jag har två gamla 15 tumsbasar jag skulle vilja använda till basstöd till mina stativare. Grundtanken är att det ska bli ganska billigt att få ihop detta då jag redan har basarna. Hade tänkt mig en miniDSP och få tag i något slutsteg också till rimlig peng. Typ ett rotel rb1572, eller något äldre nadsteg. Mina högtalare börjar bli tunna i basen vid 50hz om jag minns rätt så dessa lådor ska ska spela mellan 20-50hz sisådär. Vet inte riktigt vad som är möjligt att få ut i regionen under 30hz utan att ha ett riktigt fläskigt slutsteg. (kan såklart utveckla den totala målbilden lite mer) Mina stativare har iaf angiven känslighet dessa data: Sensitivity: 85dB @ 1W @ 1metre, Max SPL: 108dB Använder ett nad c375bee och det borde kunna swinga upp högatalarna till 108db (inte för jag gör och vill det)
exempelvis står det att rotel rb1572 levererar 500w i 4ohm. Vet inte om det är dynamiskt eller kontinuerligt. Iaf typ 103db vid 20hz utan något tänkt rumsstöd. Borde kunna räcka bra tycker jag.
Iaf jag skickade in data i Basta och gick helt enkelt på Öhmans desingförslag på en portad låda som finns att välja i Basta. Finns ju många på detta forumet som är mycket kunninga och jag skulle gärna motta lite vägledning i detta. Laddade upp bilder från Basta. Jag skulle ju kunna prova att bygga efter förslagen, eller om jag borde tweaka något direkt. Kanske gå på en sluten konstruktion istället och EQ'a fram frekvenskurvan? Tar gärna emot förslag.
Välkomna att skjuta hål på konceptet