Moderator: Redaktörer
SpejsMan skrev:Ljudet är konstant från 0% volym upp till ca 80% där det sedan tilltar.
Det påverkas inte av att jag justerar balansen och upplevs som lika högt i båda kanalerna.
PerStromgren skrev:SpejsMan skrev:Ljudet är konstant från 0% volym upp till ca 80% där det sedan tilltar.
Det påverkas inte av att jag justerar balansen och upplevs som lika högt i båda kanalerna.
Först: välkommen till faktiskt!
Citatet ovan tyder på att det är i slutstegsdelen problemet ligger. Med samma problem i bägge kanalerna tyder det definitivt på nätdelen. Bar för att vara säker: ta bort bygligen mellan för och slutsteg på baksidan. Kortslut ingångarna till slutsteget. Det bör inte bli någon skillnad, ojudet bör vara kvar.
SpejsMan skrev:Ljudet är konstant från 0% volym upp till ca 80% där det sedan tilltar.
HenrikE skrev:Kan man öppna och kika inuti preamp-modulen? Alltså den svarta lådan märkt M102.
HenrikE skrev:Det ser ut att vara den enda aktiva delen i försteget, därav frågan.
Kralle skrev:Man borde verifiera att spänningsmatningarna är friska mha ett oscilloskop.
Är lite misstänksam mot överlastskyddet med tyristorer.
SpejsMan skrev:Om det inte hjälper och jag tvingas löda loss och ta isär den där preampen, vad letar jag efter?
HenrikE skrev:Kom precis att tänka på ett tips jag såg nån gång för länge sen, men aldrig har provat. Ta ett par hörlurar du inte bryr dig om. Sätt en krokodilsladd från jord på luren till jord i apparaten. Ta en liten kondensator, 100pF eller nåt, gärna med långa ben. Vira ena benet runt spetsen på lurens kontakt, och använd andra benet som "prob". Då kan du lyssna på matningsspänningarna, och på signalen i olika delar av apparaten.
Rydberg skrev:Styvt jobbat!