Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Även om det är positivt för spridningen så kan man inte dela diskanten så lågt. Kom ihåg att det handlar om att optimera två parametrar, spridning och distorsion. Någon enstaka dB smalbandigt i spridning runt delningsfrekvensen uppfattar man inte, men däremot är sådär 10 dB (3 ggr) lägre distorsion klart hörbart, vilket blir fallet vid höga ljudtrycksnivåer allt annat lika (att höja delningsfrekvensen från 1500 Hz till 2300 Hz motsvarar nästan 2,4 ggr lägre membranförskjutning vid konstant ljudtrycksnivå och dessutom blir effektkompressionen något lägre).
För övrigt är simuleringsresultaten överförenklade och stämmer bara någorlunda. Det kommer inte att se ut som ovan i praktiken. Den extrembranta avrullningen skulle även kunna användas för att sänka delningsfrekvensen ned mot 2100 Hz om man vill ha aningen jämnare spridning.
I-or skrev:Det är endast när man ekvaliserar för korrektion av rumsbidrag över ca 500 Hz som man behöver se upp eftersom hörseln då kan skilja mellan direktljud och rumsbidrag. Detta löser man dock genom lämplig fönstring av signalen, vilket efterliknar hörselns arbetssätt.
Morgan skrev:I-or skrev:Det är endast när man ekvaliserar för korrektion av rumsbidrag över ca 500 Hz som man behöver se upp eftersom hörseln då kan skilja mellan direktljud och rumsbidrag. Detta löser man dock genom lämplig fönstring av signalen, vilket efterliknar hörselns arbetssätt.
Om du har tid och lust någon gång skulle jag gärna läsa en mer ingående metodbeskrivning för det där. Det är ju någorlunda enkelt att ställa upp sin högtalare ute på gräsmattan och EQ:a till en rak frekvensgång för direktljudet, liksom förstås att göra samma sak men ta med en framvägg och ett golv i sina mätningar (vilket jag tycker man bör göra om man tänkt ha högtalaren nära väggen, vilket jag också tycker att man ska ha för att få väggstöd givet att man kan dämpa väggen rätt), men det är en annan sak att veta hur man ska fönstra en mätning på lyssningsplats för att göra en analys av vad man kan och bör EQ:a av rumsbidraget. Jag har god koll på vad jag ska göra på traditionell akustisk väg, men det är ju inte alla rum man vill akustikreglera hårt. Eller jo, det vill man förstås, men man kanske inte får för sin hustru ...
I-or skrev:En trevägare med ekvalisering är helt rätt tänkt och här kan man med lätthet matcha många av marknadens bättre passiva konstruktioner (som är någon tiopotens dyrare). Med vettiga element och delningsfrekvenser kan det hela bli extremt bra. Här kommer förslag på ett betydligt mer högpresterande system till lägre kostnad:
Bas: [url] https://www.daytonaudio.com/product/121 ... fer-4-ohm;
Mellanregister: https://sbacoustics.com/product/5in-sb15nbac30-4/; https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 15nbac30-4
Diskant: https://sbacoustics.com/product/sb26adc-c000-4/; https://hificompass.com/en/speakers/mea ... adc-c000-4
Basreflex (avstämt till ca 20 Hz), delningsfrekvenser ca 300 Hz och ca 2300 Hz (optimerat m.a.p. spridning, distorsion och även en aning verkningsgrad - frekvensgången löses förstås med ekvalisering).
tordnilsson skrev:I-or skrev:Bas: [url] https://www.daytonaudio.com/product/121 ... fer-4-ohm;
Vad är lämplig volym på lådan till detta baselement ?
I-or skrev:Om du vill att basreflexporten ska vara turbulensoptimerad, bör du gradvis öka porthöjden mot ändarna av porten (ca 15 graders vinkel upp till minst dubbla porthöjden fungerar bra om man vill ha en enkel form, men man bör även jämna ut skarpa kanter). Du får då förstås ta hänsyn till detta vid beräkning av avstämningsfrekvensen (det går bra att använda genomsnittsarean vid beräkningen och minska porthöjden i den centrala delen för att kompensera).
Vid en höjd om ca 7 mm börjar gränsskiktens tjocklek att utgöra en så stor del av den totala höjden att man tappar bortåt en halv dB i känslighet, så detta kan anses utgöra en undre gräns. Sedan kan man förstås inte ha obegränsat hög strömningshastighet inne i porten heller, men denna ligger mycket högt och var gränsen går kommer nog mest att bero på ytråheten om formen är jämn utan diskontinuiteter. I praktiken uppstår turbulensproblemen vid utpassage för luften (vid båda portöppningarna), så man vill helst ta ned maximal strömningshastighet i mynningarna till ca 20 m/s (RMS).
Den ekvivalenta porthöjden he = (2 x h1 x L1 + h2 x L2) / Ltot (index 1 gäller ändsektionerna (h1 är genomsnittshöjden här) och index 2 gäller mittsektionen):
- He = (2*2*5+1*15)/25=35/25=1,4 cm
Du kan ta genomsnittsarean som den är och utnyttja den totala portlängden som vanlig.
...
Slitsportar har teoretiskt sett positiva egenskaper relativt cirkulära portar ned till ett bredd/höjd-förhållande om ca 4 (men det är ändå att rekommendera att sikta på minst 10). M.a.o. utgör inte en höjd om 15 mm någon övre gräns, men däremot leder gränsskiktstjockleken till en undre gräns om ca 7 mm:s slitshöjd.
Maarten skrev:Kul Sammel, det ser fantastiskt bra ut, ca 0,05% @3V ovan 800 - 10000Hz! Det är ungefär samma som jag får, fast du behåller den lite högre upp i frekvens. Sen har du ca 0,1-0,2% i övre bas och mellanregister.
Det här är ju faktiskt toppklass enligt I-or-skalan!!
sammel skrev: ...11 volt då upp emot -15 dB 50 Hz så skakar hela huset,
och talspolen börjar ge ifrån sig en välbekant doft, så 3 och 6 volt får räcka.
Calleberg skrev:Jag hade 20V @40Hz på min ROY... kanske var lite vågat...
Glebster skrev:Maarten: Gillar att du lånade min ritning och dessutom rättade vinkeln. Enligt I-or och även Callebergs tester så bör du reducera radierna vid utlopp och vid klacken inne i lådan. Jag använde 6 mm vid mitt bygge och det har visat sig fungera utmärkt.
Maarten skrev:Bra fråga, kanske Solhaga vill printa?
Glömde säga att lådan ovan inte behöver göras vinklad mot lyssnaren, utan det går med helt vanlig låda.
Nedan är bild på profil tagen ovanifrån. Egentligen har det varit bra med någon 3D-scanner men samtidigt är det inte superkritiskt med den exakta profilen, bara det är ordentligt och harmoniskt rundat. Dessutom är lite asymmetri ofta av godo.
Den nedre gråa baffeln är 26 cm bred. Den övre lila är 24 cm. Den lila är bättre i bredd och kantrundning men den grå ger bättre kompensation för diskantens topp vid 5-5.7KHz.
Gjorde några fler rumsmätningar och tog med valda jämförelser. SBIR är helt klart ett problem men jag har heller knappt några rumsakustiska anpassningar och rummet är rätt svårt. Kör ingen EQ ännu. Dessutom är mätavståndet endast ca 2 m när högtalare och lyssnare är situerade en bit från väggar. Därmed torde direktljudet få lite mer genomslag än i övriga rumskurvor nedan (som då är mer influerade av rummet).
Solveits togs med för att det är en stativare, precis som Räv-L.
De övriga togs med för att de är pi60 eller derivat, som jmf för de i14s som oftast huserar i rummet.
OBS, valde 100-15000 Hz då basen lätt kan skruvas på och på sås vis rätt ointressant i detta sammanhang.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 247 gäster