dewpo skrev:Då är det alltså en strålande idé att ansluta ojordat

Det är en felaktig tolkning, vad du nu menar med detta. De jag sa var att man inte får ansluta den till i jord i vissa rum (med ojordade uttag).
rikkitikkitavi skrev:Då skall du ju inte använda den datorn i det rummet, så enkelt är det.
Har leverantören av utrustningen försett den med skyddsjordssanslutning skall den anslutas till skyddsjord, punkt slut. Det är ett krav för CE märkningen.
Nej, den ska bara anslutas till skyddsjord i rum med jordade uttag.
Du verkar också blanda ihop det med funktionsjord. Om den inte stör så går det bra. Men det får man välja själv.
rikkitikkitavi skrev:Men när jag tittar på de laptopnätdelar jag har liggande är det ingen som har dubbelisoleringssymbolen. Alltså är det funktions och skyddsjord.
Det betyder enbart att laddaren ska ha en sladd med jordad stickpropp, inte att den faktiskt ska skyddsjordas där den används.
rikkitikkitavi skrev:I detta fallet skulle det ju antingen krävas en förlängningsladd med skyddsjord från ett jordat utrymme som dras in i rummet med jordade uttag, eller att man sätter dit ett jordat uttag och blandar både jordade/ojordade uttag i samma utrymme och endera är godkänt.
Driver du med oss? Jag har ändå fått uppfattningen att du har goda kunskaper inom elinstallationsregler och elsäkerhet?
Då bör du förstå hur skyddet i ojordade rum fungerar, och att du bryter mot den internationellt mest heliga grundregeln för skydd mot elchock genom att släpa in en jordad skarvsladd i ett ojordat rum. Gör aldrig så.
Eltrådar driver av någon anledning iväg på faktiskt, jag vet inte varför. Så jag hoppas vi kan sätta punkt här så att TS kan få tillbaka sin tråd, men jag kan också skriva en utläggning på 3 A4-sidor ifall det behövs.