Moderator: Redaktörer
Morello skrev:+6,3 VAC oreglerad matning till effektrören, vilket jag egentligen inte gillar. Kanske borde implementera en DC/DC-regulator här. Problemet är att det går cirka 13 A.
Eftersom detta är ett hobbyprojekt tror jag att vi struntar i mjukstart för trafen. Cirka 500 VA kan man starta utan att bränna proppar.
Morello skrev:Det blir helt orimliga värmeförluster med linjärreglering; det enda alternativet är en högeffektiv (läs synkronlikriktad) DC/DC-regulator.
DQ-20 skrev:Morello skrev:Det blir helt orimliga värmeförluster med linjärreglering; det enda alternativet är en högeffektiv (läs synkronlikriktad) DC/DC-regulator.
Reglerad glöd till slutrören är bara för kärringar. Riktiga män förlitar sig på topologi och balans i kretsarna för att hålla brummet nere i push-pull.![]()
/DQ-20
Morello skrev:DQ-20 skrev:Morello skrev:Det blir helt orimliga värmeförluster med linjärreglering; det enda alternativet är en högeffektiv (läs synkronlikriktad) DC/DC-regulator.
Reglerad glöd till slutrören är bara för kärringar. Riktiga män förlitar sig på topologi och balans i kretsarna för att hålla brummet nere i push-pull.![]()
/DQ-20
Jo, men det finns andra problem - glödspänningen kan variera med +/- 10%. Vissa datablad stipulerar +/- 5% tolerans för glöden.
Morello skrev:Fick svar av Greken idag:
"Yes we can produce custom transformers.
For your demand the unit price is 330 € .
The size of the transformer with two covers and cables at the bottom is 15x13x20cm ( Width x Height x Depth )
The weight is 8.6kg
The core is EI Lamination grain oriented
Usually in our products we make the tap in 50% .
The price includes tax VAT 24% and is EXW ."
Cirka 2600 kr exkl moms.
Blev nästan klar med schema till kraften igår:
+450 VDC oreglerad matning till slutrörens anodmatning.
+400 VDC reglerad matning till drivare etc. (denna regulator blev helt diskret till skillnad mot förstegets regulator)
+/-70 VDC reglerad matning till gallerförspänning samt strömgeneratorer.
+6,3 VDC reglerad matning till småsignaltrioderna.
+6,3 VAC oreglerad matning till effektrören, vilket jag egentligen inte gillar. Kanske borde implementera en DC/DC-regulator här. Problemet är att det går cirka 13 A.
Eftersom detta är ett hobbyprojekt tror jag att vi struntar i mjukstart för trafen. Cirka 500 VA kan man starta utan att bränna proppar.
Morello skrev:Gjorde om regulatorn (som inte är en regulator i egentlig mening) så att den jazzar i takt med 450V-matningen.
Morello skrev:Kraften börjar ta form
DQ-20 skrev:Morello skrev:Gjorde om regulatorn (som inte är en regulator i egentlig mening) så att den jazzar i takt med 450V-matningen.
Jag skrev om det där tidigare, nämligen att man kan vilja att gallerspänningen jazzar lite mer än i takt för att hålla anodförlusten konstant eftersom den är en produkt av ΔV och ΔI. Men det finns som peterh skriver i princip inget att vinna på att EN regulator.
/DQ-20
Morello skrev:DQ-20 skrev:Morello skrev:Gjorde om regulatorn (som inte är en regulator i egentlig mening) så att den jazzar i takt med 450V-matningen.
Jag skrev om det där tidigare, nämligen att man kan vilja att gallerspänningen jazzar lite mer än i takt för att hålla anodförlusten konstant eftersom den är en produkt av ΔV och ΔI. Men det finns som peterh skriver i princip inget att vinna på att EN regulator.
/DQ-20
Visst är dom röda lytarna från Würth fina?
Morello skrev:Kraften börjar ta form
DQ-20 skrev:Har googlat lite gällande trafo. Att linda själv verkar svårt: det är i princip bara kineser som säljer M6 lameller med MOQ understigande 2 ton. Lameller är billigt men frakten är dyr. Men jag har hittat ytterligare en grek på interwebzen: Thermionic Labs (https://www.ebay.com/usr/thermioniclab). De (han) säljer bara på Ebay men är kontaktbar och verkar öppen för förslag. Oklart om det är samma gubbe som varit uppe tidigare (Giatras). Transformatorna ser mycket fina ut vid okulär besiktning och med utgångspunkt från annonserna är det tydligt att det är någon som vet hur det SKA vara. Om det ÄR som det ska vara vet jag inte, men det ser jävligt bra ut. De största transformatorerna (8 kg) är dock lite väl kostsamma - i nivå med Magnequest A-451. Jag noterar också att dessa verkar vara enmansföretag, även MagneQuest.
När det gäller Magnequest - som ju har en kopia på Dynacos A-451 för rejäla pengar - så har det efter lite forensiskt googlande visat sig att ägaren - Mike LaFevre - köpte lindningmaskiner när företaget som gjorde Dynacos transformatorer lade ned (Tresco). Han köpte också lindningsinstruktioner för de flesta transformatorerna från Dynaco. Så det är the "real McCoy" men kostsamt. Fun fact: Dynaco sålde bortåt en miljon ST-70. Det motsvarar ca 1000 ton koppar och 2500 ton järn bara i utgångstransformatorerna.![]()
/DQ-20
Jax skrev:Det där med brum och stabilisering för att minska det... i ett slutsteg med bara LTP släcks matningsspänningens brum ut. Även brum på bias släcks ut då den ligger likfasig på slutrörens galler.
BellsnWhistles skrev:Jax skrev:Det där med brum och stabilisering för att minska det... i ett slutsteg med bara LTP släcks matningsspänningens brum ut. Även brum på bias släcks ut då den ligger likfasig på slutrörens galler.
Är inte det att förenkla en smula? Ungeför som att säga att ett mottaktkopplat steg saknar 2:a-tons distorsion, eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 227 gäster