jonasp skrev:Och frågan om programmaterialet (beror såklart på vad man spelar upp) innehåller något relevant under 17,5 Hz. Därvidlag är jag tveksam, men jag undrar som sagt vad "panelen" tycker.
Jag bläddrade ett par tusen spektrogram över området <80 Hz som en del av att kolla vilka basbehov som finns för egen del. Lingua Ignotas album Caligula (inget för den som letar nåt njutbart att lyssna) har tydligt innehåll vid 17 Hz som jag vill åt:
Visserligen en motsvarande ton två oktaver upp för just den tonen, men proportionerna mellan dem varierar, så jag finner det väsenskilt från nästa exempel.
Annars är det som I-or säger nån extremt lågfrekvent synth. Har en hel del trance (främst psy-) som kontinuerligt har toner vid dubbla frekvensen som då är >20Hz. Har väldigt svårt att avgöra hur mkt infratonerna skulle bidra till med här, musiken spelas väl oftast live utomhus på högtalare som börjar rulla av betydligt högre i frekvens?
Spoiler:
Visa

- Infected Mushroom - Becoming Insane - 04 - Merlin (Infected remix).png (164.93 KiB) Visad 3052 gånger
Sen får Infected Mushroom agera exempel för synth som har numeriskt jämnt fördelade toner:
Spoiler:
Visa

- Infected Mushroom - B.P. Empire - 04 - B.P. Empire.png (136.01 KiB) Visad 3052 gånger
Där syns en betoning på området 25 - 50 Hz, men en del synth har jämn amplitud på tonerna hela vägen ner till 1 Hz.
Tog just det partiet eftersom det syns ett par majbrasor till höger också, nåt som förekommer rätt mkt hos Infected Mushroom, men även annan psytrance samt viss EBM. Infected har ovanligt mycket hyss för sig nere i infra.
Sen har jag en del hårdare EBM/aggrotech som gärna lägger ett par högljudda eller pulserande lågfrekventa toner som en del av nåt sorts illavarslande mellanspel:
Spoiler:
Visa

- Hocico - Blasphemies in the Holy Land (Live in Israel) - 12 - Untold Blasphemies.png (109.84 KiB) Visad 3052 gånger
Och i det så liknar det ju lite filmen Irréversible som också körde nåt kontinuerligt lågfrekvent ljud för att förstärka illamåendet från filmen i övrigt. Vid den för genren rätt vanliga betongbunkerlokalen så går det kanske få märkbar upplevelse av tonen. Här går det kanske hävda nån sorts artistisk avsikt?