tänker gissa vilt på att det är en Acoustic Elegance AV15-X :mrgreen:

Hmmm…
Inside information, eller clairvoyans? :D

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-01-28 13:06

NADifierad skrev:
Calleberg skrev:Jag tänker gissa vilt på att det är en Acoustic Elegance AV15-X :mrgreen:

Hmmm…
Inside information, eller clairvoyans? :D

Kolla i Bastas fönster :)

Användarvisningsbild
Plymotonic

Inläggav Plymotonic » 2022-01-28 13:09

Termos_friend skrev:Kolla i Bastas fönster :)

Fuskigt ju :D
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2022-01-28 13:18

Jag gjorde ju det, ju…
Tror jag :? :D

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-28 13:23

Det där blir nog bra, men du kommer nog få blåsljud med bara en 4 tumsport. Ställ ner max porthastighet till 20 och testa om det blir en port som får rum i lådan.

Jag tolkar det som du tänker dig aktiv delning för dina stativare. Då kan det vara läge att prova högre delningar än 50Hz ända upp till 150Hz, men vad är det för högtalare du har?

Edit: tre fyrtumsrör 675mm långa kommer du klara dig med, om de får plats i lådan är upp till dig :)
Senast redigerad av Calleberg 2022-01-28 14:02, redigerad totalt 3 gånger.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-01-28 13:42

Hej och tack för svar. Jag satte om max velocity för porten. Men Basta ändrar inte portlängden. Eller menar du att jag ska angripa detta på ett annat sätt?
Kan ju gå upp i diameer på porten också som alternativ.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-28 13:54

Det var lite av ett test, jag ville kolla av kunskapsnivån lite :) Ja större diameter tarvas men jag har editerat mitt inlägg ovan, du hamnar med tre rör hyffsat Ok du kan få blåsljud men bara om du fastnat i träsket och spelar på full patte.

Är du i träsket?

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-01-28 14:16

Calleberg skrev:Det var lite av ett test, jag ville kolla av kunskapsnivån lite :)

Är du i träsket?

På a) svarar jag låg

På b) svarar jag nej :)

(Om jag spelar full patte, hör jag blåsljuden då?)

Det blir ganska långa rör men det är görbart. Hade tänkt mig att de skulle gå att passa in mot Ikeas Billy skåp i mått men det är inget måste. portarna skulle då få peka ut mot sidorna
Funderar om det blir enklare att bygga med 2st 5" tums portar istället blir ungefär samma längd iom att arean är ungefär samam som 3x102mm EDIT: skrev fel dimension först
Senast redigerad av Termos_friend 2022-01-28 14:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-28 14:31

tre FYRATUMS portar håller sig i din lådda på ca 11m/s vid 40Hz, det kommer du inte höra. sen stiger det till Ca 23m/s vid 23Hz som mest vilket teoretiskt kan vara hörbart.

Nu är det ju som så att i stort sett all populärmusk saknar innehåll med full nivå under 35-40Hz vilket helt enkelt gör att porten i de allra flesta fall inte drivs fullt ut vid frekvenser under 40Hz.
Så länge du spelar musik så bidrar dessutom musiken i sig till en ganska bra maskering av eventuella blåsljud, så jag skulle säga Nej, du kommer inte höra nåt på full patte, kanske om du diggar mycket kyrkorgel men vem vid sina sinnens fulla bruk gör det :D

Ovanstående Simulerat med 1000W med 2000W blir det annorlunda. Med ett RB1572@4 Ohm dvs 500W är du nere på 16m/s som mest,

I bioträsket råder andra regler, där kan det finnas starka infratoner kombinerat med avsaknad av andra ljud som gör att du tydligt kan höra både blåsljud och mekaniska ljud från elementen, för att inte tala om skrammel från vitrinskåp och annat bös.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-01-28 14:45

Jag skulle gå på slitsportar i stället för stora runda rör. De tål högre lufthastighet innan det går över i turbulent luftströmning.
Runda av in och utgång på portarna med 5-6 mm radiefräs, så minskar väsljuden kraftigt jämfört med skarp kant.
Om man väljer betydligt större kantradier än så, så ökar dock virvelbildningen, (s.k. avlösningsvirvlar) och maxflödet minskar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-01-28 14:51

paa skrev:Jag skulle gå på slitsportar i stället för stora runda rör. De tål högre lufthastighet innan det går över i turbulent luftströmning.
Runda av in och utgång på portarna med 5-6 mm radiefräs, så minskar väsljuden kraftigt jämfört med skarp kant.
Om man väljer betydligt större kantradier än så, så ökar dock virvelbildningen, (s.k. avlösningsvirvlar) och maxflödet minskar.

Ok, area + längd berärkning kvarstår trots ändring av formen på porten?

Jag har gjort en skissmed raka rör som jag tänkt underlättar laborering av placering, eller ja för att få många olika sätt kunna placera lådorna på.

Från början hade jag tänkt mig att rören skulle spela i samma riktning som basarna mot lyssningspositionen. Men blir de så lång så blir lådorna för djupa för att passa in i resten av möblemanget.

Sen kom jag på och undrar det går att ha böjda portar? kröker dem 90 grader

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-01-28 14:52

Lite placeringar

placering.png
placeringar raka rör
placering.png (24.85 KiB) Visad 1998 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-28 14:59

paa skrev:Jag skulle gå på slitsportar i stället för stora runda rör. De tål högre lufthastighet innan det går över i turbulent luftströmning.

Normalt hade jag hållit med. Om Termoskompisen t.ex visat sig vara en träskpadda eller orgeldiggare av rang.
I det här användarfallet tror jag tre portar gör jobbet tillräckligt bra och det blir lite enklare för termosen att komma vidare. (jag är numer lite svag för "good enough", det skall sägas)

Men om det skulle visa sig att 675mm inte går att få dit utan att kröka på rören så är slitsportandet ett mycket attraktivt alternativ.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-01-28 15:29

Intressant med ovala element. :mrgreen:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-01-28 15:41

Termos_friend skrev:

Jag har gjort en skissmed raka rör som jag tänkt underlättar laborering av placering, eller ja för att få många olika sätt kunna placera lådorna på.

Från början hade jag tänkt mig att rören skulle spela i samma riktning som basarna mot lyssningspositionen. Men blir de så lång så blir lådorna för djupa för att passa in i resten av möblemanget.

Nej krökar blir så mycket sämre att det vore bättre med två kortare raka rör än tre långa böjda. Men dom går väl att sätta på tvären i lådan.
Att dom mynnar på annan sida än elementen gör mindre än att kröka dom.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-01-28 18:20

Johan_Lindroos skrev:Intressant med ovala element. :mrgreen:

Vaksamt av notera :)

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-01-28 18:27

paa skrev:
Termos_friend skrev:

Nej krökar blir så mycket sämre att det vore bättre med två kortare raka rör än tre långa böjda. Men dom går väl att sätta på tvären i lådan.
Att dom mynnar på annan sida än elementen gör mindre än att kröka dom.

Jag har tänkt lite mer på att bygga med slits. Det skulle ju innebära att jag slipper köpa rör och det tycker jag är positivt. Tycker också att det kan vara snyggare estetiskt. Men jag har inte byggt med slits förut.

avlösningsvirvel är det något som uppstår när luften ska "släppa" från låda/materialet? KOm att tänka på hur det är med båtar som ska gå fort. Där vill man att vinkel där botten mäter akterspegel ska vara skarp så vattnet inte följer med böjen och suger fast skrovet. Där talar man om släppvinkel om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-01-28 18:41

Termos_friend skrev:avlösningsvirvel är det något som uppstår när luften ska "släppa" från låda/materialet? KOm att tänka på hur det är med båtar som ska gå fort. Där vill man att vinkel där botten mäter akterspegel ska vara skarp så vattnet inte följer med böjen och suger fast skrovet. Där talar man om släppvinkel om jag inte minns fel.

Ja det är ungefär samma sak, kolla även på raketmunstycken, de är svagt koniska och slutar sedan abrupt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-01-28 23:21

Sök på slitsport så hittar du mycket matnyttigt som avhandlats grundligt med I-ors hjälp senaste året.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-02-01 21:54

Glebster skrev:Sök på slitsport så hittar du mycket matnyttigt som avhandlats grundligt med I-ors hjälp senaste året.

Har läst en del nu, hittade din tråd om att gömma prylarna bakom väggen tex. Verkar ju kunna bli bra men idag slog latheten till då jag var på bauhaus och såg lite härliga avloppsrör och kände att det får bli sånna.

Tänkte köpa mig 22mm mdf och bygga en låda först så får vi se hur det faller ut. Det blir till att börja på sportlovsveckan då jag ändå ska renovera på huset.

944_Driver

Inläggav 944_Driver » 2022-02-02 13:02

Är det inte värt att kolla på lite mindre slutna lådor och låta miniDSP korrigera frekvensgången och i samma veva hantera anpassningen till rummet? Eller är kravet på ljudtryck sådant att det behövs stora portade lådor?

// Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-02-03 13:40

Termos_friend skrev:
Glebster skrev:Sök på slitsport så hittar du mycket matnyttigt som avhandlats grundligt med I-ors hjälp senaste året.

Har läst en del nu, hittade din tråd om att gömma prylarna bakom väggen tex. Verkar ju kunna bli bra men idag slog latheten till då jag var på bauhaus och såg lite härliga avloppsrör och kände att det får bli sånna.

Tänkte köpa mig 22mm mdf och bygga en låda först så får vi se hur det faller ut. Det blir till att börja på sportlovsveckan då jag ändå ska renovera på huset.

Avloppsrör blir säkert bra men kan rent praktiskt vara lite klurigare att hålla nere hastigheten på luften med om du inte går upp i både lådvolym och tvärsnittsarea på rör. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-03 14:29

Det kanske allra största fördelen med slitsportar är att det är förhållandevis enkelt att skapa strömningsoptimerade avslutningar för porten, något som är klart problematiskt med cirkulära portar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-02-03 16:14

I-or skrev:Det kanske allra största fördelen med slitsportar är att det är förhållandevis enkelt att skapa strömningsoptimerade avslutningar för porten, något som är klart problematiskt med cirkulära portar.

Sant. Kanske finns en liten hifimarknad för strömningsoptimerade ändar till 70 och 110 mm rör (och inte bara trattar). :roll:

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-02-14 13:41

Hörni.. jag la ner basreflex. Nu tänker jag köra med slutna lådor. Mycket för att få plats med grejorna och att frugan började gnälla om hur ful-stora lådorna skulle bli.

Beställde mig också en hypex fa502. Jag tänker att det blir som ett system. Bygger in stärkarenbi ena lådan så sätter jag en högtalarterminal på båda lådorna och kopplar ihop systemet med högtalarkabel. Eftersom fa502 har inbyhgd DSP kan jag simulera/EQ'a en linkwitz transform för basarna i slutena lådor.

Jag vill helst inte heller ha fler elektroniklådor på hög. På det här sättet med slutsteget inbyggt uppgylls den önskan också.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-02-14 14:19

Bara att köra på ju. Använd t.ex. Basta! för att få fram en lämplig invändig volym med ett Q som enligt de som förstår sig på ska ligga någonstans i spannet 0,5 - 0,7 men Ior kommer säkert snart påpeka att du ändå ska/bör ekvalisera. :mrgreen:

Nästa

Återgå till DIY-forum