Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Har du valt huvudhögtalarna som SMALL
olaume skrev:AndersP skrev:Har du valt huvudhögtalarna som SMALL
Jajamensan. Tycker jag har gjort allt rätt. Men likt förb... inget ljud i subben. Hur kollar man om det alls kommer ut någon signal? (mer än genom att köpa en annan sub och testa förstås)
goat76 skrev:Kanske en löjlig grej, men har du kontrollerat att du kopplat subwoofern till rätt utgång på din receiver? Själv gjorde jag det enkla misstaget att koppla från fel utgångar och det tog ett tag innan jag upptäckte varför det inte kom något ljud.![]()
Din Denon har SW-ingång både för EXT IN och PRE OUT, kanske har du bara kopplat från fel utgång?![]()
[ Bild ]
kneten skrev:Har du i inställningar under "högtalarkonfiguration" skrivit in att du har subwoofer?
Har du kollat med ett batteri att din sub funkar och ger utslag?
olaume skrev:Finns det någon här som är haj på Denon AVR-2807? Jag har haft den i många år och tyckt den låter förträffligt. Men, men så flyttade jag och ska installera alltsammans igen, och nu får jag ingen signal till subbasen. Denna receiver (mångårig referensförstärkare på Carlssonplanet) har alltså utmärkt ljud, men ett menysystem, en manual och en fjärrkontroll som man kan skrämma små barn med, så jag gissar att det är jag som har gjort något fel när det gäller att aktivera lågnivåutgångarna. Men jag blir inte klok på vad eller hur man gör. Hjälp!
olaume skrev:goat76 skrev:Kanske en löjlig grej, men har du kontrollerat att du kopplat subwoofern till rätt utgång på din receiver? Själv gjorde jag det enkla misstaget att koppla från fel utgångar och det tog ett tag innan jag upptäckte varför det inte kom något ljud.![]()
Din Denon har SW-ingång både för EXT IN och PRE OUT, kanske har du bara kopplat från fel utgång?![]()
[ Bild ]
Tack för tipset. Inte alls någon löjlig fråga. Klart lätt hänt att koppla fel bland alla in- och utgångar på den. Men jodå, jag har kopplat rätt (tror jag). Hade faktiskt kopplat till ingången ett tag, men sedan till SW-utgången i mitten. Jag har även prövat att koppla till de övriga lågnivåutgångarna. Det borde ju bli något litet ljud även där kan man tycka, men icke ett knyst. Jag prövar den automatiska kalibreringen med mätmikrofon, och (det förfärliga) ljudet kommer från alla högtalare - men sedan står den och tuggar på SW utan gensvar tills den ger upp. Frågan är om det på något vis är lågnivåutgångarna som är inaktiverade. Man kan som sagt bli knasig på manual och menysystem till denna förstärkare.
Johan_Lindroos skrev:olaume skrev:Finns det någon här som är haj på Denon AVR-2807? Jag har haft den i många år och tyckt den låter förträffligt. Men, men så flyttade jag och ska installera alltsammans igen, och nu får jag ingen signal till subbasen. Denna receiver (mångårig referensförstärkare på Carlssonplanet) har alltså utmärkt ljud, men ett menysystem, en manual och en fjärrkontroll som man kan skrämma små barn med, så jag gissar att det är jag som har gjort något fel när det gäller att aktivera lågnivåutgångarna. Men jag blir inte klok på vad eller hur man gör. Hjälp!
En sak som du måste veta är att om du kör "Direct" så är inte s.k. Bass managament aktiverat. Det vill säga då blir det ingen delning mellan toppar och sabbwåffer om du kör stereosignaler. Den enda gången det kommer ljud ur basmodulen(rna) är med LFE-signalen i multikanallljud.
Kontrollera medelst testgeneratorn i menysystemet så skickar den ut brus ut ur subwooferutgången.
Johan_Lindroos skrev:Då är det dags att du öppnar och läser manualen.
jansch skrev:Du verkar köra aktiv sub.
Dra ur RCA sladden till subben på apparaten, sätt på sub:en. ta med fingret på RCA kontaktens mittstift.
Brummar det då från sub:en är det ok. ju "fuktigare" finger desto mer brum = sub:en funkar.
Nu vet du om det är fel på sub:en/alternativt RCA sladden eller om den inte får signal från apparaten.
MichaelG skrev:Jag har en XTZ-sub där steget pajat två gånger. Men de var väldigt tillmötesgående och trots att garantitiden var ute andra gången, så fick jag möjlighet att uppgradera till ett bättre steg för en billig peng. Och sedan dess har den fungerat klockrent. Symtomen (förutom att den inte lät något) var att röda lampan lyste hela tiden.
Kalejdokom skrev:Har du provat att växla läge på Power-omkopplaren, "Auto" - "Always On" på subben?
olaume skrev:Hur länge efter garantitiden fick du den åtgärdad? Min är många år gammal.
MichaelG skrev:olaume skrev:Hur länge efter garantitiden fick du den åtgärdad? Min är många år gammal.
Jag har för mig att den var 4 år gammal när den pajade andra gången. Jag skrev till XTZ att jag ju kom efter reklamationstiden, men undrade om det gick att göra något ändå. Jag fick välja mellan att kostnadsfritt få en ny likadan förstärkare som jag haft, eller om jag mot en ringa summa ville ha den nya förstärkaren med inbyggd DSP, mm. Jag tog den ny förstärkaren. Man byter detta själv (svårighetsgrad typ enklare IKEA-händighet). Om din sub är bra i övrigt skulle jag rekommendera detta, även om du inte får så mycket rabatt. Det blir ju ändå en "ny" sub för en billig peng och DSPn är visserligen enkel, men mycket effektiv om du har någon stående våg som behöver plockas ner.
olaume skrev:MichaelG skrev:olaume skrev:Hur länge efter garantitiden fick du den åtgärdad? Min är många år gammal.
Jag har för mig att den var 4 år gammal när den pajade andra gången. Jag skrev till XTZ att jag ju kom efter reklamationstiden, men undrade om det gick att göra något ändå. Jag fick välja mellan att kostnadsfritt få en ny likadan förstärkare som jag haft, eller om jag mot en ringa summa ville ha den nya förstärkaren med inbyggd DSP, mm. Jag tog den ny förstärkaren. Man byter detta själv (svårighetsgrad typ enklare IKEA-händighet). Om din sub är bra i övrigt skulle jag rekommendera detta, även om du inte får så mycket rabatt. Det blir ju ändå en "ny" sub för en billig peng och DSPn är visserligen enkel, men mycket effektiv om du har någon stående våg som behöver plockas ner.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster