Masen skrev:Angående LTS F1.
Bör jag då byta min vita vadd från kitsatsen till Gullfiber/Isover? Eller m.a.o. kommer jag att höra skillnad, och är det värt besväret?
Om man är lite försiktig, borde det ju nästan gå att byta utan att löda loss elementkablarna!? (åtminstone i de två övre kaviteterna!)
Om du frågar Öhman skulle jag tro att han svarar ja. Men veta kan man ju inte förrän han personligen faktiskt själv svarar ja på din fråga. Men han skriver ju uttryckligen i samband mer artiklarna kring F1 att vit vadd är i princip värdelöst som dämpmaterial men har en funktion att fylla i
rena basmoduler. Om man läser hela numret av MoLt där F1 presenteras så borde det stå helt klart att man inte skall använda vid polyestervadd i F1:an. LTS F1 är en fullregisters halvdämpad låda och därför bör man änvända någon form av dämpmaterial åtminstone i övre delen av lådan, vilket täckjacksfoder alltså inte är. Vid byte kommer du med all sannolikhet att få lägre och mindre peakat output från porten (låda/port resonansen får ett lägre q-värde) och möjligen vid en lägre frekvens än med vit vadd (beroende på hur mycket vadd du hade från början) samt mindre mellanregisterljud via element och port. Men om
du hör skillnad vet bara du. Det blir med all sannolikhet mätbara skillnader. Jag har själv (nåja) byggt F1 exakt efter specifikationerna och kan konstatera att det är plenty med glas-/mineralull i dessa högtalare.
För övrigt håller jag med Ribbon [sic]. Glasfiberull eller stenull kan lukta lite blä just när man tar det ur paketet eller om det blir fuktigt eftersom det innehåller överskott av urea från bindmedlet bakelit. Det är dessutom obehagligt att få på händer och i luftvägar, trots att det inte är hälsovådligt, så använd åtminstone handskar.
/D