Moderator: Redaktörer
Mirage skrev:Nån gång för länge sen när jag skulle skarva kablar i nån bilstereoinstallation så tvinnade jag ihop dem, värmde och dränkte i lödtenn och avslutade med att isolera med eltejp. Jag har ingen aning om något blev bättre av det!
Mirage skrev:Nån gång för länge sen när jag skulle skarva kablar i nån bilstereoinstallation så tvinnade jag ihop dem, värmde och dränkte i lödtenn och avslutade med att isolera med eltejp. Jag har ingen aning om något blev bättre av det!
Frisk skrev:Inte för att jag tror en sockerbit på något sätt påverkar ljudsignalen men skulle ändå rekommendera en wago-klämma, det är en fjädrande kontrakt som håller kontakttrycket över tid, min erfarenhet av sockerbitar är att kablarna sitter dåligt efter ett tag, speciellt med mångkardeliga och tunna kablar.
Inte för att det behövs, men känns som en bättre lösning i längden.
RogerGustavsson skrev:Inte i sweetspot!
paa skrev:Mirage skrev:Nån gång för länge sen när jag skulle skarva kablar i nån bilstereoinstallation så tvinnade jag ihop dem, värmde och dränkte i lödtenn och avslutade med att isolera med eltejp. Jag har ingen aning om något blev bättre av det!
Idag finns det ju krympslang i sorterade färger som man kan isolera lödningen med, och som inte långsamt lossnar som eltejp ofta plägar göra.
Det gäller bara att komma ihåg att trä på hylsan av krympslang innan man löder och sedan skjuta fram den till lödningen och värma fast den med en värmepistol eller möjligen en gaständare.
Vulktejp sitter riktigt bra också, men blir inte lika snyggt.
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 20 gäster