Moderator: Redaktörer
AlbertHall skrev:Jag sitter just nu och lyssnar på tjeckiska radion.
Mahlers 6:a/Danska radion/Leif Segerstam. En fin inspelning. Absolut ingen obalans där. Stort djup och alla sektionerna på plats där de förväntas vara. Här behövs balanskontrollen inte.
Stort frekvensinnehåll.
I-or skrev:Det är inte vad det handlar om här, utan att delar av mixen som med stor sannolikhet borde ha varit centrerade (t.ex. sångare) upplevs vara placerade en bit åt sidan, oftast p.g.a. högtalarnas brister och asymmetri i de tidiga laterala reflektionerna och ibland p.g.a. obalans i någon potentiometer.
Dessutom förekommer det att hela ljudsceneriet är tydligt förskjutet en bra bit åt sidan, vilket även framgår tydligt i frekvensspektrum, då i princip hela det känsliga frekvensområdet 500-8000 Hz har klart högre nivå. Här är ett extremt exempel, där höger kanal genomgående ligger ca 1-4 dB lägre än vänster kanal:
jansch skrev:AlbertHall skrev:Jag sitter just nu och lyssnar på tjeckiska radion.
Mahlers 6:a/Danska radion/Leif Segerstam. En fin inspelning. Absolut ingen obalans där. Stort djup och alla sektionerna på plats där de förväntas vara. Här behövs balanskontrollen inte.
Stort frekvensinnehåll.
Man får ju hoppas att den som gör slutmixning sitter i exakt korrekt "sweetspot" oavsett vilken inspelning det gäller.
Ted_B skrev:Det låter ju väldigt irriterande när inte sångaren står precis i mitten, mixa in sången i mitten och flytta på de andra ljudinslagen, det låter ju mindre konstigt på det viset.
Enligt mig, alltså
goat76 skrev:Ted_B skrev:Det låter ju väldigt irriterande när inte sångaren står precis i mitten, mixa in sången i mitten och flytta på de andra ljudinslagen, det låter ju mindre konstigt på det viset.
Enligt mig, alltså
Sången är för det mesta tillräckligt nära mitten att man inte tänker på att den ligger 5-15% åt utanför mittpunkten, det är först när man lyssnar efter det som man märker det.
Jag lyssnade på en låt för en tid sen som jag hört väldigt många gånger på, och jäklar vad förvånad jag blev att jag aldrig hade tänkt på att sången låg panorerad nästan hela vägen ut mot höger kanal. Det passade uppenbarligen bra för just den mixen.
hifikg skrev:goat76 skrev:Ted_B skrev:Det låter ju väldigt irriterande när inte sångaren står precis i mitten, mixa in sången i mitten och flytta på de andra ljudinslagen, det låter ju mindre konstigt på det viset.
Enligt mig, alltså
Sången är för det mesta tillräckligt nära mitten att man inte tänker på att den ligger 5-15% åt utanför mittpunkten, det är först när man lyssnar efter det som man märker det.
Jag lyssnade på en låt för en tid sen som jag hört väldigt många gånger på, och jäklar vad förvånad jag blev att jag aldrig hade tänkt på att sången låg panorerad nästan hela vägen ut mot höger kanal. Det passade uppenbarligen bra för just den mixen.
Vilken låt? Nyfiken.
eljulio skrev:Så vad blir "domen"?
Om försteget Topping Pre90 jämförs mot ett erkänt bra försteg av klassisk sort oavsett prisklass. Hur står det sig då när det gäller transparens och funktioner? Finns det någon som har en faktisk åsikt om det. Gärna i jämförelse mot en referens.
pLudio skrev:Någon borde flytta mönsterkorten från Pre90 och Ext90 till en lyxig fullbreddslåda med rattar och knappar av rang som gör att man bara vill sitta och vrida och smeka den.
Det kompakta formatet är heller ingen höjdare med en massa kablar som drar i de små lätta lådorna.
eljulio skrev:Så vad blir "domen"?
Om försteget Topping Pre90 jämförs mot ett erkänt bra försteg av klassisk sort oavsett prisklass. Hur står det sig då när det gäller transparens och funktioner? Finns det någon som har en faktisk åsikt om det. Gärna i jämförelse mot en referens.
goat76 skrev:
I de flesta fall är det ett fullt medvetet mixningsbeslut att placera sångarens röst något "off-center" i mixen, detta p.g.a att det ofta är så trångt just där då många andra ljudinslag som exempelvis bastrumma, virveltrumma och basgitarr även de gör sig bäst i en central position i mixen. Genom att förskjuta dessa ljudinslag lite i och runt mitten så öppnar det upp mixen märkbart, och ger den positiva effekten att alla dessa ljudinslag låter tydligare och inte lika krampaktigt ihoppackade.
Oftast märks inte detta av så länge man inte lyssnar efter det, men om du lyssnar igenom några bra mixade album så kommer du märka att sångarens röst placeras lite olika från låt till låt, och ibland ganska mycket.
Men med det sagt... klart det måste finnas några exempel på skeva mixar som inte var tänkta att vara det, det är dock svårt att veta vilka dessa är eftersom det inte finns några skrivna regler på hur en ljudmix ska vara balansmässigt.
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:
Vilken låt? Nyfiken.
Det var någon låt med Shellac, jag får återkomma med vilken det var. Jag tror dock inte deras musik tilltalar dig, och du lär ju inte bli tagen på sängen att du inte upptäckt tidigare att sången är placerad så långt ut till höger.
hifikg skrev:Ja, verkligen, men det är säkert ett konstnärligt grepp och inget misstag. Lite spännande musik. Ska följas upp!
Men förhelv... vad hände nu!? Det lät ju så trevligt.
Strmbrg skrev:Jag får intrycket av att vi lyssnar på ganska olika sätt.
Förvisso sannolikt med öronen och hörselsinnet allesammans, men vi tycks lägga märke till lite olika saker i det vi lyssnar på. Sångrösters placering i ljudpanoramat är nog ett exempel på sådant som jag inte tänker så mycket på. Det kan såklart bottna i att det här hemma spelas väldigt sparsamt med musik med sånginslag.![]()
Sparsamt med det mesta utöver scenframförd orkestermusik, kryddat med lite solopiano och en knivsudd stråkkvartett.
Strmbrg skrev:Jag får intrycket av att vi lyssnar på ganska olika sätt.
Förvisso sannolikt med öronen och hörselsinnet allesammans, men vi tycks lägga märke till lite olika saker i det vi lyssnar på. Sångrösters placering i ljudpanoramat är nog ett exempel på sådant som jag inte tänker så mycket på. Det kan såklart bottna i att det här hemma spelas väldigt sparsamt med musik med sånginslag.![]()
Sparsamt med det mesta utöver scenframförd orkestermusik, kryddat med lite solopiano och en knivsudd stråkkvartett.
AlbertHall skrev:hifikg skrev:Ja, verkligen, men det är säkert ett konstnärligt grepp och inget misstag. Lite spännande musik. Ska följas upp!
Men förhelv... vad hände nu!? Det lät ju så trevligt.[/quote
"Konstnärligt", ja så kan man kallade det, men lika irriterande som en video på MTV
Balanskontrollen gör nytta., inget att snacka om. Jag tror heller inte att ansedda tillverkare har den i sina förförstärkare för att vara skojiga.
hifi_nirvana skrev:En annan sak som slår mig. Var kommer all den här tekniken ifrån. Kina är ju inte känt för att vara landet med dom stora innovationerna. Hur kan det komma sig att all denna lågpriselektronik helt plötsligt översvämmar marknaden. Om något år då har dom säkert Klass D förstärkare som låter hyffsat även i dom högre registren och klassar ut en bra Klass AB förstärkare. Har dom stulit tekniken eller har deras Ingenjörer plötsligt blivit världsledande. Tycker hela Kina cirkusen är otroligt bekymmersam.
goat76 skrev:Jag tittade lite över recensionerna på försteg hos ASR och av de 15 stycken recenserade är det är bara 4 stycken som Amir rekommenderar, 3 av fabrikatet Schiit och så denna Topping Pre90. Är det ett "svart hål" i marknaden för försteg, eller är det bara så att de flesta inte har användning för flertalet ingångar?
paa skrev:goat76 skrev:Jag tittade lite över recensionerna på försteg hos ASR och av de 15 stycken recenserade är det är bara 4 stycken som Amir rekommenderar, 3 av fabrikatet Schiit och så denna Topping Pre90. Är det ett "svart hål" i marknaden för försteg, eller är det bara så att de flesta inte har användning för flertalet ingångar?
Vad menas med "flertalet ingångar", är det "mer än hälften av ingångarna", eller helt enkelt bara "mer än en ingång"?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster