Skivtips: Kate Bush - Aerial

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Skivtips: Kate Bush - Aerial

Inläggav ekeponken » 2006-03-01 01:25

Kom på att jag kan slänga in ett skivtips till forumet. Nämligen

Bild

Det är två plattor där musiken växer och man upptäcker nya saker hela tiden. Bra inspelning är det också.
Se upp för sista spåret på den andra skivan, det svänger nåt hejdlöst.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-03-01 10:56

Kan bara instämma! De har snurrat här hemma i månader, hur många ggr som helst och som sagt, varje lyssning upptäcker man nya saker :)

T.o.m fåglarna blir roligare ju fler ggr man hör dem!
Och den sköna falsksången om tvättmaskinen!!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 19:26

jockewe skrev:Kan bara instämma! De har snurrat här hemma i månader, hur många ggr som helst och som sagt, varje lyssning upptäcker man nya saker :)

T.o.m fåglarna blir roligare ju fler ggr man hör dem!
Och den sköna falsksången om tvättmaskinen!!

Jag blir så förbannad när Aftonbladet sågar Kate Bush medan de gladeligt höjer Enya till skyarna - Enya kan inte mäta sig med Kate, det är ljusår mellan dem.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-08 20:43

Man ska alltså inte följa aftonbladets rekommendation för detta är en kanonskiva :o

Jag kan iofs lite förstå aftonbladet. Skivorna snurrar kanske inte så länge hos dem (vilket isåfall är konstigt för deras jobb är ju att ge skivorna en ärlig chans) eller så var det helt enkelt inte i skribentens smak. Jag fastnade inte alls för Aerial när jag hörde den första gången och absolut inte den andra skivan. Efter att ha lyssnat lite mer så upptäckte jag att den andra skivan inte bara var elektroniskt eterisk. Nu är det i princip bara den andra skivan jag lyssnar på, den har verkligen vuxit med tiden och är ett mästerverk.

Jag vet inte om man överhuvudtaget kan jämföra Kate med Enya. Enyas musik är så perfekt och atmosfärisk, men ganska tom.
Kate däremot bjuder på rå musik, kan inte beskriva det annorlunda. Det är så mycket med på skivan men det känns ändå avskalat, naket och jättemusikaliskt.

Lite allegoriskt kan man väl säga att Enya svävar på moln medans Kate trippar fram genom lövskogen med fåglarna kvittrande i de solgenomströmmande lövkronorna. Och hon är inte rädd för att ha kul!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-15 12:31

Lyssnade ett par gånger igår - betydligt lättare att lyssna till än Red Shoes. Mycket behaglig faktiskt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-15 12:44

Nu har jag inte hört denna plattan, men jag skulle baserat på tidigare erfarenhet grov klassa Enya och Kate så här:

Enya - bakgrundsmusik
Kate - musik för aktiv lyssning

Obs - ingen diss på Enya, gillar henne också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-15 12:51

Nattlorden skrev:Obs - ingen diss på Enya, gillar henne också.

"Gamle gubbstrutten" undrar - hör ordet "diss" rätt ofta - men vad betyder det? Distortion??

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-15 13:07

soundbrigade skrev:

"Gamle gubbstrutten" undrar - hör ordet "diss" rätt ofta - men vad betyder det? Distortion??

Discard?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-15 13:45

paa skrev:
soundbrigade skrev:

Discard?

Jag har ett Visakort. Nähä, fel i yen.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-15 13:48

Gissar på att det kommer från engelskans disrespect

DISRESPECT. The hip-hop subculture has revived the use of “disrespect” as a verb. In the meaning to have or show disrespect...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-15 14:20

soundbrigade skrev:"Gamle gubbstrutten" undrar - hör ordet "diss" rätt ofta - men vad betyder det? Distortion??

Beror på vad du hör det... är det på ABF då är det ett höjt D. Annars håller jag med om att det står för "disrespect".

//Nattlord med något yngre flickvän.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-15 14:48

Nattlorden skrev:Beror på vad du hör det... är det på ABF då är det ett höjt D. Annars håller jag med om att det står för "disrespect".

Funderade på diskvalificera.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-15 15:30

Jag läser det mera som en allmän användning av prefixet "dis" som det används i svenskan: diskreditera, diskrepans, diskriminera, diskvalificera, etc.

"dissa" är ett alldeles utmärkt verb, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-15 15:36

Så här säger Wikipedia:
Dissing is a slang term derived from the word disrespect. The verb "to dis" originated in African American Vernacular English, though its use has become widespread among people of many racial and social backgrounds.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

48IDA

Inläggav 48IDA » 2006-04-04 19:25

Tänkte bara tacka för skivtipset. Hade nästan glömt/missat att hon släppt nytt när jag såg den här tråden och hastade till Ginza. Jag gick verkligen igång på hennes Hounds of Love och detta är verkligen inte sämre. Mycket medryckande och energisk musik.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-04 19:40

Så ska det låta!!!!

Finns det någon tråd - skönaste sångerskan, förresten?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-04 20:15

Jag har kört den där i mp3-spelaren ett tag nu, grym faktiskt! Härliga rytmer framförallt!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-04 20:23

[quote="xeizo"][/quote]
OT: din avatar föreställer vad? Ser ut som en hund som biter i en träpinne ... Ser så himla skön ut.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-04 20:26

Den jycken har tydligen vunnit pris som "världens fulaste hund", jag tycker den är söt :D

Tyvärr är den saligt avliden numera, veterinären tyckte den hade dåligt hjärta så ägaren lät avliva den efter 12 års leverne. Rest in peace :cry:

Allt enligt skandalblaskorna :lol:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-04 20:31

Såg ut som något halruggit ur Jyrtjurkogårrden eller nåt. Fula djur kan också vara fina.

Men vet du något om "skönaste sångerska" eller skönsjungande sångerska?

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-04 23:45

48IDA skrev:Tänkte bara tacka för skivtipset. Hade nästan glömt/missat att hon släppt nytt när jag såg den här tråden och hastade till Ginza. Jag gick verkligen igång på hennes Hounds of Love och detta är verkligen inte sämre. Mycket medryckande och energisk musik.

Varsågod! :)

Hur är Hounds of love i förhållande till Aerial förresten?

48IDA

Inläggav 48IDA » 2006-04-05 16:57

Man känner igen sig. Jag upplever Aerial som mer exprimentiell men samtidigt mer genomarbetad.
På Hounds... är det i främst Running up that Hill jag diggar och flera låtar på skiva 2 liknar den i sin uppbyggnad.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-05 17:42

Men vet du något om "skönaste sångerska" eller skönsjungande sångerska?

Den måste jag fundera på :wink:

Kate Bush är ju både och förståss :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-05 17:51

xeizo skrev:Kate Bush är ju både och förståss :)

Jag tycker hon är klart läcker. Tycker inte om tjejer som är stöpta i samma (BigBrother) form. Blir inte impad av tjejer som sjunger likadant - det tycks gå 13 på dussinet av sådana wailande "årets artist"-brudar.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-05 23:01

soundbrigade skrev:Jag tycker hon är klart läcker. Tycker inte om tjejer som är stöpta i samma (BigBrother) form. Blir inte impad av tjejer som sjunger likadant - det tycks gå 13 på dussinet av sådana wailande "årets artist"-brudar.

Kan inte hålla med mera. Hon har så mycket personlighet i rösten. Det blir liksom helt rätt fastän hon inte sjunger "perfekt".

Kom att tänka på en sak nu, det finns många manliga sångare med "personlig" röst, ex Bob Dylan, Freddie Wadling, Håkan Hellström m.m, men finns det lika många kvinnor som tillåts ha en sådan personlig röst, alltså en röst som tillåts vara som den är och med mer betoning på uttryck än 100%-ig tonkorrekthet? Kanske har jag fått en släng av extremfeministsförkylning, men man undrar ändå...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-08 11:34

Vill bara instämma i kören. Det är en mycket trevlig skiva. Lite Tori Amos- likt piano här och där. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-23 12:54

Den här CD:n blev jag lite besviken på. Det händer för lite tycker jag och hustrun. För mycket tillbakalutat. Föredrar Hounds of love och The dreaming.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-22 07:00

Härlig skiva. Eller skivor, det är två. Mycket finurligheter. Kul när hon härmar en koltrast. En av de bästa popskivor jag känner till. Musikaliskt och textmässigt på en helt annan nivå än vad som är vanligt i genren.

Och, ja, hon är mycket vacker. I motsats till de vanligaste popprinsessorna som i mina ögon ser enbart löjliga ut. Fast det är naturligtvis helt ovidkommande i detta musikaliska sammanhang.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-22 08:52

ekeponken skrev:Kom att tänka på en sak nu, det finns många manliga sångare med "personlig" röst, ex Bob Dylan, Freddie Wadling, Håkan Hellström m.m, men finns det lika många kvinnor som tillåts ha en sådan personlig röst, alltså en röst som tillåts vara som den är och med mer betoning på uttryck än 100%-ig tonkorrekthet?

Jag gissar att denna mening är en fråga, trots bristen på frågetecken :-)

Jane Birkin, PJ Harvey, Björk, Marianne Faithful, Patti Smith.... för att nämna några.

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-22 12:22

Jag understödjer varmt denna lista och lägger till Tori Amos, Frida Hyvönen, Gillian Welch, Eva Sonesson (Commando M Pigg), Kajsa Grytt. Kvinnor med attityd!

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer