Topping Pre90 sista ordet, stereophile!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

AlbertHall

Re: Topping Pre90 sista ordet, stereophile!!!

Inläggav AlbertHall » 2022-02-01 21:25

Jag sitter just nu och lyssnar på tjeckiska radion.
Mahlers 6:a/Danska radion/Leif Segerstam. En fin inspelning. Absolut ingen obalans där. Stort djup och alla sektionerna på plats där de förväntas vara. Här behövs balanskontrollen inte.
Stort frekvensinnehåll.

jansch

Inläggav jansch » 2022-02-01 22:32

AlbertHall skrev:Jag sitter just nu och lyssnar på tjeckiska radion.
Mahlers 6:a/Danska radion/Leif Segerstam. En fin inspelning. Absolut ingen obalans där. Stort djup och alla sektionerna på plats där de förväntas vara. Här behövs balanskontrollen inte.
Stort frekvensinnehåll.

Man får ju hoppas att den som gör slutmixning sitter i exakt korrekt "sweetspot" oavsett vilken inspelning det gäller.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-02-01 23:21

Ja, fan vet!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 00:36

I-or skrev:Det är inte vad det handlar om här, utan att delar av mixen som med stor sannolikhet borde ha varit centrerade (t.ex. sångare) upplevs vara placerade en bit åt sidan, oftast p.g.a. högtalarnas brister och asymmetri i de tidiga laterala reflektionerna och ibland p.g.a. obalans i någon potentiometer.

Dessutom förekommer det att hela ljudsceneriet är tydligt förskjutet en bra bit åt sidan, vilket även framgår tydligt i frekvensspektrum, då i princip hela det känsliga frekvensområdet 500-8000 Hz har klart högre nivå. Här är ett extremt exempel, där höger kanal genomgående ligger ca 1-4 dB lägre än vänster kanal:

im so excited.png

I de flesta fall är det ett fullt medvetet mixningsbeslut att placera sångarens röst något "off-center" i mixen, detta p.g.a att det ofta är så trångt just där då många andra ljudinslag som exempelvis bastrumma, virveltrumma och basgitarr även de gör sig bäst i en central position i mixen. Genom att förskjuta dessa ljudinslag lite i och runt mitten så öppnar det upp mixen märkbart, och ger den positiva effekten att alla dessa ljudinslag låter tydligare och inte lika krampaktigt ihoppackade.
Oftast märks inte detta av så länge man inte lyssnar efter det, men om du lyssnar igenom några bra mixade album så kommer du märka att sångarens röst placeras lite olika från låt till låt, och ibland ganska mycket.

Men med det sagt... klart det måste finnas några exempel på skeva mixar som inte var tänkta att vara det, det är dock svårt att veta vilka dessa är eftersom det inte finns några skrivna regler på hur en ljudmix ska vara balansmässigt. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 00:48

jansch skrev:
AlbertHall skrev:Jag sitter just nu och lyssnar på tjeckiska radion.
Stort frekvensinnehåll.

Man får ju hoppas att den som gör slutmixning sitter i exakt korrekt "sweetspot" oavsett vilken inspelning det gäller.

Med ljudmixar gjorda under den digitala eran (vilket nu trots allt ändå måste anses vara ganska långt tillbaka i tiden), så ser man ju exakt hur allt är panorerat i studioprogrammet. Alla kanaler börjar ju med "default"-inställningarna som 0% panorerade, om studioteknikern tvingas avvika från detta för att ljudinslagen ska låta centrerade i mixen så förstår han naturligtvis att balansen inte riktigt stämmer i hans monitorsystem. :)

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2022-02-02 01:20

Det låter ju väldigt irriterande när inte sångaren står precis i mitten, mixa in sången i mitten och flytta på de andra ljudinslagen, det låter ju mindre konstigt på det viset.
Enligt mig, alltså :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 07:33

Ted_B skrev:Det låter ju väldigt irriterande när inte sångaren står precis i mitten, mixa in sången i mitten och flytta på de andra ljudinslagen, det låter ju mindre konstigt på det viset.

Sången är för det mesta tillräckligt nära mitten att man inte tänker på att den ligger 5-15% åt utanför mittpunkten, det är först när man lyssnar efter det som man märker det.

Jag lyssnade på en låt för en tid sen som jag hört väldigt många gånger på, och jäklar vad förvånad jag blev att jag aldrig hade tänkt på att sången låg panorerad nästan hela vägen ut mot höger kanal. Det passade uppenbarligen bra för just den mixen. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-02-02 08:19

goat76 skrev:
Ted_B skrev:Det låter ju väldigt irriterande när inte sångaren står precis i mitten, mixa in sången i mitten och flytta på de andra ljudinslagen, det låter ju mindre konstigt på det viset.

Sången är för det mesta tillräckligt nära mitten att man inte tänker på att den ligger 5-15% åt utanför mittpunkten, det är först när man lyssnar efter det som man märker det.

Jag lyssnade på en låt för en tid sen som jag hört väldigt många gånger på, och jäklar vad förvånad jag blev att jag aldrig hade tänkt på att sången låg panorerad nästan hela vägen ut mot höger kanal. Det passade uppenbarligen bra för just den mixen. :)

Vilken låt? Nyfiken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 08:33

hifikg skrev:
goat76 skrev:

Vilken låt? Nyfiken.

Det var någon låt med Shellac, jag får återkomma med vilken det var. Jag tror dock inte deras musik tilltalar dig, och du lär ju inte bli tagen på sängen att du inte upptäckt tidigare att sången är placerad så långt ut till höger. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-02-02 10:40

Så vad blir "domen"?

Om försteget Topping Pre90 jämförs mot ett erkänt bra försteg av klassisk sort oavsett prisklass. Hur står det sig då när det gäller transparens och funktioner? Finns det någon som har en faktisk åsikt om det. Gärna i jämförelse mot en referens.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-02-02 11:25

eljulio skrev:Så vad blir "domen"?

Om försteget Topping Pre90 jämförs mot ett erkänt bra försteg av klassisk sort oavsett prisklass. Hur står det sig då när det gäller transparens och funktioner? Finns det någon som har en faktisk åsikt om det. Gärna i jämförelse mot en referens.

Läs test på ASR eller Stereophile så kommer du fram till att det är i klass med det bästa som kan köpas ljudmässigt. Lull-lull kanske saknas men då kostar det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-02-02 11:56

Någon borde flytta mönsterkorten från Pre90 och Ext90 till en lyxig fullbreddslåda med rattar och knappar av rang som gör att man bara vill sitta och vrida och smeka den. :-)

Det kompakta formatet är heller ingen höjdare med en massa kablar som drar i de små lätta lådorna.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-02-02 12:52

pLudio skrev:Någon borde flytta mönsterkorten från Pre90 och Ext90 till en lyxig fullbreddslåda med rattar och knappar av rang som gör att man bara vill sitta och vrida och smeka den. :-)

Det kompakta formatet är heller ingen höjdare med en massa kablar som drar i de små lätta lådorna.

Låter lite pervvo faktiskt, men "I feel you, brother". Det är ju lull-lullet som kostar. Att tillverka en bra krets med bra topologi är ju inte dyrare än att tillverka en dålig krets med dålig topologi. Kunskap och knowhow blir ju billigare per producerad enhet ju fler man gör, som det är vettigt att satsa på större serier och det får man inte till om man fördyrar med det som kostar mycket utan att inte ge något, dvs. i princip allt som väger.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-02-02 13:04

eljulio skrev:Så vad blir "domen"?

Har beställt en d:o.
Rapport kommer :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-02 13:30

goat76 skrev:
I de flesta fall är det ett fullt medvetet mixningsbeslut att placera sångarens röst något "off-center" i mixen, detta p.g.a att det ofta är så trångt just där då många andra ljudinslag som exempelvis bastrumma, virveltrumma och basgitarr även de gör sig bäst i en central position i mixen. Genom att förskjuta dessa ljudinslag lite i och runt mitten så öppnar det upp mixen märkbart, och ger den positiva effekten att alla dessa ljudinslag låter tydligare och inte lika krampaktigt ihoppackade.
Oftast märks inte detta av så länge man inte lyssnar efter det, men om du lyssnar igenom några bra mixade album så kommer du märka att sångarens röst placeras lite olika från låt till låt, och ibland ganska mycket.

Men med det sagt... klart det måste finnas några exempel på skeva mixar som inte var tänkta att vara det, det är dock svårt att veta vilka dessa är eftersom det inte finns några skrivna regler på hur en ljudmix ska vara balansmässigt. :)

Nej, detta är inte heller vad det handlar om. Det som beskrivs ovan gäller sångare som konsekvent placeras t.ex. 20-40 cm till vänster om centrum (med ett högtalaravstånd om ca 2,5 m) på i stort sett alla låtar inklusive monoproduktioner. Detta har absolut ingenting med ljudmixen att göra utan beror framförallt på högtalare och uppställning.

Dessutom förekommer det att man råkar på helt felproducerade alster som exemplet jag lade upp ovan (andra versioner av den låten uppvisar inte detta fel). Här hör man tydligt att hela mixen har förskjutits en bra bit åt vänster.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 18:10

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:

Vilken låt? Nyfiken.

Det var någon låt med Shellac, jag får återkomma med vilken det var. Jag tror dock inte deras musik tilltalar dig, och du lär ju inte bli tagen på sängen att du inte upptäckt tidigare att sången är placerad så långt ut till höger. :)

Shellac - "Mama Gina"
Steve Albinis röst befinner sig endast i höger kanal i denna låt, en låt jag lyssnat på tusentals gånger utan att ens lägga märke till detta under alla dessa år. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-02-02 19:55

Ja, verkligen, men det är säkert ett konstnärligt grepp och inget misstag. Lite spännande musik. Ska följas upp!
Men förhelv... vad hände nu!? Det lät ju så trevligt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-02-02 20:05

Vad är det mer än det hyfsat låga priset och den kanske goda prestandan som gör trådar om Topping-produkter så långa?

Min intressanta tråd i teknikdelen om Accuphases AAVA-volymkontroll tycks tämligen iskall, men den borde ju vara intressant att engagera sig i, tycker jag. Om inte annat kan man väl skriva några rader i syfte att avfärda hela konstruktionen som överarbetad, kostbar och praktiskt sett meningslös.
Nu har jag redan gjort det, insåg jag just...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 20:19

hifikg skrev:Ja, verkligen, men det är säkert ett konstnärligt grepp och inget misstag. Lite spännande musik. Ska följas upp!
Men förhelv... vad hände nu!? Det lät ju så trevligt.

Ja, klart det är meningen.
Det jag ville säga var bara att det inte behöver låta helt fel bara för att rösten inte ligger exakt i mitten av ljudmixen, det tog över 20 år av lyssning av det albumet innan jag lade märke till hur rösten var panorerad i den låten. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-02-02 20:50

Jag får intrycket av att vi lyssnar på ganska olika sätt.
Förvisso sannolikt med öronen och hörselsinnet allesammans, men vi tycks lägga märke till lite olika saker i det vi lyssnar på. Sångrösters placering i ljudpanoramat är nog ett exempel på sådant som jag inte tänker så mycket på. Det kan såklart bottna i att det här hemma spelas väldigt sparsamt med musik med sånginslag. :roll:
Sparsamt med det mesta utöver scenframförd orkestermusik, kryddat med lite solopiano och en knivsudd stråkkvartett.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-02 21:20

Strmbrg skrev:Jag får intrycket av att vi lyssnar på ganska olika sätt.
Förvisso sannolikt med öronen och hörselsinnet allesammans, men vi tycks lägga märke till lite olika saker i det vi lyssnar på. Sångrösters placering i ljudpanoramat är nog ett exempel på sådant som jag inte tänker så mycket på. Det kan såklart bottna i att det här hemma spelas väldigt sparsamt med musik med sånginslag. :roll:
Sparsamt med det mesta utöver scenframförd orkestermusik, kryddat med lite solopiano och en knivsudd stråkkvartett.

Precis, det är också det jag menar. Det är nog rätt få lyssnare som verkligen stör sig på, eller ens märker av om sångrösten inte ligger exakt i mitten av ljudpanoramat. Det är alltså fullt normalt att även ett ljudinslag som sångröster panoreras fritt till en plats i ljudpanoramat där den för den specifika ljudmixen gör sig bäst, dels ljudmässigt, dels konstnärsmässigt och dels av ljudtekniska skäl.

Som sagt, vid ren musiklyssning är det inte ens säkert att jag ens lägger märke till att sångrösten ligger längst ut till höger i ljudmixen. :)
Senast redigerad av goat76 2022-02-02 21:28, redigerad totalt 1 gång.

jansch

Inläggav jansch » 2022-02-02 21:26

Strmbrg skrev:Jag får intrycket av att vi lyssnar på ganska olika sätt.

En inspelning med i huvudsak monoupptagning som panoreras in i stereobilden blir mer "precis" i stereobilden. Typiskt populärmusik.
Klassisk musik blir mycket mer "diffus"* i stereobilden då även om många mic:ar används tar dom upp fler instrument//röster per mikrofon. Man närmic:ar alltså inte så hårt och dessutom spelas allt in på en gång normalt = alla mic:ar får med en del av helheten.

*"Diffus" skall i detta sammanhang tolkas om närmare verkligheten. Den precision i stereobilden som populärmusik normalt har kan kanske motsvara live i ett större rum, kanske hemmamiljö men definitivt inte på konserter. (om man inte kör ut ALLT i ett PA-system och man sitter/står optimalt)

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-02-04 15:22

[quote="hifikg"]Ja, verkligen, men det är säkert ett konstnärligt grepp och inget misstag. Lite spännande musik. Ska följas upp!
Men förhelv... vad hände nu!? Det lät ju så trevligt.[/quote

"Konstnärligt", ja så kan man kallade det, men lika irriterande som en video på MTV

Balanskontrollen gör nytta., inget att snacka om. Jag tror heller inte att ansedda tillverkare har den i sina förförstärkare för att vara skojiga.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-02-04 15:38

AlbertHall skrev:
hifikg skrev:Ja, verkligen, men det är säkert ett konstnärligt grepp och inget misstag. Lite spännande musik. Ska följas upp!
Men förhelv... vad hände nu!? Det lät ju så trevligt.[/quote

"Konstnärligt", ja så kan man kallade det, men lika irriterande som en video på MTV

Balanskontrollen gör nytta., inget att snacka om. Jag tror heller inte att ansedda tillverkare har den i sina förförstärkare för att vara skojiga.

Det går visst att prata om, vilket vi gjort på de tidigare sidorna. Du skulle återkomma med exempel på skivor som har snedställd kanalobalans, vi inväntar! Det framstår märkligt att du svarar på ett inlägg som inte har med kanalobalans att göra, som inte ens är från denna tråden, eller?!? En balanskontroll gör så klart nytta OM den behövs, men det är många som har påtalat för dig att det hör till ett fåtal undantag om det är digitala ljudkällor (LP-avspelning kan ha ganska sned kanalobalans). Men du vill fortfarande ta upp detta tycks det som. Den som gärna vill ha en balanskontroll köper förstås ett försteg/förstärkare med balanskontroll, det är ju inget konstigt med det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-02-04 16:43

Nej, det är absolut inget konstigt. Den gör nytta om den behövs.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-02-04 16:52

Vi inväntar dina (fåtal?) exempel... :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2022-02-05 12:13

hifi_nirvana skrev:En annan sak som slår mig. Var kommer all den här tekniken ifrån. Kina är ju inte känt för att vara landet med dom stora innovationerna. Hur kan det komma sig att all denna lågpriselektronik helt plötsligt översvämmar marknaden. Om något år då har dom säkert Klass D förstärkare som låter hyffsat även i dom högre registren och klassar ut en bra Klass AB förstärkare. Har dom stulit tekniken eller har deras Ingenjörer plötsligt blivit världsledande. Tycker hela Kina cirkusen är otroligt bekymmersam.

China’s schoolkids beat American students in all academic categories
The academic performance of American schoolchildren hasn't budged in two decades, despite billions of dollars in increased funding.
https://bigthink.com/the-present/pisa-t ... 5iTQblNFKo

USA ”djupt bekymrat” över Kinas nya teknik: ”Vet inte hur vi ska försvara oss”
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... ar-AAPH31q
(= sådant kan knappast vara stulet)

Ex-Google boss Eric Schmidt: US 'dropped the ball' on innovation
"That's significant because it shows how much China is focusing on research and development in comparison to the US.
For example, Chinese telecoms infrastructure giant Huawei spends as much as $20bn (£15.6bn) on research and development - one of the highest budgets in the world.
This R&D is helping Chinese tech firms get ahead in key areas like artificial intelligence and 5G. "
https://www.bbc.com/news/business-54100001

De investerar mer inom teknik och utbildar långt fler..
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / Canton GLE90, LG B3 77"
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-05 12:33

Jag tittade lite över recensionerna på försteg hos ASR och av de 15 stycken recenserade är det är bara 4 stycken som Amir rekommenderar, 3 av fabrikatet Schiit och så denna Topping Pre90. Är det ett "svart hål" i marknaden för försteg, eller är det bara så att de flesta inte har användning för fler ingångar än en och därmed inte behöver ett försteg?
Senast redigerad av goat76 2022-02-05 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-02-05 12:57

goat76 skrev:Jag tittade lite över recensionerna på försteg hos ASR och av de 15 stycken recenserade är det är bara 4 stycken som Amir rekommenderar, 3 av fabrikatet Schiit och så denna Topping Pre90. Är det ett "svart hål" i marknaden för försteg, eller är det bara så att de flesta inte har användning för flertalet ingångar?

Vad menas med "flertalet ingångar", är det "mer än hälften av ingångarna", eller helt enkelt bara "mer än en ingång"?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-02-05 13:27

paa skrev:
goat76 skrev:Jag tittade lite över recensionerna på försteg hos ASR och av de 15 stycken recenserade är det är bara 4 stycken som Amir rekommenderar, 3 av fabrikatet Schiit och så denna Topping Pre90. Är det ett "svart hål" i marknaden för försteg, eller är det bara så att de flesta inte har användning för flertalet ingångar?

Vad menas med "flertalet ingångar", är det "mer än hälften av ingångarna", eller helt enkelt bara "mer än en ingång"?

Förlåt om "flertalet" var ett inkorrekt ordval och att det ställde till så mycket problem för dig. Tycker du verkligen det var svårt att förstå innebörden i det jag skrev, eller kändes det bara lite roligt att tråka en annan medlem på forumet?

Finns det ens en rimlighet att jag menade något annat än det du mycket väl vet att jag menade?
Bidra med något positivt istället, exempelvis ett svar på den ställda frågan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi