Sockerbitar i signalvägen..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Sockerbitar i signalvägen..

Inläggav JanneX » 2022-02-22 22:00

Första posten, flerårig läsare och fler kommer. Börjar med en rätt akut fråga. Ska placera surroundhögtalare på väggen och ersätta de golvvarianter som tidigare haft uppgiften. Det innebär att jag saknar ungefär 150cm i längd på kabeln till den ena högtalaren. Kan jag hörbart skada signalen genom att helt enkelt skarva på den bit som saknas med en sockerbit eller måste jag dra om allt hela vägen från förstärkaren? Av olika skäl vore det ett ganska stort företag..

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Sockerbitar i signalvägen..

Inläggav Magnuz » 2022-02-22 22:12

Inga problem så länge du får till skarven vettigt. 150 cm extra högtalarkabel gör ingen skillnad.

JanneX

Inläggav JanneX » 2022-02-22 22:29

Låter betryggande. Då kör jag på det. Tackar!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-02-22 22:32

Jag har alltid nyttjat sockerbitar eller bara tvinnat ihop kablar (ofta hela olika kabeltyper dessutom) de gånger jag möblerat så ordinarie inte räckt till. Ingen har någonsin hört någon skillnad, allra minst jag själv. Det tär lite på Feelgoodkänslan i längden så en vacker dag faller du nog till föga o gör om, men till dess: Kör hårt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-02-22 22:58

Nån gång för länge sen när jag skulle skarva kablar i nån bilstereoinstallation så tvinnade jag ihop dem, värmde och dränkte i lödtenn och avslutade med att isolera med eltejp. Jag har ingen aning om något blev bättre av det! :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Frisk

Inläggav Frisk » 2022-02-22 23:11

Inte för att jag tror en sockerbit på något sätt påverkar ljudsignalen men skulle ändå rekommendera en wago-klämma, det är en fjädrande kontrakt som håller kontakttrycket över tid, min erfarenhet av sockerbitar är att kablarna sitter dåligt efter ett tag, speciellt med mångkardeliga och tunna kablar.

Inte för att det behövs, men känns som en bättre lösning i längden.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-02-22 23:26

Mirage skrev:Nån gång för länge sen när jag skulle skarva kablar i nån bilstereoinstallation så tvinnade jag ihop dem, värmde och dränkte i lödtenn och avslutade med att isolera med eltejp. Jag har ingen aning om något blev bättre av det! :D

I en bil, med allt vad det innebär av fukt, vibrationer m.m. är det nog inte så dumt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-02-23 00:13

Mirage skrev:Nån gång för länge sen när jag skulle skarva kablar i nån bilstereoinstallation så tvinnade jag ihop dem, värmde och dränkte i lödtenn och avslutade med att isolera med eltejp. Jag har ingen aning om något blev bättre av det! :D

Idag finns det ju krympslang i sorterade färger som man kan isolera lödningen med, och som inte långsamt lossnar som eltejp ofta plägar göra.
Det gäller bara att komma ihåg att trä på hylsan av krympslang innan man löder och sedan skjuta fram den till lödningen och värma fast den med en värmepistol eller möjligen en gaständare.
Vulktejp sitter riktigt bra också, men blir inte lika snyggt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-02-23 10:55

Frisk skrev:Inte för att jag tror en sockerbit på något sätt påverkar ljudsignalen men skulle ändå rekommendera en wago-klämma, det är en fjädrande kontrakt som håller kontakttrycket över tid, min erfarenhet av sockerbitar är att kablarna sitter dåligt efter ett tag, speciellt med mångkardeliga och tunna kablar.

Inte för att det behövs, men känns som en bättre lösning i längden.

Instämmer, fjädrande kontakter är svårslaget. I den andra änden av spektrat: Allra sämst är om man förtennar ledarna innan man skruvar in dem i sin sockerbit.

Och som många redan varit inne på, skall lödkolven ändå fram så är det ju smartare att löda ihop kablarna direkt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2022-02-25 12:33

Hoppas det ar Transparent eller Nordost sockerbitar.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-02-25 13:31

Blir inte klangen väl söt med sockerbitar i signalkedjan?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-25 13:54

Inte i sweetspot!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-02-25 13:55

RogerGustavsson skrev:Inte i sweetspot!

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-02-25 16:37

paa skrev:

Idag finns det ju krympslang i sorterade färger som man kan isolera lödningen med, och som inte långsamt lossnar som eltejp ofta plägar göra.
Det gäller bara att komma ihåg att trä på hylsan av krympslang innan man löder och sedan skjuta fram den till lödningen och värma fast den med en värmepistol eller möjligen en gaständare.
Vulktejp sitter riktigt bra också, men blir inte lika snyggt.

Ett tips är att man inte lägger skarven sida vid sida även om den är isolerad. Läger man de skilda ledarna med t.ex. 3 cm avstånd mellan + och - skarven så kan det inte bli kortslutning om det skulle gnaga igenom isoleringen.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2022-02-25 16:47

Apropå saker i signalvägen.
Är det någon som har ett tips på en vippströmställare som är av god kvalitét för lågnivåsignal?

Skulle vilja kunna vippa mellan signal från receiver och signal från DAC innan kontrollboxen för mina basstöd. Självklart med slutsteg avstängt, men det hade varit trevligt att slippa koppla om.

Tänker mig en liten plåtlåda med två stereoingångar, en vippa och korta anslutningskablar från vippan ut till bcX. Har ni några fina tips? Gör inget om vippströmställaren kostar 100 riksdaler eller mer.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2022-02-25 19:33

Jag har använt liknande dessa i signalvägen.
https://www.electrokit.com/produkt/vipp ... n-mts-202/
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2022-03-03 15:47

Tack för svaret Jax!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Återgå till Generellt om hifi