Tokig idé med nätdel av Dell strömförsörjningar....

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Tokig idé med nätdel av Dell strömförsörjningar....

Inläggav avr7000 » 2022-07-25 21:20

Någon som är bevandrad i hur en 180 W 19V Dell nätdel beter sig...

Jag har fått på jobbet ett antal av dessa.
Min ide var att seriekoppla 3 och 3 för att få +/- 57 Volt och driva t ex ett par Hypex UcD 400 moduler.

Lämnar de var och en 19 V utan att bråka i form av att de behöver en viss last för att hosta igång?
Det verkar som 0 V (ref till 19 V) på utgång sitter ihop med skyddsjord, men det bör vara safe att seriekoppla dem då +/- ut flyter utan referens om man monterar de 6 nätdelarna i en metallåda och inte jordar nätdelarna utan bara lådan på sedvanligt sätt....

Gratis sätt (om allt funkar som det skall) att få en 1000W switchad nätdel :)

Skall man kanske ha lite glättningskondingar på + 0 - och/eller annan typ av filtrering ner till jord för + och - ?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Re: Tokig idé med nätdel av Dell strömförsörjningar....

Inläggav tordnilsson » 2022-07-25 21:33

Min tolkning av ohms lag är ju att om man seriekopplar så får man hög / högre spänning men i bästa fall samma ström, om man parallellkopplar får man högre ström men samma spänning å visst kan jorden stöka till det så att nätaggregat stänger ner.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2022-07-25 21:37

Jag testade med att koppla ihop två switchade "väggbulor/nätagg " för att få +/-spänning
Men jag blev tvungen att ta bort skyddsjorden för att få dem att fungera .
Edit, det är nog just skyddsjorden som får switchade nätagg att "balla ur " när man vill få ut +/- matning.
Senast redigerad av tordnilsson 2022-07-25 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-07-25 22:35

avr7000 skrev:Någon som är bevandrad i hur en 180 W 19V Dell nätdel beter sig...

Jag har fått på jobbet ett antal av dessa.
Min ide var att seriekoppla 3 och 3 för att få +/- 57 Volt och driva t ex ett par Hypex UcD 400 moduler.

Lämnar de var och en 19 V utan att bråka i form av att de behöver en viss last för att hosta igång?
Det verkar som 0 V (ref till 19 V) på utgång sitter ihop med skyddsjord, men det bör vara safe att seriekoppla dem då +/- ut flyter utan referens om man monterar de 6 nätdelarna i en metallåda och inte jordar nätdelarna utan bara lådan på sedvanligt sätt....

Gratis sätt (om allt funkar som det skall) att få en 1000W switchad nätdel :)

Skall man kanske ha lite glättningskondingar på + 0 - och/eller annan typ av filtrering ner till jord för + och - ?

Stefan

Jag gjorde precis så som ett experiment en gång då även jag fick ett antal datorströmförsöjrningar från jobbet (Dell också!).
Jag serie/parallellkopplade 4 stycken till +- 38v eller vad det var. Jag lade på extra glättningskondingar på om jag minns rätt +- 20.000uF.
Pang på bara, inga resistanser eller annan strömbegränsning (sådant är väl inbyggt i den där typen av nätdelar kan jag misstänka).
Funkade finemang i testsammanhang i alla fall och gav imponerande mycket effekt med tanke på den fysiska storleken.
Körde ojordat.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-07-26 08:34

Mittstiftet har en styrspänning som identifierar laddarens typ /styrka så datorn anpassar sig därefter.

Utspänningen är någon variant av +19,x volt.
den är refererad till jord.

Jorden är ansluten till skyddsjord. På samma sätt som i vanliga datornätdelar, servernätaggregat osv.

Jag är inte med- är jorden är ansluten till skyddsjord, PE ? Då kan man inte seriekoppla eftersom du kortsluter varatannat aggregat. OM utspänningne är helt galvaniskt skiljd så fungerar det att seriekoppla.

Du bör inte ta bort anslutningen på sladdstället så du inte ansluter mot vägguttagets skyddsjord, det kan vara farligt och nätdelen ger mer EMI.

Däremot kan man troligen identifiera anslutningen mellan jord och skyddsjord internt (om man får upp nätdelen) och dela den där. Det har jag gjort på vanliga ATX nätaggregat.

Men de där svarta små boxarna är rätt svåra att öppna... :)
Bilagor
seriekoppling.jpg
seriekoppling.jpg (46.26 KiB) Visad 3022 gånger

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2022-07-26 11:51

Så passande fråga, då även jag går i dessa funderingar.
Har tillgång till många nätdelar, fast HP. Även de har sryrspänning på mittstiftet och är väldigt lika Dell.
Jag lyckades tidigare öppna en nätdel, men det krävdes både lösningsmedel för limmet i skarven och värme. Knepigt värre. De är definitivt inte gjorda för att kunna öppnas.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-07-26 20:24

Långt ifrån sällan som datanätdelar är ganska usla. Kanske är dessa bra men generellt en dålig idé.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-07-26 22:28

De är alldeles utmärkta utom just rippel och spänningsspikar. Men modernare mindre nätdelar med många Watt i en liten klump är ofta baserade på ngn form av resonant omvandlare, dvs inte hårdswitchande.
De ger betydligt mindre störningar. Men det är bara med oscilloskop man kan säga något säkert.

BosseS

Inläggav BosseS » 2022-07-27 21:34

Jag har kontrollerat två nätagg, dels en gammal Samsung som har direkt förbindelse mellan skyddsjord och minus, och dels en nyare Dell 65W som har 1 kohm mellan skyddsjord och minus.

Dellagget har ett mittenstift för nån styrning. Plus finns på insidan av DC-kontakten. Men den gav 19 V utan att jag gjorde nåt med mittenstiftet.

Det skulle därmed gå att stacka Dellaggen, men lämpligen ansluta skyddsjord endast till den längst ned (mot minus).

Det kan även förekomma nätaggregat med en svagare koppling mellan nät och DC-del, via en kondensator. Där kan man mäta upp en högre spänning mot skyddsjord som kittlar i fingrarna, men låg ström som är ofarlig. Det man är ute efter är en jordreferens så att DC-sidan inte driver iväg mot jord pga kapacitiv koppling.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-07-28 10:30

Om nätaggregatet är avsett för jordad nätanslutning skall det anslutas jordat.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-07-28 11:38

rikkitikkitavi skrev:Om nätaggregatet är avsett för jordad nätanslutning skall det anslutas jordat.

Det är klart (och det står ju så på dem) men detta är ju en produkt (bärbar dator) som kommer att användas överallt av "dummies", jordat uttag, ojordade uttag i huset om man har det, från 12V via inverter i husvagn/husbil etc.etc. så jag tror inte den omedelbart utgör någon fara om man inte ansluter det jordat... (sitter o skriver på den Dell dator just nu som har ett liknande aggregat och det är anslutet till vägguttag i mitt gamla hus vardagsrum som inte är jordat...)

Om man använder det som jag tänkte och ett av aggregaten plötsligt släpper ut 230 V i stället för 19V så blir det naturligtvis en fin rökpuff i Hypexmodulen och kanske i högtalaren med...

Gör jag detta experiment är det bara för eget bruk och jag kommer att skyddsjorda den låda det kommer att hamna i på rätt sätt och tillse att jag använder mackapären i jordat uttag.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

BosseS

Inläggav BosseS » 2022-07-28 12:05

rikkitikkitavi skrev:Om nätaggregatet är avsett för jordad nätanslutning skall det anslutas jordat.

Nej, du ska under inga omständigheter jorda någonting i ett rum med ojordade uttag.
Och den "jord" vi pratar om i fallet med en datorladdare är funktionsjord, inte skyddsjord.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-07-28 12:49

BosseS skrev:

Nej, du ska under inga omständigheter jorda någonting i ett rum med ojordade uttag.
Och den "jord" vi pratar om i fallet med en datorladdare är funktionsjord, inte skyddsjord.

Vad är funktions-jord? Enligt min informationen på "nätet" är anledningen att en stationär-dator sitter jordad att skydda datorns-(dyrbara?)-komponenter från statiska urladdningar från användaren. Är detta inget att bry sig om?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

BosseS

Inläggav BosseS » 2022-07-28 15:01

Funktionsjord är t.ex det du nämner, men också t.ex EMC-skydd. Den fyller visserligen en funktion som kan vara väl värd, men får inte användas i rum med ojordade uttag. Man får alltså välja var man vill använda laptopen. Nu är trådens ämne att bygga in flera sådana i en större produkt där man får hantera både säkerhet och funktion på en högre nivå. Jordning av stackade agg fyller där inget syfte annat än för det i botten, om avr7000 anser det lämpligt att koppla samman skyddsjord och DC-minus.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-07-28 15:23

Det här har potential att bli spektakulärt. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-07-28 15:26

BosseS skrev:Funktionsjord är t.ex det du nämner, men också t.ex EMC-skydd. Den fyller visserligen en funktion som kan vara väl värd, men får inte användas i rum med ojordade uttag. Man får alltså välja var man vill använda laptopen. Nu är trådens ämne att bygga in flera sådana i en större produkt där man får hantera både säkerhet och funktion på en högre nivå. Jordning av stackade agg fyller där inget syfte annat än för det i botten, om avr7000 anser det lämpligt att koppla samman skyddsjord och DC-minus.

Då är det alltså en strålande idé att ansluta ojordat :|

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-07-28 21:27

BosseS skrev:

Då skall du ju inte använda den datorn i det rummet, så enkelt är det. Jag har inte skrivit något om uttagen i rummen. I detta fallet skulle det ju antingen krävas en förlängningsladd med skyddsjord från ett jordat utrymme som dras in i rummet med jordade uttag, eller att man sätter dit ett jordat uttag och blandar både jordade/ojordade uttag i samma utrymme och endera är godkänt.

Har leverantören av utrustningen försett den med skyddsjordssanslutning skall den anslutas till skyddsjord, punkt slut. Det är ett krav för CE märkningen.

Men när jag tittar på de laptopnätdelar jag har liggande är det ingen som har dubbelisoleringssymbolen. Alltså är det funktions och skyddsjord.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2022-07-29 00:01

Jag har labbat en del med switchatde nätaggregat. Ett problem de har är en del frekvenstoppar över 2khz. Jag fick bort dem med ett 10 ohms motstånd i serie. Då dök det upp ett annat problem. Förmodligen fick strömförsörjningen fel impedans för den började "motorboata" under 50hz som störde mikrofonförstärkaren. Det löste jag med en diod och ett 100ohms motstånd i serie med strömförsörjningen nära mikrofonförstärkaren. Till det kopplade jag efter filtret mot mikrofonförstärkaren mot jord en kondensator på 7000uF. Står mer om det här:
https://www.xmag.se/motorboating-ett-stromfenomen/
Efter jag gjort dessa trix mäter elektroniken lika bra som med bara batterier.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-07-29 09:40

pLudio skrev:Det här har potential att bli spektakulärt. :-)

Bild

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-07-29 09:51

Nja, nu skall vi inte överdriva. Varför är ett laptopnätagg svårt att bryta sig in i ? Varför har det formen som det har. Helt isolerat termiskt och ändå fungerar det hyfsat, hanterat av tekniska idioter (dvs genomsnittlige kontorsarbetaren eller motsvarande)

Det är helt enkelt tömligen robusta saker. Jag har haft sådana som gått sönder, men jag har aldrig hört talas om ett som , oavsett dubbelisolering som skcikat ut 230VAC på laddkabeln.

Man bör för övrigt inte hänga på en massa kapacitans på nätaggregatet, det kan göra det instabilt pga polflytt eller tom aktivera överströmsskydd. Ren brutal Farad gör inte så stor nytta heller på ett switcvhat nätaggregat. Det kan kan överväga är att sätta lågimpendativa avkopplingskondensatorer enligt behov på sin förstärkare.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2022-07-29 10:16

rikkitikkitavi skrev:Nja, nu skall vi inte överdriva. Varför är ett laptopnätagg svårt att bryta sig in i ? Varför har det formen som det har. Helt isolerat termiskt och ändå fungerar det hyfsat, hanterat av tekniska idioter (dvs genomsnittlige kontorsarbetaren eller motsvarande)

Det är helt enkelt tömligen robusta saker. Jag har haft sådana som gått sönder, men jag har aldrig hört talas om ett som , oavsett dubbelisolering som skcikat ut 230VAC på laddkabeln.

Man bör för övrigt inte hänga på en massa kapacitans på nätaggregatet, det kan göra det instabilt pga polflytt eller tom aktivera överströmsskydd. Ren brutal Farad gör inte så stor nytta heller på ett switcvhat nätaggregat. Det kan kan överväga är att sätta lågimpendativa avkopplingskondensatorer enligt behov på sin förstärkare.

Jag öppnade ett sådan aggregat en gång. Den var väldigt robust lödd med en massa vitt gummiliknande medel utkletat över större delen av elektroniken. Minns inte i detalj mer än så.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

BosseS

Inläggav BosseS » 2022-07-29 10:53

dewpo skrev:Då är det alltså en strålande idé att ansluta ojordat :|

Det är en felaktig tolkning, vad du nu menar med detta. De jag sa var att man inte får ansluta den till i jord i vissa rum (med ojordade uttag).

rikkitikkitavi skrev:Då skall du ju inte använda den datorn i det rummet, så enkelt är det.
Har leverantören av utrustningen försett den med skyddsjordssanslutning skall den anslutas till skyddsjord, punkt slut. Det är ett krav för CE märkningen.

Nej, den ska bara anslutas till skyddsjord i rum med jordade uttag.
Du verkar också blanda ihop det med funktionsjord. Om den inte stör så går det bra. Men det får man välja själv.

rikkitikkitavi skrev:Men när jag tittar på de laptopnätdelar jag har liggande är det ingen som har dubbelisoleringssymbolen. Alltså är det funktions och skyddsjord.

Det betyder enbart att laddaren ska ha en sladd med jordad stickpropp, inte att den faktiskt ska skyddsjordas där den används.

rikkitikkitavi skrev:I detta fallet skulle det ju antingen krävas en förlängningsladd med skyddsjord från ett jordat utrymme som dras in i rummet med jordade uttag, eller att man sätter dit ett jordat uttag och blandar både jordade/ojordade uttag i samma utrymme och endera är godkänt.

Driver du med oss? Jag har ändå fått uppfattningen att du har goda kunskaper inom elinstallationsregler och elsäkerhet?
Då bör du förstå hur skyddet i ojordade rum fungerar, och att du bryter mot den internationellt mest heliga grundregeln för skydd mot elchock genom att släpa in en jordad skarvsladd i ett ojordat rum. Gör aldrig så.
Eltrådar driver av någon anledning iväg på faktiskt, jag vet inte varför. Så jag hoppas vi kan sätta punkt här så att TS kan få tillbaka sin tråd, men jag kan också skriva en utläggning på 3 A4-sidor ifall det behövs.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-07-29 11:40

BosseS skrev:

Det är en felaktig tolkning, vad du nu menar med detta. De jag sa var att man inte får ansluta den till i jord i vissa rum (med ojordade uttag).

Det var en ordvits :| Och en undran om den klarar EMC kraven när den ansluts ojordat i ett skydds isolerat rum?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-07-29 11:46

dewpo skrev:
BosseS skrev:

Det var en ordvits :| Och en undran om den klarar EMC kraven när den ansluts ojordat i ett skydds isolerat rum?

Det var det, jag gillade den! :) (Och du bor ju inte ens i Götlaborjj)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-07-29 12:15

Calleberg skrev:
dewpo skrev:
BosseS skrev:Det är en felaktig tolkning, vad du nu menar med detta. De jag sa var att man inte får ansluta den till i jord i vissa rum (med ojordade uttag).

Det var det, jag gillade den! :) (Och du bor ju inte ens i Götlaborjj)

Ja, den var bra! :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

BosseS

Inläggav BosseS » 2022-07-29 21:15

dewpo skrev:Och en undran om den klarar EMC kraven när den ansluts ojordat i ett skydds isolerat rum?

Den klarar EMC-kraven om du inte upplever några problem med den ansluten i ett ojordat uttag.
Eller varför undrar du?
Det finns visserligen gränser, men de garanterar inte att det alltid "fungerar" då det kan finnas ett känsligt störoffer eller olycklig kopplingsväg.
Blir det problem så får man helt enkelt flytta laptopen eller skyddsjorda alla uttag i rummet.
Jag har dock aldrig hört talas om störningar från en datorladdare. Mer vanligt är drivdon till belysning, både som störkälla och störoffer. Det är ett växande problem. Det förekom ett fall där en stavmixer tog död på drivdonet till bänkbelysningen, och det gick att återskapa på ett nytt drivdon :)

Återgå till Teknikforum