Skillnader mellan olika dämpull?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-06 22:56

bjornsva skrev:Bild

Det där ser ut som gullfiber ja, och det är utmärkt att använda i högtalarlådor.

Vad jag tror om hälsorisker: Om man hanterar större mängder, tex isolera om vinden etc så ska man använda skyddsmask. Jag stod själv en sommar och skottade lösull med snöskovel på vinden och vid något tillfälle glömde jag masken. Det kändes i lungorna efteråt.

Att någon gång i månaden hantera en enstaka gullfiberskiva, däremot, tror jag knappast är hälsovådligt, det är helt enkelt för lite partiklar. Och att det skulle hitta ut några större mängder genom basreflexhålet...? Nä, knappast. Jämför man de mängderna med vad som slinker igenom masken eller via kläderna kommer in i lungorna efter jobbet på en som arbetar dagligen med att spruta ut lösull på vindar i nybyggen så måste mängden ur högtalaren vara försumbar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 22:57

Du måste titta under isolering..

Glasull

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 22:58

Svante, han hittade inte rätt produkt bara ;-)

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-04-06 23:31

Jag har använt gullfiber i min högtalare jag byggde 1992 inför Elektronik Världens högtalartävling och har inte haft några problem med lungorna trots att jag har använt högtalarna i 14 år.

Jag hadde ganska mycket gullfiber också bakom bas elementet utan något tygstycke, hade det skadat basen så skulle dom inte funkat idag.

Inte heller i basreflex röret samlas något gullfiber damm om man drar av med fingret, så det läcker inte några hälsofarliga mängder ut skulle jag vilja påstå.
Kan dock tänka mig initielt kanske det dammar första veckan eller månaden med nybyggda högtalare.

mvh Michael

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-06 23:50

Vilken av högtalarna byggde du ? :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-04-07 00:05

MP skrev:Vilken av högtalarna byggde du ? :)

Se länken: Mina högtalare från EV's högtalartävling 1992-3(?) :)

Vad sägs? :)

mvh Michael

Edit:
PS: om du har tidningen så kan man faktsikt se dom på front omslaget!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-07 00:12

:-)

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-04-07 00:32

Edit igen: Det var inte front omslaget, men väl ett stort mittuppslag, hittade länken till en som satte ut bilden tidigare här på faktiskt.

Bild

Högtalaren står i bakre/övre raden på vänstra sidan. :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2006-04-07 13:33

Angående LTS F1.
Bör jag då byta min vita vadd från kitsatsen till Gullfiber/Isover? Eller m.a.o. kommer jag att höra skillnad, och är det värt besväret?
Om man är lite försiktig, borde det ju nästan gå att byta utan att löda loss elementkablarna!? (åtminstone i de två övre kaviteterna!)

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2006-04-07 19:15

Masen skrev:Angående LTS F1.
Bör jag då byta min vita vadd från kitsatsen till Gullfiber/Isover? Eller m.a.o. kommer jag att höra skillnad, och är det värt besväret?
Om man är lite försiktig, borde det ju nästan gå att byta utan att löda loss elementkablarna!? (åtminstone i de två övre kaviteterna!)

En fråga som konstruktören av LTS F1 borde kunna svara på.

OBS! Glöm inte skyddshandskar och andningsskydd om du tänker hantera den urinstinkande och kliande gullfiberullen. :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-04-10 14:42

Masen skrev:Angående LTS F1.

Om du frågar Öhman skulle jag tro att han svarar ja. Men veta kan man ju inte förrän han personligen faktiskt själv svarar ja på din fråga. Men han skriver ju uttryckligen i samband mer artiklarna kring F1 att vit vadd är i princip värdelöst som dämpmaterial men har en funktion att fylla i rena basmoduler. Om man läser hela numret av MoLt där F1 presenteras så borde det stå helt klart att man inte skall använda vid polyestervadd i F1:an. LTS F1 är en fullregisters halvdämpad låda och därför bör man änvända någon form av dämpmaterial åtminstone i övre delen av lådan, vilket täckjacksfoder alltså inte är. Vid byte kommer du med all sannolikhet att få lägre och mindre peakat output från porten (låda/port resonansen får ett lägre q-värde) och möjligen vid en lägre frekvens än med vit vadd (beroende på hur mycket vadd du hade från början) samt mindre mellanregisterljud via element och port. Men om du hör skillnad vet bara du. Det blir med all sannolikhet mätbara skillnader. Jag har själv (nåja) byggt F1 exakt efter specifikationerna och kan konstatera att det är plenty med glas-/mineralull i dessa högtalare.

För övrigt håller jag med Ribbon [sic]. Glasfiberull eller stenull kan lukta lite blä just när man tar det ur paketet eller om det blir fuktigt eftersom det innehåller överskott av urea från bindmedlet bakelit. Det är dessutom obehagligt att få på händer och i luftvägar, trots att det inte är hälsovådligt, så använd åtminstone handskar.

/D

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2006-04-12 21:30

Pratade med Öhman idag. Det SKA vara "gullfiber" i LTS F1 högtalarna! Han var lite förvånad över att HIFI-kit skickade med "vadd" i elementsatsen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-12 22:04

Dahlqvist skrev:För övrigt håller jag med Ribbon [sic]. Glasfiberull eller stenull kan lukta lite blä just när man tar det ur paketet eller om det blir fuktigt eftersom det innehåller överskott av urea från bindmedlet bakelit. Det är dessutom obehagligt att få på händer och i luftvägar, trots att det inte är hälsovådligt, så använd åtminstone handskar. /D
Handskar används med fördel. Däremot luktar inte mina torra Isoverskivor något alls....

Föregående

Återgå till DIY-forum