goat76 skrev:jansch skrev:goat76 skrev:
Det är inte första gången du siktar in dig på person mer än att sätta dig in i trådens ämne.
Om en mikrofon hade fungerat som vårat hörselsinne så hade vi från lyssningsplats och hjälp av två mikrofoner/två upptagningspunkter kunnat få fram exakt allt som behövs för att kartlägga hur en högtalare låter, tyvärr går inte det eftersom mikrofoner inte fungerar så som vårat hörselsinne i sin helhet.
Goats76,
Hade vi haft mikrofoner som fungerar som hörseln hade inspelningar blivit totalt kaotiska. Helt omöjligt att få något vettigt ur en sådan inspelning. Detta kräver dock en helt separat tråd för att "bena ur"
Förutom mikrofonerna krävs det även en avancerad processor.
Nej, det där är en fel tanke.
Ljudet skall
spelas in och återges precis som ursprungsljudets ljudfält är (vilket t.ex inte går med stereoteknik). Och om vi då skulle spela in och återge helt korrekt så skulle det oftast dels låta skit men framförallt också vara ogenomförbart med stereoteknik.
Tankefelet i ditt förslag är att ljudet inte skall processas alls innan det når hörseln, det skall bara processas i hjärnan.
Ljudfältet skall m a o vara som om inspelning och avspelning (inklusive rumspåverkan) inte förvanskar ljudfältet.
Ett litet enkelt exempel:
Numer används nästan alltid närfältsteknik* och cardeoidmikrofoner vid inspelning av röster/sång av det enkla skäl att vi
inte vill att sången skall låta som i studion. Vi spelar in direktljud i en viss punkt och undertrycker röstens bredstrålande egenskaper. Närfältstekniken gör då att röstens energispektrum förvanskas, frekvensspektrum blir som om sångaren står 20cm från ditt ansikte. Bl.a läpp-, puff- och andningsljud försöker vi då undvika genom puffskydd.
Om nu rösten skall låta "som på riktig" måste ju inspelningslokalens ljudfält presenteras och uppspelningslokalens ljud ("rumsligheten") helt undertryckas. Och! Detta är omöjligt med stereoteknik, även via hörlurar.
Med stereoteknik gör vi "så gott det går" och visst låter det ok med närfältsteknik och syntetisk efterklang som inte motsvarar "live" men det låter inte som på riktigt. Dock tillräckligt bra för att skapa illusion (hörseln är lättlurad).
*Även bra inspelad klassisk musik är ju till stor del närmick:ad.