Ingen subbas-signal. Denon hemmabio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Ingen subbas-signal. Denon hemmabio

Inläggav olaume » 2022-03-14 23:33

Finns det någon här som är haj på Denon AVR-2807? Jag har haft den i många år och tyckt den låter förträffligt. Men, men så flyttade jag och ska installera alltsammans igen, och nu får jag ingen signal till subbasen. Denna receiver (mångårig referensförstärkare på Carlssonplanet) har alltså utmärkt ljud, men ett menysystem, en manual och en fjärrkontroll som man kan skrämma små barn med, så jag gissar att det är jag som har gjort något fel när det gäller att aktivera lågnivåutgångarna. Men jag blir inte klok på vad eller hur man gör. Hjälp!

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Ingen subbas-signal. Denon hemmabio

Inläggav AndersP » 2022-03-15 02:31

Har du valt huvudhögtalarna som SMALL :?:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-15 10:32

AndersP skrev:Har du valt huvudhögtalarna som SMALL :?:

Jajamensan. Tycker jag har gjort allt rätt. Men likt förb... inget ljud i subben. Hur kollar man om det alls kommer ut någon signal? (mer än genom att köpa en annan sub och testa förstås)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-03-15 10:52

Kanske en löjlig grej, men har du kontrollerat att du kopplat subwoofern till rätt utgång på din receiver? Själv gjorde jag det enkla misstaget att koppla från fel utgångar och det tog ett tag innan jag upptäckte varför det inte kom något ljud. :)

Din Denon har SW-ingång både för EXT IN och PRE OUT, kanske har du bara kopplat från fel utgång? :)
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-03-15 14:58

olaume skrev:
AndersP skrev:Har du valt huvudhögtalarna som SMALL :?:

Jajamensan. Tycker jag har gjort allt rätt. Men likt förb... inget ljud i subben. Hur kollar man om det alls kommer ut någon signal? (mer än genom att köpa en annan sub och testa förstås)

Har du någon aktiv datorhögtalare kanske, som du kan koppla in på utgången?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-15 16:40

goat76 skrev:Kanske en löjlig grej, men har du kontrollerat att du kopplat subwoofern till rätt utgång på din receiver? Själv gjorde jag det enkla misstaget att koppla från fel utgångar och det tog ett tag innan jag upptäckte varför det inte kom något ljud. :)

Din Denon har SW-ingång både för EXT IN och PRE OUT, kanske har du bara kopplat från fel utgång? :)
[ Bild ]

Tack för tipset. Inte alls någon löjlig fråga. Klart lätt hänt att koppla fel bland alla in- och utgångar på den. Men jodå, jag har kopplat rätt (tror jag). Hade faktiskt kopplat till ingången ett tag, men sedan till SW-utgången i mitten. Jag har även prövat att koppla till de övriga lågnivåutgångarna. Det borde ju bli något litet ljud även där kan man tycka, men icke ett knyst. Jag prövar den automatiska kalibreringen med mätmikrofon, och (det förfärliga) ljudet kommer från alla högtalare - men sedan står den och tuggar på SW utan gensvar tills den ger upp. Frågan är om det på något vis är lågnivåutgångarna som är inaktiverade. Man kan som sagt bli knasig på manual och menysystem till denna förstärkare.

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2022-03-15 17:29

Har du i inställningar under "högtalarkonfiguration" skrivit in att du har subwoofer?
Har du kollat med ett batteri att din sub funkar och ger utslag?

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-15 22:33

kneten skrev:Har du i inställningar under "högtalarkonfiguration" skrivit in att du har subwoofer?
Har du kollat med ett batteri att din sub funkar och ger utslag?

Högtalarkonfiguration ja. Hur kollar man med batteri att subben funkar?

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2022-03-16 02:35

Du kanske har en en aktiv sub med inbyggd förstärkare. De brukar ha en kontrollampa som lyser då den är påslagen.
Lyser inte den, då är det läge att kolla om det är någon säkring som löst ut i den inbyggda subförstärkaren.

Batteritestet kan man göra om man har en passiv sub som man kopplar till en yttre subförstärkare med högtalarkablar.
Då tar man helt enkelt högtalarkablarna från subben och sätter den ena mot pluspolen och den andra mot minuspolen på batteriet med typ 1,5 volt och skall då se att konen rör sig antingen in eller ut beroende på hur kablarna sitter mot + eller - polen på batteriet. Om inget händer är det fel i subwooferns kontaktvägar.

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2022-03-16 03:37

Kom på en grej till ang kabelanslutningar mellan Denon och din sub. Har du även kollat att kabeln även sitter i "rätt hål" i suben

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-16 12:31

olaume skrev:Finns det någon här som är haj på Denon AVR-2807? Jag har haft den i många år och tyckt den låter förträffligt. Men, men så flyttade jag och ska installera alltsammans igen, och nu får jag ingen signal till subbasen. Denna receiver (mångårig referensförstärkare på Carlssonplanet) har alltså utmärkt ljud, men ett menysystem, en manual och en fjärrkontroll som man kan skrämma små barn med, så jag gissar att det är jag som har gjort något fel när det gäller att aktivera lågnivåutgångarna. Men jag blir inte klok på vad eller hur man gör. Hjälp!

En sak som du måste veta är att om du kör "Direct" så är inte s.k. Bass managament aktiverat. Det vill säga då blir det ingen delning mellan toppar och sabbwåffer om du kör stereosignaler. Den enda gången det kommer ljud ur basmodulen(rna) är med LFE-signalen i multikanallljud.

Kontrollera medelst testgeneratorn i menysystemet så skickar den ut brus ut ur subwooferutgången.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-16 12:40

olaume skrev:
goat76 skrev:Kanske en löjlig grej, men har du kontrollerat att du kopplat subwoofern till rätt utgång på din receiver? Själv gjorde jag det enkla misstaget att koppla från fel utgångar och det tog ett tag innan jag upptäckte varför det inte kom något ljud. :)

[ Bild ]

Tack för tipset. Inte alls någon löjlig fråga. Klart lätt hänt att koppla fel bland alla in- och utgångar på den. Men jodå, jag har kopplat rätt (tror jag). Hade faktiskt kopplat till ingången ett tag, men sedan till SW-utgången i mitten. Jag har även prövat att koppla till de övriga lågnivåutgångarna. Det borde ju bli något litet ljud även där kan man tycka, men icke ett knyst. Jag prövar den automatiska kalibreringen med mätmikrofon, och (det förfärliga) ljudet kommer från alla högtalare - men sedan står den och tuggar på SW utan gensvar tills den ger upp. Frågan är om det på något vis är lågnivåutgångarna som är inaktiverade. Man kan som sagt bli knasig på manual och menysystem till denna förstärkare.

Så här har jag kopplat in den. Är det rätt?
Bilagor
20220316_113440(1).jpg
20220316_113440(1).jpg (647.76 KiB) Visad 2342 gånger

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-16 12:43

Johan_Lindroos skrev:
olaume skrev:Finns det någon här som är haj på Denon AVR-2807? Jag har haft den i många år och tyckt den låter förträffligt. Men, men så flyttade jag och ska installera alltsammans igen, och nu får jag ingen signal till subbasen. Denna receiver (mångårig referensförstärkare på Carlssonplanet) har alltså utmärkt ljud, men ett menysystem, en manual och en fjärrkontroll som man kan skrämma små barn med, så jag gissar att det är jag som har gjort något fel när det gäller att aktivera lågnivåutgångarna. Men jag blir inte klok på vad eller hur man gör. Hjälp!

En sak som du måste veta är att om du kör "Direct" så är inte s.k. Bass managament aktiverat. Det vill säga då blir det ingen delning mellan toppar och sabbwåffer om du kör stereosignaler. Den enda gången det kommer ljud ur basmodulen(rna) är med LFE-signalen i multikanallljud.

Kontrollera medelst testgeneratorn i menysystemet så skickar den ut brus ut ur subwooferutgången.

Hej,
Jag kör som regel Matrix-läge, alltså inte Direct, eftersom jag både vill ha flerkanal och gillar att trixa med toninställningarna. Och jo, jag har kört testgeneratorn men den hittar ingen SW. Mystiskt är det. Något som gör mig lite betänksam är att jag inte får något ljud ur övriga lågnivåutgångar heller. Något borde det väl komma där? Eller måste man ta bort motsvarande högtalaranslutning för att få ut lågnivåsignalen?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-16 12:47

Då är det dags att du öppnar och läser manualen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-16 12:49

Eller gör en fulkoppling där du anslutar sabbwåffern genom dess högnivåingång om sådan finnes. Dock är detta inget jag rekommenderar, eftersom det inte ökar ljudtryckskapaciteten för topparna och det blir allmänt bristfällig integration. Jag säger det bara som ett sätt att få ljud.

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2022-03-16 13:06

Har du testat att kabeln mellan Denon och sub är ok? Prova en annan kabel.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-16 14:26

Johan_Lindroos skrev:Då är det dags att du öppnar och läser manualen.

Den manualen är sådan som man kan skrämma små barn med. Helt obegriplig.

jansch

Inläggav jansch » 2022-03-16 16:14

Du verkar köra aktiv sub.

Dra ur RCA sladden till subben på apparaten, sätt på sub:en. ta med fingret på RCA kontaktens mittstift.
Brummar det då från sub:en är det ok. ju "fuktigare" finger desto mer brum = sub:en funkar.

Nu vet du om det är fel på sub:en/alternativt RCA sladden eller om den inte får signal från apparaten.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-16 16:34

jansch skrev:Du verkar köra aktiv sub.

Dra ur RCA sladden till subben på apparaten, sätt på sub:en. ta med fingret på RCA kontaktens mittstift.
Brummar det då från sub:en är det ok. ju "fuktigare" finger desto mer brum = sub:en funkar.

Nu vet du om det är fel på sub:en/alternativt RCA sladden eller om den inte får signal från apparaten.

Ja, det stämmer att det är aktiv sub, en XTZ. Den har en lampa som lyser rött när den är i standby och som ska växla till grönt när den får signal. Nu är den bara röd. Finns det någon möjlighet att det är så enkelt som att det är säkringen som är trasig (fast den alltså lyser)?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-16 16:37

Prova först att bara koppla in subben till någon annan källa med RCA-utgång, för att se att den fungerar helt enkelt. Den behöver inte ens vara något försteg.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2022-03-16 17:05

Jag har en XTZ-sub där steget pajat två gånger. Men de var väldigt tillmötesgående och trots att garantitiden var ute andra gången, så fick jag möjlighet att uppgradera till ett bättre steg för en billig peng. Och sedan dess har den fungerat klockrent. Symtomen (förutom att den inte lät något) var att röda lampan lyste hela tiden.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-16 23:18

MichaelG skrev:Jag har en XTZ-sub där steget pajat två gånger. Men de var väldigt tillmötesgående och trots att garantitiden var ute andra gången, så fick jag möjlighet att uppgradera till ett bättre steg för en billig peng. Och sedan dess har den fungerat klockrent. Symtomen (förutom att den inte lät något) var att röda lampan lyste hela tiden.

Det är med stor sannolikhet det som är felet här. Hur länge efter garantitiden fick du den åtgärdad? Min är många år gammal.

Användarvisningsbild
olaume

Felet inringat. Det är subben som felar

Inläggav olaume » 2022-03-16 23:22

Jag skaffade en adapter hos Kjelle och kopplade in mitt aktiva datorhögtalarsystem. Och se, nu kommer det testton. Det måste alltså vara själva XTZ-subben som är fel, inte Denon-förstärkaren. Skönt på sätt och vis. Röda lampan på subben lyser, men mer blir det inte. Finns det någon annan möjlighet än att den är trasig? Det borde väl inte bara kunna vara säkringen om lampan lyser? Eller? Ska man tro att det är möjligt att få den lagad till rimliga pengar, eller är det lika bra att skaffa en ny (alternativt fundera över om man alls ska ha subb i flerfamiljshus)?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-03-16 23:38

Har du provat att växla läge på Power-omkopplaren, "Auto" - "Always On" på subben?

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-17 15:39

Kalejdokom skrev:Har du provat att växla läge på Power-omkopplaren, "Auto" - "Always On" på subben?

Jag ser bara två lägen, på och av. I läge på ska den reagera automatiskt på inkommande signal och starta förstärkaren.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-17 15:41

Jag pratade med en hifi-pulare som sade att XTZ är kända för att kretskorten havererar och att de en tid bytte ut dem gratis, tydligen hopplöst att försöka laga kortet. Jag har skrivit till XTZ, men jag misstänker att min subb är för gammal och att kretskorten är slut. Förmodligen lika bra att skaffa en ny. Alternativt att strunta i subbas.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2022-03-17 20:09

olaume skrev:Hur länge efter garantitiden fick du den åtgärdad? Min är många år gammal.

Jag har för mig att den var 4 år gammal när den pajade andra gången. Jag skrev till XTZ att jag ju kom efter reklamationstiden, men undrade om det gick att göra något ändå. Jag fick välja mellan att kostnadsfritt få en ny likadan förstärkare som jag haft, eller om jag mot en ringa summa ville ha den nya förstärkaren med inbyggd DSP, mm. Jag tog den ny förstärkaren. Man byter detta själv (svårighetsgrad typ enklare IKEA-händighet). Om din sub är bra i övrigt skulle jag rekommendera detta, även om du inte får så mycket rabatt. Det blir ju ändå en "ny" sub för en billig peng och DSPn är visserligen enkel, men mycket effektiv om du har någon stående våg som behöver plockas ner.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-17 21:17

MichaelG skrev:
olaume skrev:Hur länge efter garantitiden fick du den åtgärdad? Min är många år gammal.

Jag har för mig att den var 4 år gammal när den pajade andra gången. Jag skrev till XTZ att jag ju kom efter reklamationstiden, men undrade om det gick att göra något ändå. Jag fick välja mellan att kostnadsfritt få en ny likadan förstärkare som jag haft, eller om jag mot en ringa summa ville ha den nya förstärkaren med inbyggd DSP, mm. Jag tog den ny förstärkaren. Man byter detta själv (svårighetsgrad typ enklare IKEA-händighet). Om din sub är bra i övrigt skulle jag rekommendera detta, även om du inte får så mycket rabatt. Det blir ju ändå en "ny" sub för en billig peng och DSPn är visserligen enkel, men mycket effektiv om du har någon stående våg som behöver plockas ner.

Intressant. Är XTZ fortfarande svenskt? Jag retar mig på att deras webb bara är på engelska. Jag har skrivit till dem på svenska och det blir spännande att se om de svarar. Förfärligt oskick med svenska företag som tvingar kunderna till onödig engelska.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-03-18 11:25

olaume skrev:
MichaelG skrev:

Så här svarar XTZ:
Hej,
Det inbyggda slutsteget i den modellen brukar i princip aldrig gå sönder. Möjligen att det har hänt något med någon/några komponenter pga åldern. Vissa delar som elektrolytkondensatorer (har vätska i sig) kan åldras/torka även om man inte använder dem.

Vi erbjuder tyvärr inte längre reparation av de modellen, men om du vill kolla med någon lokal serviceverkstad så kan vi maila över kopplingsscheman som behövs för felsökningen

Återgå till Generellt om hifi