Säkert fler element som inte syns också.
Moderator: Redaktörer
smile skrev:Jag ser minst 15 element, troligtvis finns det ett eller två bakom den fyrkantiga tygfronten också?
Belker skrev:Måste ju ändå vara rätt snillrikt kopplat för att inte bränna slutsteg. Eller, ja, snillrikt…allt är relativt.
Solveit skrev:smile skrev:Jag ser minst 15 element, troligtvis finns det ett eller två bakom den fyrkantiga tygfronten också?
Hittar in den femtonde?
HenrikTornquist skrev:Fanns det inte nån svensk kille som byggde på liknande vis? Det såg bara ut som han hade smackat ihop så mycket som möjligt.
Jag vill minnas att hans alster testades i H & M, och var naturligtvis jättebra. Kan han ha hetat Thomas Åström?
HenrikTornquist skrev:Fanns det inte nån svensk kille som byggde på liknande vis? Det såg bara ut som han hade smackat ihop så mycket som möjligt.
Jag vill minnas att hans alster testades i H & M, och var naturligtvis jättebra. Kan han ha hetat Thomas Åström?
Morello skrev:Grabbar, det kanske är en liten skolgosse som byggt högtalaren; om 20 år när han är färdig ingenjör kanske han kommer och piskar er allesammans på fingrarna.
I-or skrev:HenrikTornquist skrev:Fanns det inte nån svensk kille som byggde på liknande vis? Det såg bara ut som han hade smackat ihop så mycket som möjligt.
Jo, idén han hade var att elementens olika "egenljud" skulle ta ut varandra så att det som kom ut på andra sidan medelvärdesbildningen skulle vara optimalt.
Hans märkliga basreflexvariant som i praktiken utgjorde en mycket udda och suboptimal variant av slitsport diskuterade jag när det begav sig med Johan Liljencrants, den dåvarande profeten som handlade hans examensarbete (som ledde fram till ett patent för denna lösning, vilket inte var illa pinkat). Den djupt kunnige Johan var fullt medveten om att lösningen omöjligen kunde fungera på det sätt som beskrevs i examensarbetet, men ursäktade sig med "att det är så svårt att motbevisa den typen av påståenden". Johan berättade också att han tyckte att Thomas hade tagit alldeles för god tid på sig med examensarbetet (åtskilliga år, han tyckte uppenbarligen att det var trevligt att bygga högtalare).
https://patents.google.com/patent/WO1989001728A1
Hur som helst, herr Åströms till synes kaosartade multielementkonstruktion lär ha låtit ganska bra enligt de som hörde den (jag har för mig att Peter tillhör den skaran).
Helmut skrev:Och jag som inte får till det med två och trevägare eftersom elementen hamnar lite ur fas vid delningsfrekvensen. Dessutom låter det lite konstigt vid delningsfrekvensen när två element med olika karaktär på ljudet ska återge samma frekvensområde. Min dröm skulle vara att bygga ett delningsfilter som går rakt ner och rakt upp. Alltså rak frekvenskurva till 1000 Hz och en ton på 1001 Hz skulle vara ohörbar. Diskanten skulle vara ohörbar vid 1000Hz men från 1001 skulle frekvenskurvan vara spikrak.
Helmut skrev:Och jag som inte får till det med två och trevägare eftersom elementen hamnar lite ur fas vid delningsfrekvensen. Dessutom låter det lite konstigt vid delningsfrekvensen när två element med olika karaktär på ljudet ska återge samma frekvensområde. Min dröm skulle vara att bygga ett delningsfilter som går rakt ner och rakt upp. Alltså rak frekvenskurva till 1000 Hz och en ton på 1001 Hz skulle vara ohörbar. Diskanten skulle vara ohörbar vid 1000Hz men från 1001 skulle frekvenskurvan vara spikrak.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster