Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Dock är det så att hörseln separerar direktljud och rumsbidrag ganska väl över ca 300-500 Hz, vilket medför att direktljudets frekvensgång avgör högtalarens klang här.
I-or skrev:Tidiga reflektioner har större vikt än reflektioner i efterklangsfältet här, vilket är varför bl.a. Harman bemödar sig med att presentera riktningsindex för tidiga reflektioner som ett separat mått.
På stora avstånd från källan kommer rumsbidragen nästan helt att dränka direktljudet även för höga frekvenser, varför det blir svårare för hörseln att separera de olika klangbidragen. T.ex. är efterklangsradien, d.v.s. det avstånd där direktljud och diffusljud är lika, ca 2,5 m för ett riktningsindex om 4 (6 dB) i ett typiskt lyssningsrum med en ekvivalent absorptionsarea om ca 20 m2. För 5 meters avstånd är dock direktbidragen 6 dB lägre än diffusbidragen, vilket medför att hörseln tenderar att registrera klang mer efter diffusbidragen.
I-or skrev:Vänligen studera Toole om mitt ord inte räcker. Upp till ca 500 Hz överensstämmer LTAS-resultat vanligen väl med perceptionen och uppåt 1 kHz har man ett övergångsområde, där direktljudet blir allt viktigare för klangbestämningen. När spridningsproblemen ligger så pass lågt som i det här fallet (startar vid 1 kHz), kan man utgå ifrån att man erhåller hörbara problem i vissa fall.
Ingenting av ovanstående är speciellt märkligt eftersom det är just i ovan nämnda frekvensområden som hörseln börjar att erhålla god riktningsbestämning i reflektiv miljö, speciellt via ILD (Interaural Level Difference, d.v.s. nivåskillnad mellan öronen), när huvudets dimensioner motsvarar ca 1/2 våglängd. Detta medför att hörseln kan börja att hyggligt separera intrycken från direktljud och reflekterat dito, d.v.s. LTAS-resultaten får mindre betydelse.
JM skrev:Fortfarande har statisk fysik inget med dynamiskt hörande i den psykologiska/fysiologiska dimensionen.
Konformiteten är intressant men ej unik.
Vi hör inte frekvenserna enligt huskurvan.
Vi hör enligt direktljudkurvan. Reflexerna bara färgar direktljudet inom kända villkor.
Skulle det finnas något värde i att jämföra rumskurvor mellan olika rum?
NEJ!!! Rumskurvan är en pseudointuitiv bedräglig kurva.
Alltför många viktiga variabler för hörandet beaktas ej. Ffa hjärnans sampling av hörandet.
JM
juanth skrev:JM skrev:Fortfarande har statisk fysik inget med dynamiskt hörande i den psykologiska/fysiologiska dimensionen.
Konformiteten är intressant men ej unik.
Vi hör inte frekvenserna enligt huskurvan.
Vi hör enligt direktljudkurvan. Reflexerna bara färgar direktljudet inom kända villkor.
Skulle det finnas något värde i att jämföra rumskurvor mellan olika rum?
NEJ!!! Rumskurvan är en pseudointuitiv bedräglig kurva.
Alltför många viktiga variabler för hörandet beaktas ej. Ffa hjärnans sampling av hörandet.
JM
Jag tror att de flesta är väl medvetna om att det inte är en särskilt hållbar eller djuplodande jämförelse som görs i diagrammen/tråden. Att det är svårt att jämföra men nu har du flera gånger klistrat på en liten varningslapp så det kanske kan vara bra så?
Maarten skrev:Oh, ..[ YouTube ]
Men som tidigare nämnt och man får får tro Dr Flöjt och herr Oliv, så stor rumskurvan i snitt för 38% (21%+17%) av totalen och direktljudet för 31%, se längre ner i detta inlägg. Förmodligen frekvensberoende dock. Tycker mig minnas att Dr I-or har skrivit en del om detta här.
Se tex: viewtopic.php?f=31&t=71462&p=2214989&hilit=direktljud#p2214959I-or skrev:Dock är det så att hörseln separerar direktljud och rumsbidrag ganska väl över ca 300-500 Hz, vilket medför att direktljudets frekvensgång avgör högtalarens klang här.
viewtopic.php?f=31&t=71462&p=2215024&hilit=direktljud#p2215024I-or skrev:Tidiga reflektioner har större vikt än reflektioner i efterklangsfältet här, vilket är varför bl.a. Harman bemödar sig med att presentera riktningsindex för tidiga reflektioner som ett separat mått.
På stora avstånd från källan kommer rumsbidragen nästan helt att dränka direktljudet även för höga frekvenser, varför det blir svårare för hörseln att separera de olika klangbidragen. T.ex. är efterklangsradien, d.v.s. det avstånd där direktljud och diffusljud är lika, ca 2,5 m för ett riktningsindex om 4 (6 dB) i ett typiskt lyssningsrum med en ekvivalent absorptionsarea om ca 20 m2. För 5 meters avstånd är dock direktbidragen 6 dB lägre än diffusbidragen, vilket medför att hörseln tenderar att registrera klang mer efter diffusbidragen.
Se även Dåliga högtalare som låter bra?
Maarten skrev:@Goat, haha, jo, jag är på't igen, temporärt. Tyckte att det kunde vara intressant att kolla igen nu 9 mån och nog några iterationer senare hos en del och se vad som hänt.
Din kurva ser klart annorlunda ut än sist och numera mer "trained".![]()
goat76 skrev:Maarten skrev:@Goat, haha, jo, jag är på't igen, temporärt. Tyckte att det kunde vara intressant att kolla igen nu 9 mån och nog några iterationer senare hos en del och se vad som hänt.
Det intressanta är att det låter inte märkbart mindre basstarkt nu jämfört med tidigare, vilket man kanske kan tro bara bara genom att titta och jämföra den nya kurvan med den gamla. Det är därför för mig ganska uppenbart att de större bas-pucklarna jag tidigare hade ”kompenserade” för de närliggande djupare dalarna, rent ljudmässigt/upplevelsemässigt.
Maarten skrev:goat76 skrev:Maarten skrev:@Goat, haha, jo, jag är på't igen, temporärt. Tyckte att det kunde vara intressant att kolla igen nu 9 mån och nog några iterationer senare hos en del och se vad som hänt.
Det intressanta är att det låter inte märkbart mindre basstarkt nu jämfört med tidigare, vilket man kanske kan tro bara bara genom att titta och jämföra den nya kurvan med den gamla. Det är därför för mig ganska uppenbart att de större bas-pucklarna jag tidigare hade ”kompenserade” för de närliggande djupare dalarna, rent ljudmässigt/upplevelsemässigt.
Det har varit min hypotes att många 'överkompenserar' basen pga SBIR-dalarna. Som fick en liten konfirmering nu. Det finns säkert andra skäl som också omnämnts tidigare såsom att svenska hem skiljer sig från amerikanska, samt att musik inte sällan har tappat bas på vägen (t ex att I-ors återkommande nämnt ekvalisering av många produktioner).
Chopha skrev:Tack Goat!
Med 50 dB på axeln så såg det helt plötsligt väldigt basrikt ut på min kurva!
Ska göra några nya svep i eftermiddag och se hur det blir om jag backar -3 och -6 dB på kontrollboxen.
Är era kurvor ett långt svep igenom hela frekvensregistret eller delar ni upp det någonstans på vägen och ändrar fönstringen?
goat76 skrev:
Det är säkert många som försöker eftersträva att deras rumskurvor efterliknar Harmans "Trained listeners"-kurva, vem vill inte räknas till den skaran "finlyssnare"? Det är dock inget jag eftersträvar, för mig är det bara viktigt att just jag upplever basnivån som välbalanserad vilket uppenbarligen kräver en något högre basnivå än vad den så kallade tränade skaran föredrar, eller som snarare kanske har tränat sig till att uppfatta den basnivån som välbalanserad.
Maarten skrev:goat76 skrev:Maarten skrev:@Goat, haha, jo, jag är på't igen, temporärt. Tyckte att det kunde vara intressant att kolla igen nu 9 mån och nog några iterationer senare hos en del och se vad som hänt.
Det har varit min hypotes att många 'överkompenserar' basen pga SBIR-dalarna. Som fick en liten konfirmering nu. Det finns säkert andra skäl som också omnämnts tidigare såsom att svenska hem skiljer sig från amerikanska, samt att musik inte sällan har tappat bas på vägen (t ex att I-ors återkommande nämnt ekvalisering av många produktioner).
I-or skrev:goat76 skrev:
Det är säkert många som försöker eftersträva att deras rumskurvor efterliknar Harmans "Trained listeners"-kurva, vem vill inte räknas till den skaran "finlyssnare"? Det är dock inget jag eftersträvar, för mig är det bara viktigt att just jag upplever basnivån som välbalanserad vilket uppenbarligen kräver en något högre basnivå än vad den så kallade tränade skaran föredrar, eller som snarare kanske har tränat sig till att uppfatta den basnivån som välbalanserad.
Ja, vem vill vara en basknarkare som pöbeln?
Man behöver dock inte skämmas för att man gillar bas, men det var inte så producenten/artisten hade tänkt att det skulle låta. Harman trained listeners-kurvan överensstämmer nästan kusligt väl med den genomsnittliga frekvensgången i ett stort antal studior som ett Genelec-team mätte upp för ett antal år sedan. The circle of confusion har i och med detta blivit något snävare.
goat76 skrev:Det är dock en väldigt stor bredd av olika högtalare som används i diverse musikstudios, jag kan tänka mig att de studios Genelecs team mätte upp hör till de som är "mest brydd"/mer måna än genomsnittet hur det verkligen mäter på lyssningsplats. Därför skulle det vara högst intressant att få se allehanda musikstudios rumskurvor och se hur mycket det kan avvika, helst från några av de allra största studios i världen. Om jag får gissa så tror jag det kommer skilja ganska mycket mer än de studios Genelec valde att mäta i, vilka säkerligen var Genelec-kunder.
En sammanställning av mätningar från en helt "oberoende" part vore alltså väldigt intressant att se. Jag ska försöka leta efter det men jag misstänker att det är svårfunnet.
goat76 skrev:Maarten skrev:goat76 skrev:
Jag vill bara påpeka att någon "överkompensering" aldrig gjorts i mitt ljudsystem, den tidigare mätningen du använt från mitt rum har hela tiden varit den "nakna sanningen" av hur det, utan några EQ-justeringar, mäter med endast huvudhögtalarna spelandes i rummet utan subwoofers. Någon medveten nivåhöjning av basområdet efter eget tycke och smak har jag alltså aldrig gjort.
Goat76 skrev:Det är därför för mig ganska uppenbart att de större bas-pucklarna jag tidigare hade ”kompenserade” för de närliggande djupare dalarna, rent ljudmässigt/upplevelsemässigt.
goat76 skrev:...Tyckte du att du ljudmässigt hade för mycket bas innan du upptäckte att mätkurvan såg basrik ut?
Chopha skrev:
PS.
Är 400 ms en vettig fönstring för att mäta en huskurva?
I-or skrev:Chopha skrev:
PS.
Japp, skillnaden om man förlänger fönstret ytterligare blir minimal. Detta är s.k. LTAS (Long Term Average Spectrum).
Zappa skrev:Min kurva utan och med PEQ. Ibland använder jag PEQ och andra gånger struntar jag i den. Tooles subjektiva kurva har jag förpassat till det runda arkivet på obestämd tid.
Chopha skrev:I-or skrev:Chopha skrev:
PS.
Japp, skillnaden om man förlänger fönstret ytterligare blir minimal. Detta är s.k. LTAS (Long Term Average Spectrum).
Tack!
Något nytt för mig sker när jag mäter nu i stunden.
Vad är det jag gör för fel när de genererade kurvorna i REW ökar i nivå från 2 kHz i en båge upp till 10 kHz varpå de stördyker? Tidigare har diskanten flackat ut "rakt" likt de tidigare bilderna jag postade och de som ni andra postar.
Vad är det jag missar?Zappa skrev:Min kurva utan och med PEQ. Ibland använder jag PEQ och andra gånger struntar jag i den. Tooles subjektiva kurva har jag förpassat till det runda arkivet på obestämd tid.
Fin skidbacke
sprudel skrev:Maarten skrev:goat76 skrev:Det intressanta är att det låter inte märkbart mindre basstarkt nu jämfört med tidigare, vilket man kanske kan tro bara bara genom att titta och jämföra den nya kurvan med den gamla. Det är därför för mig ganska uppenbart att de större bas-pucklarna jag tidigare hade ”kompenserade” för de närliggande djupare dalarna, rent ljudmässigt/upplevelsemässigt.
Jag tror du har en point där, med kompenserandet för SBIR.
Maarten skrev:Med anledning av diskussioner i närliggande tråd, funderar jag över i vilken grad rumskurvan är applicerbar i det fall en loge-modell eftersträvas? (Vilket ju även enligt tidigare diskussioner får konsekvenser för ekvalisering (av direktljud)). Blir mer SBIR och höjd bas en logisk följd av loge-modellen, dvs att dessa effekter ska ingå som ett resultat av logen?
Om man utgår från Floyd&co-modeller så verkar angreppssätten (såsom direktljud, rumskurva etc) vara mer konkreta, tydliga och dokumenterade och därmed vägledande i de fall man själv vill laborera.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst