Monitor audio fina högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Monitor audio fina högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-02-03 09:38

Jag har alltid upplevt att Monitor Audio behandlats lite styvmoderligt som "billigt skräp". Men de har väldigt länge haft högtalare som mäter rätt så bra.
Senaste exemplet jag sett är modellen med det lite fåniga namnet Silver 500 7G. 7G är inte nån gimmick som har med mobiltelefoni utan står för sjunde generationen.
Inte helt oävet utseende.
Bild

https://www.soundstagehifi.com/index.ph ... udspeakers

Fin frekvensgång om än lite mycket energi vid 3-4 kHz.

Bild

Låg dist vid 95 dB på 2m
Bild

https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153

Priset är 26 000 kr och för det får man en trevägare med dubbla åttatums basar. Inte så tokigt.
Mvh
Magnus

Kralle

Re: Monitor audio fina högtalare

Inläggav Kralle » 2022-02-03 10:20

Fanns även en recension i senaste Stereophile.
https://www.stereophile.com/content/mon ... oudspeaker
The Monitor Audio Silver 500 7G's measured performance is superb. That it achieves this level of performance at an affordable price is even more commendable.—John Atkinson

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2022-02-03 12:02

Ja, jag har nog avfärdat dem lite men det ser ju bra ut från en lekmans perspektiv :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-02-03 14:43

Snygg högtalare! Det ser ut som att den har ganska beskedlig djupbas, en smärre svacka mellan ungefär 250 och 800 Hz samt avrullad topp.

122monitoraudio.MS500fig4.jpg
122monitoraudio.MS500fig4.jpg (45.04 KiB) Visad 3107 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2022-02-03 15:04

Stereophile har ju även recenserat två föregående generationer av småsyskonet med 6,5-tummare. Länkar direkt till mätningarna:
https://www.stereophile.com/content/mon ... asurements
https://www.stereophile.com/content/mon ... asurements

Det är bra att det finns alternativ i olika prisklasser. Revel F206 är påtagligt dyrare.

Frågan är om Monitor Audio Gold 200 eller 300 är bättre eller bara annorlunda, med sin banddiskant? Tillägg: Såg nu att de kostar 45.000 och 60.000 kr - dyrare än jag trodde.
https://www.monitoraudio.com/en/speaker ... -speakers/
...perspektiv...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2022-02-03 15:33

Ovanligt med en stativhögtalare med 8-tummare:
https://www.monitoraudio.com/en/product ... er-100-7g/
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-03 15:56

Inte i ett historiskt perspektiv. Det fanns stativare med 12-tummare redan på 50-talet. Kan inte minnas att man kallade dem stativare. När började man skilja på stativare och golvare? Inte under min uppväxt inom hifi på 70-talet.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-02-03 21:25

Verkar som MA fått kontroll på sina koner. Nu är disten låg tills skillnad från tidigare viewtopic.php?f=9&t=72114&p=2182773&hilit=monitor+audio#p2182773

Kanske en följd av vad moderna utvecklingsmetoder kan möjliggöra?
"There are generally two types of cones," Hedges said. "Soft, well-damped ones and hard, less well-damped ones. The design aim for a soft well-damped one is to accept that the material will ripple and cause distortion in the passband and work with that. In the case of a harder material, like metal, the idea is to create a cone rigid enough so that the audible effects of cone-rippling occur outside the passband so that the frequency response sounds very smooth. We've become very good at achieving this."

Monitor Audio uses Multiphysics simulation software—Hedges wrote a conference paper on the software a dozen years ago—to perform complex simulations that start at the electrical input and end at its acoustical output, allowing the company to test in silico a multitude of crossover/cabinet/driver scenarios.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-03 21:57

Kommer inte den diskantpeaken IM-dista sig ned i det hörbara? Man kanske får sampla ned allt till redbook och lägga ett rejält brickwallfilter.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-03 22:00

Det kan den göra i allra värsta fall, men väsentligt signalinnehåll vid 30 kHz är förstås mycket ovanligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-03 22:02

Jaha, den ligger så högt. Läste grafen lite slarvigt. Men ändå, osnyggt!

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2022-02-04 09:52

guldfisk skrev:Ovanligt med en stativhögtalare med 8-tummare:

Test på samma (?) högtalare?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.29190/
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / Canton GLE90, LG B3 77"
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-02-04 10:06

Halbermensch skrev:
guldfisk skrev:Ovanligt med en stativhögtalare med 8-tummare:

Test på samma (?) högtalare?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.29190/

Det där är nog modellen innan, Silver 100 7G har waveguide.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-02-04 21:07

De flesta MA-högtalare jag lyssnat på har låtit bra eller rent av riktigt bra, den första stunden… Därefter har jag vid flera oberoende tillfällen insett att all musik låter likadant dvs mycket sameness.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-02-04 21:54

T o m lägre dist än ESL-63, gör den fyrkantvågor också?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-02-04 23:17

Glebster skrev:De flesta MA-högtalare jag lyssnat på har låtit bra eller rent av riktigt bra, den första stunden… Därefter har jag vid flera oberoende tillfällen insett att all musik låter likadant dvs mycket sameness.

Håller inte alls med sameness. Men jag har lyssnat på äldre modeller och inte de senaste 15 årens modeller. En av de största fynden var GR60. Kostade väl runt 37.000kr nya och dök upp för det mycket fina beg priset 16-18 tusen och för det priset så var det halleluja. :D Jag hade en jobbarkompis som jag hjälpte en del med ljud på den tiden och han köpte sådant som fick best i test i Hifi Musik och blev aldrig nöjd och frågade mig om hjälp. Och jag rekommenderade just dessa högtalare när de dök upp och han blev helt till sig av ljudet. Körde med dem i några år innan han bytte upp till ett par B&W N802 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3403 som jag personligen älskar som en riktig bra högtalare.
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-02-05 22:01

Jag avsåg också primärt lite äldre alster från brons- och guldserien. Talar såklart bara utifrån min egen subjektiva upplevelse.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-02-06 00:08

Glebster skrev:Jag avsåg också primärt lite äldre alster från brons- och guldserien. Talar såklart bara utifrån min egen subjektiva upplevelse.

Dom har jag tyvärr ingen erfarenhet av då jag bara lyssnat som hastigast på mässor osv och det går inte att dra några seriösa intryck av. Men GR60 och den minsta i serien GR10 är också bra även om GR60 är "stjärnan" i den serien. Och hur GR60 mäter får någon som kan tyda det upplysa om, om det finns mätningar.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-02-08 18:04

Senaste generationen av Monitor audio högtalarna verkar mäta fint :| Men hur är kvalitén? Är det högtalare som kommer spela och mäta lika bra i många år? Eller är det dagsländor?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2022-02-08 20:30

dewpo skrev:Senaste generationen av Monitor audio högtalarna verkar mäta fint :| Men hur är kvalitén? Är det högtalare som kommer spela och mäta lika bra i många år? Eller är det dagsländor?

I och för sig en intressant frågeställning. Jag har aldrig sett att det ifrågasatts, oavsett fabrikat. Finns det kända/ökända exempel på där en högtalares ljudkvalitet degraderas över år? Bortsett från kantupphägningar förstås. Finns det fabrikat vars högtalare som genom användande blir sämre med tiden?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-02-08 20:46

Griff skrev:
dewpo skrev:Senaste generationen av Monitor audio högtalarna verkar mäta fint :| Men hur är kvalitén? Är det högtalare som kommer spela och mäta lika bra i många år? Eller är det dagsländor?

I och för sig en intressant frågeställning. Jag har aldrig sett att det ifrågasatts, oavsett fabrikat. Finns det kända/ökända exempel på där en högtalares ljudkvalitet degraderas över år? Bortsett från kantupphägningar förstås. Finns det fabrikat vars högtalare som genom användande blir sämre med tiden?

Jag har själv ägt högtalare (av sämre kvalité :oops: ) som började rista och skorra efter en tid. Annars så tror jag att billiga högtalare ibland använder elektrolytkondensatorer som med tiden kan torka och ändra värde så att delningsfiltrens överföringskarakteristika påverkas?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-02-08 22:08

:? Jag har inte hört något någon gång att det är bristande kvalite på deras högtalare, märkligt inlägg.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-02-08 22:39

FBK skrev:

:? Jag har inte hört något någon gång att det är bristande kvalite på deras högtalare, märkligt inlägg.

Inte jag heller :| Men tyvärr så är min erfarenhet av andra saker, att väldigt mycket av det som säljs håller en väldigt kortfristigkvalité!
Jag tycker således att det är konstigt att prata om hur bra saker är som nya utan att en frågeställningen om hur länge det varar kommer på tal :wink:

För mig så ar en "fin"-högtalare det samma som en kvalitativ-högtalare och kvalité är mer än bara prestanda som ny!
En kvalitativprodukt är enligt mig högpresterande, tålig, beständig och estetiskt tilltalande!

Så du går allts i godo för Monitor Audio?
Och garanterar att deras produkter inte degenererar med tiden?
Att upphängningar är åldersbeständiga? Att det inte finns kondensatorer som ändrar värde med tiden?
Att laminaten har god UV beständighet så de inte bleks? Att fötter tål en knuff av dammsugaren?
Att omkantning inte är något man behöver tänka på på många år?
Att dom är välförpackade så att man får hem dem hela?
Att högtalarterminaler håller många anslutningar av och till av kablar vara sig det handlar om spadar eller bananer?

Det är i så fall bra! Hur många års erfarenhet har du av dessa högtalare?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-02-08 22:47

dewpo skrev:
FBK skrev:

Inte jag heller :| Men tyvärr så är min erfarenhet av andra saker, att väldigt mycket av det som säljs håller en väldigt kortfristigkvalité!
Jag tycker således att det är konstigt att prata om hur bra saker är som nya utan att en frågeställningen om hur länge det varar kommer på tal :wink:

För mig så ar en "fin"-högtalare det samma som en kvalitativ-högtalare och kvalité är mer än bara prestanda som ny!
En kvalitativprodukt är enligt mig högpresterande, tålig, beständig och estetiskt tilltalande!

Att upphängningar är åldersbeständiga? Att det inte finns kondensatorer som ändrar värde med tiden?
Att laminaten har god UV beständighet så de inte bleks? Att fötter tål en knuff av dammsugaren?
Att högtalarterminaler håller många anslutningar av och till av kablar vara sig det handlar om spadar eller bananer?

Kvalitetshögtalare har inte laminat utan äkta träfaner.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-02-08 23:27

dewpo skrev:
FBK skrev:

Du skriver ganska mycket märkliga inlägg och detta är märkligt.... Ska du vara 100% säker på allt detta så får du nog vänta med inköp och se vilka högtalare som håller med åren. Jag har inte hört talas om några högtalare ifrån de större märken som har sådan brister som du vill vara 100% säker på. Hur gör du med bilköp ? väntar du med inköp tills du vet att bilen går i 30.000 mil utan besök på verkstad och då köper aktuell modell ?
Ps. Du får väl maila alla tillverkare och köpa det som lämnar längst garanti då du verkar tro att allt kommer gå sönder.

Återgå till Generellt om hifi