14 element är bättre.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Solveit

14 element är bättre.

Inläggav Solveit » 2022-02-15 12:13

Man får några frågor på den här konstruktionen. :D
Säkert fler element som inte syns också.
Bilagor
Hög.jpg
Hög.jpg (195.36 KiB) Visad 2162 gånger
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: 14 element är bättre.

Inläggav jonasp » 2022-02-15 12:14

Basreflexröret ser lite klent ut. :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-02-15 13:03

Designprincipen är - kan det fortfarande föra ljud så monterar jag dit det. Recycling.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Doofus

Inläggav Doofus » 2022-02-15 13:20

Ahh the infamous frankenspeaker..

Vem är designer? Morran & Tobias?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-15 13:23

Måste ju ändå vara rätt snillrikt kopplat för att inte bränna slutsteg. Eller, ja, snillrikt…allt är relativt.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-02-15 15:16

Jag ser minst 15 element, troligtvis finns det ett eller två bakom den fyrkantiga tygfronten också?

Solveit

Inläggav Solveit » 2022-02-15 15:29

smile skrev:Jag ser minst 15 element, troligtvis finns det ett eller två bakom den fyrkantiga tygfronten också?

Hittar in den femtonde? :roll:
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-15 15:36

Belker skrev:Måste ju ändå vara rätt snillrikt kopplat för att inte bränna slutsteg. Eller, ja, snillrikt…allt är relativt.

Haha, ja.
Undrar om elementen är kopplade i fas, det ska man nog inte ge sig den på i en konstruktion som ser ut så där. Undrar också om alla element delar kavitet eller om mellanregistren putar ut när basen går in :D
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-02-15 15:58

Solveit skrev:
smile skrev:Jag ser minst 15 element, troligtvis finns det ett eller två bakom den fyrkantiga tygfronten också?

Hittar in den femtonde? :roll:
Bilagor
Hög.jpg
Hög.jpg (317.61 KiB) Visad 2083 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-02-15 18:28

Hur mår katten, egentligen? Nio liv minus femton högtalare. Några ur fas, så det kanske jämnar ut oddsen. Kvantfysik om den lever eller inte.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-02-15 22:10

Fanns det inte nån svensk kille som byggde på liknande vis? Det såg bara ut som han hade smackat ihop så mycket som möjligt.
Jag vill minnas att hans alster testades i H & M, och var naturligtvis jättebra. Kan han ha hetat Thomas Åström?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-15 23:02

HenrikTornquist skrev:Fanns det inte nån svensk kille som byggde på liknande vis? Det såg bara ut som han hade smackat ihop så mycket som möjligt.
Jag vill minnas att hans alster testades i H & M, och var naturligtvis jättebra. Kan han ha hetat Thomas Åström?

Yepp. Det stämmer. Han hade också "kommit på" en egen basreflexlösning om jag inte minns fel. Något med en baffel framför portarna (ungefär som gamla OA5 med andra ord om någon kommer ihåg hur det ser ut).
Har ingen aning vad som hände med honom eller hans alster.
Jag tror att IÖ hade ett heldagssamtal med honom för att försöka styra skeppet åt rätt håll, men som sagt, länge sedan och vet ej vad som sedan hände.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-02-15 23:27

HenrikTornquist skrev:Fanns det inte nån svensk kille som byggde på liknande vis? Det såg bara ut som han hade smackat ihop så mycket som möjligt.

IÖ? i56 +prof.Z-4 har väl 13 element per sida? :mrgreen: :oops:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-02-15 23:34

Grabbar, det kanske är en liten skolgosse som byggt högtalaren; om 20 år när han är färdig ingenjör kanske han kommer och piskar er allesammans på fingrarna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-02-15 23:50

På bilden syns inte vad som är placerat ovanpå högtalarlådan. Det kanske är en soundbar (?) plus en full och utslagen katt på golvet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-02-16 00:35

OA3587, senaste nytt från Carlssonstiftelsen. HiFi-kit behöver rensa lagret.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-02-16 01:04

Jo, idén han hade var att elementens olika "egenljud" skulle ta ut varandra så att det som kom ut på andra sidan medelvärdesbildningen skulle vara optimalt.

Hans märkliga basreflexvariant som i praktiken utgjorde en mycket udda och suboptimal variant av slitsport diskuterade jag när det begav sig med Johan Liljencrants, den dåvarande profeten som handlade hans examensarbete (som ledde fram till ett patent för denna lösning, vilket inte var illa pinkat). Den djupt kunnige Johan var fullt medveten om att lösningen omöjligen kunde fungera på det sätt som beskrevs i examensarbetet, men ursäktade sig med "att det är så svårt att motbevisa den typen av påståenden". Johan berättade också att han tyckte att Thomas hade tagit alldeles för god tid på sig med examensarbetet (åtskilliga år, han tyckte uppenbarligen att det var trevligt att bygga högtalare).

https://patents.google.com/patent/WO1989001728A1

Hur som helst, herr Åströms till synes kaosartade multielementkonstruktion lär ha låtit ganska bra enligt de som hörde den (jag har för mig att Peter tillhör den skaran).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-16 01:09

Morello skrev:Grabbar, det kanske är en liten skolgosse som byggt högtalaren; om 20 år när han är färdig ingenjör kanske han kommer och piskar er allesammans på fingrarna.

Kan mycket väl vara sant, att sitta och tycka på internet är en sak, att skruva & pyssla en annan... :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-02-16 03:40

I-or skrev:

Jo, idén han hade var att elementens olika "egenljud" skulle ta ut varandra så att det som kom ut på andra sidan medelvärdesbildningen skulle vara optimalt.

Hans märkliga basreflexvariant som i praktiken utgjorde en mycket udda och suboptimal variant av slitsport diskuterade jag när det begav sig med Johan Liljencrants, den dåvarande profeten som handlade hans examensarbete (som ledde fram till ett patent för denna lösning, vilket inte var illa pinkat). Den djupt kunnige Johan var fullt medveten om att lösningen omöjligen kunde fungera på det sätt som beskrevs i examensarbetet, men ursäktade sig med "att det är så svårt att motbevisa den typen av påståenden". Johan berättade också att han tyckte att Thomas hade tagit alldeles för god tid på sig med examensarbetet (åtskilliga år, han tyckte uppenbarligen att det var trevligt att bygga högtalare).

https://patents.google.com/patent/WO1989001728A1

Hur som helst, herr Åströms till synes kaosartade multielementkonstruktion lär ha låtit ganska bra enligt de som hörde den (jag har för mig att Peter tillhör den skaran).

Japp, det stämmer. Thomas och hans bror var kunder i Ljudbutiken i början på 80-talet. Jag och Erik Andersson blev inbjudna till Thomas för att lyssna på hans eminenta system med en herrans massa högtalarelement utplacerade överallt i rummet, till synes på måfå. Vi åkte till Thomas för att höra på eländet. Vi skämtade rätt friskt om hans högtalare innan vi kom fram. Vi trodde det skulle låta "grodfot". Vi kom dit och satte oss ner i hans soffa och han berättade hur han hade tunat systemet och man kan bli matt för mindre. Sedan började han spela skivor och både Perka och jag tittade direkt på varandra och förstod ingenting. "Va f-n det låter ju bra??!" Det lät väldigt oförskämt bra. Imponerande tokerier. Det var faktiskt en skojig och intressant upplevelse. Vi unnade Thomas verkligen en lyckönskan. Vi lyssnade på all möjlig musik och var nöjda med ljudet. Jag tror inte ens Thomas hade förväntat sig att vi skulle vara så nöjda. Han var en synnerligen ödmjuk, empatisk och tillbakadragen person och även hans bror. Jag förstår Johan Liljencrants. Thomas var snäll och hade ganska stort synhandikapp. Han var väldigt närsynt och skelade extremt mycket. Jag minns ett tillfälle då vi pratade med varandra och han hade huvudet 45 grader bort hela tiden, men han tittade ändå rakt på mig. Det kändes lite udda.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-02-16 14:12

Äh, det är väl bara någon som städat upp lite i garaget och inte haft hjärta att skeppa iväg det till ÅV. :)

Jag drar paralleller med historien om skorstenarna på de victorianska husen i London - flest skorstenar på taket vinner. Det lär ju vara så att det går en skorsten från varje rum med braskamin, så det gällde att sätta dit så många fejk-pipor som fick plats på taket. 8)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2022-02-16 23:01

Jag har 24 element i vardagsrummet men jag misstänker ett helt gäng här har fler :)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2022-02-18 19:27

Och jag som inte får till det med två och trevägare eftersom elementen hamnar lite ur fas vid delningsfrekvensen. Dessutom låter det lite konstigt vid delningsfrekvensen när två element med olika karaktär på ljudet ska återge samma frekvensområde. Min dröm skulle vara att bygga ett delningsfilter som går rakt ner och rakt upp. Alltså rak frekvenskurva till 1000 Hz och en ton på 1001 Hz skulle vara ohörbar. Diskanten skulle vara ohörbar vid 1000Hz men från 1001 skulle frekvenskurvan vara spikrak.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-02-18 20:20

Helmut skrev:Och jag som inte får till det med två och trevägare eftersom elementen hamnar lite ur fas vid delningsfrekvensen. Dessutom låter det lite konstigt vid delningsfrekvensen när två element med olika karaktär på ljudet ska återge samma frekvensområde. Min dröm skulle vara att bygga ett delningsfilter som går rakt ner och rakt upp. Alltså rak frekvenskurva till 1000 Hz och en ton på 1001 Hz skulle vara ohörbar. Diskanten skulle vara ohörbar vid 1000Hz men från 1001 skulle frekvenskurvan vara spikrak.

Just do it:

https://www.diyaudio.com/community/thre ... rs.338533/
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-18 20:42

Helmut skrev:Och jag som inte får till det med två och trevägare eftersom elementen hamnar lite ur fas vid delningsfrekvensen. Dessutom låter det lite konstigt vid delningsfrekvensen när två element med olika karaktär på ljudet ska återge samma frekvensområde. Min dröm skulle vara att bygga ett delningsfilter som går rakt ner och rakt upp. Alltså rak frekvenskurva till 1000 Hz och en ton på 1001 Hz skulle vara ohörbar. Diskanten skulle vara ohörbar vid 1000Hz men från 1001 skulle frekvenskurvan vara spikrak.

Är detta självklart det bästa?
Om jag minns rätt så har IÖ hos några av hans högtalare medvetet lagt en relativt bred överlappning mellan olika element för att ge en mjuk övergång/minimera ev. skillnader i karaktär mellan elementen, d.v.s. motverka precis det du säger blir ett problem med överlapp.
Självklart måste man ha järnkoll på spridning och interferens.

Återgå till DIY-forum